Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Obsługa klienta w jednostkach…

Ciągłe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika, które prowadzi do obniżenia jego oceny przydatności zawodowej, mające na celu poniżenie, ośmieszenie, izolację lub wykluczenie go z grupy współpracowników, to

A. dyskryminacja pośrednia
B. molestowanie
C. dyskryminacja bezpośrednia
D. mobbing
EKA.01 Pytanie 362
Obsługa klienta w jednostkach…

Spowodowanie przez wykonawcę szkody inwestorowi na skutek zwłoki w zakończeniu obiektu określonego w umowie wiąże się z odpowiedzialnością

A. solidarną
B. deliktową
C. służbową
D. kontraktową
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie jest właściwe ciało odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe w województwie, które ma na celu kierowanie aktywnościami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i eliminowaniem konsekwencji zagrożeń na obszarze województwa?

A. szef wojewódzki Policji
B. sekretarz stanu
C. wojewoda
D. przewodniczący sejmiku województwa
EKA.01 Pytanie 364
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z klasyfikacją dowodów według źródła informacji, czym jest dowód rzeczowy w procedurze administracyjnej?

A. przesłuchanie strony
B. zeznanie świadka
C. oględziny
D. opinia biegłego
EKA.01 Pytanie 365
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku braku adresu osoby wnoszącej w złożonym podaniu do organu administracji, co powinien uczynić ten organ?

A. Zostawić podanie bez rozpoznania jedynie w sytuacji, gdy nie można ustalić adresu na podstawie dostępnych informacji.
B. Zostawić podanie nierozpatrzone, niezależnie od możliwości ustalenia tego adresu.
C. Umorzyć postępowanie
D. Wstrzymać postępowanie do momentu, gdy wnoszący poda swój adres.
EKA.01 Pytanie 368
Obsługa klienta w jednostkach…

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że należy przywrócić uchybiony termin, jeżeli w uzasadnieniu prośby o przywrócenie terminu zainteresowany

„Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne."

A. nie uprawdopodobnił braku swojej winy.
B. uprawdopodobnił brak swojej winy.
C. tłumaczył się, że zapomniał o terminie.
D. uprawdopodobnił swoją winę.
EKA.01 Pytanie 369
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, kto jest stroną postępowania?

A. w szczególności ten, kogo interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie
B. organ, który prowadzi postępowanie
C. zawsze jedynie ten, przeciwko komu prowadzone jest postępowanie
D. zawsze tylko wnioskodawca
Obsługa klienta w jednostkach…

W jaki sposób według Kodeksu postępowania administracyjnego należy wprowadzać skreślenia i poprawki w protokole?

A. Czarnym długopisem z parafką
B. Czerwonym długopisem z parafką
C. Tak, aby skreślone i poprawione słowa były czytelne
D. Tak, aby skreślone słowa były nieczytelne, a poprawione czytelne
EKA.01 Pytanie 371
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z przytoczonymi przepisami wznowienie postępowania zakończonego decyzją administracyjną może nastąpić wyłącznie na żądanie strony, tylko wtedy, gdy wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję.

Kodeks postępowania administracyjnego (fragment)
(…)
Art. 145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25, 27,
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję,
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art. 100 § 2),
8) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(…)
Art. 147. Wznowienie postępowania następuje z urzędu lub na żądanie strony. Wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 § 1 pkt 4 (…) następuje tylko na żądanie strony.
(…)

A. dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne okazały się fałszywe.
B. decyzja wydana została w wyniku przestępstwa.
C. wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu
D. strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu.
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto z wymienionych jest odpowiedzialny na zasadzie winy?

A. Osoba, która zajmuje pomieszczenie, z którego spadła doniczka i uszkodziła samochód
B. Pracodawca, odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przez swojego pracownika podczas realizacji powierzonego mu zadania
C. Producent, odpowiedzialny za szkody wyrządzone przez jego niebezpieczny produkt
D. Osoba będąca właścicielem psa, który w jego obecności pogryzł przechodnia
EKA.01 Pytanie 373
Obsługa klienta w jednostkach…

W jakiej formie prawnej za długi spółki odpowiedzialność wspólników jest wyłącznie solidarna?

A. W spółce partnerskiej
B. W spółce cywilnej
C. W spółce akcyjnej
D. W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością
EKA.01 Pytanie 374
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z podanych kwestii powinna być rozstrzygnięta przez instytucję administracji publicznej w formie decyzji administracyjnej?

