Aby obliczyć, ile kursów transportowych musi wykonać samochód o ładowności 26 ton, aby przetransportować 230 m3 gruntu, najpierw należy obliczyć całkowitą masę gruntu. Skoro 1 m3 gruntu ma masę 1,8 tony, to masa 230 m3 wynosi: 230 m3 * 1,8 t = 414 ton. Następnie, dzieląc całkowitą masę przez ładowność samochodu, uzyskujemy liczbę kursów: 414 ton / 26 ton = 15,92. Oznacza to, że samochód musi wykonać 16 kursów, aby w pełni przetransportować cały ładunek. Tego typu obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce i transporcie, gdzie konieczne jest precyzyjne planowanie operacji transportowych. Zrozumienie pojemności ładunkowej oraz masy transportowanego materiału jest kluczowe dla efektywności kosztowej oraz organizacyjnej transportu. Warto także uwzględnić czynniki takie jak czas przejazdu, dostępność pojazdów oraz koszty paliwa, które wpływają na całkowity proces transportu.
Wybór niewłaściwej liczby kursów transportowych przy transporcie gruntu może wynikać z kilku nieporozumień. Na przykład, wybór 5 kursów sugeruje, że osoba obliczyła masę całkowitą gruntu lub ładowność pojazdu w sposób niepoprawny. Przy masie 414 ton, wykonanie jedynie 5 kursów oznaczałoby, że każdy kurs transportowy mógłby przewozić zaledwie 82,8 tony, co jest niemożliwe dla samochodu o ładowności 26 ton. Z kolei wybór 9 kursów także nie jest uzasadniony, ponieważ 9 kursów przy ładowności 26 ton transportowałoby tylko 234 tony, co nadal nie pokrywa całkowitej masy gruntu. W przypadku 12 kursów, suma masy transportowanej wynosiłaby 312 ton, co również nie jest wystarczające do przetransportowania 414 ton gruntu. Te błędne obliczenia mogą wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad proporcji oraz nieprawidłowego wyliczania całkowitej masy ładunku. W transporcie, kluczowe jest dokładne zrozumienie ładowności pojazdu oraz masy materiału, co pozwala na efektywne planowanie i realizację transportu. Zastosowanie właściwych technik obliczeniowych oraz znajomość standardów branżowych w zakresie transportu może znacząco zwiększyć efektywność operacyjną oraz minimalizować koszty.