Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 81
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z podanych wad decyzji administracyjnej nie stanowi przesłanki do uznania jej za nieważną?

A. Decyzja została podjęta przez organ niewłaściwy rzeczowo.
B. Decyzja została wydana bez podstawy prawnej.
C. Decyzja zawiera błąd w ortografii nazwiska strony.
D. Decyzja została doręczona osobie, która nie jest stroną w sprawie.
EKA.01 Pytanie 82
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z podanych organów administracyjnych jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek odpowiedniego ministra zajmującego się administracją?

A. Wojewoda
B. Prezydent miasta
C. Wójt
D. Burmistrz
EKA.01 Pytanie 83
Obsługa klienta w jednostkach…

Zasada wolnego przepływu pracowników pomiędzy krajami Unii Europejskiej nie odnosi się do zatrudnienia

A. w służbie zdrowia
B. w administracji publicznej
C. w handlu
D. w oświacie
EKA.01 Pytanie 84
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto powołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli?

A. Prezydent
B. sam Sejm
C. Prezes Rady Ministrów
D. Sejm za zgodą Senatu
EKA.01 Pytanie 85
Obsługa klienta w jednostkach…

Pracownik, który ukończył trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową i posiada pięcioletni staż pracy został zatrudniony na Vi etatu. Jaki wymiar urlopu wypoczynkowego przysługuje temu pracownikowi w roku kalendarzowym?

Wyciąg z Kodeksu pracy

Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:

1) 20 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat;

2) 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

§ 2. Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę wymiar urlopu określony w § 1; niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.

(…)

Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:

1) zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej - przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 3 lata,

2) średniej szkoły zawodowej - przewidziany programem nauczania czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,

3) średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych - 5 lat,

4) średniej szkoły ogólnokształcącej - 4 lata,

5) szkoły policealnej - 6 lat,

6) szkoły wyższej - 8 lat.

Okresy nauki, o których mowa w pkt 1-6, nie podlegają sumowaniu.

(…)

A. 26 dni.
B. 20 dni.
C. 13 dni.
D. 10 dni.
EKA.01 Pytanie 86
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeśli fundacja nie jest ustanawiana w testamencie, oświadczenie woli o jej powołaniu powinno być złożone w formie

A. pisemnej, pod rygorem nieważności
B. ustnej
C. pisemnej z urzędowo poświadczonymi podpisami
D. aktu notarialnego
EKA.01 Pytanie 87
Obsługa klienta w jednostkach…

Skrót "m.p." występujący w dokumentach oznacza

A. zgodę kierownika
B. konieczność podpisania dokumentu przez dyrektora
C. niezgodę kierownika
D. obowiązek złożenia ad acta
EKA.01 Pytanie 88
Obsługa klienta w jednostkach…

Aby urzędowo potwierdzić pewne fakty lub stan prawny, organ wydaje

A. zaświadczenie
B. decyzję
C. postanowienie
D. licencję
EKA.01 Pytanie 89
Obsługa klienta w jednostkach…

Na jakiej podstawie nawiązywany jest stosunek pracy?

A. Umowa o dzieło
B. Umowa zlecenia
C. Umowa o pracę
D. Umowa agencyjna
EKA.01 Pytanie 90
Obsługa klienta w jednostkach…

Dokument inicjujący postępowanie cywilne o charakterze procesowym, nazywany jest

A. wnioskiem
B. apelacjami
C. skargami
D. pozwem
EKA.01 Pytanie 91
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu zatrudnienia?

A. kierownik działu BHP w firmie
B. pracownik
C. pracodawca
D. inspektor Państwowej Inspekcji Pracy
EKA.01 Pytanie 92
Obsługa klienta w jednostkach…

Osoba trzecia ma prawo złożyć wniosek o wyłączenie z egzekucji konkretnej rzeczy w terminie

A. 7 dni od momentu otrzymania informacji o podjęciu czynności egzekucyjnej dotyczącej tej rzeczy
B. 7 dni od początku postępowania egzekucyjnego
C. 14 dni od momentu otrzymania informacji o podjęciu czynności egzekucyjnej dotyczącej tej rzeczy
D. 14 dni od rozpoczęcia postępowania egzekucyjnego
EKA.01 Pytanie 93
Obsługa klienta w jednostkach…

Rozpatrzenie przez organ administracyjny sprawy, która jest szczególnie złożona, powinno być dokonane nie później niż w ciągu

A. miesiąca
B. 21 dni
C. 2 miesięcy
D. 14 dni
EKA.01 Pytanie 94
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z wymienionych kwestii może stanowić podstawę wniosku w postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków?

