Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 12 czerwca 2025 11:02
  • Data zakończenia: 12 czerwca 2025 11:16

Egzamin zdany!

Wynik: 23/40 punktów (57,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Firma nabyła zestaw zdjęć z licencją Royalty Free do wykorzystania w materiałach reklamowych, takich jak ulotki czy plakaty. Czy jest możliwe, aby bez dodatkowych warunków użyć tych zdjęć na stronie internetowej firmy?

A. Nie, firma musi dodatkowo zakupić prawo do używania zdjęć na stronie internetowej
B. Nie, ponieważ licencja obejmuje wyłącznie materiały drukowane - ulotki, plakaty
C. Nie, firma ma obowiązek poinformować odpowiedni bank grafiki o każdym użyciu zdjęć w jakimkolwiek celu
D. Tak, ponieważ licencja zezwala na wykorzystanie zdjęć w dowolnym celu firmy
Nieprawidłowe interpretacje licencji mogą prowadzić do nieporozumień w zakresie jej zastosowania. Licencje Royalty Free nie ograniczają się wyłącznie do jednego rodzaju mediów, co jest nieprawidłowością w myśleniu, które sugeruje, że zdjęcia zakupione do materiałów drukowanych nie mogą być używane w Internecie. W praktyce, w zależności od konkretnej licencji, wiele z nich zezwala na szeroki wachlarz zastosowań, łącznie z wykorzystaniem w sieci, pod warunkiem, że nie istnieją żadne dodatkowe ograniczenia w umowie. Odpowiedzi wskazujące na konieczność wykupienia dodatkowych praw lub zgłaszania każdego użycia zdjęć są niepoprawne i mogą prowadzić do niepotrzebnych komplikacji, a nawet obaw o naruszenie praw autorskich. Potencjalne błędy myślowe obejmują również założenie, że licencje Royalty Free wymagają dalszych opłat za każde osobne użycie, co jest sprzeczne z ich istotą. Warto również pamiętać, że niezrozumienie zasadności użytkowania zdjęć w różnych kontekstach może skutkować nieefektywnym zarządzaniem zasobami wizualnymi w firmie, a także prowadzić do niezamierzonych naruszeń praw autorskich, co może wiązać się z konsekwencjami prawnymi oraz finansowymi. Dlatego tak istotne jest, aby w pełni zrozumieć warunki licencji przed ich zastosowaniem.

Pytanie 2

Który typ obiektywu zapewnia fotografowi największe możliwości pracy z wąskim kadrem?

A. Obiektyw rybie oko
B. Obiektyw szerokokątny
C. Teleobiektyw
D. Obiektyw standardowy
Wybór obiektywu szerokokątnego do uchwycenia wąskiego kadru jest nieodpowiedni, ponieważ obiektywy te mają krótką ogniskową, co prowadzi do szerokiego pola widzenia. To oznacza, że rejestrują one znacznie większy obszar niż obiektyw tele, co skutkuje rozmyciem głównego tematu w kadrze. W praktyce, szerokokątne obiektywy są zazwyczaj wykorzystywane w architekturze, krajobrazach czy fotografii wnętrz, gdzie kluczowe jest uchwycenie szerokiego kontekstu, a nie skupienie się na szczegółach. Ponadto, obiektywy rybie oko, które są formą szerokokątnego, generują charakterystyczne zniekształcenia, co dodatkowo utrudnia skoncentrowanie wzroku na konkretnym obiekcie. Z kolei obiektyw standardowy, o ogniskowej zbliżonej do ludzkiego pola widzenia, jest bardziej uniwersalnym narzędziem, które nie pozwala na efektywne operowanie wąskim kadrem, jak to czyni teleobiektyw. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie obiektywy mogą spełniać tę samą rolę – należy pamiętać, że odpowiedni wybór obiektywu zależy od zamierzonego efektu artystycznego oraz specyfiki fotografowanej sceny. W fotografii istotne jest zrozumienie, jak różne parametry obiektywów wpływają na rezultat końcowy, co pozwoli uniknąć pułapek w doborze sprzętu.

Pytanie 3

Podczas wyboru materiału negatywowego warto zwrócić uwagę na

A. rozmiar matrycy
B. pomiar ekspozycji
C. ziarnistość
D. typ obiektywu
Ziarnistość materiału negatywowego to kluczowy czynnik wpływający na jakość uzyskiwanych obrazów. W kontekście fotografii filmowej, ziarnistość odnosi się do wielkości i rozkładu cząsteczek emulsji światłoczułej na filmie. Wyższa ziarnistość zazwyczaj oznacza większe cząsteczki, co przekłada się na wyraźniejsze ziarno na zdjęciach, co może być pożądane w niektórych stylach artystycznych. Na przykład, w fotografii czarno-białej ziarnistość może dodać charakteru i atmosfery, podczas gdy w fotografii kolorowej, zbyt duża ziarnistość może wpływać negatywnie na jakość obrazu. W praktyce wybór odpowiedniej ziarnistości powinien być dostosowany do zamierzeń artystycznych fotografa oraz specyfiki warunków oświetleniowych, w jakich będzie wykonywana fotografia. Warto również zwrócić uwagę na to, że różne rodzaje filmów mają różną ziarnistość, co wpływa na końcowy rezultat, dlatego ważne jest, aby znać charakterystykę materiału, którego się używa, i wybierać go świadomie w oparciu o zamierzony efekt.

Pytanie 4

Jaka jest maksymalna liczba wierszy, które można umieścić na jednym slajdzie prezentacji, aby zapewnić jego czytelność?

A. 6 wierszy
B. 20 wierszy
C. 36 wierszy
D. 15 wierszy
Zarówno odpowiedzi wskazujące 36, 15, jak i 20 wierszy na slajdzie są nieprawidłowe i świadczą o błędnym zrozumieniu zasad projektowania prezentacji. W przypadku 36 wierszy, ilość tekstu przekracza granice przyswajalności informacji przez odbiorców. Badania pokazują, że ludzie mają ograniczoną zdolność przetwarzania dużych ilości informacji jednocześnie, co prowadzi do obniżonej efektywności komunikacji. Wykorzystanie 15 wierszy jest również niewłaściwe, ponieważ nadmiar tekstu na slajdzie może powodować, że widzowie nie będą w stanie skupić się na prezentowanym materiale, co ogranicza ich zdolność do zrozumienia i zapamiętania kluczowych punktów. Z kolei 20 wierszy to nadal zbyt dużo, co jest sprzeczne z zasadą, która mówi, że mniej to więcej. Optymalnie zaprojektowane slajdy powinny być zwięzłe i jasne, co oznacza używanie punktów w formie wypunktowanej lub wybranych haseł, a nie pełnych zdań. Właściwa liczba wierszy sprzyja lepszemu zrozumieniu treści i angażuje odbiorców w interakcję z prezentowanym materiałem. Prawidłowe podejście do projektowania slajdów powinno być zgodne z zasadami 'Zasady 10-20-30' Guy'a Kawasakiego, które sugerują, że prezentacje powinny mieć nie więcej niż 10 slajdów, trwać nie dłużej niż 20 minut, a czcionka nie powinna być mniejsza niż 30 punktów. W ten sposób można skutecznie przekazać informację bez przytłaczania odbiorców nadmiarem tekstu.

