Mączka wapienna jest kluczowym składnikiem w mieszance mineralno-asfaltowej, która pełni rolę wypełniacza podstawowego w warstwie ścieralnej. Jej zastosowanie wynika z kilku istotnych właściwości, takich jak zdolność do zwiększania gęstości mieszanki oraz poprawiania właściwości mechanicznych. Mączka wapienna, będąc drobno mielonym materiałem, doskonale wypełnia puste przestrzenie w mieszance, co przyczynia się do uzyskania jednorodnej struktury. Dzięki temu, mieszanka staje się bardziej odporna na deformacje i zarysowania, co jest niezwykle ważne w kontekście trwałości nawierzchni drogowych. W praktyce, zastosowanie mączki wapiennej w mieszankach asfaltowych jest zgodne z normami PN-EN 13108-1, które wskazują na jej zdolność do poprawy właściwości reologicznych mas asfaltowych. Warto również zauważyć, że mączka wapienna, jako naturalny składnik, jest bardziej przyjazna dla środowiska w porównaniu do innych syntetycznych dodatków, co wpisuje się w aktualne tendencje zrównoważonego rozwoju w budownictwie drogowym.
Cement portlandzki, pomimo że jest powszechnie stosowany w budownictwie, nie pełni funkcji wypełniacza w mieszankach mineralno-asfaltowych. Jego główną rolą jest działanie jako spoiwo w betonie, co jest wynikiem procesu hydratacji, w którym cement reaguje z wodą, tworząc trwałe połączenia. W kontekście mieszanki asfaltowej, cement może wprowadzać niepożądane właściwości, takie jak zwiększone ryzyko pęknięć czy słabsza przyczepność. Popiół lotny, będący produktem ubocznym spalania węgla, również jest stosowany jako dodatek do betonu, lecz nie jest odpowiednim wypełniaczem do mieszanki asfaltowej. Jego cechy, takie jak niska gęstość i różne właściwości chemiczne, mogą prowadzić do problemów ze stabilnością mieszanki. Mączka gumowa, z kolei, jest materiałem wygłuszającym, stosowanym głównie w mieszankach mających na celu redukcję hałasu na drogach. Nie ma jednak zastosowania jako podstawowy wypełniacz w mieszankach mineralno-asfaltowych, gdyż jej struktura i właściwości nie są zgodne z wymaganiami dla tego typu zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych odpowiedzi, choć może być użyteczna w innym kontekście budowlanym, nie odpowiada na pytanie dotyczące funkcji wypełniacza podstawowego w warstwie ścieralnej mieszanki mineralno-asfaltowej.