W ramce przedstawiono kod JavaScript z błędem logicznym. Program powinien wypisywać informację, czy liczby są sobie równe czy nie, lecz nie wykonuje tego. Wskaż odpowiedź, która dotyczy błędu.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Gratulacje! Poprawnie zauważyłeś, że w klauzuli if występuje przypisanie zamiast porównania. W JavaScript, operatorem przypisania jest pojedynczy znak równości (=), natomiast operatorem porównania jest podwójny (==) lub potrójny znak równości (===). W przypadku prezentowanego kodu, zamiast porównać wartości zmiennych x i y, wartość zmiennej y jest przypisywana do zmiennej x, co prowadzi do błędu logicznego. Jest to typowy błąd, który często występuje, szczególnie u początkujących programistów. W praktyce, aby nie pomylić operatorów, warto zawsze umieszczać wartość stałą po lewej stronie operatora porównania - wtedy próba przypisania wartości stałej zwróci błąd kompilacji. Dodatkowo, niektóre narzędzia do analizy statycznej kodu, takie jak ESLint, mogą pomóc w wykrywaniu tego typu błędów.
Z rozważanych odpowiedzi można zauważyć pewne nieporozumienia dotyczące składni języka JavaScript. Po pierwsze, deklaracja zmiennych w prezentowanym kodzie jest prawidłowa. W JavaScript, zmienne można zadeklarować za pomocą słów kluczowych var, let lub const. W tym przypadku, zmienne x i y są prawidłowo zadeklarowane za pomocą słowa kluczowego var. Co więcej, klauzula else w JavaScript nie powinna być poprzedzona średnikiem. Średnik w JavaScript jest używany do oddzielenia instrukcji i nie jest wymagany po klauzuli else. Również instrukcje wewnątrz sekcji if i else nie powinny być zamienione miejscami - błąd polega na używaniu operatora przypisania zamiast operatora porównania. Nieporozumienie dotyczące operatorów jest częstym błędem, który można uniknąć poprzez zrozumienie różnicy między operatorem przypisania (=) a operatorem porównania (== lub ===) w JavaScript.