Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 41
Obsługa klienta w jednostkach…

Którą zasadę postępowania administracyjnego realizuje przytoczony przepis Kodeksu postępowania administracyjnego?

Fragment ustawy z dnia 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2013 r., poz. 267)
(…)
Art. 61. § 4. O wszczęciu postępowania z urzędu lub na żądanie jednej ze stron należy zawiadomić wszystkie osoby będące stronami w sprawie.
(…)

A. Praworządności.
B. Czynnego udziału strony.
C. Przekonywania.
D. Prawdy obiektywnej.
Obsługa klienta w jednostkach…

Co stanowi zewnętrzny akt administracyjny?

A. decyzja starosty zezwalająca na wybudowanie budynku mieszkalnego
B. zarządzenie Prezesa Rady Ministrów wysłane do wojewody
C. okólnik ministra finansów dotyczący delegowania pracowników do Francji
D. uchwała Sejmu RP dotycząca zmian w składach osobowych komisji sejmowych
EKA.01 Pytanie 44
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeśli decyzja administracyjna, która została zaskarżona w odwołaniu, została podjęta z naruszeniem procedur, a niezbędny do wyjaśnienia zakres sprawy ma kluczowy wpływ na jej rozstrzyganie, organ odwoławczy podejmuje decyzję, w której

A. może uchylić zaskarżoną decyzję i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji
B. orzeka o nieważności zaskarżonej decyzji
C. kończy postępowanie odwoławcze
D. zachowuje w mocy zaskarżoną decyzję
EKA.01 Pytanie 45
Obsługa klienta w jednostkach…

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że należy przywrócić uchybiony termin, jeżeli w uzasadnieniu prośby o przywrócenie terminu zainteresowany

„Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne."

A. uprawdopodobnił brak swojej winy.
B. uprawdopodobnił swoją winę.
C. tłumaczył się, że zapomniał o terminie.
D. nie uprawdopodobnił braku swojej winy.
Obsługa klienta w jednostkach…

Do obowiązków Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych nie należy

A. zapewnienie realizacji obowiązków wynikających z decyzji w zakresie ochrony danych osobowych
B. wydawanie decyzji administracyjnych w obszarze ochrony danych osobowych
C. przedkładanie projektów ustaw w zakresie ochrony danych osobowych
D. opiniowanie projektów ustaw oraz rozporządzeń w sprawach ochrony danych osobowych
EKA.01 Pytanie 50
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest norma prawna?

A. wynikająca z przepisów prawa zasada postępowania, zatwierdzona lub uznana przez państwo, wspierana przymusem państwowym
B. jednostka redakcyjna aktu normatywnego w formie zdania, wyróżniona jako artykuł, paragraf, ustęp, punkt lub litera
C. działanie mające na celu ustalenie odpowiedniej treści norm prawnych
D. skutkiem nieprzestrzegania przepisu prawnego
EKA.01 Pytanie 51
Obsługa klienta w jednostkach…

Organ egzekucyjny rozpoczyna egzekucję administracyjną na podstawie

A. wydanego przez wierzyciela tytułu wykonawczego
B. pisemnego wezwania do wykonania obowiązku skierowanego do zobowiązanego
C. decyzji administracyjnej nakładającej na zobowiązanego konkretne zobowiązanie
D. postanowienia wydanego przez organ o wszczęciu postępowania egzekucyjnego w stosunku do zobowiązanego
EKA.01 Pytanie 52
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z podanych decyzji nie wymaga podania uzasadnienia?

A. Decyzja, która rozstrzyga o sporach interesów stron
B. Decyzja, wobec której możliwe jest złożenie skargi do sądu administracyjnego
C. Decyzja, która w całości uwzględnia żądania strony, nie dotyczy spornych interesów stron i nie została podjęta w wyniku odwołania
D. Decyzja podjęta na skutek odwołania
EKA.01 Pytanie 53
Obsługa klienta w jednostkach…

Pisemne postanowienie o odmowie zatwierdzenia ugody, które zostało zawarte przez uczestników postępowania administracyjnego, dotarło do strony 15 maja. Którego dnia upływa termin na złożenie zażalenia?

