Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 1041
Obsługa klienta w jednostkach…

W umowie każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Osoby te zawierają umowę

A. sprzedaży
B. darowizny
C. zamiany
D. najmu
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z poniższych kompetencji przynależy do Rady Ministrów?

A. Mianowanie sędziów
B. Przeprowadzanie referendum ogólnokrajowego
C. Organizacja wyborów do Sejmu i Senatu
D. Wydawanie rozporządzeń
EKA.01 Pytanie 1045
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest zjawisko inflacji?

A. zmniejszenie ogólnego poziomu cen w gospodarce
B. zwiększenie siły nabywczej pieniądza
C. wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce
D. obniżenie obciążeń podatkowych
EKA.01 Pytanie 1046
Obsługa klienta w jednostkach…

Postanowienie stanowi akt administracyjny wydany przez organ w trakcie postępowania administracyjnego, który

A. zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, nigdy nie może być ogłoszone stronie ustnie
B. zawsze skierowane jest do stron postępowania, a nigdy do uczestników postępowania
C. nie decyduje o meritum sprawy, chyba że przepisy kodeksu postępowania administracyjnego mówią inaczej
D. może być wydane bez podstawy prawnej w sytuacji dotyczącej zwrotu kosztów postępowania
EKA.01 Pytanie 1047
Obsługa klienta w jednostkach…

Podczas podłączania nowego komputera do sieci elektrycznej Jan Kowalski doznał porażenia prądem. Jakie działania należy podjąć w celu udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu?

A. nałożeniu odpowiedniego opatrunku w miejscu porażenia
B. zapewnieniu poszkodowanemu dostępu do świeżego powietrza
C. ochronie poszkodowanego przed utratą ciepła
D. odłączeniu porażonego od źródła prądu elektrycznego
Obsługa klienta w jednostkach…

W trakcie remontu elewacji zewnętrznej budynku, w wyniku lekkomyślności jednego z pracowników, z rusztowania spadło wiadro z farbą, które uszkodziło odzież przechodzącego obok człowieka. Wobec poszkodowanego będzie miała miejsce odpowiedzialność

A. porządkowa
B. kontraktowa
C. deliktowa
D. karna
EKA.01 Pytanie 1054
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z zamieszczonym przepisem Kodeksu postępowania administracyjnego, współdziałanie organów administracji w postępowaniu administracyjnym stanowi, że

Wyciąg z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
(…)
Art.106. §1. Jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenia opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.
(…)

A. decyzja wydana bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu nie stanowi istotnej wady procesowej.
B. opinia wydana przez inny organ ma wiążący charakter dla organu prowadzącego postępowanie.
C. przewidziane w przepisach formy współdziałania organów mogą być wyrażone w formie opinii, konsultacji, porozumienia albo zgody.
D. obowiązek uzyskania stanowiska innego organu wynika zawsze z przepisu prawa procesowego.
EKA.01 Pytanie 1055
Obsługa klienta w jednostkach…

Sprawy, które nie wymagają prowadzenia postępowania wyjaśniającego, w tym te, które mogą być rozstrzygnięte na podstawie dowodów dostarczonych przez stronę wraz z wnioskiem o wszczęcie postępowania, powinny być rozpatrywane

A. nie później niż w ciągu miesiąca
B. nie później niż w ciągu 2 miesięcy
C. niezwłocznie
D. nie później niż w ciągu 21 dni
Obsługa klienta w jednostkach…

Z punktu widzenia przepisów prawnych, umowa to

A. polubowne rozwiązanie sprawy między stronami.
B. negocjacje między stronami.
C. zgodne oświadczenia woli stron.
D. ugoda między uczestnikami.
EKA.01 Pytanie 1058
Obsługa klienta w jednostkach…

W procesie organizowania dokumentów możliwe jest ich uporządkowanie za pomocą metody, która polega na wykorzystaniu kombinacji literowo-cyfrowej kodowania informacji, określanej jako

A. literową
B. numeryczną
C. alfabetyczną
D. alfanumeryczną
Obsługa klienta w jednostkach…

Jaki znak sprawy winno otrzymać pismo zredagowane w 2024 roku przez Jana Nowaka, referenta Wydziału Organizacyjnego (symbol komórki organizacyjnej: WO), w sprawie oznaczonej symbolem klasyfikacyjnym z wykazu akt – 220, zarejestrowane w spisie spraw pod pozycją 10?