A. Rozpatrzenie skargi dotyczącej niewłaściwego wykonywania obowiązków przez pracownika
B. Przywrócenie terminu na złożenie odwołania
C. Pozbawienie prawa do zasiłku dla bezrobotnych
D. Potwierdzenie braku zobowiązań podatkowych
EKA.01 Pytanie 375
Obsługa klienta w jednostkach…

Jan Nowak, który zaczyna prowadzenie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna, w celu otrzymania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) składa zgłoszenie identyfikacyjne w ramach wniosku o wpis do

A. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
B. Krajowego Rejestru Sądowego (KRS)
C. odpowiedniego urzędu statystycznego
D. odpowiedniego urzędu gminy
EKA.01 Pytanie 376
Obsługa klienta w jednostkach…

Karol Malinowski, właściciel samochodu, złożył wniosek o rejestrację swojego pojazdu w starostwie powiatowym, jednak nie dołączył wymaganych przez prawo dokumentów. W związku z tym organ powinien wezwać go do uzupełnienia braków w określonym terminie, który nie może być krótszy niż siedem dni, z informacją, że brak ich uzupełnienia spowoduje

A. zwrócenie wniosku wnioskodawcy
B. umorzenie postępowania
C. zawieszenie postępowania
D. pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia
Obsługa klienta w jednostkach…

Do Gminy Trzciana wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury dotyczącej nieruchomości usytuowanej na terenie Gminy Trzciana oraz Gminy Łapanów. W tej sprawie, organem właściwym do podjęcia decyzji jest

A. wójt gminy, na terenie której leży większa część nieruchomości
B. Wójt Gminy Trzciana, ponieważ to do urzędu tej gminy wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury
C. każdy z wójtów w odniesieniu do części nieruchomości znajdującej się w granicach jego gminy
D. Starosta Powiatu Bocheńskiego, ponieważ obie gminy są częścią tego powiatu
EKA.01 Pytanie 378
Obsługa klienta w jednostkach…

Instytucja prawna uregulowana w przytoczonym przepisie to

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
(…)
Art. 919. § 1. Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.
(…)

A. przyrzeczenie publiczne
B. akt administracyjny.
C. bezpodstawne wzbogacenie
D. czyn niedozwolony.
Obsługa klienta w jednostkach…

Naruszając zasady ochrony środowiska, fabryka wydziela substancje, które szkodzą plonom sąsiadującego gospodarstwa. Co jest źródłem zobowiązania, które powstało w wyniku tego działania?

A. umowa cywilnoprawna
B. czyn niedozwolony
C. akt administracyjny
D. czynność prawna
EKA.01 Pytanie 380
Obsługa klienta w jednostkach…

Absolwent technikum samochodowego po raz pierwszy podjął pracę w warsztacie naprawczym pojazdów. Po przepracowaniu 7 miesięcy złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Zgodnie z zamieszczonym przepisem Kodeksu pracy, okres wypowiedzenia dla tego pracownika wynosi

Wyciąg z ustawy Kodeks pracy
(…)
Art. 36. § 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1)2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;
2)1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;
3)3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
(…)

A. 1 tydzień.
B. 2 tygodnie.
C. 1 miesiąc.
D. 3 miesiące.
EKA.01 Pytanie 383
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest spółka cywilna?

A. jej zasady są określone w przepisach Kodeksu spółek handlowych
B. jest uznawana za przedsiębiorcę według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
C. nie jest obdarzona osobowością prawną
D. stanowi podmiot prawa cywilnego
EKA.01 Pytanie 384
Obsługa klienta w jednostkach…

Kiedy kończy się wspólność majątkowa w przypadku ustania lub unieważnienia małżeństwa?

A. Z dniem pierwszego stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku sądu
B. Z dniem wyznaczonym przez jednego z małżonków
C. Z dniem pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu
D. Z dniem wskazanym w wyroku sądu, który ją znosi
EKA.01 Pytanie 385
Obsługa klienta w jednostkach…

Referent zajmujący się administracją w wydziale organizacyjnym urzędu miejskiego zwraca się do referenta odpowiedzialnego za magazyn o szczegóły dotyczące stanu zapasów papieru. Jaki jest kierunek przepływu informacji w opisanym przypadku?

A. Pionowy w górę
B. Poziomy
C. Pionowy w dół
D. Równoległy
EKA.01 Pytanie 386
Obsługa klienta w jednostkach…

Wydając dowód tożsamości Janowi Kowalskiemu, wójt realizuje obowiązek

A. celowy z obszaru administracji rządowej
B. własny gminy
C. zlecony z obszaru administracji rządowej
D. powierzone z obszaru administracji rządowej
EKA.01 Pytanie 388
Obsługa klienta w jednostkach…

Z artykułu 38 wynika, że pracodawca, pragnąc wypowiedzieć umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony, powinien w formie pisemnej poinformować zakładową organizację związkową działającą w imieniu pracownika, wskazując przyczynę, która uzasadnia zakończenie umowy. Z tego przepisu Kodeksu pracy jasno wynika, że pracodawca planujący wypowiedzenie umowy musi zawiadomić

