Pomiar prędkości nie jest metodą oceny stanu łożysk tocznych, ponieważ w praktyce technicznej najczęściej ocenia się stan tych elementów za pomocą analizy drgań, szumów oraz temperatury. Metoda analizy drgań polega na monitorowaniu drgań łożysk, co pozwala na wykrycie nieprawidłowości, takich jak luz czy uszkodzenia. Pomiar szumów z kolei może dostarczyć informacji o stanie łożysk, gdyż zmiany w dźwiękach mogą wskazywać na problemy. W przypadku temperatury, jej wzrost może być sygnałem o wystąpieniu problemów, takich jak tarcie czy niewłaściwe smarowanie. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym czy w transporcie kolejowym, regularne monitorowanie drgań i temperatury łożysk jest kluczowe dla zapewnienia niezawodności i wydajności maszyn. Ustalanie norm dla tolerancji drgań oraz temperatur związanych z określonymi typami łożysk jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania utrzymaniem ruchu, co podkreślają m.in. standardy ISO 10816.
Wybór pomiaru drgań, szumów czy temperatury jako metod oceny stanu łożysk tocznych może wydawać się intuicyjny, ale pomiar prędkości jako metoda oceny stanu łożysk nie ma solidnych podstaw merytorycznych. Drgania są kluczowym czynnikiem w diagnostyce stanu maszyn, ponieważ ich analiza pozwala na wczesne wykrywanie problemów, takich jak uszkodzenia czy niewłaściwe ustawienie. Pomiar szumów, także istotny, może dostarczyć dodatkowych informacji o stanie łożysk, ujawniając nieprawidłowości w ich pracy. Temperaturę monitoruje się, aby zapobiec przegrzewaniu się łożysk, co jest kluczowe dla ich długowieczności. Natomiast pomiar prędkości obrotowej sam w sobie nie dostarcza wystarczających informacji o stanie łożysk, ponieważ nie uwzględnia aspektów, które mogą wpłynąć na ich wydajność, jak uszkodzenia czy zużycie. Często mylone są te dwa pojęcia, co prowadzi do błędnych wniosków. Zamiast polegać na pomiarze prędkości, specjaliści powinni koncentrować się na kompleksowej analizie drgań, która jest bardziej reprezentatywna dla stanu łożysk. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że diagnostyka stanu łożysk wymaga podejścia opartego na licznych metodach, a nie jedynie na prędkości obrotowej.