Filtrowanie pytań
Prowadzenie rachunkowości
A. pracownik
B. Państwowa Inspekcja Pracy
C. służba bhp działająca w firmie
D. pracodawca
Prowadzenie rachunkowości
Koszty obowiązkowych badań lekarskich wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników działu księgowości pokrywa
A. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
B. Narodowy Fundusz Zdrowia
C. pracodawca z własnych funduszy
D. pracownik z wynagrodzenia netto
Prowadzenie rachunkowości
Pracownik, którego niezdolność do pracy z powodu choroby utrzymuje się dłużej niż, podlega kontrolnym badaniom lekarskim w celu określenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku?
A. 180 dni
B. 33 dni
C. 360 dni
D. 30 dni
Prowadzenie rachunkowości
Fotel biurowy, który nie spełnia zasad ergonomii, jest głównie źródłem
A. bólu kręgosłupa
B. bólu głowy
C. zmęczenia oczu
D. dolegliwości w nadgarstkach
Prowadzenie rachunkowości
Zgodnie z Kodeksem pracy, za naruszenie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w pracy, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, nie można nałożyć kary porządkowej w postaci
A. pieniądzy
B. zwolnienia z zatrudnienia
C. upomnienia
D. nagany
Prowadzenie rachunkowości
Zatrudnienie kobiety w ciąży w nocy według przepisów Kodeksu pracy jest
A. dozwolone, jeśli wyrazi na to zgodę
B. dopuszczalne przez maksymalnie 2 godziny
C. zakazane
D. możliwe, jeśli lekarz nie ma zastrzeżeń
Prowadzenie rachunkowości
Płatnik, będący pracodawcą dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, ponosi odpowiedzialność między innymi za składki na ubezpieczenie
A. opieki zdrowotnej.
B. mienia.
C. wypadków.
D. zdrowia.
Prowadzenie rachunkowości
Według Polskiej Normy, zakres temperatury zapewniający optymalną efektywność psychiczną oraz wygodę w trakcie pracy biurowej wynosi
A. od 21°C do 25°C
B. od 16°C do 17°C
C. od 18°C do 20°C
D. od 14°C do 15°C
Prowadzenie rachunkowości
Pracownik wykonując prace biurowe może zostać porażony prądem w sytuacji
A. dokładania papieru do drukarki, która jest pod napięciem
B. zamknięcia otworów wentylacyjnych laminatora
C. korzystania z uszkodzonych dyskietek
D. czyszczenia na mokro sprzętu biurowego, który jest pod napięciem
Prowadzenie rachunkowości
Kobieta w ciąży, pracująca na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin, nie powinna spędzać więcej czasu przed komputerem niż
A. 1 godzinę na dobę
B. 9 godzin na dobę
C. 8 godzin na dobę
D. 4 godziny na dobę
Prowadzenie rachunkowości
Czyszczenie obudowy komputera przy użyciu cieczy jest zabronione, gdy urządzenie jest pod zasilaniem, ponieważ stawia to pracownika w sytuacji zagrożenia
A. wybuch komputera
B. uszkodzenie komputera
C. porażenie prądem elektrycznym
D. promieniowanie
Prowadzenie rachunkowości
Najlepsza pozycja dla osoby nieprzytomnej podczas oczekiwania na pomoc medyczną to
A. leżąca na plecach
B. wygodna dla pacjenta
C. boczna ustalona
D. w pozycji pionowej
Prowadzenie rachunkowości
Zepsute przewody zasilające w kserokopiarce stwarzają zagrożenie dla użytkownika z powodu możliwości wystąpienia
A. zacięcia papieru
B. uszkodzenia urządzenia
C. porażenia prądem
D. urazów mechanicznych
Prowadzenie rachunkowości
Wszystkie aktualne zasady bhp odnoszące się do obsługi maszyn oraz urządzeń muszą być dostępne dla pracownika
A. przed rozpoczęciem pracy z maszynami lub urządzeniami
B. do ciągłego użytku
C. w przypadkach kryzysowych
D. wyłącznie podczas regularnych szkoleń z zakresu bhp
Prowadzenie rachunkowości
Pracodawca zobowiązany jest do wydania pracownikowi świadectwa pracy
A. na początku następnego roku po zakończeniu stosunku pracy
B. przed rozpoczęciem stosunku pracy
C. bez zbędnej zwłoki po zakończeniu stosunku pracy
D. na prośbę pracownika
Prowadzenie rachunkowości
Stanowisko komputerowe księgowego powinno być zorganizowane zgodnie z zasadami ergonomii i mieć
