Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 1
Obsługa klienta w jednostkach…

Zdarzenie, które nie prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania, to

A. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia majątkowego
B. niemożność świadczenia
C. śmierć dłużnika zobowiązanego do świadczenia ściśle osobistego
D. rozwiązanie umowy
EKA.01 Pytanie 2
Obsługa klienta w jednostkach…

Egzekucja administracyjna jest uruchamiana na podstawie wniosku

A. zobowiązanego
B. wierzyciela
C. poborcy skarbowego
D. egzekutora
EKA.01 Pytanie 3
Obsługa klienta w jednostkach…

Interpretację prawa, która określa sens normy w kontekście całego systemu, do którego przynależy oraz w relacji z innymi normami, określa się mianem interpretacji

A. językowej
B. historycznej
C. systemowej
D. funkcjonalnej
EKA.01 Pytanie 4
Obsługa klienta w jednostkach…

Przychody z podatku akcyzowego, którym objęte są towary energetyczne, stanowią źródło zysków dla budżetu

A. państwa
B. powiatu
C. województwa
D. gminy
EKA.01 Pytanie 5
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgromadzenie dokumentacji firmy z danego roku kalendarzowego przez archiwum zakładowe powinno być zrealizowane najpóźniej do końca następnego roku

A. marca
B. stycznia
C. kwietnia
D. lutego
EKA.01 Pytanie 6
Obsługa klienta w jednostkach…

Podmiot praw i obowiązków w obszarze stosunków majątkowych, którym jest organizacja lub instytucja, to

A. osoba prawna.
B. indywidualna osoba.
C. podmiot nieposiadający osobowości prawnej.
D. opiekun ustawowy,
EKA.01 Pytanie 7
Obsługa klienta w jednostkach…

Pracodawca ma obowiązek przeszkolić pracownika w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

A. przed dopuszczeniem do pracy
B. w trakcie pierwszego roku zatrudnienia
C. w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia pracy
D. w ciągu jednego miesiąca od rozpoczęcia pracy
EKA.01 Pytanie 8
Obsługa klienta w jednostkach…

Gdzie publikowany jest statut gminy?

A. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
B. w Dzienniku Urzędowym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
C. w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym
D. w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski"
EKA.01 Pytanie 9
Obsługa klienta w jednostkach…

Normatywny akt prawny, przyjęty na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej zrealizowania, który stanowi źródło prawa powszechnie obowiązującego, to

A. pismo okólne
B. zarządzenie
C. instrukcja
D. rozporządzenie
EKA.01 Pytanie 10
Obsługa klienta w jednostkach…

Składki na ubezpieczenie są w pełni finansowane przez pracodawców z ich własnych funduszy?

A. chorobowe
B. emerytalne
C. wypadkowe
D. rentowe
EKA.01 Pytanie 11
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z wymienionych wydatków w gminie kwalifikuje się jako wydatek majątkowy?

A. Wydatek na iluminację ulic
B. Wydatek na budowę obwodnicy miasta
C. Wydatek na nabycie towarów i usług do bieżącego użycia
D. Wydatek na pielęgnację terenów zielonych
EKA.01 Pytanie 12
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakim symbolem oznaczana jest dokumentacja, która ma być przekazana do archiwum państwowego i posiada trwałą wartość historyczną?

A. B
B. BC
C. BE
D. A
EKA.01 Pytanie 13
Obsługa klienta w jednostkach…

Ocena przedkładanych projektów uchwał budżetowych jednostek samorządowych leży w kompetencjach

A. regionalnych izb obrachunkowych
B. wojewodów
C. urzędów skarbowych
D. Ministra Finansów
EKA.01 Pytanie 14
Obsługa klienta w jednostkach…

Jednostka budżetowa działająca na rzecz państwa

A. finansuje swoje koszty bezpośrednio z budżetu, a uzyskane dochody przekazuje do budżetu państwa
B. ma zdolność prawną
C. ma osobowość prawną
D. finansuje swoje koszty z własnych dochodów
EKA.01 Pytanie 15
Obsługa klienta w jednostkach…

Decyzja dotycząca zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia ugody w procedurze administracyjnej powinna zostać podjęta w ciągu

A. 7 dni od dnia zawarcia ugody
B. 30 dni od dnia zawarcia ugody
C. 21 dni od dnia zawarcia ugody
D. 14 dni od dnia zawarcia ugody
EKA.01 Pytanie 16
Obsługa klienta w jednostkach…

