Model barw HSV (Hue, Saturation, Value) jest szeroko stosowany w grafice komputerowej oraz przemysłach związanych z wizualizacją kolorów. Odcień (Hue) odnosi się do koloru podstawowego, takiego jak czerwony, zielony czy niebieski, co można wizualizować na kole barw. Nasycenie (Saturation) określa intensywność koloru; kolor o wysokim nasyceniu będzie bardziej 'czysty', podczas gdy nasycenie bliskie zeru prowadzi do odcienia szarości. Jasność (Value) odnosi się do percepcji jasności koloru, gdzie wysoka wartość wskazuje na jasny kolor, a niska na ciemny. Model HSV jest szczególnie przydatny w aplikacjach, które wymagają manipulacji kolorem w intuicyjny sposób, na przykład w programach graficznych, gdzie użytkownicy mogą łatwo wybierać i modyfikować kolory. Standardy takie jak HSL (Hue, Saturation, Lightness) są podobne, jednak różnią się w podejściu do jasności koloru, co sprawia, że HSV jest preferowany w niektórych kontekstach, zwłaszcza w cyfrowym świecie obrazów.
RGB to model barw oparty na trzech kolorach podstawowych: czerwonym, zielonym i niebieskim. W tym modelu kolory są tworzone przez mieszanie tych trzech barw w różnych proporcjach, a nie przez kontrolowanie odcienia, nasycenia i jasności. RGB jest często stosowany w urządzeniach wyświetlających, takich jak monitory i telewizory, a jego wartości są wyrażane w skali od 0 do 255. CMY i CMYK to modele barw, które są stosowane głównie w druku. Model CMY, który składa się z cyjanu, magenty i żółtego, jest odwrotnością RGB, ponieważ używa kolorów subtraktywnych. CMYK, dodający czarny do CMY, jest zaprojektowany specjalnie do uzyskania głębszych tonów i lepszej reprodukcji kolorów w druku. W przeciwieństwie do modelu HSV, zarówno RGB, CMY, jak i CMYK nie uwzględniają łatwego zarządzania odcieniem, nasyceniem i jasnością w sposób, który jest intuicyjny dla użytkownika, co czyni je mniej użytecznymi w kontekście aplikacji graficznych i multimedialnych.