Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
  • Kwalifikacja: PGF.04 - Przygotowywanie oraz wykonywanie prac graficznych i publikacji cyfrowych
  • Data rozpoczęcia: 6 kwietnia 2025 00:23
  • Data zakończenia: 6 kwietnia 2025 00:55

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Impozycja to inaczej

A. wektoryzacja grafiki bitmapowej.
B. korekcja barwna grafiki bitmapowej.
C. montaż elektroniczny.
D. rastrowanie obrazu ciągłotonalnego.
Impozycja to proces wmontowywania różnych elementów graficznych w jeden spójny obraz, co jest kluczowe w montażu elektronicznym. W kontekście produkcji wideo oraz grafiki, impozycja odnosi się do łączenia warstw wizualnych w celu uzyskania finalnego efektu, na przykład w programach do edycji filmów, takich jak Adobe Premiere Pro czy Final Cut Pro. Jednym z zastosowań impozycji jest tworzenie efektów specjalnych, gdzie różne warstwy wideo są łączone w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu wizualnego. Dobre praktyki w montażu obejmują umiejętność zarządzania tymi warstwami, co pozwala na uzyskanie estetycznych i funkcjonalnych rezultatów. Ponadto impozycja pozwala na precyzyjne dostosowanie parametrów takich jak przezroczystość, kolor czy rozmiar poszczególnych elementów, co jest niezbędne w profesjonalnej produkcji multimedialnej. Zrozumienie impozycji jest nie tylko istotne dla operatorów montażu, ale również dla grafików, którzy współpracują z wideo, aby zapewnić spójność wizualną i wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 2

W którym programie pakietu Adobe CS <u><strong>nie można</strong></u> zaprojektować druku akcydensowego?

A. Acrobat
B. Photoshop
C. InDesign
D. Illustrator
Program Adobe Acrobat jest głównie narzędziem do przetwarzania dokumentów PDF, co oznacza, że skoncentrowany jest na prezentacji oraz edycji już istniejących plików, a nie na projektowaniu oryginalnych materiałów drukowanych, takich jak akcydensowe. Akcydensy, do których zaliczają się różnorodne materiały reklamowe, ulotki czy zaproszenia, najlepiej projektować w oprogramowaniu takim jak InDesign, Photoshop czy Illustrator. InDesign jest idealnym narzędziem do skomplikowanych układów tekstu i grafiki, podczas gdy Photoshop jest najczęściej wykorzystywany do edycji obrazów, a Illustrator do tworzenia wektorowych grafik. Z tego względu, chociaż Acrobat może być użyty do wprowadzenia drobnych poprawek czy anotacji w plikach PDF, nie jest on odpowiedni do tworzenia akcji drukowanych od podstaw, co czyni go niewłaściwym wyborem w tym kontekście.

Pytanie 3

W którym miejscu publikacji zamieszczona jest informacja o materiałach ikonograficznych?

A. W bibliografii załącznikowej.
B. Na stronie redakcyjnej.
C. Na stronie wakatowej.
D. W przypisach bibliograficznych.
Informacja o materiałach ikonograficznych zazwyczaj umieszczana jest na stronie redakcyjnej publikacji, ponieważ to właśnie tam znajdują się szczegóły dotyczące zawartości i charakterystyki publikacji. Strona redakcyjna pełni rolę informacyjną, w której autorzy i redaktorzy prezentują nie tylko tytuł, ale także kontekst i zawartość, co obejmuje również materiały wizualne. Zgodnie z zasadami dobrych praktyk edytorskich, takie informacje są kluczowe dla czytelników, którzy mogą być zainteresowani źródłami ikonograficznymi, ich pochodzeniem oraz zastosowaniem. Na stronie redakcyjnej mogą być zawarte także informacje na temat praw autorskich związanych z wykorzystywanymi obrazami lub ilustracjami. Przykładem praktycznego zastosowania jest publikacja naukowa, w której ilustracje są kluczowe dla zrozumienia omawianych zagadnień, a czytelnik powinien mieć możliwość szybkiego dostępu do tych informacji.

Pytanie 4

Zjawisko "paskowania druku", występujące podczas drukowania wielkoformatowego minimalizowane jest poprzez

A. zwiększenie wilgotności wprowadzanego podłoża.
B. zmianę stosowanych farb.
C. zmniejszenie kontrastu druku.
D. zmniejszenie prędkości drukowania.
W kontekście zjawiska paskowania druku, wiele osób może mylnie sądzić, że zmniejszenie kontrastu druku przyczyni się do poprawy jakości wydruku. W rzeczywistości kontrast jest kluczowym elementem definiującym widoczność i czytelność druku. Obniżenie kontrastu może prowadzić do utraty detali i nieczytelności, szczególnie w projektach, które wymagają wyrazistych różnic między kolorami. Inne podejście, takie jak zmniejszenie prędkości drukowania, wydaje się mniej intuicyjne, jednak ma swoje uzasadnienie w kontekście dokładności aplikacji atramentu. Z kolei zmiana stosowanych farb nie zawsze przynosi pożądany efekt - wiele farb funkcjonuje w określonych warunkach i ich zamiana może wprowadzić dodatkowe problemy, takie jak zmiana czasu schnięcia lub reakcji na podłoże. Zwiększenie wilgotności wprowadzanego podłoża może również wydawać się korzystne, jednak zbyt wysoka wilgotność może prowadzić do problemów z przyczepnością farby oraz widocznych defektów w druku. W branży druku wielkoformatowego kluczowe jest rozumienie interakcji między różnymi parametrami procesu drukowania, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują uproszczone postrzeganie problemu i pomijanie złożoności procesów chemicznych oraz fizycznych związanych z drukiem.

Pytanie 5

Określ koszt wykonania offsetowych form drukowych w technologii CtP niezbędnych do zadrukowania arkuszy w kolorystyce 4 + 1, jeżeli naświetlenie jednej formy kosztuje 35,00 zł?

A. 280,00 zł
B. 70,00 zł
C. 175,00 zł
D. 140,00 zł
Koszt wykonania offsetowych form drukowych w technologii CtP (Computer-to-Plate) zależy od liczby form wymaganych do zadrukowania arkuszy w danej kolorystyce. W przypadku kolorystyki 4 + 1, oznacza to, że wykorzystujemy cztery kolory procesowe (cyan, magenta, yellow, black) oraz dodatkowy kolor, na przykład specjalny kolor Pantone lub lakier. W związku z tym potrzebujemy pięciu form, z których każda kosztuje 35,00 zł. Różnica w tej technologii polega na tym, że forma jest naświetlana bezpośrednio na płycie, co pozwala na uzyskanie wysokiej jakości druku oraz oszczędności czasu. Kalkulując całkowity koszt, mnożymy koszt jednej formy przez pięć. 5 form * 35,00 zł = 175,00 zł. Tę metodę można zastosować w wielu procesach produkcyjnych, gdzie istotna jest precyzja i szybkość, co jest zgodne z obecnymi standardami w branży poligraficznej.

Pytanie 6

Wskaż materiał wyjściowy do wykonania cyfrowej odbitki próbnej.