A. mysz bezprzewodową
B. odpowiednią wysokość mebli
C. klimatyzację
D. rolety okienne
Prowadzenie rachunkowości
Nieodpowiednie warunki pracy mogą w dłuższym czasie
A. zwiększyć ryzyko wypadków.
B. zwiększyć prawdopodobieństwo ryzyka zawodowego.
C. spowodować incydent w miejscu pracy.
D. wywołać u pracownika chorobę zawodową.
Prowadzenie rachunkowości
Stan, który może prowadzić do wypadku lub choroby zawodowej, określa się mianem
A. zagrożeniem
B. urazem mechanicznym
C. porażeniem prądem
D. ryzykiem zawodowym
Prowadzenie rachunkowości
Gdy pracownik regularnie nosi okulary, ale zgodnie z diagnozą lekarza nie mogą one być używane podczas pracy przy monitorze, to pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikowi dodatkowych okularów do pracy przy komputerze?
A. na pisemną prośbę pracownika
B. jeżeli cały czas spędza przy monitorze
C. jeżeli praca przy monitorze zajmuje mu więcej niż 2 godziny dziennie
D. jeżeli praca przy monitorze zajmuje mu przynajmniej 4 godziny dziennie
Prowadzenie rachunkowości
Użytkowanie komputera, którego ekran nie spełnia określonych standardów, na przykład: nieczytelne i rozmyte znaki, niestabilny obraz, może prowadzić do
A. problemy z krążeniem
B. dolegliwości kręgosłupa
C. urazy mechaniczne
D. pogorszenie ostrości widzenia, ból głowy
Prowadzenie rachunkowości
Podczas pracy przy monitorze ekranowym, po każdej godzinie zatrudnienia pracownikowi przysługuje przerwa o minimum
A. 20 minut.
B. 10 minut.
C. 15 minut.
D. 5 minut.
Prowadzenie rachunkowości
Wykonywanie czynności biurowych stwarza zagrożenie dla ekosystemu poprzez
A. hałas oraz drgania
B. użytkowanie urządzeń elektrycznych
C. nadmierne generowanie odpadów
D. wydzielanie substancji toksycznych
Prowadzenie rachunkowości
Zgodnie z Kodeksem pracy praca w godzinach nadliczbowych dla kobiet w ciąży jest
A. dozwolona przez maksymalnie 2 godziny
B. akceptowalna, o ile nie ma wskazań medycznych
C. dopuskowana, za jej zgodą
D. niedozwolona
Prowadzenie rachunkowości
Aby zabezpieczyć dane księgowe, jednostka ma obowiązek
A. unowocześniać formularze dowodów księgowych
B. stosować system księgowy do ochrony przed dostępem osób nieuprawnionych
C. używać sieci informatycznej do przesyłania danych
D. wprowadzić zakaz korzystania z Internetu
Prowadzenie rachunkowości
Każdy pracownik korzystający z komputera ma prawo do przerwy po każdej godzinie pracy, której czas trwania ustala
A. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
B. pracodawca
C. Polska Norma
D. regulamin pracy
Prowadzenie rachunkowości
Na ścianach znajdują się oznaczenia dróg ewakuacyjnych
A. czerwonymi strzałkami oraz na planach ewakuacyjnych dostępnych w każdym pomieszczeniu, w którym przebywają pracownicy
B. z napisami "wyjście awaryjne" oraz na planach ewakuacyjnych dostępnych w każdym pomieszczeniu, w którym przebywają pracownicy
C. zielonymi strzałkami oraz na planach ewakuacyjnych dostępnych w każdym pomieszczeniu, w którym przebywają pracownicy
D. symbolami wskazanymi przez regulamin firmy oraz na planach ewakuacyjnych w każdym pomieszczeniu dla pracowników
Prowadzenie rachunkowości
Obowiązek przeprowadzania cyklicznych szkoleń dla pracowników zatrudnionych na pozycji technika rachunkowości w zakresie bhp w czasie pracy oraz na koszt pracodawcy wynika z zastosowania przepisów
A. Kodeksu pracy
B. regulaminu pracy
C. Kodeksu cywilnego
D. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
Prowadzenie rachunkowości
Użycie wyłącznie sztucznego oświetlenia w miejscu pracy wymaga zgody
A. pracownika po uprzedniej ocenie jego wzroku przez okulistę
B. Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Okręgowego Inspektora Pracy
C. pracownika i Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
D. pracownika oraz Okręgowego Inspektora Pracy
Prowadzenie rachunkowości
Oświetlenie na różnych stanowiskach powinno być dopasowane do rodzaju realizowanych zadań oraz musi spełniać wymagania ustalone
A. w przepisach Polskich Norm dotyczących oświetlenia
B. w Kodeksie pracy
C. w ogólnych przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy
D. w Regulaminie pracy
Prowadzenie rachunkowości
Zbyt wysokie krzesło w miejscu pracy księgowego może prowadzić do
A. nawracających migren
B. wad wzroku
C. zaburzeń mowy
D. chorób kręgosłupa
Prowadzenie rachunkowości
Aby pracownik mógł rozpocząć pracę, musi posiadać
A. dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe
B. badania wstępne
C. świadectwo ukończenia szkoły
D. prawo jazdy
Prowadzenie rachunkowości
Jaki jest maksymalny dopuszczalny poziom hałasu w biurze?