Pytanie 5

Aby umieścić grafikę z logo firmy, przedstawiającą rysunek w kolorach czerwonym i czarnym na białym tle, na stronie internetowej o kremowym tle, należy przeskalować logo, a następnie

A. wystarczy zapisać plik grafiki w formacie GIF89a lub PNG
B. ustawić kanał alfa na kolory czerwony bądź czarny i zapisać plik w formacie PNG
C. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać plik grafiki w formacie GIF89a lub PNG
D. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać plik grafiki w formacie JPG lub TIFF
Przyjęcie podejścia polegającego na ustawieniu kanału alfa na kolory czerwony lub czarny i zapisaniu pliku w formacie PNG nie jest optymalne. Kanał alfa jest techniką, która wprowadza przezroczystość, jednak nie zmienia koloru tła, co może prowadzić do nieczytelnych efektów wizualnych, zwłaszcza na różnych kolorach tła. Większość przeglądarek internetowych nie interpretuje kolorów tła w taki sposób, aby zastąpić przezroczystość w obszarach, które nie są w pełni przezroczyste, co może skutkować nieestetycznymi zniekształceniami. Zapisanie pliku grafiki w formacie JPG lub TIFF z ustawieniem przezroczystości na biały kolor tła również jest problematyczne, ponieważ format JPG nie obsługuje przezroczystości, co sprawi, że białe tło logo będzie zawsze widoczne, co psuje wizualizację w kontekście kremowego tła. Z kolei format TIFF jest używany głównie w druku, a nie w aplikacjach internetowych, co czyni go nieodpowiednim wyborem. Słabe zrozumienie funkcji różnych formatów graficznych oraz ich zastosowania w kontekście stron internetowych prowadzi do błędnych decyzji projektowych. Kluczowe jest, aby projektanci rozumieli, że wybór formatu i ustawień związanych z przezroczystością może znacząco wpłynąć na końcowy efekt wizualny oraz użyteczność witryny.

Pytanie 6

Materiał cyfrowy to na przykład

A. taśma magnetofonowa.
B. winylowa płyta.
C. rysunek szachownicy.
D. zdjęcie w formacie RAW
Zdjęcie w formacie RAW to przykład materiału cyfrowego, który zachowuje nieprzetworzone dane z matrycy aparatu fotograficznego. Format ten różni się od innych typów plików graficznych, takich jak JPEG czy PNG, które stosują kompresję stratną, co oznacza, że niektóre informacje są tracone w procesie zapisu. Pliki RAW pozwalają na dużą elastyczność w postprodukcji, umożliwiając korekcję ekspozycji, balansu bieli oraz innych parametrów bez degradacji jakości obrazu. Dzięki temu profesjonalni fotografowie preferują ten format, gdyż mogą uzyskać najwyższą jakość zdjęć i lepszą kontrolę nad końcowym efektem. Praktyczne zastosowanie formatu RAW w fotografii cyfrowej jest szerokie, od sesji portretowych po fotografie krajobrazowe. Standardy branżowe, takie jak Adobe DNG, stanowią przykład konwencji, które wspierają obróbkę i archiwizację zdjęć w formacie RAW, co odzwierciedla rosnące znaczenie tego formatu w profesjonalnym środowisku.

Pytanie 7

Łamaniem zasad etyki zawodowej przez osobę pracującą w dziedzinie projektowania graficznego jest

A. brak ustalonych godzin pracy nad projektem
B. wykorzystywanie więcej niż dwóch dni urlopu na żądanie w ciągu roku
C. nieprzestrzeganie praw autorskich dotyczących używanych materiałów cyfrowych
D. różnorodność zleceń przyjmowanych do realizacji
Nieprzestrzeganie praw autorskich wykorzystywanych materiałów cyfrowych stanowi istotne naruszenie zasad etyki zawodowej w dziedzinie projektowania graficznego. Prawo autorskie chroni oryginalne dzieła, w tym obrazy, fotografie, czcionki i inne materiały, które są niezbędne w pracy grafika. Wykorzystywanie takich materiałów bez odpowiednich licencji lub zgody właściciela praw autorskich nie tylko narusza prawo, ale także podważa zaufanie do profesjonalizmu grafika. W praktyce oznacza to, że każdy grafik powinien zawsze dążyć do uzyskania stosownych zezwoleń na użycie cudzych prac, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi. Na przykład, korzystanie z banków zdjęć, które oferują materiały na licencji royalty-free, może znacznie zminimalizować ryzyko naruszeń. Takie podejście nie tylko chroni przed konsekwencjami prawnymi, ale także wspiera etykę zawodową, promując poszanowanie pracy innych artystów oraz twórców.

Pytanie 8

W jakim modelu kolorów powinno się tworzyć grafikę dla projektów multimedialnych?

A. HSL
B. CMYK
C. RGB
D. LAB
Chociaż LAB, CMYK i HSL to także tryby kolorów, nie są one odpowiednie do projektowania grafiki do projektów multimedialnych, które mają być wyświetlane na ekranach. Tryb LAB (CIE L*a*b*) jest systemem, który ma na celu odwzorowanie kolorów w sposób, który jest bardziej zbliżony do tego, jak człowiek postrzega kolory. Mimo że jest to wszechstronny i bardzo dokładny model, jest on używany głównie w kontekście kolorowej analizy w druku i nie jest bezpośrednio przystosowany do wyświetlania na ekranie. Z kolei model CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest powszechnie stosowany w druku offsetowym i polega na subtraktywnym mieszaniu kolorów. Ponieważ jest to model stworzony z myślą o drukowaniu, nie oddaje w pełni spektrum kolorów, które mogą być wyświetlane na ekranach, co często prowadzi do problemów z odwzorowaniem barw, zwłaszcza w przypadku jaskrawych kolorów. HSL (Hue, Saturation, Lightness) jest bardziej intuicyjnym sposobem reprezentacji kolorów, ale również nie jest standardem w projektowaniu grafiki na potrzeby multimedialne. Użytkownicy często popełniają błąd, sądząc, że wszystkie tryby kolorów są równoważne i można je stosować zamiennie w różnych kontekstach, jednak każdy z tych modeli ma swoje zastosowania i ograniczenia, które należy znać, aby uniknąć problemów z odwzorowaniem kolorów w projektach multimedialnych. Dlatego kluczowe jest stosowanie trybu RGB, aby zapewnić najlepszą jakość i spójność kolorów w grafikach przeznaczonych do wyświetlania na ekranach.

Pytanie 9

Jakie są wymiary rozdzielczości full HD?