A. Forma drukowa.
B. Zeskanowana odbitka drukarska.
C. Plik PDF.
D. Forma kopiowa.
Poprawną odpowiedzią jest plik PDF, ponieważ jest to format pliku powszechnie stosowany do stworzenia cyfrowej odbitki próbnej. Plik PDF (Portable Document Format) zachowuje układ oraz właściwości dokumentu niezależnie od urządzenia, na którym jest wyświetlany, co czyni go idealnym wyborem w kontekście prepress i produkcji graficznej. W praktyce, plik PDF może zawierać różne elementy, takie jak tekst, obrazy czy grafiki, a jego formatowanie i kolorystyka mogą zostać precyzyjnie odwzorowane w finalnym wydruku. Standardy PDF, takie jak PDF/X, są szczególnie istotne w branży drukarskiej, ponieważ gwarantują, że pliki będą odpowiednio przetwarzane przez różne urządzenia drukarskie, minimalizując ryzyko błędów. Dodatkowo, pliki PDF mogą być łatwo przesyłane i archiwizowane, co sprawia, że są wygodne zarówno dla projektantów, jak i drukarni. Dzięki możliwości osadzania czcionek oraz precyzyjnego zarządzania kolorami, PDF stał się standardem w obiegu dokumentów w branży graficznej.

Pytanie 7

Podstawą prawidłowego odtwarzania barw w produkcji poligraficznej jest stosowanie systemu zarządzania kolorami obejmującego w szczególności określenie

A. profilu ICC oraz skali szarości.
B. składu kolorów RGB oraz nasycenia kolorów.
C. modułu dopasowania kolorów oraz jasności kolorów.
D. przestrzeni barwnej oraz profilu ICC.
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że większość z nich błędnie identyfikuje kluczowe elementy zarządzania kolorami w produkcji poligraficznej. Moduł dopasowania kolorów oraz jasność kolorów nie są właściwymi pojęciami w kontekście zarządzania kolorami. W rzeczywistości, jasność i nasycenie są parametrami, które mogą być korygowane w ramach procesu edycji, jednak nie są one podstawą zarządzania kolorami. Z kolei skład kolorów RGB odnosi się do przestrzeni kolorów z zastosowaniem w monitorach, co w kontekście druku nie jest adekwatne, ponieważ druk oparty jest na przestrzeni barwnej CMYK. Ostatecznie, skala szarości również nie jest bezpośrednio związana z zarządzaniem kolorami w sensie ich reprodukcji w poligrafii, lecz stanowi bardziej ograniczony aspekt w kontekście monochromatycznych wydruków. Kluczowym błędem w tych koncepcjach jest ignorowanie roli profilu ICC oraz przestrzeni barwnej jako fundamentalnych elementów, które zapewniają spójność kolorów w różnych urządzeniach. Niezrozumienie tych podstawowych aspektów prowadzi do nieefektywnego zarządzania procesem produkcyjnym i może skutkować dużymi różnicami w reprodukcji kolorów, co jest zjawiskiem niepożądanym w branży poligraficznej. Aby skutecznie zarządzać kolorami, istotne jest posługiwanie się odpowiednimi standardami oraz dobrą praktyką, a nie jedynie wybieranie poszczególnych parametrów, które nie oddają całości systemu zarządzania kolorami.

Pytanie 8

Ile wynosi koszt złamywania 1 arkusza formatu B1 w składkę 16-stronicową, jeżeli cena za jeden złam wynosi 2 grosze.

A. 6 gr
B. 5 gr
C. 3 gr
D. 4 gr
Wybór niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących liczby złamów potrzebnych do uzyskania 16 stron z arkusza B1. Niektóre z odpowiedzi, takie jak 4 grosze, 5 groszy czy 3 grosze sugerują, że obliczenia były oparte na niewłaściwej liczbie złamów lub błędnym rozumieniu kosztów jednostkowych. Niezrozumienie tego, jak oblicza się koszty w kontekście produkcji drukarskiej, prowadzi do błędnych wniosków. Przy 16 stronach i przyjmując, że każde złamanie wymaga konkretnego kosztu jednostkowego, kluczowe jest, aby zrozumieć, że aby uzyskać 16 stron, potrzeba 6 złamów. Tylko wtedy można obliczyć całkowity koszt w sposób adekwatny do rzeczywistości. W praktyce nie jest to jedynie kwestia arytmetyki, ale także zrozumienia procesu i jego wpływu na efektywność kosztową. Brak znajomości tych zasad może prowadzić do nieporozumień, co w konsekwencji wpływa na finanse projektu i oceny ryzyka. Dlatego warto podjąć działania edukacyjne, aby zrozumieć, jak obliczenia te wpływają na całą produkcję i jak mogą być wykorzystywane w codziennej pracy w branży poligraficznej. Użytkownik powinien również mieć na uwadze, że znajomość standardów i praktyk w branży poligraficznej jest niezbędna do efektywnego zarządzania projektem i kontrolowania kosztów.

Pytanie 9

Jeżeli nakład etykiet drukowanych metodą offsetową ulegnie zmniejszeniu o połowę to koszt jednostkowy drukowania

A. pozostanie bez zmian.
B. zmniejszy się.
C. nie da się przewidzieć.
D. zwiększy się.
W przypadku obniżenia nakładu etykiet drukowanych metodą offsetową o połowę, istnieje błędne przekonanie, że koszt jednostkowy może się zmniejszyć lub pozostać bez zmian. To nieprawidłowe myślenie wynika z niepełnego zrozumienia struktury kosztów w procesie druku offsetowego. W rzeczywistości, w druku offsetowym większa część kosztów jest stała, co oznacza, że są one niezależne od wielkości produkcji. Kiedy nakład jest mniejszy, stałe koszty, takie jak przygotowanie form, wynajem maszyn czy wynagrodzenia operatorów, są rozkładane na mniejszą liczbę etykiet, co prowadzi do wyższych kosztów jednostkowych. W praktyce, wiele osób błędnie zakłada, że zmniejszenie nakładu automatycznie prowadzi do obniżenia kosztów, nie biorąc pod uwagę faktu, że koszty stałe pozostają. Innym powszechnym błędem myślowym jest zakładanie, że koszty zmienne, takie jak materiał czy atrament, dominują w kalkulacji kosztów, co nie jest prawdą w kontekście druku offsetowego. W rzeczywistości koszty te stanowią tylko część całkowitych wydatków, a ich wpływ na koszt jednostkowy jest znacznie mniejszy w porównaniu do kosztów stałych. Aby zrozumieć, jak prawidłowo kalkulować koszty produkcji w druku offsetowym, ważne jest aby przeanalizować wszystkie koszty i ich wpływ na ekonomię produkcji, co stanowi kluczowy element zarządzania projektami drukarskimi.

