Rowy o przekroju opływowym są zalecane do stosowania jako standardowe odwodnienie nawierzchni dróg klasy A, co jest zgodne z obowiązującymi normami i najlepszymi praktykami w inżynierii drogowej. Drogi klasy A charakteryzują się dużym natężeniem ruchu oraz wyższymi prędkościami, co sprawia, że skuteczne odwodnienie jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości nawierzchni. Rowy opływowe, dzięki swojej geometrii, umożliwiają efektywne odprowadzanie wód opadowych, co minimalizuje ryzyko wystąpienia erozji i uszkodzeń nawierzchni. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest ich zdolność do samodzielnego uregulowania przepływu wody, co jest istotne w kontekście zarządzania wodami opadowymi. W praktyce, rowy te mogą być zastosowane w projektach dróg, gdzie kluczowe jest nie tylko odprowadzenie wody, ale również ochrona przed nadmiernym zalewaniem sąsiednich terenów. Zastosowanie rowów opływowych w takich projektach jest również zgodne z zaleceniami zawartymi w normach krajowych oraz europejskich dotyczących inżynierii drogowej.
Stosowanie rowów o przekroju opływowym w kontekście dróg innych niż klasy A, takich jak klasy D, L czy Z, może prowadzić do niewłaściwego zarządzania wodami opadowymi. Drogi klasy D, które są przeznaczone dla niższego natężenia ruchu, wymagają innych rozwiązań odwodnienia, często bardziej dostosowanych do lokalnych warunków hydrologicznych, co nie zawsze zapewnia efektywność rowów opływowych. Podobnie w przypadku dróg klasy L, które mogą mieć dodatkowe wymagania odnośnie do utrzymania istniejącej infrastruktury i minimalizacji ingerencji w otoczenie, rowy opływowe mogą być zbyteczne lub nieefektywne. Klasa Z, z kolei, obejmuje drogi o najmniejszym natężeniu ruchu, gdzie zastosowanie rowów o takim kształcie może nie tylko nie przynieść oczekiwanych korzyści, ale także zwiększyć koszty budowy. W kontekście praktycznym, błędne przypisanie rowów opływowych do tych klas dróg może wynikać z braku zrozumienia specyfiki hydrologicznej oraz wymagań odnośnie do odwodnienia, co prowadzi do nieprawidłowych decyzji projektowych. Należy zatem zawsze brać pod uwagę klasę drogi oraz związane z nią normy i wytyczne, aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie systemu odwodnienia.