Wykonawca jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa ruchu na odcinkach dróg, na których prowadzone są roboty, od momentu ich rozpoczęcia aż do ich zakończenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego oraz zasadami bezpieczeństwa pracy, wykonawca ma obowiązek wdrożenia odpowiednich rozwiązań organizacyjnych i technicznych, które mają na celu minimalizację ryzyka wypadków. Przykładem takich działań jest stosowanie oznakowania poziomego i pionowego, które informuje kierowców o prowadzonych pracach, a także organizacja objazdów. Ponadto, wykonawca powinien przeprowadzać regularne kontrole stanu bezpieczeństwa na placu budowy, co jest zgodne z normą PN-EN ISO 9001, dotyczącą systemów zarządzania jakością. W praktyce oznacza to, że wykonawca musi być dobrze zorganizowany i mieć odpowiednie doświadczenie w zarządzaniu bezpieczeństwem, aby skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i użytkowników dróg. Dodatkowo, współpraca z odpowiednimi służbami drogowymi oraz inspektorami nadzoru budowlanego jest kluczowa dla zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Odpowiedzi takie jak inwestor, inspektor nadzoru czy zarządca drogi nie odzwierciedlają rzeczywistej odpowiedzialności za bezpieczeństwo ruchu na drogach, gdzie prowadzone są roboty. Inwestor jest osobą lub podmiotem, który zleca realizację prac budowlanych, jednak nie zajmuje się bezpośrednio ich wykonaniem. Jego rola polega głównie na finansowaniu projektu oraz podejmowaniu decyzji strategicznych, a nie na codziennym zarządzaniu bezpieczeństwem na placu budowy. Inspektor nadzoru pełni funkcję kontrolną, monitorując postępy prac oraz zgodność z projektem, lecz nie jest odpowiedzialny za organizację pracy i bezpieczeństwo na placu budowy, co czyni tę odpowiedź nieprawidłową. Zarządca drogi, z kolei, ma na celu zarządzanie infrastrukturą drogową jako całością, co obejmuje ustalanie zasad korzystania z dróg oraz ich konserwację, ale nie zajmuje się bezpośrednio bezpieczeństwem w kontekście działań budowlanych. Typowym błędem w rozumowaniu jest założenie, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo zawsze spoczywa na osobach zarządzających infrastrukturą lub inwestycjami, a nie na wykonawcy, który podejmuje konkretne działania na placu budowy, co jest kluczowym aspektem dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i minimalizacji ryzyka wypadków.