A. do 60 decybeli
B. do 45 decybeli
C. do 55 decybeli
D. do 50 decybeli
Prowadzenie rachunkowości
Zabezpieczenie danych podczas prowadzenia elektronicznych ksiąg rachunkowych polega na
A. tworzeniu kopii zapasowych zbiorów danych
B. używaniu jedynie komputerów stacjonarnych
C. zablokowaniu dostępu komputera do Internetu
D. stosowaniu wyłącznie programów księgowych dostosowanych na zamówienie
Prowadzenie rachunkowości
Podczas realizacji swoich obowiązków zawodowych pracownik biura doznał porażenia prądem. Jaką czynność powinna najpierw wykonać koleżanka z pracy, która była obecna na miejscu zdarzenia?
A. Zadzwonić po pogotowie
B. Przeprowadzić sztuczne oddychanie
C. Odłączyć prąd
D. Zadzwonić po straż pożarną
Prowadzenie rachunkowości
Jakie obowiązki ma pracodawca, gdy pracownik odmawia wykonania okresowych badań lekarskich z powodu dobrego stanu zdrowia?
A. niedopuszczenie pracownika do pracy
B. uzyskanie pisemnego oświadczenia o odmowie i dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy
C. zgłoszenie tej sytuacji do Państwowej Inspekcji Pracy
D. nałożenie na pracownika kary upomnienia bądź finansowej
Prowadzenie rachunkowości
Badania kontrolne są realizowane w sytuacji
A. pogorszenia się zdrowia pracownika - na jego prośbę
B. pogorszenia się stanu zdrowia pracownika - na prośbę lekarza odpowiedzialnego za opiekę profilaktyczną
C. niezdolności pracownika do wykonywania pracy przekraczającej 30 dni
D. dla pracowników zatrudnionych w warunkach szkodliwych i uciążliwych
Prowadzenie rachunkowości
Niewłaściwa organizacja pracy w biurze prowadzi w szczególności do zwiększenia obciążenia
A. narządu wzroku
B. czynnikami fizycznymi
C. psychiczne pracowników
D. układu kostno-szkieletowego
Prowadzenie rachunkowości
Co powinno się zrobić w przypadku ataku epilepsji?
A. wsadzić do ust jakiś przedmiot, na przykład łyżeczkę, aby zapobiec przygryzieniu języka
B. zastosować lek oraz podać wodę do popicia
C. silnie trzymać drgające nogi i ręce
D. zabezpieczyć głowę pacjenta przed urazem
Prowadzenie rachunkowości
Do innych kosztów rodzajowych zaliczają się m.in.
A. dopłaty do biletów dla pracowników oraz do kwater prywatnych
B. koszty szkoleń pracowników w dziedzinie BHP
C. ekwiwalenty za niewykorzystane urlopy przez pracowników
D. koszty krajowych podróży służbowych
Prowadzenie rachunkowości
W sytuacji, gdy warunki pracy są niezgodne z normami BHP i stanowią zagrożenie dla zdrowia lub życia, pracownik ma prawo
A. otrzymać dodatek za szkodliwe środowisko
B. złościć się na swojego szefa
C. doprowadzić warunki do stanu zgodnego z przepisami
D. zrezygnować z wykonywania pracy