Pytanie 10

Przygotowanie w programie Adobe Photoshop panoramy fotograficznej z kilku cyfrowych zdjęć umożliwia polecenie

A. Korekcja obiektywu.
B. Stykówka.
C. Scal do HDR Pro.
D. Photomerge.
Odpowiedź 'Photomerge' jest poprawna, ponieważ jest to specjalistyczne narzędzie w programie Adobe Photoshop, które umożliwia tworzenie panoram fotograficznych z kilku różnych zdjęć. Funkcja ta automatycznie łączy obrazy w jedną całość, analizując ich krawędzie i dopasowując kolory, aby uzyskać jak najbardziej naturalny efekt. Przykładowo, gdy wykonujesz zdjęcia wzdłuż linii horyzontu, Photomerge z łatwością połączy wszystkie obrazy, eliminując widoczne przepaści między nimi, co jest szczególnie przydatne w fotografii krajobrazowej. Dodatkowo, funkcja ta pozwala na wybór różnych opcji łączenia, takich jak 'Auto', 'Perspective' czy 'Cylindrical', co daje swobodę w doborze odpowiedniego stylu panoramy. Używając Photomerge, zachowujesz wysoką jakość zdjęć oraz możesz dostosować sposób łączenia obrazów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze edycji zdjęć.

Pytanie 11

Konwertowanie danych z matrycy światłoczułej aparatu zapisanych w formacie RAW do formatu JPG umożliwia program

A. Corel Duplexing Wizard
B. Ableton Live
C. Adobe Dreamweaver
D. Adobe Camera Raw
Adobe Camera Raw jest wtyczką do programów graficznych, która umożliwia edytowanie plików RAW, które są surowymi danymi zapisanymi przez matrycę światłoczułą aparatu. Format RAW zachowuje więcej informacji o obrazie niż standardowe formaty, co umożliwia szersze możliwości edycyjne, takie jak korekcja ekspozycji, balansu bieli czy kontrastu. Adobe Camera Raw jest szeroko stosowane przez profesjonalnych fotografów, którzy cenią sobie jakość i elastyczność w obróbce zdjęć. Po edycji zdjęcia w formacie RAW użytkownik może je wyeksportować do formatu JPG, co jest standardowym formatem używanym do publikacji w internecie i druku. Warto zauważyć, że przetwarzanie RAW w Adobe Camera Raw pozwala na nieniszczące edytowanie, co oznacza, że oryginalne dane pozostają nietknięte. Dodatkowo, Adobe Camera Raw obsługuje wiele dodatkowych funkcji, takich jak zastosowanie presetów oraz zaawansowane narzędzia do maskowania, co czyni go nieocenionym narzędziem w pracy z fotografią cyfrową.

Pytanie 12

Zaprojektowany wektorowy logotyp, którego wymiary można zmieniać bez utraty jakości szczegółów, wymaga zapisania w postaci pliku z rozszerzeniem

A. AI
B. JPEG
C. PSD
D. PHP
Odpowiedź AI jest poprawna, ponieważ pliki z tym rozszerzeniem są tworzone w programie Adobe Illustrator, który jest standardowym narzędziem do projektowania grafiki wektorowej. Grafika wektorowa jest oparta na matematycznych równaniach, co pozwala na skalowanie bez utraty jakości, w przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która w przypadku powiększenia traci na ostrości. Przykładowo, logotypy, które mają być używane w różnorodnych formatach, od wizytówek po ogromne banery, powinny być zapisane w formacie wektorowym, aby zapewnić ich doskonałą jakość w każdym zastosowaniu. Dodatkowo, pliki AI mogą być łatwo eksportowane do innych formatów, takich jak PDF czy SVG, co zwiększa ich wszechstronność w różnych projektach graficznych oraz aplikacjach webowych. W branży designu, korzystanie z odpowiednich formatów plików jest kluczowe dla zachowania jakości i efektywności pracy. Warto również pamiętać, że wiele programów graficznych obsługuje pliki AI, co czyni je szeroko akceptowanymi w profesjonalnych środowiskach.

Pytanie 13

Przygotowując materiał dla potrzeb druku offsetowego nadrukiem, wykonać należy elementy

A. koloru żółtego.
B. wypełnione gradientem.
C. koloru czarnego.
D. drukowane farbami Pantone.
Odpowiedź 'koloru czarnego' jest prawidłowa, ponieważ w procesie druku offsetowego kluczowym elementem przygotowania materiałów jest użycie koloru czarnego jako koloru bazowego. W druku CMYK, który jest standardem w druku offsetowym, kolor czarny (K) pełni rolę koloru nadrzędnego, który jest używany do uzyskiwania ciemniejszych odcieni oraz detali w projektach graficznych. Przykładami są ilustracje, tekst czy linie, które muszą być ostre i wyraźne. W praktyce, zastosowanie czarnego koloru umożliwia uzyskanie najlepszej jakości druku, minimalizując ryzyko rozmyć i zapewniając kontrast. Dodatkowo, druki, w których kolor czarny jest wykorzystywany jako nadruk, zazwyczaj wymagają mniejszej ilości farb, co może wpłynąć na koszt produkcji oraz czas realizacji. W branży drukarskiej stosuje się powszechnie zasady dotyczące przygotowania plików do druku, które wskazują, że tekst i detale powinny być zawsze w kolorze czarnym, aby zapewnić ich najlepszą widoczność i czytelność.

Pytanie 14

W procesie technologicznym wykonania 20 opakowań, takich jak na rysunku, należy uwzględnić druk

Ilustracja do pytania
A. cyfrowy i wykrawanie.
B. tamponowy i perforowanie.
C. sitowy i przekrawanie.
D. offsetowy i nadkrawanie.
Wybrana odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ druk cyfrowy jest idealnym rozwiązaniem dla małych nakładów, takich jak 20 opakowań. Technika ta umożliwia uzyskanie wysokiej jakości wydruków złożonych grafik, co jest kluczowe w przypadku opakowania z finezyjnym wzorem. Przykładem zastosowania druku cyfrowego mogą być etykiety, które wymagają dostosowania do różnych produktów, co można zrealizować ekonomicznie dzięki tej technologii. Wykrawanie natomiast pozwala na precyzyjne formowanie kształtu opakowania, co jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniego wyglądu i funkcjonalności. W przemyśle opakowaniowym stosuje się to podejście, aby sprostać wymaganiom estetycznym oraz użytkowym. Warto zaznaczyć, że druk cyfrowy w połączeniu z wykrawaniem jest zgodny z nowoczesnymi standardami produkcji, które kładą nacisk na elastyczność i jakość wyrobu. Zastosowanie tych technik w procesie produkcji 20 opakowań zapewni efektywność oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 15

Który wzornik wykorzystywany podczas przygotowywania projektu do drukowania przedstawiono na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Wzornik okryć introligatorskich.
B. Wzornik kolorów CMYK.
C. Wzornik kolorów Pantone.
D. Wzornik papierów barwionych w masie.
Wzornik kolorów Pantone, przedstawiony na rysunku, jest jednym z najważniejszych narzędzi w przemyśle poligraficznym i projektowaniu graficznym. System Pantone został stworzony dla zapewnienia spójności kolorów w różnych materiałach drukowanych. Każdy kolor w tym systemie ma przypisany unikalny numer, co ułatwia komunikację między projektantami, drukarniami i klientami. Wzornik ten jest niezwykle pomocny w procesie wyboru kolorów, ponieważ umożliwia precyzyjne odwzorowanie odcieni w różnych technikach druku. Przykładowo, podczas projektowania logo firmy, użycie wzornika Pantone pozwala na uzyskanie dokładnie tego samego koloru na wizytówkach, ulotkach i reklamach, niezależnie od techniki produkcji. Dlatego wzorniki Pantone są uważane za standard w branży i są szeroko stosowane w procesach produkcyjnych, co zwiększa jakość i spójność końcowych produktów.

