Aluminium z krzemem jest materiałem powszechnie stosowanym w produkcji tłoków silników spalinowych ze względu na swoje korzystne właściwości mechaniczne i termiczne. Stop ten charakteryzuje się wysoką odpornością na wysokie temperatury oraz dobrą przewodnością cieplną, co jest kluczowe w kontekście efektywności pracy silnika. Dzięki zawartości krzemu, stop ten ma również lepszą odkształcalność i niższy współczynnik rozszerzalności cieplnej, co przekłada się na mniejsze ryzyko deformacji w warunkach pracy. W praktyce, tłoki z aluminium z krzemem są nie tylko lżejsze, co przyczynia się do zmniejszenia masy silnika, ale również bardziej odporne na zużycie. W przemyśle motoryzacyjnym stosowanie tych stopów jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 11357, które regulują właściwości materiałów wykorzystywanych w silnikach. Tłoki wykonane z tego materiału są często stosowane w silnikach samochodowych, motocyklowych oraz w sprzęcie sportowym.
Stosowanie miedzi z cyną lub miedzi z cynkiem w produkcji tłoków silników spalinowych jest nieodpowiednie z kilku powodów. Miedź, chociaż ma dobre przewodnictwo cieplne i elektryczne, jest zbyt ciężka, aby być efektywnie wykorzystywaną w tłokach, gdzie kluczowa jest redukcja masy dla zwiększenia wydajności silnika. Ponadto, stopy miedzi wykazują tendencję do znacznego rozszerzania się pod wpływem wysokich temperatur, co może prowadzić do problemów z dopasowaniem i szczelnością, a w skrajnych przypadkach do deformacji tłoka i jego uszkodzenia. Ołow, cynk i cyna, będące składnikami innego rodzaju stopów, również nie nadają się do tego zastosowania, ponieważ ołów jest toksyczny i jego użycie jest ograniczone przez regulacje środowiskowe, a stopy te nie oferują odpowiedniej wytrzymałości w wysokotemperaturowych warunkach pracy silnika. Błędem myślowym jest założenie, że materiały znane ze swojej wytrzymałości w innych zastosowaniach mogą być stosowane w silnikach bez uwzględnienia specyfikacji temperaturowych i mechanicznych, które w silnikach spalinowych są kluczowe. Właściwy dobór materiałów, takich jak aluminium z krzemem, jest więc kluczowy dla zapewnienia trwałości i efektywności pracy jednostki napędowej.