Silnik szeregowy jest najbardziej odpowiedni do aplikacji wymagających wysokiego momentu rozruchowego, ponieważ jego konstrukcja pozwala na uzyskanie znacznie większego momentu przy niskich obrotach. W silniku szeregowym, uzwojenia wirnika są połączone szeregowo z uzwojeniem stojana, co powoduje, że przepływ prądu przez uzwojenia wirnika i stojana jest taki sam. W rezultacie, gdy silnik startuje, prąd wzrasta, co prowadzi do znaczącego wzrostu momentu obrotowego. Taka charakterystyka sprawia, że silniki szeregowe są powszechnie stosowane w aplikacjach takich jak dźwigi, przenośniki, czy inne urządzenia wymagające dużego momentu rozruchowego. Przykładowo, silniki szeregowe są wykorzystywane w systemach transportu materiałów, gdzie konieczne jest pokonanie początkowego oporu. Dobrą praktyką w branży jest dobór silnika szeregowego do zastosowań, gdzie moment rozruchowy przewyższa moment znamionowy, co zapewnia efektywne i bezpieczne użytkowanie maszyn.
Silnik krokowy, mimo że ma swoje zastosowania w precyzyjnych systemach sterowania położeniem, nie jest optymalnym rozwiązaniem do aplikacji wymagających wysokiego momentu rozruchowego. Jego działanie opiera się na sekwencyjnym wzbudzaniu uzwojeń, co ogranicza jego zdolność do generowania dużych momentów na starcie. Silnik asynchroniczny, pomimo że jest powszechnie stosowany w przemyśle, nie charakteryzuje się odpowiednim momentem rozruchowym, ponieważ jego moment rozruchowy jest zazwyczaj mniejszy od momentu znamionowego. W silnikach asynchronicznych występuje zjawisko poślizgu, co powoduje, że przy rozruchu mogą mieć problemy z osiągnięciem wymaganej wydajności w ciężkich aplikacjach. Silnik bocznikowy, choć jest w stanie dostarczyć wyższy moment obrotowy niż silnik asynchroniczny, nie jest tak skuteczny jak silnik szeregowy w kontekście generowania dużego momentu przy rozruchu. W praktyce, wybór silnika do zadania powinien opierać się na szczegółowej analizie wymagań aplikacji, a nie tylko na ogólnych zaletach poszczególnych typów silników. Kluczowe jest zrozumienie, że silniki szeregowe mają unikalną konstrukcję, która czyni je bardziej odpowiednimi w specyficznych warunkach wymagających dużego momentu rozruchowego.