Filtrowanie pytań
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
A. przechodzi przez wszystkie równoleżniki pod tym samym kątem
B. przechodzi przez wszystkie południki pod tym samym kątem
C. ma formę taką samą jak loksodroma
D. przechodzi przez wszystkie południki pod różnymi kątami
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Co oznacza skrót RM Head-up wyświetlany na ekranie wskaźnika radaru?
A. zobrazowanie ruchu względnego zorientowane względem dziobu
B. zobrazowanie ruchu rzeczywistego zorientowane względem kursu
C. zobrazowanie ruchu względnego zorientowane względem północy
D. zobrazowanie ruchu względnego zorientowane względem kursu
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Z przodu statku płynącego kursem 090° dostrzegliśmy białe migające światło. Aby uniknąć zagrożenia, konieczna jest zmiana kursu
A. na południe
B. w prawo lub w lewo, by minąć znak w bezpiecznej odległości
C. w lewo, aby minąć znak prawą burtą
D. w prawo, aby minąć znak lewą burtą
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jeżeli znak nawigacyjny znajduje się w rzeczywistym namiarze NR=035º oraz kurs rzeczywisty jednostki KR=125º, to
A. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 170º względem lewej burty.
B. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 090º względem prawej burty.
C. znak nawigacyjny znajduje się po lewej stronie statku.
D. znak nawigacyjny jest po prawej stronie statku.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Średnia szerokość stosowana w żegludze po loksodromie podczas obliczania trasy statku wyrażana jest w
A. kilometrach
B. metrach
C. minutach długości geograficznej
D. minutach szerokości geograficznej
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na statku żeglującym według kursu kompasowego KK=145° (δ = +2° d = +3°, korekta na prąd = +4°) zauważono światło latarni morskiej w namiarze 090°. To światło jest dostrzegalne pod kątem kursowym
A. 60° prawej burty
B. 64° prawej burty
C. 64° lewej burty
D. 60° lewej burty
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
W publikacji Admiralicji Brytyjskiej "Admiralty List of Radio Signals vol 5" można obecnie znaleźć między innymi informacje o
A. systemie DGPS
B. systemie GMDSS
C. radiowych stacjach nadbrzeżnych
D. meteorologicznych stacjach monitorujących
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
System morski służący do identyfikacji statków, który na paśmie UKF przesyła szczegółowe informacje o jednostce pływającej, nosi nazwę
A. AIS
B. VTS
C. LRIT
D. VDR
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Publikacja Admiralstwa Brytyjskiego "Admiralty List of Radio Signals vol 2" zawiera między innymi dane dotyczące systemu
A. DGPS
B. VTS
C. GMDSS
D. NAVTEX
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
W systemie okrężnym kierunek rumbowy ENE ma wartość
A. 067º 30′
B. 022º 30′
C. 202º 30′
D. 247º 30′
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Statek powinien sygnalizować światła widoczne wokół horyzontu, które są rozmieszczone w pionowej linii: górne czerwone, dolne białe.
A. rybacki zajęty trałowaniem
B. ograniczony swoim zanurzeniem
C. rybacki zajęty połowem innym niż trałujący
D. pełniący służbę pilotową
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Pławę emitującą światło białe błyskowe należy omijać
A. z kierunku południowego
B. jakąkolwiek burtą
C. z kierunku północnego
D. burty lewej
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jakim kolorem na metrycznych mapach nawigacyjnych Admiralicji Brytyjskiej zaznaczone są osuchy?
