Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 522
Obsługa klienta w jednostkach…

Kodeks postępowania administracyjnego reguluje postępowania dotyczące

A. spraw indywidualnych, załatwianych w formie decyzji administracyjnej
B. spraw karnych skarbowych
C. aspektów sądowej kontroli działania administracji publicznej
D. spraw podatkowych
EKA.01 Pytanie 524
Obsługa klienta w jednostkach…

Jaki środek przymusu został zastosowany w przypadku, gdy organ egzekucyjny zlecił wykonanie obowiązku innej osobie na koszt zobowiązanego?

A. Przymus bezpośredni
B. Wykonanie zastępcze
C. Odebranie rzeczy ruchomej
D. Grzywna w celu przymuszenia
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z podanych organów administracyjnych jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek odpowiedniego ministra zajmującego się administracją?

A. Prezydent miasta
B. Wójt
C. Wojewoda
D. Burmistrz
Obsługa klienta w jednostkach…

Rodzice Julki, która 1 maja 2016 roku ukończyła cztery lata, złożyli w dniu 24 lipca 2016 r. wniosek o dowód osobisty dla córki. Dowód został wydany w dniu 22 sierpnia 2016 r. Zgodnie z przepisami Ustawy o dowodach osobistych dowód ten będzie ważny do

Wyciąg z instrukcji kancelaryjnej będącej załącznikiem do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(…)
§ 5.1. Dokumentacja tworząca akta sprawy to dokumentacja, która została przyporządkowana do sprawy i otrzymała znak sprawy.
(…)
§ 6.1. Dokumentacja nietworząca akt sprawy, to dokumentacja, która nie została przyporządkowana do sprawy, a jedynie do klasy z wykazu akt.
2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, mogą stanowić w szczególności:
1)zaproszenia, życzenia, podziękowania, kondolencje, jeżeli nie stanowią części akt sprawy;
2)niezamawiane przez podmiot oferty, które nie zostały wykorzystane;
3)publikacje (dzienniki urzędowe, czasopisma, katalogi, książki, gazety, afisze, ogłoszenia) oraz inne druki, chyba że stanowią załącznik do pisma;
4)dokumentacja finansowo-księgowa, w szczególności rachunki, faktury, inne dokumenty księgowe;
5)listy obecności;
6)karty urlopowe;
7)dokumentacja magazynowa;
8)środki ewidencyjne archiwum zakładowego;
9)dane w systemach teleinformatycznych dedykowanych do realizowania określonych, wyspecjalizowanych zadań, w szczególności dane z określonego rejestru, dane przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej automatycznie tworzące rejestr;
10)rejestry i ewidencje, w szczególności środków trwałych, wypożyczeń sprzętu, materiałów budowlanych, zbiorów bibliotecznych.
(…)

A. 22 sierpnia 2026 r.
B. 22 sierpnia 2021 r.
C. 24 lipca 2021 r.
D. 24 lipca 2026 r.
EKA.01 Pytanie 528
Obsługa klienta w jednostkach…

Pracownik został zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony na okres 3 lat. Po przepracowaniu 25 miesięcy złożył wypowiedzenie umowy. Jaki obowiązuje w rym przypadku okres wypowiedzenia?

Wyciąg z Kodeksu pracy
(…)
Art. 36.
§ 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1)2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
2)1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
3)3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
(…)

A. 2 tygodnie.
B. 1 miesiąc.
C. 1 tydzień.
D. 3 miesiące.
EKA.01 Pytanie 529
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest umowa cywilnoprawna?

