Grunty niewysadzinowe charakteryzują się stabilnością i odpornością na zmiany objętości pod wpływem wilgoci, co czyni je odpowiednimi do podłoża konstrukcyjnego. W praktyce oznacza to, że nie ulegają one deformacjom ani osiadaniu, co jest kluczowe dla zapewnienia trwałości nawierzchni drogowej. Użycie gruntów niewysadzinowych minimalizuje ryzyko wystąpienia problemów związanych z osiadaniami i pęknięciami nawierzchni, które mogą prowadzić do kosztownych napraw. Przykładami gruntów niewysadzinowych są piaski, żwiry oraz niektóre rodzaje glin, które spełniają normy określone w polskich standardach budowlanych, takich jak PN-EN 1997-1. Przy projektowaniu nawierzchni drogowych, specjaliści często przeprowadzają badania geotechniczne w celu oceny właściwości gruntu, co pozwala na optymalne zaprojektowanie konstrukcji w zależności od jego charakterystyki.
Wybór gruntów wysadzinowych, organicznych czy nawodnionych jako podłoża pod nawierzchnię drogową może prowadzić do poważnych problemów inżynieryjnych. Grunty wysadzinowe są podatne na zmiany objętości pod wpływem wody, co może prowadzić do nieprzewidywalnych osiadań i deformacji nawierzchni. W praktyce oznacza to, że nawierzchnia wykonana na takim podłożu będzie narażona na pęknięcia, nierówności i inne uszkodzenia, co znacznie wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz zwiększy koszty utrzymania. Z kolei grunty organiczne, które zawierają dużą ilość materii organicznej, są również mało stabilne i mogą prowadzić do osiadania pod wpływem obciążeń. Takie grunty są nie tylko trudne do zagęszczenia, ale również mogą wykazywać zmiany właściwości fizycznych w wyniku procesów rozkładu organicznego. Nawodnione grunty, które są nasycone wodą, również nie nadają się do budowy nawierzchni drogowych, ponieważ ich nośność jest znacznie zmniejszona, co prowadzi do deformacji pod wpływem ruchu. W kontekście standardów budowlanych, wybór niewłaściwego podłoża może skutkować naruszeniem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i stabilności konstrukcji, co jest nieakceptowalne w praktyce inżynieryjnej.