Odpowiedź AC11S 50/70 jest poprawna, ponieważ jest to mieszanka asfaltowa o właściwościach idealnych do tworzenia warstwy ścieralnej nawierzchni drogowej. Mieszanka ta charakteryzuje się odpowiednią granulacją oraz dobrą odpornością na ścieranie, co jest kluczowe w przypadku warstw narażonych na intensywne obciążenia ruchu drogowego. Specyfikacja 50/70 oznacza, że zastosowano asfalt o lepkości od 50 do 70 penetrometrów, co zapewnia optymalne właściwości mechaniczne w różnych warunkach atmosferycznych. W praktyce, AC11S 50/70 stosuje się na drogach o dużym natężeniu ruchu oraz w miejscach narażonych na wysokie obciążenia, takich jak skrzyżowania czy wjazdy na parkingi. Dodatkowo, przy projektowaniu nawierzchni, uwzględnia się standardy PN-EN 13108-1, które regulują wymagania dotyczące mieszanek asfaltowych, a AC11S 50/70 spełnia te normy, co czyni ją odpowiednim wyborem w kontekście trwałości i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wybór nieprawidłowych mieszanek asfaltowych, takich jak AC 16P 50/70, AC11W 20/30 oraz AC 16W 50/70, może prowadzić do nieefektywności i szybszego zużycia nawierzchni. Mieszanka AC 16P 50/70, mimo że sama w sobie może być odpowiednia do innych zastosowań, jest zbyt gruboziarnista dla warstwy ścieralnej, co skutkuje zwiększonym ścieraniu i mniejszą odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Z kolei AC11W 20/30, z niższą klasą lepkości, nie zapewni odpowiedniego poziomu ochrony przed uszkodzeniami w trudnych warunkach użytkowych. Mieszanka AC 16W 50/70, będąca mieszanką cieplejszą, jest bardziej odpowiednia do warstw podstawowych i może nie zapewnić wymaganej trwałości w górnej warstwie nawierzchni. Przy projektowaniu nawierzchni drogowych ważne jest, aby stosować mieszanki zgodnie z ich przeznaczeniem oraz specyfikacjami technicznymi. Typowe błędy, takie jak wybór mieszanki na podstawie niewłaściwych kryteriów, mogą prowadzić do problemów z trwałością nawierzchni, co jest niezgodne z dobrymi praktykami inżynieryjnymi. Właściwe zaplanowanie i użycie odpowiednich materiałów to klucz do zapewnienia długowieczności i funkcjonalności infrastruktury drogowej.