A. 640 x 482
B. 720 x 576
C. 1280 x 800
D. 1920 x 1080
Rozdzielczość full HD, określana jako 1920 x 1080, jest standardem, który zyskał ogromną popularność w branży elektroniki użytkowej, w tym telewizorach, monitorach komputerowych oraz urządzeniach mobilnych. Oznacza ona, że wyświetlacz ma 1920 pikseli w poziomie oraz 1080 pikseli w pionie, co razem daje około 2 miliony pikseli, a tym samym wyraźny i szczegółowy obraz. Taki poziom rozdzielczości jest szczególnie istotny w kontekście filmów wysokiej jakości, gier wideo oraz zastosowań profesjonalnych, takich jak edycja wideo czy grafika komputerowa. Ponadto, full HD stało się standardem w transmisji telewizyjnej oraz streamingowej, co oznacza, że wiele treści jest tworzonych z myślą o tej rozdzielczości. Używając urządzeń obsługujących full HD, użytkownicy mogą cieszyć się lepszymi doświadczeniami wizualnymi, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej jakości materiałów wideo. Warto również zauważyć, że rozdzielczość full HD jest często punktem wyjścia dla wyższych standardów, takich jak 4K, które stają się coraz bardziej popularne.

Pytanie 10

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu układu strony internetowej?

A. Przejrzysty i prosty layout strony
B. Niestandardowe style czcionek
C. Obrazy o wysokiej jakości
D. Duża liczba elementów animacyjnych
Prosty i czytelny układ strony jest kluczowy dla skutecznej nawigacji i doświadczeń użytkowników. Taki layout umożliwia użytkownikom szybkie odnalezienie potrzebnych informacji, co zwiększa ich satysfakcję oraz czas spędzony na stronie. Przykładem dobrego układu może być zastosowanie siatki (grid) w projektowaniu, co pozwala na łatwe rozmieszczanie elementów w sposób uporządkowany. Standardy takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie czytelności w kontekście dostępności treści dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Dobrze zorganizowany layout powinien także uwzględniać hierarchię informacji, co oznacza, że najważniejsze elementy powinny być bardziej wyróżnione. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich odstępów, kontrastów kolorystycznych oraz typografii wpływa na estetykę i użyteczność strony, co jest istotne dla utrzymania uwagi użytkowników.

Pytanie 11

Zrealizowanie projektu strony internetowej dla sklepu komputerowego wymaga uzyskania zdjęć

A. plenerowych
B. okazjonalnych
C. katalogowych
D. modowych
Wybór fotografii katalogowych do projektu witryny internetowej sklepu komputerowego jest kluczowy, ponieważ te zdjęcia mają na celu prezentację oferowanych produktów w sposób, który przyciąga uwagę klientów i ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych. Fotografie katalogowe powinny być wysokiej jakości, dobrze oświetlone i przedstawiać każdy produkt z różnych kątów, co pozwala klientom na lepsze zrozumienie cech i funkcji artykułów. W branży e-commerce, zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez organizacje takie jak E-commerce Foundation, stosowanie profesjonalnych zdjęć produktów znacząco zwiększa zaangażowanie użytkowników oraz konwersję. Przykładem mogą być zdjęcia laptopów, które powinny pokazywać zarówno ich wygląd zewnętrzny, jak i detale, takie jak porty i klawiatura. Dodatkowo, warto zadbać o spójność stylu zdjęć na stronie, co pozwoli na stworzenie estetycznego i profesjonalnego wrażenia, wpływając pozytywnie na postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 12

Która cecha pozwala na użycie czcionki, na przykład, w przypadku tekstu nachylonego?

A. font-size
B. font-family
C. font-style
D. text-indent
Właściwość CSS 'font-style' jest kluczowa przy definiowaniu stylu czcionki, w tym zastosowania tekstu pochylonego (kursywy). Umożliwia ona ustawienie różnych wariantów stylu czcionki, takich jak normalny, pochylony (italic) lub pogrubiony (oblique). Przykład użycia tej właściwości w praktyce to: 'font-style: italic;'. Warto zaznaczyć, że korzystanie z kursywy jest powszechną praktyką w typografii, której celem jest wyróżnienie fragmentów tekstu, takich jak cytaty, tytuły książek czy terminologia. Zgodnie z najlepszymi praktykami projektowania stron internetowych, dobrze jest stosować kursywę oszczędnie, aby nie przytłoczyć czytelnika. W kontekście responsywności i dostępności, należy również zadbać o to, aby tekst pozostał czytelny na różnych urządzeniach. Warto podkreślić, że różne przeglądarki mogą różnie interpretować czcionki, dlatego zawsze warto testować zastosowane style w różnych środowiskach. Użycie 'font-style' jest zgodne z zasadami CSS3, które pozwalają na bardziej zaawansowane stylizacje tekstu.

Pytanie 13

Dostosowanie pliku JPEG do wyświetlenia na stronie internetowej (przy zdefiniowanych wymiarach obrazu) wiąże się z wyborem

A. trybu koloru
B. palety kolorów
C. innego formatu pliku
D. stopnia kompresji
Optymalizacja pliku JPEG do wyświetlania na stronie internetowej jest kluczowym krokiem w procesie zapewnienia szybkiego ładowania się stron oraz oszczędności pasma. Stopień kompresji jest najważniejszym parametrem, który pozwala na zredukowanie rozmiaru pliku, co bezpośrednio wpływa na czas ładowania. Kompresja stratna, używana w JPEG, umożliwia zmniejszenie objętości pliku poprzez usunięcie części informacji wizualnych, które są mniej zauważalne dla ludzkiego oka. Przykładowo, przy ustawieniu stopnia kompresji na 70% uzyskujemy zadowalający balans między jakością a rozmiarem pliku. Zaleca się, aby korzystać z narzędzi do optymalizacji, takich jak ImageOptim czy TinyPNG, które pozwalają na weryfikację jakości wizualnej po kompresji, utrzymując ją na poziomie akceptowalnym dla użytkowników. Zgodnie z najlepszymi praktykami, obrazy powinny być również dostosowane do odpowiednich wymiarów na stronie, co dodatkowo minimalizuje ich rozmiar. Warto pamiętać, że zbyt duże pliki graficzne mogą obciążać serwery i wpływać negatywnie na SEO, co ostatecznie może prowadzić do spadku odwiedzalności strony.

Pytanie 14

Pełnoklatkowa cyfrowa lustrzanka, która rejestruje obraz w sposób najbardziej zbliżony do postrzegania przez ludzkie oko, jest wyposażona w obiektyw o ogniskowej

A. 18 mm
B. 50 mm
C. 16 mm
D. 135 mm
Wybór innych długości ogniskowych, takich jak 135 mm, 18 mm czy 16 mm, nie odpowiada standardowemu postrzeganiu obrazu przez ludzkie oko, co jest kluczowym aspektem przy wyborze odpowiedniego obiektywu do pełnoklatkowej lustrzanki cyfrowej. Obiektyw 135 mm, będący teleobiektywem, charakteryzuje się wąskim kątem widzenia i jest idealny do fotografowania z dużej odległości, co może prowadzić do zniekształcenia perspektywy, zwłaszcza przy portretach. W przypadku obiektywów szerokokątnych, takich jak 18 mm i 16 mm, kąt widzenia jest znacznie szerszy, co może powodować poważne zniekształcenia obrazu, szczególnie na brzegach kadru. Wiele osób myli szerokokątne obiektywy z możliwościami uzyskiwania bliskich ujęć, co może skutkować niezamierzonym efektem 'rybiego oka', gdzie linie prostokątne pojawiają się jako zakrzywione. Takie pomyłki są często wynikiem braku zrozumienia, jak różne długości ogniskowe wpływają na kompozycję zdjęcia oraz postrzeganą głębię ostrości. Warto pamiętać, że dobór obiektywu powinien być ściśle związany z zamierzonym efektem artystycznym oraz rodzajem fotografii, a standardowy obiektyw 50 mm pozostaje najlepszym wyborem dla większości zastosowań, oferując równowagę między wszechstronnością a jakością obrazu.

