Odpowiedź 171 jest poprawna, ponieważ liczba (AB)<sub>16</sub> w systemie szesnastkowym składa się z dwóch cyfr: A i B. W systemie szesnastkowym, A odpowiada wartości dziesiętnej 10, a B wartości 11. Możemy zatem obliczyć wartość tej liczby w systemie dziesiętnym, używając wzoru: 16^1 * A + 16^0 * B. Podstawiając wartości, otrzymujemy: 16 * 10 + 1 * 11 = 160 + 11 = 171. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest konwersja wartości szesnastkowych w programowaniu, gdzie często spotykamy się z reprezentacją danych w systemie szesnastkowym, na przykład w adresach pamięci lub kolorach w systemie RGB. Wiedza o konwersji między systemami liczbowymi jest również istotna w kontekście baz danych, gdzie różne formaty mogą być używane do przechowywania danych. Zrozumienie tych konwersji jest niezbędne w pracy z systemami, które wymagają precyzyjnego przetwarzania danych oraz w programowaniu niskopoziomowym, gdzie bezpośrednia manipulacja wartościami binarnymi i szesnastkowymi ma kluczowe znaczenie.
Wybór odpowiedzi 151, 131 lub 191 wynika z niewłaściwego zrozumienia konwersji liczb z systemu szesnastkowego na dziesiętny. W przypadku tych odpowiedzi, użytkownik mógł pomylić się w obliczeniach lub błędnie zinterpretować wartość cyfr w systemie szesnastkowym. Na przykład, w przypadku odpowiedzi 151, można zauważyć, że wartość 10 (A) została pomylona z 5, a 11 (B) z 1, co jest typowym błędem wynikającym z nieznajomości wartości przypisanych literom w systemie szesnastkowym. Podobnie w przypadku odpowiedzi 131, użytkownik mógł niepoprawnie oszacować wartości 10 i 11 w kontekście ich pozycji w liczbie, co prowadzi do błędnych wyników. Odpowiedź 191 wskazuje na całkowicie niezrozumianą zasadę konwertowania systemów liczbowych, gdzie wartość szesnastkowa została źle przetłumaczona na dziesiętną, przez co uzyskano wynik znacznie przekraczający właściwą wartość. Kluczowym błędem jest ignorowanie wartości bazowej systemu, co prowadzi do nieprawidłowych założeń podczas konwersji. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, warto posługiwać się narzędziami do konwersji liczb lub dokładnie przeliczać wartości, zwracając uwagę na system, w którym liczby są przedstawione. Dobre praktyki obejmują także przyswajanie zrozumienia zasad działania różnych systemów liczbowych oraz ich zastosowań w programowaniu czy inżynierii oprogramowania.