Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Wykonywanie obsługi techniczn…

Kąt natarcia to kąt utworzony pomiędzy

A. cięciwą profilu a kierunkiem przepływu strug powietrza
B. cięciwą skrzydła a osią długościową samolotu
C. osią długościową samolotu a kierunkiem przepływu strug powietrza
D. linią szkieletową profilu a cięciwą profilu
Wykonywanie obsługi techniczn…

Uszkodzenie kompozytowego poszycia statku powietrznego, obejmujące niewielki ubytek fragmentu laminatu powłoki oraz pianki (o średnicy maksymalnie 1 cala), należy zrealizować metodą

A. szpachlowania, klejenia i zewnętrznego laminowania
B. wklejenia wypełniacza, szpachlowania i lakierowania
C. emaliowania, malowania i suszenia
D. szpachlowania, lakierowania i polerowania
TLO.03 Pytanie 8
Wykonywanie obsługi techniczn…

Jakie kolory mają światła nawigacyjne na skrzydłach samolotu?

A. lewe skrzydło: światło czerwone, prawe skrzydło: światło zielone
B. lewe skrzydło: światło żółte, prawe skrzydło: światło niebieskie
C. lewe skrzydło: światło zielone, prawe skrzydło: światło czerwone
D. lewe skrzydło: światło białe, prawe skrzydło: światło białe
Wykonywanie obsługi techniczn…

Jakie metody wykorzystuje się do naprawy powierzchniowych uszkodzeń pokrycia kompozytowego statku powietrznego?

A. przypinanie nakładki (łaty) i szpachlowanie
B. szpachlowanie, klejenie i zewnętrzne laminowanie
C. szpachlowanie oraz aplikowanie powłok lakierniczych
D. emaliowanie, malowanie oraz suszenie
Wykonywanie obsługi techniczn…

Dla połączenia wciskowego o średnicy nominalnej 15 mm, wykonanego według zasady stałego otworu, określ wielkość minimalnego luzu, wykorzystując dane zamieszczone w tabeli.

Średnica nominalna
D [mm]
odchyłkiWartość odchyłek
[μm]
H7e8u8
10÷18ES; es+18- 32+30
EI; ei0- 59+12

A. – 12 µm
B. – 59 µm
C. – 30 µm
D. – 38 µm
Wykonywanie obsługi techniczn…

W produkcji elementów podwozia, tłoków oraz cylindrów hydraulicznych, a także sworzni do mocowania skrzydeł, wykorzystuje się stal maraging o wysokiej zawartości stopów, która zawiera m.in.

A. chrom, wanad, cyrkon
B. chrom, kobalt, aluminium
C. nikiel, wanad, aluminium
D. nikiel, kobalt, molibden
Wykonywanie obsługi techniczn…

Na podstawie danych zawartych w tabeli, w przypadku połączenia wykonanego według zasady stałego otworu dla średnicy nominalnej elementów równej 8 mm, wielkość minimalnego luzu jest równa

Średnica nominalna
D mm
odchyłkiWartość odchyłek (μm)
6 ÷ 10ES; es+9- 13+ 15
EI; ei0- 22+ 6

A. - 15 µm
B. - 13 µm
C. - 6 µm
D. - 9 µm
Wykonywanie obsługi techniczn…

W jakim przypadku efekty pracy mechanika zajmującego się samolotem w sytuacji niewielkiego deficytu czasowego są wynikiem typowych właściwości mechanizmów działania człowieka-operatora, a nie skutkiem braku skupienia czy niewystarczającej motywacji?

A. Mechanik, przystępując do usunięcia uszkodzenia, wykorzystał narzędzia, które były niezgodne z kartą technologiczną
B. Mechanik, usuwając uszkodzenie, działał niezgodnie z kartą technologiczną
C. Mechanik rozpoczął usuwanie uszkodzenia, lecz podczas prac przeprowadził prywatną rozmowę telefoniczną i nie zakończył usługi zgodnie z kartą technologiczną
D. Mechanik dokonując naprawy uszkodzenia zgodnie z kartą technologiczną, pozostawił materiał w tej części samolotu, w której miało miejsce uszkodzenie
Wykonywanie obsługi techniczn…

Ciąg śmigła o stałej prędkości obrotowej

A. osiąga najwyższą wartość podczas postoju samolotu.
B. wzrasta w trakcie wznoszenia.
C. zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości.
D. osiąga najniższą wartość podczas postoju samolotu.
Wykonywanie obsługi techniczn…

Największym czynnikiem wpływającym na zmniejszenie wytrzymałości bębnów kół lotniczych zmagazynowanych w stopach magnezu jest korozja

A. miejscowa
B. punktowa
C. powierzchniowa
D. międzykrystaliczna
Wykonywanie obsługi techniczn…

Jakim sposobem można skutecznie wyeliminować korozję z elementów wykonanych ze stopu manganu?

A. Miejsce korozji wyczyścić papierem ściernym zwilżonym olejem, wypolerować pastą, przepłukać benzyną, osuszyć, a później nałożyć smar ochronny.
B. Obszar korozji należy oczyścić papierem ściernym nasączonym w oleju, wypolerować stosując pastę, przepłukać benzyną, osuszyć, a następnie pomalować.
C. Obszar korozji oczyścić papierem ściernym i nałożyć lakier bezbarwny.
D. Usunąć korozję przy użyciu skrobaka, oczyścić powierzchnię papierem ściernym, przetrzeć do sucha i zaoksydować, a następnie pomalować.
Wykonywanie obsługi techniczn…

Jak należy przygotować do malowania fragment przekładni głównej śmigłowca, oczyszczony z rdzy za pomocą papieru ściernego, wykonany z elektronu?

