Tłuczeń to kruszywo łamane, które odgrywa kluczową rolę w budownictwie drogowym, szczególnie w zakresie budowy nawierzchni dróg i infrastruktury transportowej. Frakcja 31,5 do 63 mm jest charakterystyczna dla tłucznia, który jest wykorzystywany do budowy podbudów drogowych. Dzięki odpowiedniej twardości i kształtowi, tłuczeń zapewnia doskonałe właściwości nośne, co jest niezwykle istotne w kontekście obciążenia ruchem drogowym. Zastosowanie tłucznia w budownictwie drogowym jest zgodne z normami, takimi jak PN-EN 13242, które określają wymagania dla kruszyw stosowanych w budownictwie. Dodatkowo, tłuczeń jest często stosowany do stabilizacji podłoża i wypełnienia konstrukcji oraz w systemach odwodnienia, co zapewnia długoterminową trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni. Dzięki swojej strukturze, tłuczeń doskonale filtruje wodę, co zapobiega gromadzeniu się wilgoci i osłabieniu struktury drogi.
Kliniec to kruszywo o różnorodnej frakcji, ale najczęściej jego zakres jest inny niż określony w pytaniu. Kliniec jest stosowany głównie w budownictwie ogólnym, ale jego właściwości nośne są różne i nie zawsze odpowiadają wymaganiom dla dróg. Z kolei grys, który również jest kruszywem łamanym, charakteryzuje się drobniejszymi frakcjami i jest wykorzystywany w innych zastosowaniach, takich jak produkcja betonu. Pospółka to mieszanka różnych frakcji kruszyw, często stosowana w budownictwie jako materiał wypełniający, lecz nie spełnia specyficznych wymagań dla budowy nawierzchni drogowych. Dlatego wybór odpowiedniego kruszywa, takiego jak tłuczeń, jest kluczowy dla zapewnienia wytrzymałości i trwałości konstrukcji drogowych. Niezrozumienie różnic między tymi materiałami oraz ich specyfiką może prowadzić do błędnych decyzji projektowych, co w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo i funkcjonalność infrastruktury drogowej.