A. Ulepszenie funkcjonowania organu administracji
B. Długotrwałe rozpatrywanie spraw przez organ administracji
C. Niewłaściwe wykonywanie zadań przez organ administracji
D. Naruszenie zasadności działania przez organ administracji
EKA.01 Pytanie 95
Obsługa klienta w jednostkach…

W związku z nietrzymaniem się przepisów przez starostę podczas wykonywania zadań powiatowych, organem odpowiedzialnym za rozpatrzenie złożonej na niego skargi jest

A. rada powiatu
B. wojewoda
C. sejmik województwa
D. marszałek województwa
EKA.01 Pytanie 96
Obsługa klienta w jednostkach…

Strona złożyła wniosek o wszczęcie postępowania oraz dołączyła wszystkie niezbędne dokumenty, na podstawie których można rozwiązać daną sprawę. W jakim terminie organ administracji publicznej powinien zająć się sprawą, która nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego?

A. Nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty wszczęcia postępowania
B. Nie później niż w ciągu miesiąca od daty wszczęcia postępowania
C. Niezwłocznie
D. W ciągu trzech dni od daty wszczęcia postępowania
EKA.01 Pytanie 97
Obsługa klienta w jednostkach…

Do Rady Ministrów nie należy

A. wicepremier.
B. kierownik centralnego urzędu.
C. premier.
D. minister.
EKA.01 Pytanie 98
Obsługa klienta w jednostkach…

Dokument, na mocy którego przyjmujący zlecenie angażuje się do ciągłego pośrednictwa za wynagrodzeniem w zawieraniu z klientem umów dla dającego zlecenie, to

A. umowa o pracę
B. umowa zlecenie
C. umowa o dzieło
D. umowa agencyjna
EKA.01 Pytanie 99
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie dokumenty regulują obieg pism w firmie?

A. w regulaminie pracy
B. w zakładowym planie kont
C. w instrukcji kancelaryjnej
D. w statucie przedsiębiorstwa
EKA.01 Pytanie 100
Obsługa klienta w jednostkach…

W sytuacji, gdy zapytanie jest kierowane do urzędu skarbowego w sprawie interpretacji przepisów podatkowych, urząd ma obowiązek odpowiedzieć w ciągu

A. jednego miesiąca
B. trzech miesięcy
C. czterech miesięcy
D. dwóch miesięcy
EKA.01 Pytanie 101
Obsługa klienta w jednostkach…

W sytuacji niewypłacalności pracodawcy, po wydaniu przez sąd upadłościowy decyzji o ogłoszeniu upadłości, pracownicy mają prawo do złożenia roszczenia o wypłatę zaległych wynagrodzeń do

A. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
B. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
C. Powiatowego Urzędu Pracy
D. Funduszu Emerytur Pomostowych
EKA.01 Pytanie 102
Obsługa klienta w jednostkach…

Art.114. W przypadku, gdy termin jest wyrażony w miesiącach lub latach, a jego ciągłość nie jest wymagana, przyjmuje się, że miesiąc ma trzydzieści dni, a rok trzysta sześćdziesiąt pięć dni. Z podanego przepisu Kodeksu cywilnego można wywnioskować, że termin jednego roku i sześciu miesięcy, przy braku wymogu ciągłości, minie po

A. 548 dni
B. 540 dni
C. 545 dni
D. 547 dni
EKA.01 Pytanie 103
Obsługa klienta w jednostkach…

Pisemne postanowienie o odmowie zatwierdzenia ugody, które zostało zawarte przez uczestników postępowania administracyjnego, dotarło do strony 15 maja. Którego dnia upływa termin na złożenie zażalenia?

A. 30 maja
B. 22 maja
C. 23 maja
D. 29 maja
EKA.01 Pytanie 104
Obsługa klienta w jednostkach…

Część A akt osobowych pracownika, które są prowadzone przez pracodawcę, zawiera dokumenty

A. powiązane z zakończeniem zatrudnienia
B. zgromadzone w związku z procesem ubiegania się o zatrudnienie
C. związane z nawiązaniem stosunku pracy i przebiegiem zatrudnienia pracownika
D. dotyczące chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy
EKA.01 Pytanie 105
Obsługa klienta w jednostkach…

W jakim momencie spółka akcyjna uzyskuje status osoby prawnej?

A. Z momentem powołania zarządu spółki
B. Z momentem uchwalenia statutu spółki
C. Z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców
D. Z momentem wniesienia kapitału zakładowego przez wspólników
EKA.01 Pytanie 106
Obsługa klienta w jednostkach…

Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany przez obywateli w wyborach powszechnych na kadencję, która trwa

A. 5 lat
B. 6 lat
C. 4 lata
D. 9 lat
EKA.01 Pytanie 107
Obsługa klienta w jednostkach…

Aby potwierdzić pewne okoliczności lub stan prawny, organ administracji publicznej wydaje

A. oświadczenie
B. decyzję
C. postanowienie
D. zaświadczenie
EKA.01 Pytanie 108
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z ustawą o systemie edukacji, zakładanie oraz prowadzenie publicznych szkół ponadgimnazjalnych należy do kompetencji własnych

A. gminy
B. województwa
C. powiatu
D. ministra odpowiedzialnego za sprawy oświaty i wychowania
EKA.01 Pytanie 109
Obsługa klienta w jednostkach…