A. 23 maja
B. 22 maja
C. 30 maja
D. 29 maja
Obsługa klienta w jednostkach…

Do Gminy Trzciana wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury dotyczącej nieruchomości usytuowanej na terenie Gminy Trzciana oraz Gminy Łapanów. W tej sprawie, organem właściwym do podjęcia decyzji jest

A. Wójt Gminy Trzciana, ponieważ to do urzędu tej gminy wpłynął wniosek o rozpoczęcie procedury
B. każdy z wójtów w odniesieniu do części nieruchomości znajdującej się w granicach jego gminy
C. wójt gminy, na terenie której leży większa część nieruchomości
D. Starosta Powiatu Bocheńskiego, ponieważ obie gminy są częścią tego powiatu
EKA.01 Pytanie 55
Obsługa klienta w jednostkach…

W postępowaniu dotyczącym skarg i wniosków nie można skarżyć się na

A. przewlekłe oraz biurokratyczne rozpatrywanie spraw
B. naruszenie zasad praworządności przez organy administracyjne
C. decyzję w indywidualnej sprawie podjętą bez uzyskania wymaganego przepisami stanowiska innego organu
D. niewłaściwe realizowanie obowiązków przez organy administracyjne
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z wymienionych organów jest odpowiedzialny za rozstrzyganie sporu kompetencyjnego pomiędzy wojewodą a prezydentem miasta?

A. Prezes Rady Ministrów
B. Sąd administracyjny
C. Minister odpowiedzialny za sprawy sprawiedliwości
D. Minister odpowiedzialny za sprawy administracji publicznej
Obsługa klienta w jednostkach…

Rada Gminy Dzierżoniów podjęła uchwałę w sprawie objęcia opieką zwierząt bezdomnych oraz przeciwdziałania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dzierżoniów w 2018 roku. Jakie działania organu administracji miały miejsce w tej sytuacji?

A. Czynność materialno-techniczna
B. Sporządzenie aktu administracyjnego
C. Zawarcie porozumienia administracyjnego
D. Ustanowienie aktu normatywnego
EKA.01 Pytanie 60
Obsługa klienta w jednostkach…

Stroną w procesie administracyjnym jest każda osoba, która domaga się działania organu

A. w związku z własnym interesem prawnym
B. w wyniku zaistniałego zdarzenia prawnego
C. na podstawie obowiązującego przepisu prawa
D. w trosce o zabezpieczenie interesu publicznego
EKA.01 Pytanie 61
Obsługa klienta w jednostkach…

W sytuacji, gdy odwołanie od decyzji administracyjnej złożyła tylko jedna ze stron postępowania, a organ, który podjął decyzję, uzna to odwołanie w pełni za zasadne, ma prawo wydać nową decyzję, w której zmieni zaskarżoną decyzję zgodnie z żądaniem złożonego odwołania?

A. i nie musi pytać o zgodę pozostałych stron
B. o ile pozostałe strony zostaną o tym poinformowane i również złożą odwołania
C. o ile pozostałe strony wyrażą na to zgodę
D. o ile pozostałe strony zostaną o tym poinformowane
EKA.01 Pytanie 62
Obsługa klienta w jednostkach…

Organ administracji publicznej, przed podjęciem decyzji administracyjnej, nie dał stronie możliwości wypowiedzenia się na temat zgromadzonych dowodów oraz materiałów. Która zasada postępowania administracyjnego została złamana?

A. Zasada pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa
B. Zasada informowania stron
C. Zasada szybkości i prostoty postępowania
D. Zasada czynnego udziału stron
EKA.01 Pytanie 63
Obsługa klienta w jednostkach…

Organ prawny, który po zatwierdzeniu przez organ administracji, wywołuje identyczne konsekwencje jak decyzja podjęta w trakcie postępowania administracyjnego, to

A. porozumienie
B. umowa
C. ugoda
D. konsensus
EKA.01 Pytanie 65
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z podanych wad stanowi istotny błąd w przygotowanej decyzji administracyjnej?

