Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 83
Obsługa klienta w jednostkach…

Odpowiedzialność regulowana przytoczonym przepisem jest odpowiedzialnością cywilną na zasadzie

Kodeks cywilny (fragment)
(…)
Art. 434.Za szkodę wyrządzoną przez zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części odpowiedzialny jest samoistny posiadacz budowli, chyba że zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części nie wynikło ani z braku utrzymania budowli w należytym stanie, ani z wady w budowie.
(…)

A. ryzyka.
B. winy w wyborze.
C. winy w nadzorze.
D. słuszności.
Obsługa klienta w jednostkach…

Dług publiczny państwa nie obejmuje

A. zobowiązań sektora finansów publicznych z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych
B. zobowiązań sektora finansów publicznych z tytułu zaciągniętych kredytów oraz pożyczek
C. zobowiązań sektora finansów publicznych z tytułu przyjętych depozytów
D. zobowiązań wynikających z gwarantowania środków pieniężnych przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny
EKA.01 Pytanie 85
Obsługa klienta w jednostkach…

W której sytuacji dłużnik ma obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej wierzycielowi przez niewykonanie umowy?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego

(…)

Art. 471. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

(…)

A. Niewykonanie umowy było zawinione przez wierzyciela.
B. Niewykonanie umowy nastąpiło z winy osoby trzeciej.
C. Niewykonanie umowy nastąpiło bez winy dłużnika.
D. Niewykonanie umowy nastąpiło z winy dłużnika.
EKA.01 Pytanie 88
Obsługa klienta w jednostkach…

Wezwany przez organ administracji publicznej do złożenia zeznań ma obowiązek stawić się osobiście, gdy mieszka

A. w państwach Unii Europejskiej.
B. w państwach spoza Unii Europejskiej.
C. w innej gminie niż ta, w której prowadzone jest postępowanie administracyjne i która ma sąsiedztwo z nią.
D. w gminie sąsiedniej z gminą, w której trwa postępowanie administracyjne.
EKA.01 Pytanie 89
Obsługa klienta w jednostkach…

Anna, która ma 17 lat, nabyła za swoje zarobione pieniądze rower o wartości 500,00 zł. Jakie są prawne konsekwencje tego działania?

A. Czynność prawna jest ważna
B. Czynność prawna jest nieważna
C. Czynność prawna będzie ważna, gdy Anna osiągnie pełnoletność
D. Czynność prawna wymaga uzyskania zgody rodziców Anny
EKA.01 Pytanie 91
Obsługa klienta w jednostkach…

Umowa, w której wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia 40-godzinnego kursu dotyczącego funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych, aby przygotować uczestników do państwowego egzaminu na maklera giełdowego, to umowa

A. zlecenia
B. o dzieło
C. leasingu
D. agencyjna
Obsługa klienta w jednostkach…

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, oblicz wskaźnik udziału kapitału własnego w pasywach ogółem.

WyszczególnienieKwota [zł]
Kapitał własny50 000,00
Zobowiązania wobec dostawców200 000,00
Kredyty bankowe100 000,00
Pasywa ogółem500 000,00

A. 10%
B. 25%
C. 20%
D. 50%
Obsługa klienta w jednostkach…

Naczelny Sąd Administracyjny składa się z Izb:

A. Ogólnoadministracyjnej oraz Finansowej
B. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej i Ubezpieczeń
C. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej, Gospodarczej i Ubezpieczeń
D. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej i Gospodarczej
EKA.01 Pytanie 95
Obsługa klienta w jednostkach…

Dyrektor firmy przekazał swoim pracownikom w formie pisemnej datę zebrania. Uzyskana informacja to informacja

A. formalna
B. nieoficjalna
C. nieformalna
D. półformalna
EKA.01 Pytanie 96
Obsługa klienta w jednostkach…

Którą zasadę postępowania administracyjnego realizuje przytoczony przepis Kodeksu postępowania administracyjnego?

Fragment ustawy z dnia 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r., poz. 267)
(…)
Art. 61. § 4. O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie.
(…)

A. Czynnego udziału strony.
B. Praworządności.
C. Prawdy obiektywnej.
D. Przekonywania.
Obsługa klienta w jednostkach…

Co stanowi zewnętrzny akt administracyjny?