Pytanie 15

Aby umieścić elementy grafiki względem osi symetrii tak, jak na ilustracji, należy wykorzystać opcję narzędzia wyrównanie do

Ilustracja do pytania
A. środka w poziomie
B. góry w pionie
C. środka w pionie
D. lewej w poziomie
Aby ułożyć elementy grafiki względem osi symetrii zgodnie z ilustracją, należy zastosować opcję wyrównania do środka w poziomie. Ta funkcja narzędzia wyrównania umożliwia dokładne dopasowanie elementów graficznych do osi symetrii poziomej, co jest niezbędne do uzyskania równowagi i estetycznego układu w projekcie.

Pytanie 16

Narzędzia w programie Adobe Photoshop, które pozwalają na tworzenie zaznaczenia na podstawie podobieństwa kolorów oraz jasności pomiędzy pikselami, to

A. lasso wielokątne i punktowy pędzel korygujący
B. ścieżki i lasso magnetyczne
C. różdżka i zakres koloru
D. magiczna gumka i smużenie
Różdżka i zakres koloru to narzędzia w Adobe Photoshop, które skutecznie wykorzystują zasadę podobieństwa barwy i jasności w procesie zaznaczania. Narzędzie różdżka automatycznie zaznacza obszary obrazu na podstawie koloru, co czyni je idealnym do szybkiego wybierania jednorodnych tła lub obiektów. Użytkownik może dostosować tolerancję, co pozwala na bardziej precyzyjne zaznaczenie, zwłaszcza w przypadkach, gdzie kolory są bliskie siebie. Z kolei opcja zakres koloru umożliwia zaznaczanie na podstawie większego zestawu kolorów, co jest szczególnie przydatne, gdy mamy do czynienia z gradientami lub złożonymi kolorami. Oba narzędzia są niezwykle przydatne w branży graficznej, gdzie precyzja zaznaczenia ma kluczowe znaczenie, na przykład podczas edycji zdjęć, projektowania grafiki i tworzenia efektów specjalnych. Efektywne stosowanie tych narzędzi pozwala na zaoszczędzenie czasu oraz uzyskanie profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 17

W prezentacji slajdów uzyskuje się efekt przechodzenia jednego obrazu w drugi poprzez zastosowanie

A. przezroczystości
B. nakładania
C. kadrowania
D. wtapiania
W przypadku błędnych odpowiedzi, takie techniki jak wtapianie, kadrowanie oraz przezroczystość mogą wydawać się logiczne na pierwszy rzut oka, ale jednak nie pasują do przenikania zdjęć, o które pytano. Wtapianie to technika, w której jeden obrazek po prostu znika, a drugi się pojawia – to zupełnie co innego niż nakładanie. Kadrowanie to tylko zmiana rozmiaru zdjęcia lub jego wycinanie, a to też nie ma nic wspólnego z przenikaniem. Przezroczystość jest ważna w nakładaniu, ale sama w sobie nie stworzy efektu przenikania, jeśli nie użyjesz jej do nakładania. Często myli się te wszystkie techniki, a każda z nich ma swoją specyfikę, która niekoniecznie pokrywa się z przenikaniem. Warto więc zrozumieć te różnice, żeby móc skutecznie je wykorzystać w projektach multimedialnych.

Pytanie 18

Na prędkość ładowania strony internetowej najmniejszy wpływ ma

A. kolorystyka strony
B. ilość elementów multimedialnych zawartych na stronie
C. wybór przeglądarki internetowej
D. szybkość serwera, na którym umieszczono stronę
Wybór przeglądarki internetowej, szybkość serwera oraz ilość elementów multimedialnych mają znaczący wpływ na szybkość wczytywania strony. Przeglądarki różnią się między sobą w zakresie wydajności i obsługi różnych standardów webowych. Na przykład, nowsze wersje przeglądarek są zoptymalizowane pod kątem wydajności i oferują lepszą obsługę skryptów JavaScript oraz renderowanie stron. Wybór przestarzałej przeglądarki może prowadzić do dłuższego czasu ładowania strony ze względu na braki w obsłudze nowoczesnych technologii. Szybkość serwera to kolejny kluczowy czynnik. Serwery o wyższej wydajności, które korzystają z nowoczesnych technologii i odpowiedniej konfiguracji, znacznie przyspieszają czas odpowiedzi na żądania HTTP. Wreszcie, ilość elementów multimedialnych na stronie, takich jak obrazy, filmy czy dźwięki, ma bezpośredni wpływ na czas ładowania. Większa liczba i większe rozmiary plików multimedialnych wymagają większych zasobów, co prowadzi do wydłużenia czasu wczytywania. Często spotykanym błędem jest niedocenianie znaczenia tych aspektów, co może prowadzić do frustracji użytkowników i obniżenia współczynnika konwersji. Dlatego tak ważne jest, aby projektanci stron internetowych koncentrowali się na optymalizacji tych elementów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak kompresja obrazów, minimalizacja skryptów oraz korzystanie z systemów cache'owania.

Pytanie 19

Jakie symptomy można dostrzec u pracownika cierpiącego na zespół cieśni nadgarstka?

A. Osłabienie mięśnia gładkiego
B. Ucisk na nerw rdzeniowy
C. Ucisk na nerw czterogłowy
D. Osłabienie chwytu
Ucisk na nerw rdzeniowy, ucisk na nerw czterogłowy oraz osłabienie mięśnia gładkiego to koncepcje, które są mylone z objawami zespołu cieśni nadgarstka, ale nie dotyczą one bezpośrednio tej dolegliwości. Ucisk na nerw rdzeniowy dotyczy zazwyczaj schorzeń kręgosłupa, takich jak przepuklina dysku, co prowadzi do bólów promieniujących do kończyn, a nie do specyficznych objawów w nadgarstku. Nerw czterogłowy, będący nerwem ruchowym do mięśnia czworogłowego uda, nie ma związku z funkcjonowaniem dłoni i nie może być przyczyną osłabienia chwytu. Z kolei mięsni gładkie są typem tkanek, które nie są zaangażowane w ruchy ręki i nie mają wpływu na zdolność chwytu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy i leczenia schorzeń związanych z ręką. Wiedza o anatomicznych i neurologicznych podstawach tych nerwów jest niezbędna dla specjalistów w dziedzinie medycyny pracy oraz rehabilitacji, aby stosować odpowiednie metody terapeutyczne i unikać nieporozumień, które mogą prowadzić do niewłaściwego leczenia pacjenta.

