Z opisu drogi na mapie techniczno-eksploatacyjnej Z5,5(8,0)MB100 wynika, że zewidencjonowano drogę o szerokości jezdni
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 5,5 m z warstwą ścieralną wykonaną z mieszanki mineralno-bitumicznej jest poprawna, ponieważ zgodnie z normami technicznymi, szerokość jezdni powinna być dostosowana do przewidywanego ruchu oraz specyfiki danej drogi. W opisie drogi Z5,5(8,0)MB100, liczba 5,5 m oznacza szerokość jezdni, która została zaprojektowana z myślą o optymalizacji bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowników. Mieszanka mineralno-bitumiczna, użyta jako warstwa ścieralna, jest powszechnie stosowana w budownictwie drogowym ze względu na swoje właściwości, takie jak odporność na ścieranie, elastyczność oraz zdolność do absorpcji dźwięku. Takie podejście jest zgodne z aktualnymi standardami, które zalecają stosowanie mieszanek mineralno-bitumicznych w miejscach o średnim i dużym natężeniu ruchu, ponieważ zapewniają one trwałość nawierzchni oraz mniejsze koszty eksploatacji. Na przykład, w przypadku dróg lokalnych i zbiorczych, zastosowanie odpowiedniej szerokości jezdni oraz rodzaju nawierzchni wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy, co jest kluczowe dla zminimalizowania wypadków drogowych oraz przedłużenia żywotności infrastruktury.
Odpowiedzi, które wskazują na szerokość jezdni 8,0 m, są nietrafione, ponieważ sugerują, że droga została zaprojektowana na większą pojemność, co w kontekście drogi Z5,5(8,0)MB100 jest nieprawidłowe. Szerokość jezdni powinna być zgodna z przewidywanym ruchem oraz funkcją drogi. Zastosowanie mieszanki betonowej w kontekście warstwy ścieralnej jest również nieadekwatne, ponieważ mieszanka betonowa znajduje zastosowanie głównie w konstrukcjach drogowych, które wymagają dużej nośności i trwałości, ale niekoniecznie w warstwie ścieralnej. Mieszanki mineralno-bitumiczne są preferowane w takich zastosowaniach ze względu na ich elastyczność i wytrzymałość na dynamiczne obciążenia. W dodatku, przy projektowaniu dróg, istotne jest przestrzeganie norm dotyczących nawierzchni, które jasno wskazują, że jezdnie o mniejszych szerokościach, jak 5,5 m, mogą zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu użytkowania, szczególnie w miejscach o umiarkowanym ruchu. Typowym błędem jest więc nadmierna generalizacja przy wyborze szerokości jezdni oraz rodzaju nawierzchni, co może prowadzić do niewłaściwego doboru materiałów i konstrukcji, a w konsekwencji do szybszej degradacji drogi.