Beton asfaltowy jest kluczowym materiałem stosowanym do budowy podbudowy zasadniczej nawierzchni podatnej, ponieważ charakteryzuje się wysoką trwałością, odpornością na zjawiska atmosferyczne oraz obciążenia mechaniczne. Jego struktura umożliwia skuteczne rozkładanie obciążeń pochodzących od pojazdów, co jest niezwykle istotne w kontekście zapewnienia długotrwałej i stabilnej nawierzchni. W praktyce, beton asfaltowy jest stosowany w wielu projektach budowy dróg, autostrad oraz lotnisk, gdzie wymagana jest wysoka jakość nawierzchni. Zgodnie z normami PN-EN 13108, beton asfaltowy powinien spełniać określone parametry, takie jak zawartość ziarnistych składników oraz ich gradacja, co wpływa na ostateczne właściwości użytkowe materiału. Dodatkowo, dzięki możliwości modyfikacji jego składu, można dostosować beton asfaltowy do specyficznych warunków klimatycznych oraz obciążeniowych, co czyni go materiałem niezwykle wszechstronnym w budownictwie drogowym. Zastosowanie betonu asfaltowego to zatem nie tylko kwestia technicznych właściwości, ale również zgodności z najlepszymi praktykami w zakresie inżynierii lądowej.
Mastysks grysowy, choć może być wykorzystywany w budownictwie, nie jest odpowiednim materiałem do podbudowy nawierzchni asfaltowej. Jego właściwości mechaniczne są znacznie gorsze w porównaniu do betonu asfaltowego i nie spełniają wymagań dla podbudowy, które muszą zapewnić stabilność i długowieczność nawierzchni. Asfalt lany i asfalt twardolany również nie sprawdzą się w tej roli, ponieważ są to materiały przeznaczone do innych zastosowań, takich jak związki powierzchniowe. Asfalt lany jest stosowany głównie w miejscach wymagających elastyczności, a jego zastosowanie w podbudowie może prowadzić do deformacji pod wpływem obciążeń. Asfalt twardolany, z drugiej strony, jest zbyt sztywny, co może skutkować pęknięciami nawierzchni. Beton asfaltowy, w porównaniu do tych materiałów, łączy w sobie cechy elastyczności i twardości, co czyni go idealnym wyborem do podbudowy. Typowe błędy w myśleniu dotyczące wyboru materiałów do budowy nawierzchni mogą wynikać z niepełnej wiedzy na temat ich właściwości oraz przeznaczenia. Istotne jest, aby inżynierowie i projektanci drogowi posiadali odpowiednią wiedzę na temat właściwości materiałów oraz ich zastosowania, aby uniknąć problemów związanych z trwałością i stabilnością nawierzchni.