Pytanie 16

Arkusz papieru o formacie A1 ma wymiary

A. 707 x 1000 mm
B. 594 x 841 mm
C. 420 x 594 mm
D. 841 x 1189 mm
A1 to jeden z formatów papieru zgodnych z międzynarodowym standardem ISO 216, który definiuje system formatów A, B i C. Format A1 ma dokładne wymiary 594 x 841 mm, co czyni go dwukrotnie większym od formatu A2 oraz połową formatu A0. W praktyce A1 jest często wykorzystywany w projektach architektonicznych i inżynieryjnych, gdzie potrzebna jest większa powierzchnia do prezentacji rysunków technicznych, planów czy schematów. Dzięki temu, że formaty A są ze sobą skalowalne, można łatwo przechodzić między różnymi rozmiarami, co jest szczególnie przydatne w procesie drukowania i projektowania. Ponadto, stosowanie standardowych rozmiarów papieru, takich jak A1, jest zalecane w obiegu dokumentów w celu zapewnienia kompatybilności z urządzeniami biurowymi, takimi jak drukarki i skanery, co ułatwia organizację pracy i archiwizację dokumentów.

Pytanie 17

Który format koperty jest odpowiedni do zapakowania bez składania dyplomu formatu A4?

A. A4
B. C4
C. B5
D. A5
Format koperty C4 jest idealny do zapakowania dokumentów formatu A4 bez konieczności ich składania. Wynika to z wymiarów kopert - format C4 ma wymiary 229 x 324 mm, co umożliwia swobodne umieszczenie w niej dokumentów A4 (210 x 297 mm) w pozycji poziomej. Dzięki temu rozwiązaniu, nie tylko zachowujemy estetykę dokumentu, ale również zapewniamy jego lepszą ochronę przed zagnieceniami i uszkodzeniami. W praktyce, stosowanie odpowiedniego formatu koperty jest kluczowe w kontekście profesjonalnej korespondencji, szczególnie w sytuacjach, gdy przesyłane dokumenty są ważne, jak dyplomy, certyfikaty czy umowy. W branży biurowej i w działaniach związanych z marketingiem, dbałość o detale, takie jak odpowiedni format koperty, odgrywa istotną rolę w budowaniu wizerunku firmy. Warto również pamiętać, że stosowanie standardowych formatów, takich jak A4 i C4, jest zgodne z międzynarodowymi normami ISO, co ułatwia współpracę między różnymi krajami i organizacjami.

Pytanie 18

Na którym rysunku zilustrowano impozycję 8-stronnicowej składki drukowanej z odwracaniem przez margines boczny?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z niepełnego zrozumienia zasad impozycji w druku. W przypadku rysunków B, C i D występują błędy w układzie stron, które uniemożliwiają utworzenie prawidłowej składki. Impozycja polega na odpowiednim rozmieszczeniu stron na arkuszu, tak aby po złożeniu i przecięciu powstała logiczna sekwencja, która jest zgodna z numeracją stron. Błędne podejście polega najczęściej na ignorowaniu zasady, że strony muszą być ułożone parami na arkuszu, co jest niezbędne do uzyskania prawidłowego efektu końcowego. W praktyce, brak zrozumienia dla tych zasad może prowadzić do produkcji materiałów, gdzie strony są pomieszane, co nie tylko obniża estetykę publikacji, ale również wpływa na jej funkcjonalność. Użytkownicy mogą popełniać typowe błędy myślowe, takie jak mylenie numeracji stron z ich układem na arkuszu, co jest częstym problemem wśród osób nowicjuszy w branży. Dlatego ważne jest, aby dobrze zrozumieć zasady impozycji, co pozwoli uniknąć negatywnych konsekwencji w przyszłych projektach drukarskich.

Pytanie 19

Narzędzie "Lasso" w programie Adobe Photoshop jest stosowane do wykonania na bitmapie obróbki graficznej zwanej

A. wypełnianiem.
B. selekcją.
C. rozmyciem.
D. kadrowaniem.
Narzędzie 'Lasso' w Adobe Photoshop jest kluczowym elementem w procesie selekcji, co oznacza, że pozwala użytkownikowi na precyzyjne wybieranie obszarów bitmapy do dalszej obróbki. Selekcja umożliwia wydzielanie konkretnych fragmentów obrazu, które można następnie edytować niezależnie od reszty. Przykładowe zastosowania narzędzia Lasso obejmują wycinanie obiektów z tła, umożliwiające stworzenie montażu lub nałożenie efektów na wybrane fragmenty obrazu. Standardy branżowe w grafice komputerowej podkreślają znaczenie precyzyjnej selekcji, ponieważ wpływa to na jakość końcowego produktu. W praktyce, umiejętność efektywnego korzystania z narzędzia Lasso jest niezbędna zarówno w retuszu zdjęć, jak i w tworzeniu grafiki cyfrowej, co czyni je fundamentem dla każdego grafika. Warto również znać różne warianty narzędzia, takie jak Lasso Poligonowe, które pozwala na tworzenie bardziej złożonych selekcji poprzez łączenie linii prostych.

Pytanie 20

Klawiaturę komputerową można zadrukować techniką

A. offsetową.
B. tampondrukową.
C. fleksograficzną.
D. typograficzną.
Tampondruk to technika druku, która polega na przenoszeniu farby z matrycy na podłoże za pomocą elastycznego tamponu. Jest to metoda szczególnie efektywna w przypadku zadrukowywania powierzchni o nieregularnych kształtach, co czyni ją idealną do użycia na klawiaturach komputerowych, gdzie elementy takie jak klawisze mają różne kontury i głębokości. Tampondruki są często wykorzystywane do oznaczania klawiszy, logo oraz innych informacji, które muszą być wyraźne i odporne na ścieranie. W tej technice stosowane są farby o wysokiej trwałości, co zapewnia długowieczność zadruku nawet w intensywnie użytkowanych produktach. Standardy jakości w branży drukarskiej wymagają, aby zadruk był odporny na działanie chemikaliów, co jest kluczowe w kontekście użytkowania klawiatury. Dobrą praktyką jest również przeprowadzenie testów przyczepności farby, aby upewnić się, że nadruk będzie odporny na codzienne użytkowanie. Tampondruk znajduje zastosowanie nie tylko w elektronice, ale również w przemysłach takich jak medycyna czy automatyka, gdzie precyzyjne i trwałe oznaczenia są kluczowe.

Pytanie 21

Ile offsetowych form drukowych CtP należy przygotować, aby zadrukować arkusz w kolorystyce 2 + 2 metodą odwracania arkusza przez margines boczny?