Zasada prawa do sprawiedliwego wynagrodzenia, według Kodeksu pracy, oznacza

A. wynagrodzenie odpowiadające jedynie posiadanemu przez pracownika doświadczeniu oraz kwalifikacjom zawodowym
B. określenie wysokości wynagrodzenia na podstawie subiektywnej oceny charakteru pracy realizowanej przez pracownika na danym stanowisku
C. wypłatę wynagrodzenia każdemu pracownikowi w minimalnej kwocie wynagrodzenia za pracę, określonej zgodnie z regulacjami prawa pracy
D. prawo do wynagrodzenia adekwatnego do rodzaju oraz charakteru wykonywanej pracy, jak również do posiadanego przez pracownika doświadczenia i kwalifikacji zawodowych, a także poprzez ustalenie minimalnej stawki wynagrodzenia za pracę
EKA.01 Pytanie 110
Obsługa klienta w jednostkach…

Organem kompetentnym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zaniedbań lub niewłaściwego wykonywania zadań przez kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych jest

A. rada powiatu
B. starosta
C. zarząd powiatu
D. właściwy minister
EKA.01 Pytanie 111
Obsługa klienta w jednostkach…

Jedną z podstawowych zasad procedury administracyjnej jest zasada pisemności, która nakłada na organ administracji konieczność rozstrzygania spraw

A. wyłącznie w formie pisemnej lub jako dokument elektroniczny
B. w formie pisemnej lub jako dokument elektroniczny, a ustnie w sytuacji, gdy przyspieszy to postępowanie
C. w formie pisemnej lub jako dokument elektroniczny, a ustnie wtedy, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie
D. wyłącznie w formie pisemnej
EKA.01 Pytanie 112
Obsługa klienta w jednostkach…

Art. 114 Jeżeli okres jest wskazany w miesiącach lub latach, a kontynuacja terminu nie jest konieczna, miesiąc zalicza się do dni trzydzieści, a rok do dni trzysta sześćdziesiąt pięć. Z powyższego przepisu Kodeksu cywilnego wynika, że termin 1 roku i 6 miesięcy, którego ciągłość nie jest wymagana, zakończy się za

A. 545 dni
B. 547 dni
C. 540 dni
D. 548 dni
EKA.01 Pytanie 113
Obsługa klienta w jednostkach…

Organem centralnej władzy administracyjnej nie jest

A. Prezes Rady Ministrów
B. Rada Ministrów
C. wojewoda
D. minister
EKA.01 Pytanie 114
Obsługa klienta w jednostkach…

Rodzajem spółki, która nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz nie dysponuje osobowością prawną, jest

A. spółka cywilna
B. spółka partnerska
C. spółka akcyjna
D. spółka jawna
EKA.01 Pytanie 115
Obsługa klienta w jednostkach…

Tabela zawiera zestawienie liczby wniosków, które wpłynęły w ciągu jednego miesiąca do poszczególnych wydziałów Urzędu Miasta. W którym wydziale znalazła się dominanta złożonych wniosków?

Wydział Urzędu MiastaLiczba wniosków
Wydział geodezji150
Wydział ochrony środowiska i rolnictwa75
Wydział komunikacji215
Wydział architektury40
Razem480

A. Wydział ochrony środowiska i rolnictwa.
B. Wydział architektury.
C. Wydział geodezji.
D. Wydział komunikacji.
EKA.01 Pytanie 116
Obsługa klienta w jednostkach…

Zarządzanie mieniem publicznym gminy oraz realizacja budżetu gminy jest obowiązkiem

A. przewodniczącego rady gminy
B. wójta
C. skarbnika gminy
D. rady gminy
EKA.01 Pytanie 117
Obsługa klienta w jednostkach…

Spadek otwiera się w momencie

A. napisania testamentu
B. śmierci spadkodawcy
C. złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku
D. wniesienia testamentu
EKA.01 Pytanie 118
Obsługa klienta w jednostkach…

Akt prawny, który odnosi się do kwestii pojawiających się w trakcie postępowania administracyjnego i zasadniczo nie rozstrzyga sprawy w jej istocie, to

A. decyzja
B. rozporządzenie
C. postanowienie
D. zarządzenie
EKA.01 Pytanie 119
Obsługa klienta w jednostkach…

Po otrzymaniu decyzji od wójta dotyczącej odmowy umorzenia zadłużenia podatkowego, Maria Podolska złożyła odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Jaką ogólną zasadę postępowania administracyjnego wykorzystano w tej sytuacji?

A. Zasada trwałości decyzji administracyjnych.
B. Zasada szybkości i prostoty procedury.
C. Zasada ugodowego rozstrzygania sporów.
D. Zasada dwuinstancyjności postępowania.
EKA.01 Pytanie 120
Obsługa klienta w jednostkach…

Kartki dokumentu nieelektronicznego, który został sporządzony w formie pisma i otrzymał klauzulę ściśle tajne, powinny być oznaczone symbolem

A. Z
B. 0
C. Pf
D. 00