Odpowiedź "3,0%" jest poprawna, ponieważ zgodnie z wytycznymi zawartymi w specyfikacji D-05.03.01, maksymalne dopuszczalne pochylenie poprzeczne nawierzchni drogowej wynosi 2,5% przy standardowym pochyleniu 2% i tolerancji ±0,5%. Przy spadku wynoszącym 2% akceptowalny zakres to od 1,5% do 2,5%. Wartość 3,0% wykracza poza ten zakres, co oznacza, że nie spełnia wymagań technicznych określonych w dokumentacji projektowej. Stosowanie odpowiednich spadków jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej drenacji wody opadowej, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz trwałość nawierzchni. Niewłaściwe spadki mogą prowadzić do gromadzenia się wody na jezdni, co zwiększa ryzyko poślizgów, a także może powodować szybsze zużycie materiałów nawierzchni. Warto zatem zawsze odnosić się do aktualnych norm i specyfikacji, aby zagwarantować odpowiednią jakość i bezpieczeństwo infrastruktury drogowej.
Odpowiedzi wskazujące na wartości 1,5%, 2,0% lub 2,5% nie są zgodne z wymaganiami określonymi w specyfikacji D-05.03.01. Pochylenie 1,5% jest poniżej minimalnej wartości akceptowalnej, co może prowadzić do problemów z odpływem wody opadowej, a w skrajnych przypadkach do zalewania nawierzchni. W praktyce oznacza to, że woda nie jest odpowiednio odprowadzana z jezdni, co zwiększa ryzyko poślizgów oraz uszkodzeń nawierzchni. Pochylenie 2,0% z kolei mieści się w zakresie tolerancji, ale znajduje się w dolnej granicy akceptowalnych wartości, co również może wpływać na skuteczność drenacji. Natomiast wartość 2,5% jest na granicy dopuszczalnych norm, co może wydawać się akceptowalne, ale w rzeczywistości może prowadzić do nadmiernego spadku, co jest niepożądane. Wysokie pochylenie może być przyczyną nieprawidłowego rozkładu obciążenia na nawierzchni, co z czasem prowadzi do uszkodzeń i pęknięć. Ponadto, brak zrozumienia tolerancji w projektowaniu nawierzchni wskazuje na niedostateczne przyswojenie norm technicznych, co jest kluczowe w pracy inżyniera budownictwa. Zastosowanie się do określonych standardów ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa i trwałości infrastruktury drogowej.