A. 4 formy.
B. 1 formę.
C. 2 formy.
D. 3 formy.
Przygotowanie nieodpowiedniej liczby form drukowych może prowadzić do poważnych komplikacji w procesie druku. W przypadku odpowiedzi sugerujących, że wystarczy jedna forma, warto zauważyć, że w druku offsetowym każdy kolor wymaga osobnej formy. Oznacza to, że dla kolorystyki 2 + 2, czyli dwóch kolorów na awersie i dwóch na rewersie, konieczne jest przygotowanie co najmniej dwóch form. Odpowiedzi wskazujące na trzy lub cztery formy również są niepoprawne w kontekście opisanej sytuacji. Przygotowanie trzech form sugerowałoby, że jeden z kolorów byłby stosowany na obu stronach, co nie odpowiada założonej kolorystyce. Z kolei przygotowanie czterech form byłoby zbędne, gdyż każdy z kolorów musi być naniesiony na formę oddzielnie. Często zdarza się, że osoby nowicjusze w druku offsetowym nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne jest precyzyjne przygotowanie form oraz zrozumienie, że efektywna produkcja wymaga starannego planowania i zarządzania zasobami. W praktyce, nieodpowiednia liczba form może prowadzić do odrzucenia całej serii druku z powodu błędów w kolorze lub jakości, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i stratami czasu. Warto więc przyswoić sobie te zasady, aby uniknąć przyszłych komplikacji w procesie produkcji.

Pytanie 22

Który rodzaj okładki należy wykonać zgodnie z pokazaną na zdjęciu oprawą?

Ilustracja do pytania
A. Specjalną.
B. Zakrywającą.
C. Zeszytową.
D. Przylegającą.
Wybór odpowiedzi innych niż zakrywająca prowadzi do nieporozumień dotyczących klasyfikacji rodzajów okładek. Okładka zeszytowa, chociaż często stosowana w zeszytach, nie spełnia wymogów dla książek, które mają być właściwie chronione. Tego rodzaju oprawa nie obejmuje grzbietu, co zwiększa ryzyko uszkodzeń na tym newralgicznym miejscu książki. Natomiast okładka przylegająca, która przylega do bloku książki, również nie zapewnia pełnej ochrony, co jest kluczowe dla długowieczności publikacji. Tego rodzaju oprawy są bardziej odpowiednie dla lekkich broszur czy materiałów edukacyjnych, które nie wymagają intensywnej ochrony. Z kolei termin "specjalna" jest zbyt ogólny i nie wskazuje na konkretny typ okładki, co czyni go nieprzydatnym w praktyce. Kluczowe dla zrozumienia tej problematyki jest rozpoznawanie różnic między różnymi rodzajami opraw, co pozwala na ich właściwe dopasowanie do celu publikacji oraz eksploatacji. Dlatego ważne jest, aby przy podejmowaniu decyzji o wyborze okładki kierować się nie tylko estetyką, ale i funkcjonalnością oraz standardami branżowymi.

Pytanie 23

Na schemacie przedstawiono operację

Ilustracja do pytania
A. impozycji użytków.
B. łamania publikacji.
C. projektowania layoufu.
D. kadrowania obrazów.
Impozycja użytków to kluczowy proces w przygotowaniach do druku, polegający na odpowiednim rozmieszczeniu stron na arkuszu drukarskim. Dzięki temu można zminimalizować odpady materiału i zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni w trakcie drukowania. W kontekście profesjonalnego druku, dobrze wykonana imposycja jest niezbędna dla zapewnienia wysokiej jakości publikacji. W praktyce, proces imposycji może obejmować różne techniki, takie jak układanie stron w formie folii czy bloczków, co jest zgodne z normami branżowymi. Ponadto, współczesne oprogramowanie do imposycji pozwala na automatyzację wielu zadań, co znacząco przyspiesza proces produkcji. Użycie odpowiednich narzędzi do imposycji zapewnia, że publikacja będzie miała właściwą kolejność stron po złożeniu, co jest kluczowe w przypadku książek czy broszur. Przykładem dobrych praktyk jest stosowanie standardów PDF/X, które określają wymagania dotyczące wymiany plików graficznych w druku. Poznanie zasad imposycji jest zatem fundamentem dla każdego, kto pragnie pracować w branży poligraficznej.

Pytanie 24

Który program można zastosować do wstępnej oceny prawidłowości wykonania pliku PDF w jakości <i>do druku</i>?

A. Impozycjoner
B. Adobe InDesign
C. Adobe Acrobat
D. Corel Draw
Adobe Acrobat jest wiodącym narzędziem do tworzenia, edytowania i przeglądania plików PDF, które oferuje zaawansowane funkcje oceny jakości dokumentów przeznaczonych do druku. Program ten pozwala na przeprowadzenie wstępnej analizy pliku PDF, umożliwiając użytkownikom sprawdzenie takich aspektów jak rozdzielczość obrazów, kolorystyka, czy układ stron. Dzięki narzędziom takim jak 'Preflight', użytkownicy mogą szybko zweryfikować, czy dokument spełnia określone standardy, takie jak PDF/X, co jest kluczowe w branży poligraficznej. Przykładem zastosowania może być zlecenie druku broszury, w którym Adobe Acrobat pozwoli na wykrycie potencjalnych problemów, takich jak niedostateczna jakość obrazów czy niezgodność kolorystyczna. Dodatkowo, program oferuje możliwość weryfikacji ustawień zarządzania kolorami, co jest niezwykle istotne przy pracy z materiałami do druku. Wreszcie, dzięki opcji podglądu, użytkownicy mogą na bieżąco monitorować, jak dokument będzie wyglądał po wydrukowaniu, co znacząco podnosi jakość finalnego produktu.

Pytanie 25

System produkcyjny nie obejmuje

A. konserwacji.
B. skanowania.
C. naświetlania.
D. archiwizacji.
Wszystkie wymienione odpowiedzi, poza konserwacją, są integralnymi elementami systemów produkcyjnych. Skanowanie odgrywa kluczową rolę w śledzeniu i identyfikacji produktów w całym procesie produkcyjnym, umożliwiając efektywne zarządzanie zapasami oraz zapewnienie jakości. W praktyce, skanowanie kodów QR lub kodów kreskowych jest powszechnie stosowane w magazynach, co pozwala na bieżące monitorowanie stanów magazynowych. Naświetlanie, z kolei, jest istotne w sektorach związanych z tworzeniem materiałów wizualnych, takimi jak reklama czy fotoreportaż. Proces ten jest niezbędny do przekształcania surowych materiałów w gotowe produkty, co czyni go kluczowym w łańcuchu produkcyjnym. Archiwizacja natomiast, choć nieco odmienna w charakterze, również odgrywa ważną rolę w kontekście przechowywania i organizacji danych produkcyjnych, co jest niezbędne dla późniejszego dostępu oraz audytów. Typowe błędy myślowe związane z wyborem niewłaściwych odpowiedzi mogą wynikać z niepełnego zrozumienia definicji systemów produkcyjnych oraz ich funkcji, co prowadzi do błędnych konkluzji na temat zakresu tych systemów.

