Specjalistyczny przegląd stanu zadrzewienia przy drogach krajowych powinien być przeprowadzany raz w roku, co jest zgodne z wytycznymi dotyczącymi zarządzania infrastrukturą drogową oraz zasadami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Regularne kontrole pozwalają na wczesne wykrywanie i eliminowanie zagrożeń, takich jak obumarłe lub uszkodzone drzewa, które mogą spowodować wypadki lub blokady drogi. W praktyce, coroczne przeglądy powinny obejmować zarówno ocenę stanu zdrowotnego drzew, jak i ich lokalizację w odniesieniu do drogi oraz potencjalnych zagrożeń. Na przykład, jeśli drzewo ma tendencję do opadania gałęzi na drogę, jego usunięcie powinno być priorytetowe, aby zminimalizować ryzyko dla kierowców. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak polska norma PN-EN 13108-2, istnieje potrzeba systematycznego monitorowania zadrzewienia, co pozwala na utrzymanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa.
Wybór częstotliwości przeglądów zadrzewienia, który odbywałby się co pół roku, co dwa lata czy raz na kwartał, jest nieadekwatny w kontekście zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Przeglądy przeprowadzane zbyt rzadko, na przykład co dwa lata, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, ponieważ mogą umknąć niebezpieczne zmiany w stanie drzew, które mogą wystąpić w krótszym czasie. Z drugiej strony, kontrole co kwartał mogą być niepraktyczne w kontekście zasobów ludzkich i finansowych, a częstotliwość ta nie jest rekomendowana w standardach zarządzania infrastrukturą drogową. Typowym błędem jest założenie, że stany zdrowotne drzew zmieniają się wolno, podczas gdy wiele czynników, takich jak choroby, inwazje szkodników czy zmiany klimatyczne, mogą szybko wpływać na ich kondycję. Dobrze zorganizowany system przeglądów powinien zapewniać równowagę między efektywnością kosztową a bezpieczeństwem, a jedno coroczne badanie pozwala na zrozumienie długoterminowych trendów w stanie zadrzewienia. Wybierając niewłaściwą częstotliwość przeglądów, można zlekceważyć kluczowe elementy zarządzania ryzykiem, co w konsekwencji podnosi zagrożenie dla użytkowników dróg. Dążenie do optymalizacji przeglądów zadrzewienia powinno być oparte na analizie ryzyka i zaleceniach branżowych, które akcentują znaczenie regularnych kontroli w kontekście ochrony życia i mienia.