A. zarządzenie Prezesa Rady Ministrów wysłane do wojewody
B. decyzja starosty zezwalająca na wybudowanie budynku mieszkalnego
C. uchwała Sejmu RP dotycząca zmian w składach osobowych komisji sejmowych
D. okólnik ministra finansów dotyczący delegowania pracowników do Francji
EKA.01 Pytanie 99
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeśli decyzja administracyjna, która została zaskarżona w odwołaniu, została podjęta z naruszeniem procedur, a niezbędny do wyjaśnienia zakres sprawy ma kluczowy wpływ na jej rozstrzyganie, organ odwoławczy podejmuje decyzję, w której

A. orzeka o nieważności zaskarżonej decyzji
B. zachowuje w mocy zaskarżoną decyzję
C. może uchylić zaskarżoną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji
D. kończy postępowanie odwoławcze
EKA.01 Pytanie 100
Obsługa klienta w jednostkach…

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że należy przywrócić uchybiony termin, jeżeli w uzasadnieniu prośby o przywrócenie terminu zainteresowany

„Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne."

A. uprawdopodobnił brak swojej winy.
B. tłumaczył się, że zapomniał o terminie.
C. nie uprawdopodobnił braku swojej winy.
D. uprawdopodobnił swoją winę.
Obsługa klienta w jednostkach…

Do obowiązków Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych nie należy

A. zapewnienie realizacji obowiązków wynikających z decyzji w zakresie ochrony danych osobowych
B. opiniowanie projektów ustaw oraz rozporządzeń w sprawach ochrony danych osobowych
C. wydawanie decyzji administracyjnych w obszarze ochrony danych osobowych
D. przedkładanie projektów ustaw w zakresie ochrony danych osobowych
EKA.01 Pytanie 106
Obsługa klienta w jednostkach…

W miesiącu maju firma otrzymała od swojego dostawcy 22 dostawy materiałów, z czego 7 z nich było niepełnych. Jak obliczyć wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 100,00%
B. 68,18%
C. 46,67%
D. 31,82%
EKA.01 Pytanie 107
Obsługa klienta w jednostkach…

...finansujący zobowiązuje się, w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa, zakupić towar od wskazanego sprzedawcy na warunkach ustalonych w umowie i przekazać ten towar korzystającemu do używania, a korzystający zobowiązuje się wypłacić finansującemu w ustalonych terminach wynagrodzenie pieniężne... Jakiego rodzaju umowy dotyczy zamieszczony fragment tekstu?

A. Leasingu
B. Dzierżawy
C. Zlecenia
D. Najmu
EKA.01 Pytanie 108
Obsługa klienta w jednostkach…

Kwota netto zakupionego towaru wynosi 3 000 zł, a stawka VAT to 7%. Jaką sumę musi zapłacić klient za zakupiony towar?

A. 3021 zł
B. 2790 zł
C. 2979 zł
D. 3210 zł
EKA.01 Pytanie 109
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest norma prawna?

A. skutkiem nieprzestrzegania przepisu prawnego
B. wynikająca z przepisów prawa zasada postępowania, zatwierdzona lub uznana przez państwo, wspierana przymusem państwowym
C. działanie mające na celu ustalenie odpowiedniej treści norm prawnych
D. jednostka redakcyjna aktu normatywnego w formie zdania, wyróżniona jako artykuł, paragraf, ustęp, punkt lub litera
EKA.01 Pytanie 110
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie okresy zatrudnienia uwzględnia się w kontekście nabywania prawa do urlopu oraz jego wymiaru?

A. okresy wcześniejszego zatrudnienia, niezależnie od przerw w pracy
B. wyłącznie okresy wcześniejszego, nieprzerwanego zatrudnienia
C. okresy wcześniejszego zatrudnienia, pomijając te, które zakończyły się w wyniku dyscyplinarnego zwolnienia pracownika
D. czas trwania nauki w szkole podstawowej, zgodny z programem nauczania
EKA.01 Pytanie 111
Obsługa klienta w jednostkach…