Wyciąg z Instrukcji kancelaryjnej

(…)

§ 5. 1. Dokumentacja tworząca akta spraw to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.

2. Znak sprawy jest stałą cechą rozpoznawczą całości akt danej sprawy.

3. Znak sprawy zawiera następujące elementy:

  1. oznaczenie komórki organizacyjnej;
  2. symbol klasyfikacyjny z wykazu akt;
  3. kolejny numer sprawy, wynikający ze spisu spraw;
  4. cztery cyfry roku kalendarzowego, w którym sprawa się rozpoczęła.

4. Poszczególne elementy znaku sprawy umieszcza się w kolejności, o której mowa w ust. 3, i oddziela kropką w następujący sposób: ABC.123.77.2011, (…)

8. Oznaczając pismo znakiem sprawy, można po znaku sprawy umieścić symbol prowadzącego sprawę, oddzielając go od znaku sprawy kropką w następujący sposób: ABC.123.78.2011.JK2, gdzie „JK2” jest symbolem prowadzącego sprawę, dodanym do znaku sprawy (…)

A. WO-JN-220-10/2024
B. WO/JN/220/10/2024
C. WO-JN.10.220.2024
D. WO.220.10.2024.JN
EKA.01 Pytanie 1060
Obsługa klienta w jednostkach…

W jakiej wysokości zaplanowano deficyt budżetowy w powiecie na 2024 rok?

Wyciąg z uchwały budżetowej powiatu na 2024 rok

Dochody w złWydatki w zł
bieżącemajątkowebieżącemajątkowe
164 620 00020 100 000156 400 00030 860 000

A. 8 220 000 zł
B. 22 640 000 zł
C. 2 540 000 zł
D. 10 760 000 zł
EKA.01 Pytanie 1061
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeśli PKB wynosi 160 000 mln dolarów, a liczba mieszkańców kraju to 40 min, to jakie jest PKB na jednego mieszkańca?

A. 4000$
B. 4$
C. 400$
D. 40$
EKA.01 Pytanie 1062
Obsługa klienta w jednostkach…

Dyrektor firmy przekazał swoim pracownikom w formie pisemnej datę zebrania. Uzyskana informacja to informacja

A. formalna
B. półformalna
C. nieoficjalna
D. nieformalna
Obsługa klienta w jednostkach…

Informacje niejawne, których nieuprawnione ujawnienie może spowodować niezwykle poważną szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej, z uwagi na zagrożenie jej niepodległości, suwerenności lub integralności, otrzymują klauzulę

A. ściśle tajne
B. informacje niejawne
C. poufne
D. zastrzeżone
EKA.01 Pytanie 1064
Obsługa klienta w jednostkach…

Uzasadnienie stanowi niezbędny element

A. każdej decyzji rozstrzygającej sporne interesy stron
B. każdej decyzji, w przypadku której organ administracji uznał za konieczne dodanie uzasadnienia
C. każdej decyzji, od której przysługuje odwołanie
D. każdej decyzji administracyjnej
Obsługa klienta w jednostkach…

Oznaczenie dokumentów symbolem BE5 wiąże się z obowiązkiem

A. poddania ekspertyzie po upływie 5 lat, w celu ustalenia dalszej przydatności
B. zniszczenia w ciągu 5 lat od daty ich sporządzenia
C. przekazania w ciągu 5 lat do archiwum państwowego
D. przechowywania przez 5 lat
EKA.01 Pytanie 1067
Obsługa klienta w jednostkach…

W trwającym postępowaniu administracyjnym świadkowie mają stanowić dowód. Czy organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany poinformować stronę o dacie oraz miejscu przeprowadzenia tego dowodu?

