Modyfikowanie polimerami asfaltu w celu uzyskania mieszanek mineralno-asfaltowych ma na celu przede wszystkim poprawę ich właściwości mechanicznych oraz wydłużenie trwałości nawierzchni. W szczególności, nie jest celem zwiększenie odporności na ścieranie, ponieważ w kontekście tego procesu skupiamy się na innych aspektach. Polimery w asfaltach są stosowane, aby zwiększyć odporność na pękanie, zmęczenie oraz odkształcenia trwałe. Przykładem może być stosowanie asfaltów modyfikowanych polimerami SBS, które znacznie poprawiają odporność na pękanie, co jest kluczowe w warunkach zmiennej temperatury oraz intensywnego ruchu drogowego. Mimo że odporność na ścieranie jest również ważnym parametrem, to nie jest ona głównym celem modyfikacji. W praktyce, aby zapewnić długotrwałość nawierzchni, zwraca się większą uwagę na zachowanie właściwości mechanicznych pod wpływem obciążeń, a nie na ścieranie, które jest efektem ubocznym eksploatacji. W związku z tym, modyfikowanie polimerami asfaltu wpływa głównie na poprawę odporności na dynamiczne obciążenia, co jest zgodne z normami jakościowymi dotyczącymi budowy dróg.
Wybór pękania, zmęczenia lub odkształceń trwałych jako cel modyfikacji asfaltu nie jest trafny. Pękanie to zjawisko występujące w materiałach poddawanych cyklicznym obciążeniom, często związane z wpływem ekstremalnych warunków pogodowych czy też niewłaściwego wykonania nawierzchni. Polimery modyfikujące asfalt poprawiają jego elastyczność oraz odporność na pękanie, co jest kluczowe dla wydłużenia żywotności nawierzchni. Z kolei zmęczenie materiału jest wynikiem długotrwałego działania obciążeń mechanicznych, co prowadzi do degradacji struktury nawierzchni z czasem. Modyfikacje polimerowe zwiększają odporność na te efekty poprzez poprawę właściwości mechanicznych i zmniejszenie tendencji do deformacji pod wpływem wielokrotnie powtarzających się nacisków. Odkształcenia trwałe, które mogą pojawić się na skutek wysokich temperatur i przeciążeń, są również problemem, który można zminimalizować dzięki zastosowaniu odpowiednich modyfikacji asfaltu. Zrozumienie tych procesów i zastosowanie modyfikacji polimerowych zgodnie z normami pozwala na stworzenie trwałych i odpornych nawierzchni, które sprostają wymaganiom ruchu drogowego oraz zmiennym warunkom atmosferycznym. W kontekście tej wiedzy, stwierdzenie, że celem modyfikacji asfaltu nie jest zwiększenie odporności na ścieranie, jest trafne, ponieważ w rzeczywistości to właśnie pękanie, zmęczenie oraz odkształcenia trwałe są kluczowymi aspektami, na które kładzie się nacisk przy modyfikacji asfaltów.