Pytanie 26

Stosunek kosztu jednostkowego wydrukowania na maszynie 4-kolorowej ulotki o kolorystyce 4 + 4 metodą odwracania przez margines boczny do jednostkowego kosztu drukowania z 8 form drukowych jest

A. większy lub równy 1.
B. większy od 1.
C. mniejszy od 1.
D. równy 1.
Kwestia porównania kosztu jednostkowego wydrukowania może prowadzić do nieporozumień, zwłaszcza jeśli nie uwzględnimy pełnego kontekstu procesów drukarskich. Udało się zauważyć, że wybór odpowiedniej metody drukowania, takiej jak druk offsetowy czy cyfrowy, wpływa na całkowity koszt produkcji. Odpowiedzi sugerujące, że koszt jednostkowy wydrukowania na maszynie 4-kolorowej jest większy od 1 lub równy 1, mogą wynikać z błędnej analizy kosztów materiałów lub nakładów. Zazwyczaj w druku offsetowym, większe nakłady wiążą się z korzystniejszymi stawkami, co można zaobserwować w przypadku druku ulotek w dużych ilościach. Istnieje również mylne przeświadczenie, że koszt jednostkowy druku z większej liczby form jest bardziej opłacalny; otóż w rzeczywistości, większa liczba form oznacza wyższe koszty przygotowawcze i mniejsze efekty skali. Kolejnym błędem jest pomijanie efektywności produkcji oraz wpływu technologii na koszt jednostkowy, co jest kluczowe w ocenie opłacalności, a także w odniesieniu do standardów wydajności produkcji poligraficznej. Zrozumienie tych aspektów jest niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji w zakresie wyboru technologii oraz zarządzania kosztami w druku.

Pytanie 27

Według Polskiej Normy dotyczącej jednostek wielkości typograficznych, jeden kwadrat w przybliżeniu jest równy

A. 20 mm
B. 16 mm
C. 18 mm
D. 19 mm
Odpowiedzi 19 mm, 16 mm i 20 mm są nieprawidłowe, a ich wybór może świadczyć o niepełnym zrozumieniu podstawowych zasad typografii oraz norm, które regulują wymiary jednostek typograficznych. Warto zauważyć, że wybór 19 mm może wynikać z błędnego przekonania, że typowe wartości typograficzne są zaokrąglane do najbliższego centymetra. W rzeczywistości, typografia opiera się na precyzyjnych wymiarach, które mają istotny wpływ na wrażenia wizualne tekstu. Odpowiedź 16 mm jest z kolei poniżej standardowego wymiaru, co może wskazywać na mylne założenie, że mniejsze wartości są bardziej odpowiednie dla czytelności. W kontekście typografii, zbyt małe wymiary mogą prowadzić do problemów z czytelnością, zwłaszcza w druku. Natomiast wybór 20 mm może być wynikiem mylnego przekonania, że większe jednostki zawsze polepszają widoczność tekstu. W praktyce, nadmierne powiększenie może wprowadzać chaos w kompozycji i zmniejszać efektywność komunikacji wizualnej. Właściwe zrozumienie, że 18 mm jest standardowym wymiarem dla kwadratu typograficznego, jest kluczowe, ponieważ to bezpośrednio przekłada się na jakość i funkcjonalność projektów typograficznych. Te błędne wybory mogą zatem wskazywać na braki w wiedzy z zakresu typografii oraz zasad projektowania, co jest niezbędne do tworzenia estetycznych i funkcjonalnych projektów graficznych.

Pytanie 28

W wyniku przeprowadzonej kalkulacji kosztów wydrukowania 20 000 akcydensów na arkuszowej maszynie offsetowej określono jednostkowy koszt akcydensu na 3,00 zł. Jeśli zamówienie zwiększy się o 40%, wówczas koszt jednego akcydensu

A. pozostanie bez zmian ze względu na zbyt mały wzrost nakładu.
B. zwiększy się na skutek większej liczby zmian pracy drukarza.
C. zmniejszy się, ze względu na zastosowanie tej samej ilości form drukowych.
D. zwiększy się, ponieważ wzrośnie nakład.
Hmm, odpowiedzi, które mówią, że koszt jednostkowy akcydenów wzrośnie albo zostanie taki sam, są trochę na bakier z prawdą. Bo wzrost zamówienia o 40% wcale nie musi oznaczać wyższych kosztów jednostkowych. Tak naprawdę, przy większym nakładzie te stałe koszty rozkładają się na więcej produktów, co powinno obniżyć koszty. Warto też pamiętać o produkcji masowej, która daje oszczędności. Mówiąc, że większa liczba zmian pracy drukarza podniesie koszt jednostkowy, nie uwzględnia się, że przy dobrej organizacji i nowoczesnych technologiach, czas drukowania na jednostkę może być krótszy. Jeśli zamawiamy więcej, to drukarnia nie zmienia liczby form, więc koszty przygotowania wciąż są takie same, co prowadzi do ich rozkładu na większą liczbę jednostek. Złe założenia mogą prowadzić do złych wniosków o kosztach produkcji, a to może przyczynić się do nieodpowiednich decyzji zakupowych klientów.

Pytanie 29

Ulotka ma format netto A4. Jaki jest format brutto ulotki, jeżeli zastosowano spady 5 mm?

A. 210 x 297 mm
B. 220 x 307 mm
C. 210 x 307 mm
D. 220 x 297 mm
Format netto A4 wynosi 210 x 297 mm. Zastosowanie spadów, czyli dodatkowego obszaru, który jest drukowany poza krawędzią dokumentu, jest standardową praktyką w druku, aby uniknąć białych marginesów po przycięciu. W przypadku zastosowania spadów wynoszących 5 mm z każdej strony, należy dodać 10 mm do szerokości i 10 mm do wysokości. W efekcie otrzymujemy format brutto 220 mm (210 mm + 10 mm) na 307 mm (297 mm + 10 mm). Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest przygotowanie materiałów reklamowych, takich jak ulotki, gdzie spady są kluczowe, aby zapewnić estetyczny wygląd końcowego produktu. W branży poligraficznej powszechnie stosuje się spady, a ich właściwe uwzględnienie w projekcie graficznym jest niezbędne do uzyskania poprawnego wyniku druku. Warto także pamiętać, że różne typy dokumentów mogą mieć różne wymagania dotyczące spadów, w zależności od technologii druku i finalnego zastosowania.

Pytanie 30

Ile kilogramów papieru formatu B1 (700 x 1000 mm) o gramaturze 200 g/m<sup>2</sup> potrzeba do wydrukowania 16 000 druków formatu B5?

A. 100
B. 120
C. 140
D. 80
Obliczenia związane z ilością papieru potrzebnego do druku mogą prowadzić do różnych błędów, zwłaszcza gdy nie uwzględnia się wszystkich istotnych danych. Łatwo można pomylić jednostki miary lub zignorować istotne parametry, takie jak wymiary i gramatura. Nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z braku zrozumienia formatu B5, którego pole powierzchni wynosi 44 cm², co jest kluczowe dla dalszego obliczenia. W przypadku błędnych odpowiedzi istotne jest również zrozumienie, że każda gramatura papieru ma swoje specyficzne właściwości, co wpływa na całkowity koszt druku oraz jakość. Na przykład, zbyt niska gramatura może prowadzić do problemów z trwałością wydruków, co w dłuższym okresie może negatywnie wpłynąć na opinie klientów. Istnieje również ryzyko niedoszacowania lub przeszacowania potrzebnej ilości papieru, co może prowadzić do niepotrzebnego marnotrawstwa lub opóźnień w produkcji. Kluczowe jest więc, aby zrozumieć, jak obliczenia wpływają na proces produkcji i jakie są standardy w branży druku. Właściwe podejście do obliczeń oraz zrozumienie technicznych aspektów procesów drukarskich są niezbędne do efektywnego zarządzania projektami związanymi z drukiem.

