Kwalifikacja: MED.13 - Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Zawód: Terapeuta zajęciowy
W której części scenariusza należy umieścić wskazanie do zastosowania fartucha, okularów i rękawic ochronnych w trakcie zajęć z wykorzystaniem techniki tworzenia witrażu typu Tiffany?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wskazanie do zastosowania fartucha, okularów i rękawic ochronnych powinno być umieszczone w uwagach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ponieważ przedmioty te pełnią fundamentalną rolę w ochronie uczestników zajęć przed potencjalnymi zagrożeniami związanymi z techniką tworzenia witrażu typu Tiffany. Witrażowanie wiąże się z używaniem narzędzi takich jak lutownice czy materiały chemiczne, które mogą emitować szkodliwe opary. Fartuch chroni odzież, a jednocześnie może stanowić barierę przed drobnymi odpryskami. Okulary ochronne zabezpieczają oczy przed pyłem i promieniowaniem UV, które mogą występować podczas obróbki szkła. Rękawice natomiast są istotne w kontekście ochrony dłoni przed skaleczeniami oraz działaniem substancji chemicznych. Przykłady zastosowania tych środków ochrony osobistej można zaobserwować w wielu pracowniach artystycznych, gdzie przestrzegane są rygorystyczne standardy BHP, co jest zgodne z wytycznymi Polskiej Normy PN-EN 14021 dotyczącej użycia sprzętu ochronnego. Właściwe podejście do bezpieczeństwa zwiększa komfort pracy i minimalizuje ryzyko wypadków.
Umieszczenie wskazania do zastosowania fartucha, okularów i rękawic ochronnych na liście metod i technik terapii zajęciowej, celów szczegółowych zajęć lub w końcowej części przebiegu zajęć jest koncepcją, która nie uwzględnia kluczowego aspektu, jakim jest bezpieczeństwo. Metody i techniki terapii zajęciowej są narzędziami stosowanymi w pracy z uczestnikami, jednak nie dotyczą one bezpośrednio aspektów ochrony zdrowia i życia. Na liście celów szczegółowych zajęć można wskazywać na umiejętności, które uczestnicy mają nabyć, ale nie można umieszczać tam informacji związanych z bezpieczeństwem, ponieważ cele te koncentrują się na rezultatach edukacyjnych, a nie na środkach ostrożności. Podobnie, umieszczenie tych informacji na końcu przebiegu zajęć nie jest uzasadnione, gdyż może prowadzić do sytuacji, w której uczestnicy zajęć będą narażeni na niebezpieczeństwo przed rozpoczęciem pracy. Niezrozumienie, że przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności manualnej kluczowe jest wdrożenie zasad BHP, jest typowym błędem myślowym, który może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi. W praktyce edukacyjnej, zapewnienie odpowiednich środków ochrony osobistej powinno być priorytetem, a nie dodatkiem. Efektywne wdrożenie zasad bezpieczeństwa wpływa na jakość procesu terapeutycznego, a także na postrzeganie zajęć przez uczestników, którzy czują się bezpieczniej, co sprzyja lepszej koncentracji i zaangażowaniu w wykonywane zadania.