Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Obsługa ładunków w portach i …

W jakich odstępach czasowych powinny być przeprowadzane przeglądy konserwacyjne wciągników i wciągarek z napędem mechanicznym, żurawi samojezdnych, żurawi szynowych, układów magazynowych oraz wózków jezdniowych z wysięgnikiem?

A. 30 dni
B. 10 dni
C. 20 dni
D. 50 dni
Obsługa ładunków w portach i …

Jakim skrótem określana jest umowa europejska dotycząca transportu śródlądowymi drogami wodnymi niebezpiecznych materiałów, podpisana w Genewie 26 maja 2000 r.?

A. IATA DGR
B. ADR
C. ADN
D. IMGD Code
Obsługa ładunków w portach i …

W jakim celu wykorzystuje się dokument CMR?

A. Do celów podatkowych w handlu wewnątrzunijnym
B. Do identyfikacji towarów niebezpiecznych
C. Do potwierdzenia zawarcia umowy międzynarodowego transportu drogowego
D. Do deklaracji wartości towaru w transporcie
Obsługa ładunków w portach i …

Zgodnie z przedstawionym fragmentem rozporządzenia ładunek uformowany na podeście o wymiarach
150 cm × 150 cm × 20 cm (dł. × szer. × wys.), może być zlokalizowany przy linii wysokiego napięcia do 15 kV w odległości (mierzonej w poziomie od skrajnego przewodu do najbliższej mu krawędzi podestu) nie mniejszej niż

Fragment Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 76.Przy składowaniu materiałów podatnych do samozapalenia się należy je zabezpieczyć przed samozapłonem, a w szczególności ograniczyć wysokość składowania, stosować kominy wentylacyjne oraz przesypywać lub często przerzucać hałdy i zwały.
§ 77.Niedopuszczalne jest składowanie materiałów bezpośrednio pod elektroenergetycznymi liniami napowietrznymi lub w odległości mniejszej (licząc w poziomie od skrajnych przewodów) niż:
1) 2 m – od linii niskiego napięcia;
2) 5 m – od linii wysokiego napięcia do 15 kV;
3) 10 m – od linii wysokiego napięcia do 30 kV;
4) 15 m – od linii wysokiego napięcia powyżej 30 kV.

A. 500 cm
B. 350 cm
C. 480 cm
D. 650 cm
Obsługa ładunków w portach i …

Przewoźnik prowadzący regularne przewozy międzynarodowe w transporcie kolejowym lub drogowym ma obowiązek uzgadniać harmonogramy jazdy środków transportowych, a zwłaszcza czas i miejsce przekroczenia granicy państwowej oraz czas ich postojów w punktach granicznych?

A. z odpowiednią miejscową strażą graniczną
B. z Ministrem Spraw Wewnętrznych
C. z Ministrem Transportu
D. z odpowiednim miejscowym organem celnym
Obsługa ładunków w portach i …

Aby ładunek został załadowany zgodnie z prawem o ruchu drogowym, to część wystająca z tyłu pojazdu poza płaszczyznę jego obrysu nie powinna przekraczać

Fragment ustawy Prawo o ruchu drogowym

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.

A. 2,55 m
B. 3,00 m
C. 5,00 m
D. 2,00 m
Obsługa ładunków w portach i …

Jakie przewozy są regulowane przez przepisy ADR?

A. Transporty realizowane przez służby ratunkowe
B. Przewozy towarów mających na celu ochronę środowiska
C. Transporty towarów niebezpiecznych wykonywane przez osoby fizyczne do użytku osobistego w gospodarstwie domowym
D. Przewozy materiałów niebezpiecznych w międzynarodowym transporcie towarów
Obsługa ładunków w portach i …

Przedsiębiorca odpowiedzialny za wykonywanie czynności dozoru technicznego UTB ma obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków do ich realizacji oraz przechowywania zbioru protokołów związanych z danym urządzeniem technicznym, nazywanego

A. opisaniem technicznym
B. spisem zaleceń
C. instrukcją dozoru technicznego
D. księgą rewizyjną urządzenia
Obsługa ładunków w portach i …

Do której reguły Incoterms 2020 odnoszą się obowiązki sprzedającego i kupującego zapisane w ramce?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko przechodzi na kupującego, jednakże nadal sprzedający ma obowiązek zawarcia umowy przewozu morskiego oraz ponieść koszty dostarczenia towaru do portu przeznaczenia.

A. CFR
B. DAP
C. EXW
D. FAS
Obsługa ładunków w portach i …

Co oznacza termin formuły handlowe?

A. akty prawne opracowywane i aktualizowane przez Ministerstwo Finansów
B. regulacje prawne dotyczące relacji między zleceniodawcą, spedytorem a przewoźnikiem
C. kodeks handlowy, który reguluje formy oraz wykonanie umów między spedytorem a przewoźnikiem
D. zasady, które określają podział kosztów, odpowiedzialności oraz ryzyka związanego z dostawą towarów pomiędzy stronami kontraktu
Obsługa ładunków w portach i …

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 roku dotyczącej bezpieczeństwa na morzu, w celu umożliwienia wymiany informacji o jednostkach pływających lub sytuacjach stanowiących możliwe zagrożenie dla żeglugi lub bezpieczeństwa w akwenach morskich, których skutki mogą wpływać na polskie wody terytorialne lub inne państwa członkowskie Unii Europejskiej, ustanawia się Krajowy System Monitorowania Ruchu Statków oraz Przekazywania Informacji, nazywany

A. Krajowym System Bezpieczeństwa
B. Narodowym System SafeSeaNet
C. Bezpiecznym Ruchem Statków
D. Krajowym System IMDG Code
Obsługa ładunków w portach i …

Jakie badanie przeprowadza się po zakończeniu produkcji urządzeń do transportu bliskiego, w momencie ich gotowości do użycia, przed podjęciem decyzji o zezwoleniu na eksploatację?