Organ egzekucyjny rozpoczyna egzekucję administracyjną na podstawie

A. pisemnego wezwania do wykonania obowiązku skierowanego do zobowiązanego
B. wydanego przez wierzyciela tytułu wykonawczego
C. postanowienia wydanego przez organ o wszczęciu postępowania egzekucyjnego w stosunku do zobowiązanego
D. decyzji administracyjnej nakładającej na zobowiązanego konkretne zobowiązanie
EKA.01 Pytanie 112
Obsługa klienta w jednostkach…

Inflacja to proces monetarny charakteryzujący się szybszym wzrostem na rynku

A. ilości pieniądza w odniesieniu do ilości produkcji
B. kursu złotego w odniesieniu do kursu euro
C. ilości usług w odniesieniu do ilości pieniądza
D. ilości produkcji w odniesieniu do ilości pieniądza
EKA.01 Pytanie 113
Obsługa klienta w jednostkach…

W dniu 20 czerwca strony umówiły się, że wy danie użyczającemu przedmiotu użyczenia nastąpi za pół miesiąca. Który dzień jest ostatnim dniem tego terminu?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(...)
Art. 113.§ 1. Jeżeli termin jest oznaczony na początek, środek lub koniec miesiąca, rozumie się przez to pierwszy, piętnasty lub ostatni dzień miesiąca.
§ 2. Termin półmiesięczny jest równy piętnastu dniom.
(...)

A. 2 lipca.
B. 4 lipca.
C. 5 lipca.
D. 3 lipca.
EKA.01 Pytanie 114
Obsługa klienta w jednostkach…

Na jakiej podstawie funkcjonuje system ewidencji ludności?

A. obowiązku posiadania dowodu osobistego
B. zobowiązania do wykonywania pracy
C. uprawnienia do ubezpieczenia społecznego
D. obowiązku zameldowania
EKA.01 Pytanie 115
Obsługa klienta w jednostkach…

Z powołanego przepisu Kodeksu cywilnego wynika, że przyjmujący zamówienie może żądać podwyższenia umówionego wynagrodzenia, gdy wykonanie prac dodatkowych

„Art. 630. § 1. Jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził zamawiający, przyjmujący zamówienie może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia. Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził przyjmujący zamówienie, może on żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych.

§ 2. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli wykonał prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiającego."

A. nastąpiło bez zgody zamawiającego.
B. jest następstwem okoliczności niemożliwych do przewidzenia.
C. nastąpiło mimo braku konieczności ich przeprowadzenia.
D. jest następstwem ich przeoczenia przez przyjmującego zamówienie.
EKA.01 Pytanie 116
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z podanych decyzji nie wymaga podania uzasadnienia?

A. Decyzja, wobec której możliwe jest złożenie skargi do sądu administracyjnego
B. Decyzja podjęta na skutek odwołania
C. Decyzja, która w całości uwzględnia żądania strony, nie dotyczy spornych interesów stron i nie została podjęta w wyniku odwołania
D. Decyzja, która rozstrzyga o sporach interesów stron
EKA.01 Pytanie 117
Obsługa klienta w jednostkach…

Pisemne postanowienie o odmowie zatwierdzenia ugody, które zostało zawarte przez uczestników postępowania administracyjnego, dotarło do strony 15 maja. Którego dnia upływa termin na złożenie zażalenia?

A. 29 maja
B. 22 maja
C. 30 maja
D. 23 maja
Obsługa klienta w jednostkach…

Do Gminy Trzciana wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury dotyczącej nieruchomości usytuowanej na terenie Gminy Trzciana oraz Gminy Łapanów. W tej sprawie, organem właściwym do podjęcia decyzji jest

A. Starosta Powiatu Bocheńskiego, ponieważ obie gminy są częścią tego powiatu
B. wójt gminy, na terenie której leży większa część nieruchomości
C. każdy z wójtów w odniesieniu do części nieruchomości znajdującej się w granicach jego gminy
D. Wójt Gminy Trzciana, ponieważ to do urzędu tej gminy wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury
EKA.01 Pytanie 120
Obsługa klienta w jednostkach…

W postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków nie można skarżyć się na

A. niewłaściwe realizowanie obowiązków przez organy administracyjne
B. naruszenie zasad praworządności przez organy administracyjne
C. decyzję w indywidualnej sprawie podjętą bez uzyskania wymaganego przepisami stanowiska innego organu
D. przewlekłe oraz biurokratyczne rozpatrywanie spraw