Grys jest kruszywem, które doskonale sprawdza się w powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni drogowej ze względu na swoje właściwości mechaniczne i trwałość. Jego zastosowanie przyczynia się do poprawy przyczepności powierzchni, co jest kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa na drogach. Grys charakteryzuje się odpowiednią granulacją, która umożliwia efektywne wtapianie się w podłoże, co wzmacnia strukturę nawierzchni. W praktyce, grys jest często stosowany w technologiach takich jak mikrodywaniki czy asfalty o wysokiej teksturze, co znacząco podnosi ich parametry eksploatacyjne. Dodatkowo, zgodnie z normami PN-EN 13043, grys powinien spełniać określone wymagania dotyczące wytrzymałości i odporności na ścieranie, co potwierdza jego jakość jako materiału budowlanego. Wykorzystanie gryzu w procesach utrwalania nawierzchni jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie inżynierii drogowej, co przekłada się na długoterminową trwałość i efektywność nawierzchni.
Kliniec, miał oraz tłuczeń są kruszywami, które w różnych kontekstach mogą być stosowane do budowy nawierzchni, jednak nie są one odpowiednie do powierzchniowego utrwalania nawierzchni drogowej. Kliniec, choć jest wytrzymałym materiałem, nie zapewnia odpowiedniej tekstury i przyczepności, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z kolei miał, będący drobnym, sypkim materiałem, nie ma wystarczających właściwości mechanicznych, aby skutecznie współpracować z innymi komponentami nawierzchni. Stosowanie miały może prowadzić do osłabienia struktury oraz szybszego zużycia nawierzchni. Tłuczeń, mimo że jest materiałem o dużej wytrzymałości, ze względu na swoje większe ziarna może nie zapewniać wystarczającej jednorodności i stabilności, co efektywnie ogranicza jego zastosowanie w specyfikacjach dotyczących powierzchniowego utrwalania. Problemy te mogą prowadzić do nieprawidłowego rozkładu obciążeń oraz zwiększenia ryzyka uszkodzeń nawierzchni. Właściwe dobranie kruszywa jest kluczowe w projektowaniu nawierzchni drogowych, a wybór nieodpowiednich materiałów może skutkować nie tylko obniżoną trwałością, ale także wyższymi kosztami utrzymania nawierzchni w przyszłości.