Pytanie 20

Na schemacie przetwarzania materiału światłoczułego oznaczonego numerem 4 znajduje się kąpiel

Ilustracja do pytania
A. nawilżająca
B. wywołująca
C. przerywająca
D. utrwalająca
Numer 4 na schemacie to kąpiel utrwalająca. Głównym składnikiem tutaj jest tiosiarczan amonu. Dzięki temu procesowi pozbywamy się resztek halogenków srebra, co sprawia, że obraz na materiale światłoczułym staje się trwały. Bez tego etapu wywoływanie w ogóle nie miałoby sensu, bo obraz mógłby zniknąć pod wpływem światła, a to przecież nie o to chodzi. Można powiedzieć, że to kluczowy moment w całym tym chemicznym procesie.

Pytanie 21

Jakie rozwiązanie powinno być wybrane do przechowywania obszernego zbioru (2 TB) cyfrowych materiałów, gdyż ma on być ciągle dostępny w sieci dla uprawnionej grupy użytkowników?

A. Kasety magnetofonowe
B. Płyty DVD
C. Serwer NAS
D. Zewnętrzny, przenośny dysk magnetyczny
Serwer NAS (Network Attached Storage) to specjalistyczne urządzenie zaprojektowane do przechowywania i udostępniania danych w sieci komputerowej. Wybór serwera NAS do przechowywania dużego zbioru materiałów cyfrowych (2 TB) ma wiele zalet. Przede wszystkim umożliwia on łatwy dostęp do danych dla upoważnionej grupy osób, co jest kluczowe w kontekście współpracy zespołowej. Serwery NAS są wyposażone w różne mechanizmy zabezpieczeń, takie jak autoryzacja użytkowników oraz szyfrowanie danych, co zapewnia bezpieczeństwo przechowywanych informacji. Dodatkowo, serwery NAS często oferują możliwość tworzenia kopii zapasowych oraz replikacji danych, co jest niezbędne w przypadku utraty danych. Dzięki wsparciu dla protokołów takich jak SMB, NFS czy FTP, użytkownicy mogą łatwo integrować NAS z różnymi systemami operacyjnymi. Przykłady zastosowania to udostępnianie plików w biurze, przechowywanie mediów oraz backupowanie danych z komputerów. W kontekście standardów, NAS spełnia wymagania związane z dostępnością i ciągłością działania, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla wymagających środowisk.

Pytanie 22

Ile wynosi najmniejsza ilość klatek animacji na sekundę, aby uzyskać efekt względnie płynnego ruchu?

A. 18
B. 24
C. 25
D. 12
Wybór liczby klatek na sekundę, która jest wyższa niż 12, w kontekście płynności animacji, może być mylący. Liczby takie jak 18, 24 czy 25 mogą wydawać się lepszymi opcjami, ponieważ w branży filmowej i animacyjnej 24 klatki na sekundę uznaje się za standard, który zapewnia naturalny ruch. Jednakże, nie każda produkcja wymaga tak wysokiej liczby klatek. W kontekście 18 klatek na sekundę, chociaż może to w pewnych przypadkach wyglądać na bardziej płynne, to nadal nie osiąga się optymalnego efektu, zwłaszcza w szybkich scenach akcji. Wybór 24 klatek na sekundę, mimo że jest powszechnie akceptowany w branży filmowej, wiąże się z większym nakładem pracy oraz wyższymi kosztami produkcji, co nie zawsze jest uzasadnione, zwłaszcza w animacjach, gdzie można zastosować tańsze i bardziej oszczędne techniki. W praktyce, wiele produkcji niezależnych czy projektów edukacyjnych korzysta z niższej liczby klatek, co prowadzi do nieporozumienia w kwestii tego, co oznacza „płynny ruch”. Warto pamiętać, że płynność ruchu jest subiektywna i zależy od kontekstu i zamierzeń twórcy. Dlatego wybór liczby klatek powinien być dostosowany do specyfiki danego projektu oraz oczekiwań jego odbiorców.

Pytanie 23

Jakie techniki wykorzystuje się do poprawy układu zdjęcia?

A. warstwy korygujące
B. skalowanie
C. maski warstwy
D. kadrowanie
Kadrowanie to kluczowy element poprawy kompozycji zdjęcia, polegający na selektywnym wycinaniu fragmentów obrazu, aby skupić uwagę na najważniejszych elementach. Dzięki kadrowaniu możemy zmienić perspektywę, usunąć niepożądane elementy z tła lub wzmocnić główny temat fotografii. Przykładowo, w fotografii portretowej kadrowanie może uwypuklić rysy twarzy modela, eliminując zbędne przestrzenie wokół. Standardowe zasady kompozycji, takie jak zasada trzeciego, wskazują, że umieszczając motyw w jednym z punktów przecięcia linii podziału, możemy uzyskać bardziej harmonijny i przyciągający wzrok obraz. Kadrowanie jest też często wykorzystywane w postprodukcji, gdzie narzędzia do edycji pozwalają na precyzyjne dopasowanie kadrów do zamierzonej wizji artystycznej. Umiejętne stosowanie kadrowania jest istotnym elementem pracy każdego fotografa, zarówno amatora, jak i profesjonalisty, i ma ogromny wpływ na odbiór końcowego obrazu.

Pytanie 24

Standard MP3 stanowi sposób kompresji

A. bezstratnej plików wideo
B. bezstratnej plików audio
C. stratnej plików wideo
D. stratnej plików audio
Koncepcja bezstratnej kompresji plików audio, jak sugerują niektóre z błędnych odpowiedzi, odnosi się do metod, które pozwalają na zachowanie wszystkich oryginalnych danych audio bez jakiejkolwiek utraty jakości. Przykładami takich formatów są WAV czy FLAC, które są wykorzystywane w sytuacjach, gdzie najważniejsze jest zachowanie pełnej jakości dźwięku, na przykład w produkcji muzycznej czy archiwizacji. Natomiast warianty stratnej kompresji, takie jak MP3, nie tylko zmniejszają rozmiar pliku, ale również wprowadzają zmiany w oryginalnym sygnale audio, co skutkuje pewnym pogorszeniem jakości. Odpowiedzi sugerujące kompresję plików wideo w kontekście MP3 nie są zgodne z rzeczywistością, ponieważ MP3 jest standardem zarezerwowanym wyłącznie dla audio. Wprowadzenie w błąd, że MP3 może być używane do kompresji wideo, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego różnych typów formatów multimedialnych. Na rynku istnieją inne standardy, jak MPEG-4, które są stosowane do kompresji wideo, ale nie mają one nic wspólnego z MP3. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe nie tylko dla wydajności, ale także dla efektywności zastosowań technologicznych w obszarze audio i wideo. Dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na kontekst zastosowania danego standardu, aby wybrać odpowiednią metodę kompresji zależnie od potrzeb i wymagań produkcji multimedia.

Pytanie 25

Jaką rozdzielczość należy zastosować do wydruku zdjęcia w formacie A4?