Z przepisu Art.71 Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że dokonując skreśleń i poprawek w protokole, należy to realizować w taki sposób, aby był czytelny

A. podpis na protokole
B. tylko poprawiony wyraz
C. tylko skreślony wyraz
D. wyraz skreślony i poprawiony
EKA.01 Pytanie 17
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku wysyłki, korespondencja oznaczona jako "tajna" jest

A. traktowana jak korespondencja standardowa
B. przekazywana przez posłańca
C. umieszczana w dwóch kopertach
D. pakowana jedynie w jedną kopertę z napisem "tajne"
EKA.01 Pytanie 18
Obsługa klienta w jednostkach…

Uprawnienie organu administracyjnego do rozpatrywania konkretnych spraw, które wynika z przepisów dotyczących jego kompetencji, nazywamy właściwością

A. miejscową
B. rzeczową
C. instancyjną
D. funkcjonalną
EKA.01 Pytanie 19
Obsługa klienta w jednostkach…

Do Gminy Trzciana wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury dotyczącej nieruchomości usytuowanej na terenie Gminy Trzciana oraz Gminy Łapanów. W tej sprawie, organem właściwym do podjęcia decyzji jest

A. wójt gminy, na terenie której leży większa część nieruchomości
B. Starosta Powiatu Bocheńskiego, ponieważ obie gminy są częścią tego powiatu
C. Wójt Gminy Trzciana, ponieważ to do urzędu tej gminy wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury
D. każdy z wójtów w odniesieniu do części nieruchomości znajdującej się w granicach jego gminy
EKA.01 Pytanie 20
Obsługa klienta w jednostkach…

W postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków, organ odpowiedzialny za załatwienie skargi zobowiązany jest do jej rozpatrzenia

A. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 21 dni
B. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca
C. w ciągu dwóch miesięcy
D. w ciągu 15 dni
EKA.01 Pytanie 21
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku gdy strona, która złożyła wniosek o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych, zmarła, jakie kroki powinien podjąć organ administracyjny?

A. Umorzyć postępowanie
B. Pozostawić wniosek w aktach do dalszego rozpatrzenia
C. Wyznaczyć pełnomocnika do reprezentowania strony
D. Zawiesić postępowanie
EKA.01 Pytanie 22
Obsługa klienta w jednostkach…

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej publikowane są

A. akty prawa miejscowego
B. uchwały Rady Ministrów
C. rozporządzenia wydawane przez ministrów
D. decyzje Prezydenta RP
EKA.01 Pytanie 23
Obsługa klienta w jednostkach…

25.04.2019 r. strona otrzymała decyzję administracyjną wydaną przez organ administracji w dniu 19.04.2019 r. Strona zrzekła się prawa do wniesienia odwołania i w dniu 02.05.2019 r. wysłała pismo w tej sprawie, które zostało doręczone organowi administracji w dniu 07.05.2019 r. W oparciu o przytoczony przepis ustal, kiedy decyzja stała się ostateczna i prawomocna.

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego

(…)

Art.127a § 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

(…)

A. W dniu 02.05.2019 r.
B. W dniu 25.04.2019 r.
C. W dniu 19.04.2019 r.
D. W dniu 07.05.2019 r.
EKA.01 Pytanie 24
Obsługa klienta w jednostkach…

Na podstawie danych z tabeli oblicz średnią cenę 1 kg ziemniaków.

Sklepy warzywne wg cen ziemniaków
Cena 1 kg ziemniaków
xi
Liczba sklepów
ni
Łączna wartość cechy
xi·ni
1,2033,60
1,1544,60
1,30810,40
1,3534,05
1,0022,00

A. 1,23 zł
B. 1,15 zł
C. 1,21 zł
D. 1,20 zł
EKA.01 Pytanie 25
Obsługa klienta w jednostkach…

Czynnikiem w procesie podejmowania decyzji, na podstawie którego formułowana jest decyzja, jest

A. akcja
B. informacja
C. zalecenie
D. nadzór
EKA.01 Pytanie 26
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie informacje powinna zawierać umowa o pracę?

A. wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracownika
B. wynagrodzenie za pracę
C. stan cywilny zatrudnionego
D. częstotliwość wypłaty wynagrodzenia za wykonywaną pracę
EKA.01 Pytanie 27
Obsługa klienta w jednostkach…

Sprzedaż w sklepie spożywczym w minionym roku wyniosła 400 000 zł, natomiast na obecny rok przewidziano jej wzrost do 500 000 zł. Jaki będzie wskaźnik dynamiki sprzedaży?