A. Brak podstawy prawnej w wydanej decyzji
B. Niejasne dla strony sformułowanie decyzji
C. Błąd w pisowni imienia i nazwiska strony
D. Pominięcie w nazwie organu odwoławczego
EKA.01 Pytanie 66
Obsługa klienta w jednostkach…

Zasadniczo, na podstawie wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie wydanego przez wojewódzki sąd administracyjny, przysługuje

A. skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego
B. wznowienie postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym
C. odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
D. apelacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku dokonywania poprawek oraz skreśleń w protokole sporządzanym w trakcie postępowania administracyjnego?

A. skreślenia oraz poprawki nie muszą być odnotowane w protokole
B. wyrazy skreślone i poprawione powinny pozostać czytelne
C. jedynie wyrazy poprawione powinny być czytelne
D. skreślenia i poprawki powinny być odnotowane w protokole po jego podpisaniu
Obsługa klienta w jednostkach…

Stosując zamieszczone przepisy, prezydent miasta powinien odmówić udostępnienia informacji dotyczącej

Wyciąg z Ustawy o dostępie do informacji publicznej
Art. 1. ust.1.
Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.
Art. 5. ust.2.
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
(…)

A. wydanej decyzji w sprawie lokalizacji wysypiska śmieci.
B. stanu majątkowego burmistrza podanego w jego oświadczeniu majątkowym.
C. wysokości zaciągniętych przez miasto w bankach kredytów.
D. stanu zdrowia kierownika urzędu stanu cywilnego.
EKA.01 Pytanie 71
Obsługa klienta w jednostkach…

Ustawa, uchwalana w standardowej procedurze razem przez Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej na wniosek Komisji Europejskiej, która ma charakter ogólny, obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowana w każdym z państw członkowskich Unii Europejskiej, to

A. rozporządzenie
B. opinia
C. dyrektywa
D. decyzja
EKA.01 Pytanie 72
Obsługa klienta w jednostkach…

Co oznacza termin vacatio legis w kontekście czasu między

A. ogłoszeniem ustawy a jej wejściem w życie
B. przyjęciem ustawy a jej wejściem w życie
C. podpisem prezydenta a ogłoszeniem ustawy
D. przyjęciem ustawy a jej ogłoszeniem
EKA.01 Pytanie 73
Obsługa klienta w jednostkach…

Wykorzystanie w procesie egzekucyjnym w administracji środka egzekucji, który nie został przewidziany w przepisach, narusza zasadę

A. zagrożenia
B. poszanowania minimum egzystencji
C. legalności egzekucji
D. celowości egzekucji
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z poniższych czynności prawnych nie ma mocy prawnej?

A. Zbycie przedsiębiorstwa w formie pisemnej z notarialnie potwierdzonymi podpisami
B. Udzielenie pełnomocnictwa ogólnego w formie ustnej
C. Zawarcie umowy najmu mieszkania w formie ustnej
D. Zawarcie umowy pożyczki w formie ustnej, której wartość przekracza pięćset złotych
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest derogacja?

A. realizacja aktu normatywnego
B. zainicjowanie aktu normatywnego
C. odebranie normie prawnej jej mocy obowiązującej przez inną normę prawną
D. przyjęcie aktu normatywnego
Obsługa klienta w jednostkach…

Czynności podejmowane przez organ administracji publicznej, dla których nie sporządza się protokołu, a które są istotne dla sprawy lub przebiegu postępowania, dokumentuje się w aktach w formie

A. adnotacji
B. poświadczenia
C. metryki
D. oświadczenia
EKA.01 Pytanie 79
Obsługa klienta w jednostkach…

Przytoczony przepis przewiduje, że organ administracji publicznej może

Fragment Kodeksu postępowania administracyjnego
Art. 113.
§ 1. Organ administracji publicznej może z urzędu lub na żądanie strony prostować w drodze postanowienia błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki w wydanych przez ten organ decyzjach.

A. prostować błędy pisarskie w decyzji.
B. zmienić decyzję.
C. uzupełnić decyzję.
D. wyjaśnić wątpliwości co do treści decyzji.
EKA.01 Pytanie 80
Obsługa klienta w jednostkach…

Kodeks postępowania administracyjnego nie reguluje procedury składania skarg oraz wniosków do

A. organów spółek kapitałowych.
B. organów państwowych.
C. organów jednostek samorządowych.
D. organów organizacji społecznych.