Pytanie 31

Który symbol odpowiada formatowi ulotki o wymiarach 148 x 210 mm?

A. A5
B. B4
C. B3
D. A4
Odpowiedź A5 jest poprawna, ponieważ ulotka o wymiarach 148 x 210 mm odpowiada formatowi A5 w standardowym systemie formatów papieru ISO 216. Format A5 jest połową formatu A4, który ma wymiary 210 x 297 mm. Dzięki temu, ulotki w formacie A5 są często wykorzystywane w marketingu i promocji, ponieważ są łatwe do dystrybucji i przechowywania. W praktyce, A5 jest popularnym wyborem dla broszur, ulotek oraz materiałów informacyjnych, które wymagają kompaktowego formatu. Warto zauważyć, że standardy ISO 216 są powszechnie stosowane w wielu krajach, co ułatwia współpracę międzynarodową i produkcję materiałów drukowanych. Ponadto, korzystając z formatów A, projektanci mogą lepiej planować layouty, wykorzystując dostępne przestrzenie na stronie, co wpływa na czytelność i estetykę dokumentów.

Pytanie 32

Przekształcenie fontów w obiekty graficzne o charakterze wektorowym wymaga

A. dopasowania tekstu do ścieżki.
B. wstawienia kodu formatowania.
C. zastosowania tekstu zastępczego.
D. zamiany na krzywe.
Zamiana fontów na krzywe jest kluczowym procesem w przekształcaniu tekstu do formatu wektorowego, co zapewnia, że wyświetlanie i drukowanie projektu będą niezależne od posiadanych na urządzeniu czcionek. W praktyce, kiedy projekt graficzny zawiera tekst, który ma być użyty w różnych środowiskach, konwersja do krzywych eliminuje ryzyko, że czcionka używana w projekcie nie będzie dostępna na urządzeniu docelowym, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowego wyświetlania lub zniekształcenia tekstu. W branży projektowania graficznego jest to standardowa praktyka, szczególnie przed przesłaniem plików do druku. Na przykład, w programach takich jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW, funkcja 'Zamień na krzywe' (Convert to Curves) nie tylko zabezpiecza wygląd tekstu, ale także pozwala na dalszą edycję kształtów liter jako obiektów wektorowych, co poszerza możliwości kreatywne projektanta. Warto także zaznaczyć, że przekształcone krzywe zajmują więcej miejsca w pliku, dlatego przy dużych projektach należy zachować ostrożność.

Pytanie 33

Ile stron zawiera składka formatu A4 wykonana z jednego arkusza papieru pełnoformatowego?

A. 16
B. 4
C. 32
D. 8
Odpowiedź 16 jest prawidłowa, ponieważ składka formatu A4 wykonana z jednego arkusza papieru pełnoformatowego (A0) może zawierać 16 stron. Arkusz A0 posiada powierzchnię 1 m², a jego wymiary wynoszą 841 mm x 1189 mm. Podczas składania papieru A0 na cztery części, uzyskujemy 16 stron formatu A4. Każde z podziałów zmniejsza powierzchnię o połowę, co w efekcie prowadzi do powstania mniejszych arkuszy. W praktyce ten proces jest często stosowany w druku cyfrowym oraz offsetowym, gdzie przygotowanie materiałów w formie składek jest nieodłącznym elementem produkcji broszur, książek czy katalogów. Warto również zaznaczyć, że dobre praktyki w branży poligraficznej sugerują, aby przy projektowaniu publikacji uwzględniać format oraz sposób składania papieru, co pozwala na optymalne wykorzystanie materiałów i redukcję kosztów produkcji. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem druku i tworzenia estetycznych, funkcjonalnych dokumentów.

Pytanie 34

Do wykonania 1 000 000 folderów formatu A3 w kolorystyce 4 + 0 należy użyć

A. 4-kolorowej, zwojowej maszyny rotograwiurowej.
B. 4-kolorowej, półformatowej maszyny offsetowej.
C. 2-kolorowej, pełnoformatowej arkuszowej maszyny offsetowej.
D. 6-kolorowej, zwojowej maszyny fleksograficznej.
Wybór niewłaściwej maszyny do produkcji folderów A3 w kolorystyce 4 + 0 może prowadzić do nieoptymalnych wyników i zwiększenia kosztów. 2-kolorowa, pełnoformatowa arkuszowa maszyna offsetowa nie jest odpowiednia do takich zadań, ponieważ jej ograniczenia w kolorystyce sprawiają, że nie pozwala na drukowanie w pełnej gamie kolorów. Aby zrealizować projekt w systemie 4 + 0, potrzebna jest maszyna zdolna do reprodukcji wszystkich czterech barw CMYK, co w przypadku maszyny 2-kolorowej jest niemożliwe. Z kolei 6-kolorowa, zwojowa maszyna fleksograficzna, mimo że oferuje większą paletę kolorów, nie jest standardowym wyborem do produkcji folderów, które najczęściej są drukowane na maszynach offsetowych, zwłaszcza przy dużych nakładach. Fleksografia sprawdza się głównie w druku opakowań i etykiet. Natomiast 4-kolorowa, półformatowa maszyna offsetowa, chociaż może wydawać się odpowiednia, nie zapewnia wydajności potrzebnej do produkcji tak dużej liczby egzemplarzy jak 1 000 000. Półformatowe maszyny są znacznie wolniejsze i bardziej kosztowne w eksploatacji przy dużych nakładach. Wnioskując, wybór odpowiedniej maszyny powinien być uzależniony od specyfiki projektu, nakładu oraz wymagań jakościowych, a w tym przypadku zwojowa maszyna rotograwiurowa jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem.

Pytanie 35

Sposobem na uniknięcie problemów związanych z brakiem fontów zastosowanych w projekcie graficznym przeznaczonym do naświetlania form drukowych jest zapis tekstów jako

A. krzywe.
B. bitmapy.
C. gify.
D. glify.
Odpowiedź "krzywe" jest jak najbardziej na miejscu. Gdy zamieniamy teksty na krzywe w programach graficznych, to pozbywamy się problemów z brakiem fontów. Właściwie to przekształcamy każdy znak w wektorowy obiekt, co sprawia, że nie musimy się już martwić o to, czy dany font jest dostępny. To bardzo ważne, bo podczas drukowania albo naświetlania, nie chcemy, żeby nasz projekt wyszedł zupełnie inaczej, bo brakuje jakiejś czcionki. Takie podejście jest standardem w branży graficznej, zwłaszcza gdy korzystamy z programów jak Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Przed eksportem do PDF warto wszystkie teksty zamienić na krzywe, bo to daje gwarancję, że wszystko będzie wyglądało tak, jak powinno. Z mojego doświadczenia, to też daje możliwości do edytowania niektórych detali, jak kształt czy kolor liter, co może być mega przydatne w bardziej ambitnych projektach.

