Wpusty to elementy systemu odwodnienia, które są kluczowe do odprowadzania wody deszczowej z nawierzchni drogowej obiektów mostowych. Umożliwiają one skuteczne zbieranie wody z powierzchni drogi, co zapobiega jej gromadzeniu się i potencjalnemu uszkodzeniu konstrukcji mostu. Wpusty są zazwyczaj umieszczane w strategicznych miejscach, takich jak miejsca o dużym natężeniu ruchu, aby maksymalizować efektywność odwadniania. Zgodnie z normami budowlanymi, ich projektowanie musi uwzględniać przepływy wód opadowych oraz wymagania dotyczące odprowadzania wody do systemu kanalizacyjnego. W praktyce odpowiednie umiejscowienie i liczba wpustów są obliczane na podstawie intensywności opadów, rodzaju nawierzchni oraz lokalnych warunków hydrologicznych, co pozwala optymalizować wydajność systemu. W dobrych praktykach inżynieryjnych zwraca się uwagę na regularne czyszczenie wpustów, aby uniknąć zatorów, które mogą prowadzić do powodzi i zniszczeń.
Wybór innych opcji niż wpusty może wynikać z nieporozumienia dotyczącego ich funkcji w systemach odwodnienia. Dreny, choć używane w inżynierii do odprowadzania wody, działają w inny sposób, zbierając wodę gruntową z otoczenia, a nie deszczówkę z powierzchni drogi. Ich zastosowanie koncentruje się na ochronie fundamentów budynków przed podnoszeniem się poziomu wód gruntowych, a nie na efektywnym odwadnianiu nawierzchni drogowych. Separatory, z kolei, mają na celu oczyszczanie wód deszczowych z zanieczyszczeń przed ich wprowadzeniem do systemów kanalizacyjnych, co jest istotne, ale nie spełnia funkcji odprowadzania wody z samej nawierzchni. Sączki, stosowane do infiltracji wód opadowych w grunt, również nie odprowadzają wody bezpośrednio z nawierzchni, co czyni je niewłaściwym rozwiązaniem w kontekście mostów. Często mylone są zagadnienia związane z odprowadzaniem wody z jej oczyszczaniem, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków dotyczących wyboru odpowiednich technologii. W praktyce, wybór niewłaściwego rozwiązania do odprowadzania wody może skutkować problemami z retencją, zniszczeniem nawierzchni oraz osłabieniem konstrukcji mostu.