Tablica tab[] jest wypełniona dowolnymi liczbami całkowitymi. Jaka wartość znajdzie się w zmiennej zm2 po wykonaniu prezentowanego fragmentu kodu?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź numer 3 jest prawidłowa, ponieważ kod oblicza średnią arytmetyczną elementów tablicy tab[]. Wartość zmiennej zm1 po zakończeniu pętli for będzie sumą wszystkich elementów tablicy, ponieważ w każdej iteracji do zm1 dodawana jest wartość kolejnego elementu tablicy. Następnie zmienna zm2 jest ustawiana na wartość zm1 podzieloną przez 10, co odpowiada obliczeniu średniej arytmetycznej, biorąc pod uwagę, że tablica ma 10 elementów. Obliczenie średniej arytmetycznej jest często wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak analiza danych, statystyka czy nauki przyrodnicze, ponieważ pozwala na uzyskanie ogólnego obrazu rozkładu wartości. W programowaniu istotne jest, aby pamiętać o właściwym podziale przez liczbę elementów, co w tym przypadku zostało prawidłowo zastosowane. Praktykowanie takich operacji uczy pisania efektywnego kodu i zrozumienia podstaw matematycznych w informatyce. Zgodnie z dobrymi praktykami, użycie typu double dla zm2 zapewnia dokładność w przypadku niecałkowitych wyników dzielenia.
Pozostałe odpowiedzi są błędne z kilku powodów. Pierwsza odpowiedź sugeruje, że zmienna zm2 przechowuje sumę liczb z tablicy. Jest to nieprawidłowe, ponieważ zm2 reprezentuje wynik pośredni, będący średnią arytmetyczną, gdyż końcowy wynik to zm1 podzielone przez 10. Suma liczb z tablicy znajduje się w zmiennej zm1 przed operacją dzielenia. Druga odpowiedź odnosi się do sumy liczb od 1 do 10, co jest mylnym wnioskiem, ponieważ pętla w kodzie iteruje przez elementy tablicy, a nie przez stałe wartości. Elementy tablicy mogą reprezentować jakiekolwiek liczby całkowite, a kod nie odnosi się do stałych wartości od 1 do 10. Ostatecznie, czwarta odpowiedź o średniej geometrycznej liczb od 0 do 9 również nie jest poprawna, ponieważ kod ani nie odnosi się do zakresu liczb od 0 do 9, ani też nie oblicza średniej geometrycznej, która wymagałaby mnożenia i pierwiastkowania, a nie dodawania i dzielenia. Typowym błędem jest mylenie różnych typów średnich, a także błędne założenia co do zakresu operacji na tablicy. W kontekście programowania, takie nieporozumienia mogą prowadzić do błędów w implementacji algorytmów analizy danych, dlatego ważne jest, aby precyzyjnie rozumieć, jakie operacje są wykonywane w danym fragmencie kodu i jak wpływają one na wynik końcowy. Znajomość różnic między średnimi (arytmetyczna, geometryczna) jest fundamentalna w analizach matematycznych i statystycznych.