Po sfrezowaniu warstwy ścieralnej nawierzchni asfaltowej przed ułożeniem nowej warstwy z betonu asfaltowego odsłoniętą warstwę wiążącą w pierwszej kolejności należy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'oczyścić szczotką mechaniczną' jest prawidłowa, ponieważ przed nałożeniem nowej warstwy betonu asfaltowego, warstwa wiążąca musi być odpowiednio przygotowana. Oczyszczenie szczotką mechaniczną pozwala usunąć zanieczyszczenia, takie jak pył, gruz czy resztki starego asfaltu, które mogłyby negatywnie wpłynąć na przyczepność nowej warstwy. Zgodnie z normami branżowymi, czystość podłoża jest kluczowa dla zapewnienia prawidłowego związania materiałów. W praktyce, dokładne oczyszczenie warstwy wiążącej wpływa na trwałość i stabilność nowej nawierzchni, a także na jej odporność na uszkodzenia. Przykładowo, na budowach dróg publicznych zaleca się prowadzenie takich czynności przy użyciu szczotek mechanicznych lub odkurzaczy przemysłowych, aby zachować wysoką jakość nawierzchni. Oprócz tego, proces ten powinien być wykonany przed każdą naprawą lub modernizacją nawierzchni asfaltowej, aby spełnić standardy jakościowe i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odpowiedzi takie jak 'skropić asfaltem upłynnionym', 'skropić emulsją asfaltową' czy 'wzmocnić geowłókniną' opierają się na przekonaniach, które nie uwzględniają kluczowego etapu przygotowania podłoża przed nałożeniem nowej warstwy asfaltu. Skropienie asfaltem upłynnionym, choć może na początku wydawać się rozsądne, w rzeczywistości nie rozwiązuje problemu zanieczyszczeń na powierzchni. Dodatkowo, może prowadzić do tworzenia się błon, które ograniczają przyczepność nowego materiału, co skutkuje zwiększonym ryzykiem uszkodzeń nawierzchni w krótkim czasie po wykonaniu robót. Emulsja asfaltowa ma swoje zastosowanie, ale jedynie w kontekście poprawy przyczepności między warstwami, a nie jako środek czyszczący. Nałożenie emulsji na brudną powierzchnię nie przyniesie oczekiwanych rezultatów i może prowadzić do słabego związania warstw. Wspomniane wzmocnienie geowłókniną jest techniką stosowaną w określonych sytuacjach, ale nie jest to standardowy krok w przypadku przygotowywania warstwy wiążącej przed układaniem nowego asfaltu. W praktyce, pomijanie etapu mechanicznego oczyszczania może prowadzić do poważnych problemów z wytrzymałością nawierzchni, co w dłuższym okresie skutkuje koniecznością kosztownych napraw i zmniejszeniem bezpieczeństwa użytkowników dróg.