A. zielono-oliwkowym
B. białym
C. żółtym
D. niebieskim
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na statku z zamontowaną śrubą stałą prawoskrętną średnica cyrkulacji taktycznej będzie
A. przy zwrocie w lewo równa średnicy cyrkulacji ustalonej
B. taka sama bez względu na kierunek zwrotu
C. większa w przypadku zwrotu w prawo
D. większa w przypadku zwrotu w lewo
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Dwa krótkie dźwięki emitowane gwizdkiem oznaczają
A. zmieniam kierunek w lewo
B. rozpoczynam jazdę wstecz
C. mam wątpliwości
D. zmieniam kierunek w prawo
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zastosowując metodę trójkąta prędkości, uwzględniając prąd w obliczeniach graficznych drogi jednostki na mapie, wektor prądu
A. uzyskuje się z końca wektora prędkości po wodzie
B. umieszcza się w pozycji docelowej
C. uzyskuje się z pozycji startowej
D. uzyskuje się z końca wektora prędkości nad dnem
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na mapach nawigacyjnych światło migające oznaczane jest skrótem
A. M.
B. Iso.
C. Fl.
D. Q.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Napełnienie dennych zbiorników balastowych do 50% ich pojemności prowadzi do
A. polepszenia stateczności kursowej jednostki
B. wzrostu wartości wysokości metacentrycznej
C. zmniejszenia wartości wysokości metacentrycznej
D. polepszenia zwrotności jednostki
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Ewidencja czasu dozwolonego w żegludze nieregularnej nosi nazwę.
A. Statement of facts
B. Time factor
C. Time log
D. Time sheet
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na statku poruszającym się wstecz, który jest wyposażony w śrubę nastawną lewoskrętną, siła boczna wywierana przez śrubę skutkuje
A. utrzymywaniem stałego kierunku
B. przemieszczeniem rufy w lewo
C. przemieszczeniem rufy w prawo
D. zmianą kierunku w lewo
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jakim skrótem określa się charakterystykę światła błyskowego?
A. FFl
B. Oc
C. LFl
D. UQ
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Podczas obliczania trasy statku w rejonach geograficznych powyżej 60°, stosuje się metodę
A. średniej szerokości
B. powiększonej długości
C. średniej długości
D. powiększonej szerokości
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
System automatycznej telegrafii wąskopasmowej z bezpośrednim wydrukiem, nadający na częstotliwości 518 kHz ostrzeżenia oraz informacje dla jednostek pływających w języku angielskim to system
A. NAVTEX
B. SARSAT
C. GNSS
D. INMARSAT
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Status nawigacyjny jednostki morskiej jest automatycznie przesyłany w ustalonych interwałach czasowych
A. radiotelefon UKF z przystawką DSC
B. SART
C. AIS
D. terminal GMDSS
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zastosowując metodę trójkąta drogowego, przy pasywnym uwzględnieniu prądu w graficznym obliczaniu trasy statku na mapie, wektor drogi prądu
A. pochodzi z końca wektora ścieżki nad dnem
B. pochodzi z pozycji początkowej
C. wprowadza się do pozycji końcowej
D. wyprowadza się z końca wektora drogi po wodzie
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jaki jest kurs rzeczywisty (KR) jednostki, jeśli latarnia morska umiejscowiona na lewym trawersie znajduje się w namiarze kompasowym NK=050°, a całkowita poprawka kompasu wynosi +5°?
A. 320°
B. 145°
C. 325°
D. 135°
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zgodnie z wytycznymi BHMW, gdzie umieścisz adnotację o wprowadzeniu poprawek czasowych?
A. w lewym górnym rogu mapy nad numerem mapy wydrukowanym
B. w lewym dolnym rogu mapy na poziomie nadruku "Mała korekta"
C. w prawym dolnym rogu mapy pod numerem mapy w formie drukowanej
D. na dolnej ramce mapy pod nadrukiem pełnej nazwy BHMW
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Za pomocą radaru obserwowano zbliżający się statek oraz naniesiono jego pozycję na nakres radarowy. Z przedstawionych danych wynika, że prędkość pozorna (względna) obserwowanej jednostki wynosi 
 