A. 110%
B. 120%
C. 125%
D. 100%
EKA.01 Pytanie 28
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto posiada osobowość prawną?

A. spółka komandytowo-akcyjna
B. spółka partnerska
C. spółka jawna
D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
EKA.01 Pytanie 29
Obsługa klienta w jednostkach…

Akt administracyjny, który nie kreuje, nie modyfikuje ani nie unieważnia stosunku administracyjnoprawnego, lecz potwierdza wcześniej istniejący stan prawny, jednak dopiero w momencie jego wydania można wdrażać wynikające z niego prawa i zobowiązania, to akt

A. konstytutywny
B. zewnętrzny
C. deklaratoryjny
D. wewnętrzny
EKA.01 Pytanie 30
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie ciało jest odpowiedzialne za przyjęcie statutu spółdzielni?

A. Komisja rewizyjna
B. Walne Zgromadzenie
C. Dyrektor zarządu
D. Zarząd
EKA.01 Pytanie 31
Obsługa klienta w jednostkach…

Aby realizować krajowy transport drogowy osób taksówką, należy uzyskać

A. zgodę
B. licencję
C. koncesję
D. zezwolenie
EKA.01 Pytanie 32
Obsługa klienta w jednostkach…

Z artykułu 65 Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że w przypadku, gdy organ administracji publicznej, do którego złożono podanie, jest niewłaściwy, niezwłocznie przekazuje je do organu odpowiedniego. Przekazanie sprawy odbywa się w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Co można wywnioskować na temat tego organu?

A. może zająć się podaniem w sytuacjach określonych w ustawie
B. nie ma obowiązku przestrzegania reguły właściwości
C. jest w stanie rozpatrzyć każde złożone podanie
D. automatycznie respektuje swoją właściwość
EKA.01 Pytanie 33
Obsługa klienta w jednostkach…

Organizacja odpowiedzialna za zobowiązania musi przechowywać oraz chronić dokumenty dotyczące wynagrodzeń pracowników lub ich odpowiedników przez czas

A. 25 lat
B. 50 lat
C. 5 lat
D. 10 lat
EKA.01 Pytanie 34
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto pełni funkcję szefa Rady Ministrów?

A. jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej
B. powołuje sędziów w sądach powszechnych
C. przyznaje ordery oraz odznaczenia
D. zwołuje Radę Gabinetową
EKA.01 Pytanie 35
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto w Rzeczypospolitej Polskiej zajmuje się wydawaniem paszportów?

A. wojewoda
B. starosta
C. marszałek województwa
D. wójt
EKA.01 Pytanie 36
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgoda stron w postępowaniu administracyjnym, złożona przed upoważnionym pracownikiem organu administracji publicznej pierwszej lub drugiej instancji i zatwierdzona przez ten organ, to

A. ugoda administracyjna
B. czynność cywilnoprawna
C. porozumienie administracyjne
D. czynność faktyczna
EKA.01 Pytanie 37
Obsługa klienta w jednostkach…

Ugoda administracyjna wywoła skutki tożsame z decyzją administracyjną, jeśli

A. zostanie zatwierdzona w drodze postanowienia przez organ, przed którym została zawarta
B. zostanie zatwierdzona przez organ wyższej instancji w odniesieniu do organu rozpatrującego sprawę
C. zostanie opracowana przez organ wyższej instancji niż ten, przed którym toczyło się postępowanie
D. zostanie sporządzona w formie protokołu podpisanego przez strony oraz pracownika organu
EKA.01 Pytanie 38
Obsługa klienta w jednostkach…

Interpretacja terminu używanego w rozporządzeniu ministra, zawarta w przepisach tego rozporządzenia, jest traktowana jako

A. naukowa
B. doktrynalna
C. autentyczna
D. prawna
EKA.01 Pytanie 39
Obsługa klienta w jednostkach…

Jednostki organizacyjne, które nie mają osobowości prawnej i są prowadzone przez państwo lub samorząd, a ich przychody oraz wydatki znajdują się w całości w planie budżetowym państwa lub gminy, to

A. fundusze przeznaczone
B. fundusze specjalne
C. instytucje budżetowe
D. jednostki budżetowe
EKA.01 Pytanie 40
Obsługa klienta w jednostkach…

Dokumenty z klauzulą "tajne" lub "poufne" są przechowywane

A. w biurze
B. w specjalistycznej agencji
C. w archiwum
D. w kancelarii tajnej