A. 150 dpi
B. 300 dpi
C. 72 dpi
D. 96 dpi
Wybór rozdzielczości 96 dpi jest niewłaściwy dla druku zdjęć w formacie A4, ponieważ taka wartość jest standardowo stosowana w mediach internetowych i ekranach komputerowych. W kontekście druku, 96 dpi nie zapewnia wystarczającej jakości, co może prowadzić do rozmycia i braku detali, szczególnie przy większym formacie wydruku. Często błędne podejście do kwestii rozdzielczości wynika z nieporozumienia dotyczącego sposobu, w jaki obrazy są wyświetlane na różnych urządzeniach. W przypadku ekranów, niższa rozdzielczość może wyglądać akceptowalnie, ponieważ nie są one oglądane z bliska, ale w przypadku druku, szczegóły są znacznie bardziej widoczne i wymagają wyższej rozdzielczości. Zastosowanie 72 dpi również wiąże się z podobnymi problemami, ponieważ to standardowa rozdzielczość do wyświetlania obrazów w Internecie. Jej wykorzystanie do druku prowadzi do nieostrości i braku szczegółów. Ponadto, rozdzielczość 150 dpi, choć lepsza niż 96 czy 72 dpi, nadal nie jest wystarczająca dla zdjęć, które mają być drukowane w wysokiej jakości. W przypadku druku, szczególnie profesjonalnego, przyjęto, że minimalna rozdzielczość to 300 dpi, aby zapewnić najlepszą jakość wizualną i pozwolić na dokładny odbiór detali oraz kolorów. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między wymaganiami dla druku a wyświetlaniem obrazów na ekranach.

Pytanie 26

Część aparatu fotograficznego przedstawiona na ilustracji to

Ilustracja do pytania
A. konwerter
B. obiektyw
C. pryzmat pentagonalny
D. pierścień pośredni
Element widoczny na zdjęciu to obiektyw aparatu fotograficznego. Obiektyw jest kluczowym komponentem każdego aparatu, który odpowiada za skupienie światła na matrycy lub kliszy fotograficznej, umożliwiając tworzenie obrazów. Różne obiektywy oferują różne możliwości, takie jak zmienna ogniskowa, przysłona czy specjalistyczne właściwości, np. makro lub szeroki kąt.

Pytanie 27

Jakiego narzędzia w programie Adobe Photoshop lub Gimp powinno się użyć do retuszu twarzy podczas poprawy zdjęcia?

A. Lassa
B. Różdżki
C. Nożyc
D. Stempla
Narzędzie Stempel w programie Adobe Photoshop i Gimp jest kluczowym elementem używanym podczas korekcji zdjęcia, szczególnie w kontekście retuszu twarzy. Działa na zasadzie kopiowania pikseli z jednego obszaru obrazu do drugiego, co umożliwia precyzyjne usuwanie niedoskonałości, takich jak zmarszczki, blizny czy przebarwienia. Przykładowo, retuszer może skopiować zdrową skórę z obszaru policzka i nałożyć ją na miejsce z niedoskonałością, co daje efekt naturalnego wygładzenia. Stempel sprawdza się również w sytuacjach, gdy konieczne jest zredukowanie widocznych porów czy zmian skórnych. W praktyce, dobrym podejściem jest ustawienie odpowiedniej twardości pędzla oraz dostosowanie rozmiaru narzędzia, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Warto również zaznaczyć, że technika ta, stosując się do norm profesjonalnego retuszu, powinna być używana z umiarem, aby uniknąć efekty "plastikowej" skóry, co jest istotne w zachowaniu naturalności zdjęcia.

Pytanie 28

Grafika umożliwia tworzenie trójwymiarowych modeli, animacji oraz środowisk.

A. bitmapowa
B. 2D
C. rastrowa
D. 3D
Odpowiedź 3D jest poprawna, ponieważ grafika 3D pozwala na tworzenie trójwymiarowych postaci, animacji oraz scenografii, co jest niezbędne w różnych dziedzinach, takich jak gry komputerowe, filmy animowane czy wizualizacje architektoniczne. W procesie tworzenia grafiki 3D wykorzystuje się programy takie jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max, które umożliwiają modelowanie obiektów w przestrzeni trójwymiarowej oraz animację ich ruchów. Dzięki zastosowaniu technik takich jak teksturowanie, oświetlenie oraz renderowanie, tworzone obiekty zyskują realizm i głębię, co jest szczególnie istotne w produkcjach filmowych oraz grach, gdzie immersja jest kluczowym elementem doświadczenia użytkownika. W branży gier komputerowych, grafika 3D jest nie tylko wykorzystywana do tworzenia postaci i otoczenia, ale także do symulacji fizyki obiektów, co podnosi jakość rozgrywki i wrażenia estetyczne. Bez grafiki 3D wiele nowoczesnych mediów i interaktywnych doświadczeń nie mogłoby istnieć, co potwierdza jej kluczowe znaczenie w dzisiejszym świecie technologii.

Pytanie 29

Wykorzystanie techniki OCR podczas skanowania obrazów tekstowo-graficznych pozwala na wydobycie tekstu z obrazu oraz jego konwersję w celu dalszej edycji w programie

A. Adobe Animate
B. Microsoft Outlook
C. Audacity
D. Microsoft Word
Wybór programów takich jak Microsoft Outlook, Adobe Animate czy Audacity w kontekście przetwarzania tekstu z obrazów jest nieadekwatny. Microsoft Outlook to aplikacja do zarządzania pocztą elektroniczną, która nie oferuje funkcji OCR ani edycji tekstu z dokumentów graficznych. Pomimo, że Outlook jest użyteczny do komunikacji i organizacji, jego funkcjonalność nie obejmuje konwersji obrazów w tekst, co jest kluczowym aspektem pracy z technologią OCR. Adobe Animate to narzędzie do tworzenia animacji i interaktywnych treści, które również nie dotyczy konwersji tekstu. Jego głównym zastosowaniem jest produkcja multimedialna, a nie edycja tekstów z obrazów. Audacity z kolei jest programem do edycji dźwięku, który nie ma związku z przetwarzaniem tekstu ani funkcją OCR. Typowym błędem jest zatem mylenie funkcji programów stworzonych do różnych celów. Każdy z wymienionych programów ma swoje specyficzne zastosowanie, ale żaden z nich nie wspiera procesu wyodrębniania tekstu z obrazów, co jest kluczowym elementem zastosowania OCR.

Pytanie 30

Który z poniższych znaczników powinien być użyty, aby dodać w tekście indeks dolny?

A.
B.
C.
D.
Znacznik jest używany do oznaczania tekstu, który ma być wyświetlany jako indeks dolny, co jest szczególnie przydatne w kontekście chemii, matematyki oraz w innych dziedzinach, gdzie takie zapisy są powszechne. Przykładowo, w formule chemicznej H₂O, liczba 2 jest zapisana jako indeks dolny, co wskazuje na dwa atomy wodoru w cząsteczce wody. Użycie znacznika poprawia czytelność i zrozumiałość tekstu, a także jest zgodne z zasadami semantyki HTML, które wskazują na właściwe użycie znaczników do określonych konwencji. Warto także zwrócić uwagę na to, że zastosowanie indeksów dolnych i górnych w HTML wspiera dostępność treści, umożliwiając czytnikom ekranu prawidłowe odczytywanie skomplikowanych wyrażeń matematycznych i chemicznych. Standardy W3C zalecają stosowanie znaczników semantycznych, aby poprawić interakcję użytkownika z treścią w sieci.
Pytanie 31

Jakie oprogramowanie pozwala na zaawansowaną edycję cyfrowych obrazów w celu ich wykorzystania w projekcie multimedialnym?

