Adobe Gamma to narzędzie, które umożliwia kalibrację monitora, co jest kluczowym krokiem przed przystąpieniem do obróbki zdjęć do wydruku. Kalibracja monitora pozwala na uzyskanie dokładnych i spójnych kolorów, co jest istotne, gdy zamierzamy przenieść nasze projekty na papier. Użycie Adobe Gamma pozwala na dostosowanie ustawień jasności, kontrastu oraz balansu kolorów, co wpływa na wierność odwzorowania barw. Dzięki temu, kolory widoczne na monitorze będą zbliżone do tych, które zostaną wydrukowane. W praktyce, przed rozpoczęciem obróbki zdjęć, warto przeprowadzić kalibrację, aby uniknąć niespodzianek w jakości wydruku. W branży graficznej uznaje się, że systematyczna kalibracja monitorów powinna być częścią rutynowych działań, zwłaszcza w kontekście projektów wymagających precyzyjnego odwzorowania kolorów, takich jak fotografie, ilustracje czy projekty graficzne. Współczesne standardy, takie jak sRGB czy Adobe RGB, wskazują na konieczność zapewnienia odpowiedniego odwzorowania kolorów w całym procesie produkcji, co czyni kalibrację kluczowym elementem pracy profesjonalistów.
Corel Draw i Adobe InDesign to zaawansowane aplikacje do projektowania graficznego, jednak nie są one dedykowane do kalibracji monitorów. Wykorzystując te programy, można tworzyć złożone projekty graficzne, ale ich funkcje nie obejmują kalibracji wyświetlaczy, co jest istotnym krokiem przed przystąpieniem do obróbki zdjęć. Corel Photo-Paint również nie jest przeznaczony do tego celu. Wszelkie programy do edycji grafiki, takie jak te wymienione, mają na celu edycję, a nie kalibrację sprzętu. W praktyce, wiele osób myli te funkcje, sądząc, że tak kompleksowe narzędzia mają wbudowane opcje kalibracji. Kalibracja wymaga specjalistycznych programów, takich jak Adobe Gamma, które skupiają się bezpośrednio na dostosowywaniu ustawień wyświetlacza w odniesieniu do standardów kolorów. Niewłaściwe podejście do kalibracji może prowadzić do niezgodności kolorów między tym, co widzimy na ekranie, a tym, co jest drukowane, co jest szczególnie problematyczne w pracy z materiałami, które muszą spełniać określone standardy jakości. Błędem jest zatem zakładanie, że programy do edycji są wystarczające do zapewnienia poprawnego odwzorowania kolorów, co może prowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek w końcowym efekcie pracy.