Kwalifikacja: HGT.10 - Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego
Oblicz poziom wykorzystania miejsc noclegowych w czerwcu, jeśli w agroturystyce dysponującej 13 miejscami noclegowymi w tym miesiącu sprzedano 156 noclegów?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Żeby obliczyć stopień wykorzystania miejsc noclegowych, wystarczy skorzystać z prostej formuły: (liczba sprzedanych miejsc noclegowych / całkowita liczba miejsc noclegowych) * 100%. W tym przypadku mamy 156 sprzedanych miejsc w agroturystyce, która ma 13 miejsc. Czyli robimy to tak: (156 / 13) * 100% = 1200%. Ale to oznacza, że miejsca były sprzedawane wielokrotnie dla jednego miejsca, co raczej nie zdarza się w normalnych warunkach. Normalnie, żeby obliczyć stopień wykorzystania miejsc noclegowych, trzeba przyjąć, że chodzi o dni wynajmu. Zakładając, że każde z 13 miejsc było dostępne przez 30 dni w czerwcu, to mamy 13 * 30 = 390 dostępnych miejsc. Następnie obliczamy to jako (156 / 390) * 100% = 40%. To znaczy, że 40% dostępnych miejsc zostało sprzedanych. Taki sposób obliczeń jest najlepszy, bo bierze pod uwagę zarówno liczbę miejsc, jak i czas, przez jaki były dostępne.
Niepoprawne odpowiedzi mogą się brać z paru typowych błędów w myśleniu, które się zdarzają przy analizie danych. Obliczanie stopnia wykorzystania miejsc noclegowych wymaga zwrócenia uwagi na to, ile miejsc jest dostępnych przez określony czas. Jeśli ktoś wybrał na przykład 50% lub 55%, to mógł mieć na myśli, że liczba sprzedanych miejsc noclegowych to połowa dostępnych miejsc, co jest błędnym założeniem. Takie myślenie pomija ważny element, jakim jest czas, przez który miejsca były dostępne. Poza tym, chociaż te obliczenia opierają się na prostych zasadach procentowych, to w turystyce ważne jest, żeby rozumieć, że każde miejsce noclegowe jest dostępne przez określony czas. Możliwe też, że ktoś zinterpretował dane w sposób, który nie uwzględnia pełnego okresu wynajmu, przez co wnioski o stopniu wykorzystania mogą być błędne. Odpowiedzi jak 35% też mogą pochodzić z niepoprawnych wyliczeń albo myślenia, że sprzedaż miejsc dotyczyła tylko części dni miesiąca, co nie zgadza się z danymi w pytaniu. Kluczowe jest to, żeby zrozumieć, że analiza danych w turystyce polega na uwzględnieniu czasu dostępności, a nie tylko na prostych obliczeniach procentowych. Dobrze jest podejść do tego praktycznie i zrozumieć, jakie zasoby mamy i jak je wykorzystujemy w czasie.