Wybór warstwy wyrównawczej jako pierwszego etapu przy ułożeniu nowych warstw bitumicznych na istniejącej nawierzchni brukowcowej jest niezbędny w celu uzyskania odpowiedniego profilu i nośności. Warstwa wyrównawcza ma za zadanie zniwelować nierówności i uformować odpowiednią powierzchnię, co jest kluczowe dla dalszej aplikacji warstw bitumicznych. W praktyce, stosowanie takich materiałów jak asfalt na zimno czy mieszanki mineralno-asfaltowe pozwala na uzyskanie idealnej gładkości oraz odpowiednich parametrów nośności. Ponadto, warstwa wyrównawcza pełni istotną rolę w odprowadzaniu wód opadowych, co chroni przed ich gromadzeniem się na nawierzchni. Na podstawie norm PN-EN 13108-1, stosowanie warstw wyrównawczych w budownictwie drogowym jest standardową praktyką, zapewniającą długowieczność i odpowiednią funkcjonalność nawierzchni drogowej.
Wybór warstwy ścieralnej, mrozoochronnej czy odsączającej w kontekście budowy nawierzchni na istniejącej nawierzchni brukowcowej jest nieprawidłowy z kilku kluczowych powodów. Warstwa ścieralna jest końcową warstwą nawierzchni, której główną funkcją jest odporność na ścieranie oraz zapewnienie odpowiedniej przyczepności, natomiast nie jest projektowana do modelowania profilu podłoża. Wykonanie warstwy ścieralnej na nierównej powierzchni nie tylko obniża jej trwałość, ale również stwarza ryzyko poślizgu, co jest niebezpieczne dla użytkowników drogi. Warstwa mrozoochronna, choć istotna w kontekście ochrony przed działaniem niskich temperatur, nie rozwiązuje problemu nierówności nawierzchni. Jej funkcja polega głównie na zapewnieniu odpowiedniej warstwy izolacyjnej, co w tym przypadku nie ma zastosowania. Z kolei warstwa odsączająca, mająca na celu odprowadzanie wody, nie może być użyta jako podkład pod warstwy bitumiczne bez wcześniejszego wyrównania powierzchni. Stworzenie takiej podstawy nie tylko może prowadzić do uszkodzeń nawierzchni, ale również do powstawania kolein, co jest sprzeczne z zasadami dobrego budownictwa, wskazując na fundamentalne błędy w zrozumieniu procesu konstrukcji nawierzchni drogowych.