| Pozycja 1 | godzina 1215 | NR = 110,0° | dr = 5,0 Mm | 
| Pozycja 2 | godzina 1218 | NR = 110,0° | dr = 3,9 Mm | 
A. 5,5 węzła.
B. 11 węzłów.
C. 22 węzły.
D. 33 węzły.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Wielka litera H umieszczona na mapie obok symbolu punktu przyjęcia pilota, wskazuje na lokalizację, w której następuje przyjęcie pilota
A. przez jednostki HSC (High Speed Crafts)
B. portowego (harbour pilot)
C. w czasie wysokiej wody (during High Water)
D. przewożonego helikopterem (transferred by helicopter)
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jaki jest kąt kursowy latarni, jeśli znajduje się w namiarze żyrokompasowym NŻ = 45º, a statek płynie kursem żyrokompasowym KŻ = 150º, przy poprawce żyrokompasu Δż = -2º, całkowitej poprawce kompasu cp = -5º oraz wietrze z kierunku NE - 4°B, co powoduje dryf statku równy 5°?
A. 105º
B. 098º
C. 100º
D. 110º
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Podczas manewru zatrzymywania statku z prawoskrętną śrubą o stałym skoku, działanie napędu wstecz skutkuje
A. przesunięciem rufy w prawo
B. utrzymaniem stałego kursu
C. przesunięciem dziobu w prawo
D. zmianą kursu w lewo
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Trzy krótkie dźwięki nadane gwizdkiem oznaczają
A. mam wątpliwości.
B. zmieniam kierunek w prawo.
C. wracam wstecz.
D. zmieniam kierunek w lewo.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jeśli znak nawigacyjny jest w rzeczywistym namiarze NR = 105º oraz kurs statku wynosi KR = 015º, to
A. znak nawigacyjny znajduje się na lewym trawersie
B. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 130º prawej burty
C. znak nawigacyjny znajduje się na prawym trawersie
D. kąt kursowy znaku nawigacyjnego wynosi 090º lewej burty
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
W trójkącie Merkatora ΔV odnosi się do różnicy
A. powiększonej szerokości
B. powiększonej długości
C. długości geograficznej
D. szerokości geograficznej
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Litery S St umieszczone na mapie nr 251 wydanej przez BHMW, które informują o typie dna w Zatoki Gdańskiej w rejonie Gdyni - Orłowo, oznaczają
A. skały, muszle
B. piasek, kamienie
C. skały, kamienie
D. piasek, muszle
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Który parametr w odbiorniku GPS służy jako wskazanie kierunku do następnego punktu zwrotnego?
A. BRG
B. COG
C. SOG
D. RNC
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na polskiej mapie nawigacyjnej wydawanej obecnie przez BHMW, piaszczyste dno morskie oznaczone jest skrótem
A. P.
B. Cy.
C. S.
D. St.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Walec jako znak nawigacyjny może wskazywać
A. statek o ograniczonej możliwości manewrowej
B. statek zajęty połowem
C. statek nieodpowiadający za swoje ruchy
D. statek ograniczony swoim zanurzeniem
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Statek unosi się w wodzie morskiej o gęstości ρ = 1,025 t/m3. Gdy wpłynie do zbiornika o gęstości wody ρ = 1,000 t/m3, zanurzenie statku
A. zmniejszy się, gdyż ciężar właściwy morskiej wody jest wyższy
B. nie zmieni się, ponieważ ciężar statku nie ma zmian
C. wzrośnie, ponieważ ciężar właściwy wody się zmniejszył
D. zmniejszy się, bo wyporność wzrośnie
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na dziobie jednostki płynącej kursem 180o dostrzeżono migające światło białe – grupowe, składające się z trzech błysków. W celu uniknięcia niebezpieczeństwa należy zmienić kierunek
A. w lewo, aby minąć znak prawą burtą
B. w prawo, aby minąć oznaczenie lewą burtą
C. w prawo lub w lewo, aby minąć oznaczenie w bezpiecznej odległości
D. na północ