A. jakąkolwiek organizację związkową, na piśmie
B. jakąkolwiek organizację związkową, w dowolnej formie
C. zakładową organizację związkową reprezentującą pracownika, na piśmie
D. zakładową organizację związkową reprezentującą pracownika, w dowolnej formie
Obsługa klienta w jednostkach…

Dane zamieszczone w tabeli wskazują, że największa kwota deficytu w gminie X wystąpiła w roku

Dynamika dochodów i wydatków w gminie X w latach 2016-2019
2016 r.2017 r.2018 r.2019 r.
Dochody
w zł
46,7 mln38,9 mln41,9 mln52,7 mln
Wydatki
w zł
50,4 mln38,9 mln50,6 mln49,4 mln

A. 2019
B. 2017
C. 2016
D. 2018
EKA.01 Pytanie 390
Obsługa klienta w jednostkach…

Elżbieta Górecka jest właścicielką psa, który często sam opuszcza teren posesji. W czasie jednej z "ucieczek" pies skoczył na sąsiadkę, niszcząc jej drogie spodnie. W tej sytuacji za szkodę wyrządzoną przez psa Elżbieta Górecka ponosi odpowiedzialność na zasadzie

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
Art. 431
§ 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod jego nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło, chyba że ani on, ani osoba, za którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy.
(…)

A. ryzyka.
B. przyczynienia się do szkody.
C. winy w nadzorze.
D. winy w wyborze.
EKA.01 Pytanie 391
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto nie ma prawa do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w kwestii zobowiązań podatkowych?

A. Doradca podatkowy
B. Radca prawny
C. Adwokat
D. Rzecznik patentowy
EKA.01 Pytanie 392
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z przytoczonym przepisem żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego nie może być wniesione

Kodeks postępowania administracyjnego (fragment)
(...)
Art. 63. §1. Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.
(...)

A. ustnie do protokołu.
B. pisemnie.
C. telegraficznie.
D. telefonicznie.
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z wymienionych organów administracji publicznej, zgodnie z przytoczonym przepisem, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi wniesionej na marszałka województwa w związku z realizacją przez niego zadań własnych?

Kodeks postępowania administracyjnego (fragment)
(…)
Art. 229. Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa – wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa;
2) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – wojewoda lub organ wyższego stopnia;
3) wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada gminy;
4) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada powiatu;
5) zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – sejmik województwa;
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – właściwy minister, a w innych sprawach – Prezes Rady Ministrów;
(…)

A. Prezes Rady Ministrów.
B. Sejmik województwa.
C. Zarząd województwa.
D. Wojewoda.
EKA.01 Pytanie 395
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie pary przedmiotów można uznać za komplementarne?

A. margaryna oraz masło
B. komputer i monitor
C. książka oraz radio
D. auto i rower
Obsługa klienta w jednostkach…

Między wojewodą a burmistrzem zaistniał konflikt kompetencyjny związany z rozstrzyganie indywidualnej sprawy w obszarze administracji publicznej. Który organ ma kompetencje do rozwiązania tego konfliktu?

A. Prezes Rady Ministrów
B. Minister odpowiedzialny za sprawy administracyjne
C. Naczelny Sąd Administracyjny
D. Sąd Najwyższy
Obsługa klienta w jednostkach…

Dokument wystawiony przez organ państwowy, na podstawie przyznanych mu konstytucyjnie lub ustawowo kompetencji, dzięki któremu tworzone są ogólne i abstrakcyjne zasady postępowania, to dokument

A. administracyjny
B. normatywny
C. nienormatywny
D. deklaratoryjny
EKA.01 Pytanie 398
Obsługa klienta w jednostkach…

Obroty debetowe na koncie wynoszą 7 000 zł, natomiast obroty kredytowe osiągają 3 000 zł. Jakie będzie saldo końcowe tego konta?

A. 3 000 zł saldo końcowe debetowe
B. 4 000 zł saldo końcowe kredytowe
C. 4 000 zł saldo końcowe debetowe
D. 7 000 zł saldo końcowe kredytowe
EKA.01 Pytanie 399
Obsługa klienta w jednostkach…

Osobie ubezpieczonej z tytułu ubezpieczenia chorobowego nie przysługuje

A. zasiłek stały
B. świadczenie rehabilitacyjne
C. zasiłek wyrównawczy
D. zasiłek chorobowy
EKA.01 Pytanie 400
Obsługa klienta w jednostkach…

Mobbing jest to działanie pracodawcy, które polega na

A. wypowiedzeniu zatrudnionemu umowy o pracę bez podania przyczyny uzasadniającej to wypowiedzenie
B. krytycznej, aczkolwiek rzeczowej i sprawiedliwej ocenie realizacji przez pracownika mu powierzonych obowiązków
C. stanowczym egzekwowaniu poprawnego wykonywania przez pracownika jego zadań
D. częstym nakazywaniu pracownikowi realizacji zadań wykraczających poza jego kompetencje, aby udowodnić jego niekompetencję