Pytanie 36

Ile godzin będzie trwało wydrukowanie 10 000 folderów formatu A3, w kolorystyce 4 + 4 na półformatowej 4-kolorowej maszynie arkuszowej, drukującej z prędkością 10 000 arkuszy na godzinę?

A. 2 godziny.
B. 1 godzinę.
C. 3 godziny.
D. 4 godziny.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi wynika z błędnego zrozumienia tematu dotyczącego wydajności maszyn drukarskich oraz obliczeń związanych z liczbą arkuszy potrzebnych do wydruku folderów A3. Często występujące błędy polegają na pomijaniu kluczowych informacji, takich jak liczba arkuszy przypadająca na jeden folder. W przypadku folderów formatu A3, każdy z nich wymaga dwóch arkuszy, co powinno być uwzględnione w obliczeniach. Odpowiedzi takie jak 2 godziny czy 4 godziny sugerują, że nie uwzględniono prędkości maszyny, która wynosi 10 000 arkuszy na godzinę. Biorąc pod uwagę, że 10 000 folderów wymaga jedynie 20 000 arkuszy, poprawne obliczenie wskazuje, że rzeczywisty czas druku nie przekracza 1 godziny. Warto zwrócić uwagę, że w praktyce przemysłowej, znajomość takich szczegółowych aspektów jest niezwykle istotna. Niezrozumienie zasady działania maszyn drukarskich oraz ich prędkości może prowadzić do błędnych założeń i nieefektywnego zarządzania czasem produkcji. Kluczowe jest, aby każdy pracownik działu produkcji był dobrze przeszkolony w zakresie wydajności maszyn oraz umiał dokonywać dokładnych obliczeń dotyczących procesów drukarskich, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 37

Który parametr skanerów decyduje o jakości i dokładności odwzorowywanych szczegółów skanowanych obrazów?

A. Prędkość skanowania.
B. Rodzaj wyświetlacza.
C. Format.
D. Rozdzielczość.
Rozdzielczość jest kluczowym parametrem wpływającym na jakość i dokładność odwzorowywanych szczegółów w skanowanych obrazach. Definiuje ona ilość pikseli w jednostce powierzchni skanowanego materiału, co bezpośrednio przekłada się na zdolność uchwycenia detali. W praktyce, im wyższa rozdzielczość, tym większa liczba pikseli jest wykorzystywana do odwzorowania obrazu, co pozwala na uzyskanie wyraźniejszych i bardziej szczegółowych rezultatów. Na przykład, skanery o rozdzielczości 600 dpi (punktów na cal) będą w stanie uchwycić więcej detali niż te o rozdzielczości 300 dpi. W kontekście profesjonalnych zastosowań, takich jak archiwizacja dokumentów lub skanowanie dzieł sztuki, odpowiednia rozdzielczość jest niezbędna do zachowania wysokiej jakości odwzorowania, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży skanowania. Standardy, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie rozdzielczości w procesach związanych z precyzyjnym odwzorowaniem, co jest istotne zarówno dla digitalizacji, jak i produkcji materiałów drukowanych.

Pytanie 38

Różnica między naświetlarkami CtP i CtF polega na tym, że naświetlarki CtP

A. naświetlają formy drukowe, a CtF formy kopiowe.
B. naświetlają płyty offsetowe, a CtF w innych technikach.
C. naświetlają formy drukowe, a CtF formy papierowe.
D. wykorzystują dane cyfrowe.
Naświetlarki CtP (Computer-to-Plate) są urządzeniami, które naświetlają formy drukowe bezpośrednio na płytach offsetowych, co jest kluczowym procesem w nowoczesnym druku offsetowym. W przeciwieństwie do CtF (Computer-to-Film), które naświetlają formy kopiowe na filmie, CtP oferuje bezpośrednie naświetlanie, co eliminuje krok pośredni w postaci filmu. Ta technologia znacząco zwiększa efektywność i jakość procesów drukarskich. Naświetlanie bezpośrednie na płytach pozwala na uzyskanie wyższej precyzji, a także redukuje koszty związane z produkcją filmów. W praktyce, przedsiębiorstwa drukarskie korzystające z CtP mogą szybciej wprowadzać zmiany w projektach i uzyskiwać lepszą jakość druku dzięki dokładniejszemu odwzorowaniu detali. Dodatkowo, CtP wspiera zrównoważony rozwój w druku przez ograniczenie odpadów związanych z materiałami filmowymi. W kontekście standardów branżowych, technologia CtP jest zgodna z najnowszymi normami ISO, co z kolei podkreśla jej znaczenie i zalety w przemyśle poligraficznym.

Pytanie 39

W skład systemu produkcyjnego<u><strong>nie zalicza się</strong></u> programu do

A. zalewkowania.
B. generowania wyciągów.
C. konserwacji.
D. rozstawienia użytków.
Odpowiedź 'konserwacja' jest poprawna, ponieważ system produkcyjny obejmuje procesy i programy, które bezpośrednio wpływają na wytwarzanie produktów lub usług. Programy do generowania wyciągów, zalewkowania oraz rozstawienia użytków są integralnymi elementami procesu produkcyjnego, wspierającymi efektywność oraz jakość produkcji. Konserwacja, mimo że jest istotna w kontekście utrzymania sprzętu i infrastruktury produkcyjnej, sama w sobie nie tworzy wartości dodanej w zakresie samego procesu produkcji. W praktyce, konserwacja odnosi się do działań mających na celu utrzymanie maszyn w dobrym stanie, co jest istotne, ale nie jest bezpośrednią częścią systemu produkcyjnego. Przykładem zastosowania może być wdrażanie programów do predyktywnej konserwacji w zakładach produkcyjnych, co przyczynia się do minimalizacji przestojów i optymalizacji wydajności. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują regularne audyty stanu technicznego maszyn oraz systemowe podejście do zarządzania cyklem życia sprzętu.

Pytanie 40

Które zdanie złożone jest zgodnie z zasadami składu tekstów?

A. Tak , zwiedzałem to miasto już 3 - 4 razy .
B. Tak ,zwiedzałem to miasto już 3 - 4 razy.
C. Tak, zwiedzałem to miasto już 3-4 razy.
D. Tak , zwiedzałem to miasto już 3- 4 razy .
Odpowiedź "Tak, zwiedzałem to miasto już 3-4 razy." jest poprawna, ponieważ zgodnie z zasadami poprawnego składu tekstów, zapisywanie liczb w formie złączonej, bez spacji, jest zgodne z normami. W przypadku liczb złożonych, takich jak "3-4", nie stosujemy spacji, co sprawia, że całość wygląda estetycznie i jest bardziej zrozumiała. W praktyce, pisząc teksty, szczególnie te formalne, ważne jest przestrzeganie zasad gramatyki i interpunkcji, aby komunikować się w sposób jasny i profesjonalny. Przykładowo, w dokumentach akademickich czy raportach biznesowych, poprawne formatowanie liczb i ich zapisu wpływa na odbiór treści oraz uznawane jest za oznakę staranności i dbałości o szczegóły. Warto również pamiętać, że w zależności od kontekstu, niektóre style pisania mogą wprowadzać dodatkowe zasady, ale w ogólnej praktyce standardem jest unikanie zbędnych spacji w przypadku złożonych zapisów liczbowych.