A. Adobe InDesign oraz Word
B. Adobe Flash oraz Excel
C. Adobe Photoshop oraz GIMP
D. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
Odpowiedź "Adobe Photoshop i GIMP" jest prawidłowa, ponieważ oba te programy są szeroko uznawane za standardy w dziedzinie zaawansowanej obróbki obrazu cyfrowego. Adobe Photoshop to profesjonalne narzędzie dostarczające użytkownikom kompleksowy zestaw funkcji do edycji zdjęć, grafiki oraz projektowania wizualnego. Umożliwia zaawansowane manipulacje obrazami, takie jak retusz, warstwowanie, oraz szeroką gamę efektów wizualnych. GIMP (GNU Image Manipulation Program) jest równie silnym narzędziem, które jest darmowe i open-source, a jego możliwości są porównywalne z Photoshopem. Użytkownicy mogą korzystać z obu programów do tworzenia grafiki, która następnie może być wykorzystana w projektach multimedialnych, takich jak prezentacje, strony internetowe czy materiały promocyjne. Przy stosowaniu tych aplikacji, ważne jest przestrzeganie dobrych praktyk branżowych, takich jak optymalizacja obrazów do użytku w sieci, co przekłada się na szybsze ładowanie stron i lepszą jakość wizualną. Ponadto, znajomość narzędzi takich jak maski warstwowe, filtry czy krzywe kolorów staje się kluczowa w dążeniu do tworzenia profesjonalnych projektów multimedialnych.

Pytanie 32

Która z wymienionych aplikacji nie pełni funkcji edytora tekstu?

A. Libre Office Writer
B. Libre Office Impress
C. Notatnik
D. Notepad++
Libre Office Impress to aplikacja służąca do tworzenia prezentacji multimedialnych, a nie edytorem tekstu. Edytory tekstu, takie jak Libre Office Writer, Notepad++ i Notatnik, pozwalają użytkownikom na tworzenie, edytowanie i formatowanie dokumentów tekstowych. Impress dostarcza narzędzi do tworzenia slajdów, animacji oraz efektów wizualnych, co jest typowe dla programów do prezentacji. W praktyce, podczas pracy nad projektem, możesz używać Impress do zaprezentowania wyników badań lub pomysłów w sposób wizualny, co zwiększa zaangażowanie Twojej publiczności. Standardy branżowe wskazują, że odpowiednie narzędzia powinny być dobierane w zależności od celu pracy. Dlatego ważne jest, aby różnicować aplikacje, których używamy, w zależności od zadań, jakie musimy wykonać, aby efektywnie osiągać zamierzone cele.

Pytanie 33

Jakiego rodzaju przetwornik jest odpowiedzialny za konwersję analogowego sygnału audio na format cyfrowy?

A. A/D
B. DAC
C. C/A
D. D/A
Wybór odpowiedzi C/A, D/A i DAC odzwierciedla nieporozumienie dotyczące funkcji przetworników w kontekście konwersji sygnałów. Przetwornik C/A (cyfrowo-analogowy) ma odwrotną funkcję niż przetwornik A/D; konwertuje sygnał cyfrowy na analogowy, co jest przydatne w odtwarzaniu dźwięku z plików cyfrowych. W systemach audio, C/A jest niezbędny do przekształcenia sygnału, aby mógł być odtwarzany przez głośniki, co czyni go istotnym, ale nie w kontekście pytania. Z kolei D/A i DAC to terminy, które również odnoszą się do przetworników cyfrowo-analogowych, co dodatkowo potwierdza, że odpowiedzi te są mylne w kontekście przekształcania sygnałów. Kluczowa jest zrozumienie różnicy pomiędzy przetwornikami A/D a C/A. W praktyce, błąd polegający na myleniu tych typów przetworników może prowadzić do niewłaściwego doboru sprzętu w systemach audio, co wpływa na jakość dźwięku oraz efektywność obiegu sygnału. Aby uniknąć takich pomyłek, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami działania tych urządzeń oraz ich zastosowaniami w praktyce, zwracając szczególną uwagę na wymagania dotyczące jakości sygnału i specyfikacje techniczne.

Pytanie 34

Jakie znaczenie ma akronim HTML?

A. Kaskadowe arkusze stylów
B. Hierarchiczna struktura danych
C. Zewnętrzne arkusze stylów
D. Hipertekstowy język znaczników
HTML, czyli Hipertekstowy Język Znaczników, to podstawowy język służący do tworzenia stron internetowych. Jego celem jest strukturalne definiowanie treści, co pozwala przeglądarkom internetowym prawidłowo interpretować i wyświetlać zawartość. HTML pozwala na użycie znaczników (tagów), które definiują różne elementy, takie jak nagłówki, akapity, linki, obrazy czy formularze. Przykładem zastosowania HTML może być stworzenie prostego dokumentu, w którym zastosujemy znacznik

do stworzenia tytułu strony oraz

do wprowadzenia tekstu. Ponadto HTML wspiera elementy semantyczne, co poprawia dostępność treści oraz wspiera SEO, co jest kluczowe w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych. Standardy HTML są zarządzane przez World Wide Web Consortium (W3C), co gwarantuje ich zgodność i powszechne uznanie w branży.


Pytanie 35

Zgodnie z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL utwór można

A. sprzedać po wykorzystaniu w prezentacji
B. użyć w prezentacji o charakterze komercyjnym
C. użyć w prezentacji, lecz nie można go zmieniać
D. zmienić i wykorzystać w prezentacji
Odpowiedź, że utwór można wykorzystać w prezentacji, ale nie można go modyfikować, jest zgodna z zasadami licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL. Licencja ta pozwala na korzystanie z utworów w celach niekomercyjnych, pod warunkiem uznania autorstwa, jednak nie zezwala na ich modyfikację. Przykładem zastosowania tej licencji może być sytuacja, w której nauczyciel korzysta z materiału wideo w trakcie wykładu – może go pokazać studentom, ale nie ma prawa wprowadzać jakichkolwiek zmian w samym materiale. W praktyce oznacza to, że każdy, kto chce skorzystać z tego typu utworu, musi ściśle przestrzegać warunków licencji, co jest kluczowe dla ochrony praw autorskich. Warto również zaznaczyć, że ustalenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie edukacji i twórczości, które podkreślają wartość oryginalnych dzieł oraz konieczność poszanowania pracy autorów. Zrozumienie zasad licencjonowania jest istotne w każdym kontekście, w którym wykorzystywane są materiały chronione prawem autorskim.

Pytanie 36

W której kolumnie tabeli poprawnie przypisano źródła światła do temperatur barwowych?