A. Odbiorcze
B. Nadzwyczajne
C. Okresowe
D. Doraźne
Obsługa ładunków w portach i …

Zgodnie z regulacjami ADR, każdy kierowca transportujący materiały niebezpieczne powinien być wyposażony w specjalistyczny sprzęt wymieniony w

A. pisemnej instrukcji dla kierowcy
B. dokumencie przewozowym
C. instrukcji dla kierowcy
D. technicznych warunkach pojazdów zawartych w Kodeksie Drogowym
Obsługa ładunków w portach i …

Przedstawiony na ilustracji znak manipulacyjny, umieszczany na opakowaniu jednostkowym, oznacza

Ilustracja do pytania 29
A. tu chwytać.
B. podnosić bezpośrednio za ładunek
C. środek ciężkości.
D. opakowanie hermetyczne.
Obsługa ładunków w portach i …

Który z dokumentów jest niezbędny do odprawy celnej ładunków importowanych przez port morski?

A. Komercyjna faktura
B. Karta charakterystyki substancji chemicznej
C. Umowa przewozu krajowego
D. Zlecenie magazynowe
Obsługa ładunków w portach i …

Zgodnie z zapisami Kodeksu morskiego koszty wyładowania towaru ze statku wzdłuż jego burty ponosi

Fragment Kodeksu morskiego

Art. 143. § 1. Frachtujący ma prawo dysponowania ładunkiem do chwili wydania go uprawnionemu odbiorcy. Może on w szczególności przed rozpoczęciem podróży żądać zwrotu ładunku w porcie załadowania, jak również nawet po rozpoczęciu podróży zmienić pierwotne wskazania dotyczące osoby odbiorcy i miejsca wyładowania – za zabezpieczeniem wszelkich związanych z tym strat i kosztów. Jeżeli ładunek przewożony jest na podstawie konosamentu, prawo dysponowania ładunkiem przysługuje każdemu legitymowanemu posiadaczowi konosamentu, a przewoźnik obowiązany jest zastosować się do jego poleceń tylko za zwrotem wszystkich wydanych egzemplarzy konosamentu.

§ 2. Prawa określone w § 1 nie służą, jeżeli ich wykonanie spowodowałoby znaczne opóźnienie rozpoczęcia podróży, chyba że przewoźnik wyrazi na to zgodę.

Art. 144. § 1. W braku odmiennych zleceń udzielonych stosownie do art. 143 ładunek wydaje się w porcie przeznaczenia.

Art. 145. Do określenia sposobu i okresu wyładowania oraz przestoju i przetrzymania statku, jak również związanych z tym kosztów, stosuje się odpowiednio przepisy o załadowaniu. Koszty wyładowania ze statku wzdłuż burty ponosi przewoźnik, a wszystkie inne koszty odbioru ponosi odbiorca.

Art. 146. § 1. Przez przyjęcie ładunku odbiorca zobowiązuje się do zapłaty przewoźnikowi jego należności z tytułu frachtu, przestojowego, odszkodowania za przetrzymanie statku i wszelkich innych należności z tytułu przewozu ładunku.

A. odbiorca ładunku.
B. kapitan statku.
C. posiadacz konosamentu.
D. przewoźnik.
Obsługa ładunków w portach i …

Osoba posiadająca uprawnienia do obsługi wózka jezdniowego to ktoś, kto

A. ma ukończone 18 lat i zdobyła uprawnienia operatora lub dysponuje imiennym zezwoleniem do obsługi wózka wydanym przez pracodawcę
B. ma ukończone 17 lat i dysponuje prawem jazdy
C. ma ukończone 21 lat i wzięła udział w kursie na operatora wózka jezdniowego
D. ma ukończone 18 lat i brała udział w kursie dla operatorów wózków jezdniowych
Obsługa ładunków w portach i …

Pojazdy drogowe transportujące ładunek nienormatywny, poruszające się w szyku, muszą być eskortowane przez

A. dwa pojazdy: "pilot" oraz "policję" (jeden na czołe kolumny, drugi na końcu)
B. jeden pojazd: "policja" na czołe kolumny
C. jeden pojazd: "pilot" na czołe kolumny
D. dwa pojazdy: "pilot" (jeden na czołe kolumny, drugi na końcu)
Obsługa ładunków w portach i …

Zgodnie z jaką formułą Incoterms 2010 sprzedający umieszcza towar na statku w wyznaczonym porcie załadunku i, przeprowadzając odprawę celną, ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia ładunku do tego momentu, podczas gdy kupujący na własny koszt realizuje odprawę celną importową, zawiera umowę na transport morski, informując sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i dacie dostarczenia do portu?

A. FOB
B. DAT
C. FAS
D. CPT
Obsługa ładunków w portach i …

Wskaż, jakiej czynności operator wózka widłowego nie powinien wykonywać.

A. Obniżania masztu po zatrzymaniu wózka.
B. Wejścia pod podniesiony element wózka z ładunkiem.
C. Umieszczania ładunku z wyższej partii wzniesienia podczas transportu na pochyłościach.
D. Przestrzegania maksymalnego udźwigu wózka ustalonego przez producenta.
Obsługa ładunków w portach i …

Kto jest stronami umowy dotyczącej przewozu ładunków w transporcie kolejowym?

A. przewoźnik i ubezpieczyciel
B. załadowca oraz odbiorca ładunku
C. przewoźnik oraz nadawca ładunku
D. nadawca oraz odbiorca ładunku