A. Nie, ponieważ strona będzie mogła później zapoznać się zeznaniami i sporządzić notatki
B. Tak, co najmniej na 21 dni przed ustalonym terminem
C. Tak, co najmniej na 7 dni przed ustalonym terminem
D. Nie, bowiem nieobecność strony nie stanowi przeszkody do złożenia zeznań przez świadków
EKA.01 Pytanie 1069
Obsługa klienta w jednostkach…

Rozpatrzenie przez organ administracyjny sprawy, która jest szczególnie złożona, powinno być dokonane nie później niż w ciągu

A. miesiąca
B. 14 dni
C. 21 dni
D. 2 miesięcy
EKA.01 Pytanie 1070
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku licytacji dotyczącej ruchomości, cena wywoławcza w pierwszym terminie licytacji to

A. 1/4 wartości oszacowanej ruchomości
B. 1/2 wartości oszacowanej ruchomości
C. 3/4 wartości oszacowanej ruchomości
D. równowartość wartości oszacowanej ruchomości
EKA.01 Pytanie 1071
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie informacje powinna zawierać umowa o pracę?

A. wynagrodzenie za pracę
B. stan cywilny zatrudnionego
C. częstotliwość wypłaty wynagrodzenia za wykonywaną pracę
D. wymiar urlopu wypoczynkowego dla pracownika
EKA.01 Pytanie 1073
Obsługa klienta w jednostkach…

W procesie administracyjnym organy administracji publicznej zobowiązane są do wyjaśnienia stronom podstaw, którymi się kierują przy rozpatrywaniu sprawy, aby w ten sposób, jeśli to możliwe, skłonić strony do realizacji decyzji bez konieczności stosowania przymusu. Która zasada postępowania administracyjnego odnosi się do tego zapisu?

A. Zasadę obiektywnej prawdy
B. Zasadę aktywnego uczestnictwa stron w postępowaniu
C. Zasadę szybkości i prostoty procedur administracyjnych
D. Zasadę przekonywania
EKA.01 Pytanie 1075
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z wymienionych podmiotów w zakresie finansów publicznych realizuje swoje obowiązki na zasadzie odpłatności i finansuje koszty swojej działalności z własnych dochodów?

A. Szkoła publiczna
B. Policja
C. Sąd
D. Oczyszczalnia ścieków
EKA.01 Pytanie 1076
Obsługa klienta w jednostkach…

Z przytoczonych przepisów rozporządzenia wynika, że w razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, należy sporządzić

Fragment rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.01.2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji
i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011, nr 14, poz. 67)

(…)

§ 41. 1. W trakcie odbioru przesyłek dostarczonych w kopertach lub paczkach punkt kancelaryjny sprawdza prawidłowość wskazanego adresu na przesyłce oraz stan jej opakowania.

2. W razie stwierdzenia uszkodzenia lub naruszenia przesyłki w stopniu, który umożliwił osobom trzecim ingerencję w zawartość przesyłki, sporządza się w obecności doręczającego adnotację na kopercie lub opakowaniu oraz na potwierdzeniu odbioru.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, sporządza się protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.

(…)

A. wyłącznie adnotację na opakowaniu i potwierdzeniu odbioru przesyłki.
B. adnotację utrwaloną w aktach oraz protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
C. wyłącznie protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
D. adnotację na opakowaniu i potwierdzeniu odbioru oraz protokół o doręczeniu przesyłki uszkodzonej.
EKA.01 Pytanie 1078
Obsługa klienta w jednostkach…

Trwały, ogólny spadek wartości towarów w gospodarce przy równoczesnym wzroście siły nabywczej pieniądza określany jest jako

A. deflacja
B. dewaluacja
C. rewaluacja
D. inflacja
EKA.01 Pytanie 1079
Obsługa klienta w jednostkach…

Który dokument, zgodnie z przytoczonymi przepisami Instrukcji kcncelaryjnej powinien zostać przyporządkowany do sprawy i otrzymać znak sprawy?

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1. mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. Skarga na przewlekłe załatwianie sprawy.
B. Lista obecności na szkoleniu bhp.
C. Karta urlopowa pracownika.
D. Zaproszenie na sesję rac; :
Obsługa klienta w jednostkach…

Rodzice Julki, która 1 maja 2016 roku ukończyła cztery lata, złożyli w dniu 24 lipca 2016 r. wniosek o dowód osobisty dla córki. Dowód został wydany w dniu 22 sierpnia 2016 r. Zgodnie z przepisami Ustawy o dowodach osobistych dowód ten będzie ważny do

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. 22 sierpnia 2021 r.
B. 22 sierpnia 2026 r.
C. 24 lipca 2026 r.
D. 24 lipca 2021 r.