Koleiny to podłużne wklęsłe deformacje nawierzchni drogowej, które powstają w wyniku obciążenia drogi przez pojazdy oraz procesów starzenia się materiałów bitumicznych. Frezowanie nawierzchni bitumicznej jest jedną z kluczowych metod ich likwidacji, ponieważ pozwala na usunięcie warstwy wierzchniej nawierzchni, w tym wszelkich nieprawidłowości strukturalnych. Po frezowaniu powierzchnia drogi staje się bardziej równa, co poprawia komfort jazdy oraz bezpieczeństwo użytkowników. W praktyce, standardy branżowe, takie jak Normy Europejskie EN 13108 dotyczące mieszanek mineralno-asfaltowych, podkreślają znaczenie eliminacji kolein, aby zminimalizować ryzyko aquaplaningu oraz zwiększyć trwałość nawierzchni. Tego rodzaju prace są szczególnie istotne w miejscach o dużym natężeniu ruchu, gdzie koleiny mogą prowadzić do poważnych wypadków. Przykładem zastosowania frezowania w likwidacji kolein jest usuwanie deformacji na autostradach, gdzie regularne utrzymanie nawierzchni jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Podczas naprawy nawierzchni bitumicznej istotne jest zrozumienie, które problemy są likwidowane przez konkretne techniki. Spękania, jako nieprawidłowości w materiale nawierzchni, mogą być wynikiem różnych czynników, takich jak zmiany temperatury lub niewłaściwe mieszanie materiałów. Likwidacja spękań wymaga zastosowania technik uszczelniających lub wzmocnienia nawierzchni, a nie frezowania, które jest skierowane na usuwanie materiału. Wyboje to kolejne zjawisko, które zazwyczaj związane jest z brakiem odpowiedniej nośności podłoża. Ich naprawa wymaga uzupełnienia materiału, co również różni się od techniki frezowania. W przypadku wysadzin, które są wynikiem działania wody lub korozji podłoża, odpowiednie metody naprawy obejmują wymianę uszkodzonego materiału oraz wzmocnienie struktury, a nie frezowanie, które tylko usunie nawierzchnię, ale nie rozwiąże problemu źródłowego. W kontekście doboru odpowiednich metod, ważne jest posługiwane się wiedzą o standardach napraw nawierzchni, takich jak wytyczne Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Zrozumienie, jakie konkretne problemy występują w nawierzchni, pozwala na skuteczne planowanie działań naprawczych i efektywne wykorzystanie dostępnych technologii.