A. Pokryć od razu 10% roztworem kwasu selenowego, przesuszyć i zagruntować
B. Pokryć 10% roztworem kwasu solnego i zagruntować
C. Przemyć benzyną i od razu zagruntować
D. Przemyć benzyną, pokryć 10% roztworem kwasu selenowego, przesuszyć i zagruntować
Wykonywanie obsługi techniczn…

Stopy odporne na wysoką temperaturę to szczególne stopy metali, które wyróżniają się utrzymywaniem właściwości mechanicznych w temperaturze przekraczającej

A. 1 000°C
B. 400°C
C. 600°C
D. 800°C
Wykonywanie obsługi techniczn…

Ostatnią operacją przeprowadzaną w trakcie obróbki otworu o średnicy Ø10H7 jest

A. pogłębianie pogłębiaczem walcowym
B. rozwiercanie rozwiertakiem wykańczającym
C. powiercanie wiertłem krętym na wymiar nominalny
D. nawiercanie nawiertakiem nakiełkującym
Wykonywanie obsługi techniczn…

Na podstawie danych w tabeli, określ materiał o największej wytrzymałości na ścinanie, z którego powinien być wykonany nit zastosowany do połączenia duraluminiowych blach poszycia samolotu.

Oznaczenie materiałuGranice wytrzymałości [MPa]
RmRt
PA21353231
PA24285186
S235380235
S275440275

A. PA21
B. S185
C. PA24
D. S235
Wykonywanie obsługi techniczn…

Podczas inspekcji konstrukcji samolotu zauważono, że wiele główek nitów na górnej powierzchni poziomego statecznika odpadło. Co należy w takiej sytuacji zrobić?

A. zezwolić na użytkowanie samolotu do czasu wykonania naprawy w trakcie przeglądu strukturalnego
B. sprawdzić odczyty rejestratora parametrów lotu i biorąc pod uwagę zapisane wartości przeciążeń, wykonać wszystkie prace rekomendowane przez AMM
C. oznaczyć uszkodzone nity i zezwolić na użytkowanie samolotu bez żadnych ograniczeń
D. wymienić uszkodzone nity, zastępując je tzw. nitami zrywakowymi
Wykonywanie obsługi techniczn…

Wyżarzanie elementów wykonanych z stopów aluminium prowadzi do

A. eliminacji naprężeń powstałych w wyniku formowania
B. zwiększenia kruchości materiału
C. wzrostu napięć w materiale
D. utwardzenia materiału
Wykonywanie obsługi techniczn…

Do naprawy lutowanych połączeń w sprzęcie lotniczym wykorzystuje się stopy

A. cyny z niewielkim dodatkiem antymonu
B. cynku oraz aluminium z małym dodatkiem antymonu
C. cyny, ołowiu i aluminium
D. cyny, cynku oraz miedzi
Wykonywanie obsługi techniczn…

Podczas realizacji prac obsługowych na śmigłowcu stwierdzono, że zamontowane łopaty wirnika nośnego mają nalot 1350 godzin, a od daty ich wyprodukowania upłynęło 10 lat i 1 tydzień. Na podstawie podanego fragmentu Instrukcji Obsługi Technicznej śmigłowca, dotyczącego ograniczeń zdatności do lotu jego części krytycznych określ, które działania powinna podjąć obsługa śmigłowca przed potwierdzeniem jego zdatności do lotu.

Ograniczenia zdatności do lotu - fragment
Poz.Nazwa częściNumer rysunku lub oznaczenie producentaOkres wymiany (godz. lub lata)
1.0ŁOPATA WIRNIKA NOŚNEGO
1.1Łopata wirnika nośnego (bez okucia i sworzni)30.29.000.00.031 500 lub 10 lat
1.2Okucie łopaty30.29.000.20.031 500
1.2.1Okucie łopaty30.29.000.20.042 300
1.3Sworzeń duży30.29.000.22.012 300
1.4Sworzeń mały30.29.000.28.012 300

A. Wymienić łopaty na inne, znajdujące się w magazynie, mające nalot 1500 godzin i 8 lat.
B. Wystąpić do producenta śmigłowca o przedłużenie resursu kalendarzowego łopat do czasu wypracowania resursu godzinowego.
C. Wykonać szczegółowy przegląd stanu technicznego łopat.
D. Wymienić łopaty na nowe.
Wykonywanie obsługi techniczn…

Wytrzymałość chwilowa Rm materiału budowlanego ma wpływ na

A. częstotliwości drgań własnych elementów konstrukcyjnych
B. odporność konstrukcji na odkształcenia sprężyste
C. odporność konstrukcji na odkształcenia trwałe
D. odporność konstrukcji na rozrywanie
Wykonywanie obsługi techniczn…

Kąt natarcia śmigła w stałym tłokowym zespole napędowym

A. maleje, gdy obroty silnika są niezmienne, a prędkość lotu rośnie
B. zwiększa się, gdy obroty silnika są na stałym poziomie, a prędkość lotu wzrasta
C. zmniejsza się, gdy prędkość lotu pozostaje niezmienna, a obroty silnika rosną
D. wzrasta, gdy prędkość lotu jest stała, a obroty silnika się zwiększają
Wykonywanie obsługi techniczn…

W wentylowanej kabinie samolotu temperatura powietrza jest regulowana automatycznie przez zawór kontrolny?

A. jedynie dopływem powietrza gorącego
B. jedynie dopływem powietrza zimnego
C. dopływem powietrza zimnego i gorącego
D. poziomem chłodzenia powietrza