Temperatura
barwowa [K]
Źródła światła
2 800÷3 800światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło słoneczne
w pochmurny dzień
światło halogenoweświatło słoneczne po
zachodzie słońca
5 000÷6 500światło słoneczne
w pochmurny dzień
światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło słoneczne
w południe
światło słoneczne
w pochmurny dzień
6 500÷8 000światło halogenoweświatło halogenoweświatło słoneczne
w pochmurny dzień
światło słoneczne
w południe
8 000÷10 000światło słoneczne
w południe
światło słoneczne
w południe
światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło halogenowe
A.B.C.D.
A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Wybór innej kolumny jako odpowiedzi na to pytanie może wynikać z nieporozumienia dotyczącego charakterystyki źródeł światła i ich związku z temperaturą barwową. Ważne jest, aby zrozumieć, że temperatura barwowa wpływa na percepcję koloru światła i jest mierzone w kelwinach (K). Często popełnianym błędem jest mylenie ciepłej i zimnej barwy światła. Na przykład, światło o niższej temperaturze barwowej (około 2 800 K) jest postrzegane jako cieplejsze, podczas gdy światło w przedziale 5 000-6 500 K jest uważane za zimniejsze i bardziej neutralne. Wybór błędnej kolumny może wynikać również z braku znajomości typowych zastosowań różnych źródeł światła. Niekiedy, osoby odpowiadające na pytanie mogą zakładać, że wszystkie źródła światła powinny mieć podobne właściwości, co jest mylne, ponieważ różnorodność źródeł i ich właściwości wpływa na funkcjonalność w różnych kontekstach, takich jak przestrzenie mieszkalne czy komercyjne. W rezultacie, niewłaściwe przypisanie temperatury barwowej do źródła światła może prowadzić do niekorzystnych efektów wizualnych i emocjonalnych, a także do nieefektywnego wykorzystania energii. W praktyce, odpowiedni dobór temperatury barwowej jest kluczowy dla efektywnego projektowania oświetlenia oraz zapewnienia komfortu wizualnego i psychologicznego dla użytkowników.

Pytanie 37

W systemie MS Windows, aby skopiować do Schowka obraz widoczny na monitorze, wystarczy nacisnąć klawisz(y)

A. Ctrl
B. Alt+C
C. Prt Sc
D. Alt+A
Klawisz Prt Sc (Print Screen) jest standardowym klawiszem na klawiaturach komputerowych, który umożliwia wykonanie zrzutu ekranu. Po naciśnięciu tego klawisza zawartość aktualnie wyświetlanego ekranu zostaje skopiowana do Schowka systemowego. Użytkownicy mogą następnie wkleić ten obraz do dowolnego programu, który obsługuje wklejanie obrazów, takiego jak edytor graficzny, dokument tekstowy czy prezentacja. Przykładowo, po wykonaniu zrzutu ekranu można otworzyć program Paint, a następnie użyć skrótu Ctrl + V, aby wkleić zrzut i zapisać go jako plik graficzny. Używanie klawisza Print Screen jest praktycznym rozwiązaniem w codziennej pracy komputerowej, umożliwiając szybkie dzielenie się wizualną informacją, tworzenie dokumentacji oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych. Dobrym standardem jest również używanie kombinacji klawiszy Alt + Prt Sc, co pozwala na skopiowanie jedynie aktywnego okna, a nie całego ekranu, co bywa bardziej użyteczne w kontekście pracy z wieloma otwartymi aplikacjami.

Pytanie 38

Która z właściwości CSS pozwala na ustawienie koloru tła dla danego elementu?

A. Bgcolor
B. Text-Color
C. Background-Color
D. Color
Kolory tła w CSS można ustawiać na kilka sposobów, ale niektóre odpowiedzi, które podałeś, są po prostu błędne i mogą wprowadzać w błąd. Na przykład, 'text-color' w ogóle nie istnieje w CSS, bo odpowiednia właściwość to 'color'. I jeszcze 'bgcolor' to stara właściwość używana w HTML, a nie w CSS, więc lepiej ją omijać. Używanie takich przestarzałych terminów może powodować problemy przy tworzeniu stron. Warto też wiedzieć, że 'color' odnosi się tylko do koloru tekstu, a nie tła, więc dobrze się zaznajomić, co każda właściwość oznacza. Z mojej perspektywy, warto poczytać dokumentację CSS i zobaczyć, jak to wygląda w praktyce u doświadczonych projektantów.

Pytanie 39

Jakiego narzędzia w programie Adobe Photoshop należy użyć, aby podzielić layout strony internetowej na fragmenty?

A. Łatka
B. Zaznaczanie plasterków
C. Cięcie na plasterki
D. Różdżka
Odpowiedź "Cięcie na plasterki" jest poprawna, ponieważ to narzędzie w programie Adobe Photoshop jest specjalnie zaprojektowane do dzielenia layoutu strony internetowej na mniejsze, łatwe do zarządzania fragmenty, zwane plasterkami. Umożliwia to zarówno projektantom, jak i deweloperom łatwe wyodrębnienie poszczególnych elementów graficznych strony, co jest niezbędne w procesie tworzenia responsywnych i zoptymalizowanych witryn internetowych. W praktyce, po użyciu narzędzia "Cięcie na plasterki", użytkownik może określić, które sekcje layoutu chcą wyeksportować, co jest kluczowe w pracy nad interfejsem użytkownika. Dobrą praktyką jest używanie tego narzędzia podczas projektowania, aby zapewnić, że wszystkie elementy są odpowiednio skompresowane i zoptymalizowane dla szybszego ładowania. W kontekście standardów branżowych, stosowanie plasterków pozwala na efektywne zarządzanie grafiką, co jest istotne dla SEO oraz poprawy doświadczeń użytkowników.

Pytanie 40

Podkreślenie w trakcie tworzenia obrazu kilku osi skośnych wskazuje na użycie kompozycji

A. symetrycznej
B. diagonalnej
C. odśrodkowej
D. statycznej
Odpowiedzi symetryczna, statyczna oraz odśrodkowa nie są właściwe w kontekście zadania dotyczącego kompozycji z akcentowaniem osi ukośnych. Kompozycja symetryczna opiera się na równowadze wizualnej, gdzie elementy są rozmieszczone w sposób identyczny po obu stronach osi centralnej. Taki układ często prowadzi do poczucia stabilności, ale nie wprowadza dynamiki, co jest kluczowe w kontekście omawianego pytania. Kompozycja statyczna, z drugiej strony, odnosi się do układów, które nie wywołują wrażenia ruchu i są często charakteryzowane przez zrównoważoną, spokojną estetykę. W takim układzie elementy są rozmieszczone w sposób, który nie angażuje wzroku w poszukiwanie nowych kierunków, co stoi w opozycji do idei wykorzystania ukośnych linii. Ostatnia z odpowiedzi, odśrodkowa, odnosi się do kompozycji, w której elementy są rozmieszczone w sposób promienisty z centralnego punktu. Taki układ również nie wykorzystuje linii ukośnych w sposób, który mógłby wprowadzić dynamikę, a zamiast tego skupia się na rozprzestrzenieniu elementów od centralnego punktu. W praktyce, zrozumienie różnicy między tymi typami kompozycji jest kluczowe w projektowaniu, ponieważ pozwala artystom i projektantom na świadome podejmowanie decyzji dotyczących układu i interakcji elementów wizualnych. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru nieodpowiednich odpowiedzi obejmują skupienie się na aspektach wizualnych bez zrozumienia ich efektywnych funkcji w kompozycji. Warto więc zwrócić uwagę na kontekst zastosowania i potencjalne emocjonalne reakcje widza na różne style kompozycyjne.