A. umowa o pracę w celu kształcenia zawodowego
B. umowa o pracę na czas realizacji określonej pracy
C. umowa o pracę na czas określony w celu zastąpienia pracownika podczas jego usprawiedliwionej nieobecności
D. umowa o dzieło
Obsługa klienta w jednostkach…

Ostateczne rozstrzyganie sporu kompetencyjnego między marszałkiem województwa śląskiego a wojewodą śląskim zasadniczo należy do

A. samorządowego kolegium odwoławczego
B. sądu administracyjnego
C. ministra odpowiedzialnego za sprawy administracji
D. Prezesa Rady Ministrów
Obsługa klienta w jednostkach…

Pracownik magistratu z nieuzasadnionych powodów nie zrealizował sprawy w ustawowo określonym czasie. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego jest on odpowiedzialny za

A. tylko odpowiedzialność dyscyplinarną
B. tylko odpowiedzialność porządkową
C. odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną albo inną przewidzianą w przepisach prawa
D. tylko odpowiedzialność materialną
Obsługa klienta w jednostkach…

Pracodawca ma obowiązek umożliwić pracownikom po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego przynajmniej

A. 10 - minutową przerwę wliczaną do czasu pracy
B. 5 - minutową przerwę wliczaną do czasu pracy
C. 5 - minutową przerwę nie wliczaną do czasu pracy
D. 10 - minutową przerwę nie wliczaną do czasu pracy
EKA.01 Pytanie 533
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z regulacjami Kodeksu postępowania administracyjnego, podmiot nieposiadający praw strony w postępowaniu administracyjnym to

A. prokurator
B. organizacja społeczna, jeśli jest to uzasadnione celami statutowymi
C. Rzecznik Praw Obywatelskich
D. biegły
EKA.01 Pytanie 534
Obsługa klienta w jednostkach…

Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za realizację zadań jest urząd wojewódzki?

A. zarządowi województwa
B. marszałkowi województwa
C. wojewodzie
D. sejmikowi województwa
EKA.01 Pytanie 537
Obsługa klienta w jednostkach…

Dyrektor placówki edukacyjnej ogłosił publicznie, iż wybierze jednego wykonawcę spośród tych, którzy złożą pisemne oferty na remont pracowni komputerowej. Następnie wybrał najkorzystniejszą z otrzymanych ofert i poinformował na piśmie wszystkich, którzy je złożyli. Umowa została zawarta w wyniku

A. przetargu
B. zaakceptowania oferty
C. rokowań
D. przetargu
EKA.01 Pytanie 538
Obsługa klienta w jednostkach…

Czego nie można uznać za wadę oświadczenia woli?

A. błąd nieistotny dotyczący treści oświadczenia woli
B. groźba niezgodna z prawem oraz poważna
C. pozorność oświadczenia woli
D. brak świadomości lub swobody podjęcia decyzji oraz wyrażenia woli
EKA.01 Pytanie 539
Obsługa klienta w jednostkach…

Jaką należność pracodawca może odebrać z pensji pracownika jedynie za jego pisemną zgodą?

A. Zaliczka finansowa przyznana pracownikowi
B. Składkę za przynależność do związku zawodowego
C. Grzywnę nałożoną przez pracodawcę w myśl przepisów dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
D. Kwotę pobieraną na podstawie tytułu wykonawczego w celu zaspokojenia świadczeń alimentacyjnych
EKA.01 Pytanie 540
Obsługa klienta w jednostkach…

Pożyczkobiorca w umowie podpisanej 11 lutego o godzinie 12:00 zobowiązał się do spłaty długu w ciągu 4 dni. Kiedy mija termin wykonania tej czynności, jeśli 14 i 15 lutego nie są dniami wolnymi od pracy?

A. 15 lutego o godzinie 1200
B. 16 lutego o godzinie 1200
C. 15 lutego o godzinie 2400
D. 14 lutego o godzinie 2400
Obsługa klienta w jednostkach…

Kierownik lokalnej jednostki organizacyjnej, podlegającej odpowiedniemu organowi centralnemu administracji rządowej, będący dysponentem określonej części budżetu, ma prawo na podstawie jego upoważnienia dokonywać przeniesienia wydatków wpisanych w rocznym planie finansowym w ramach klasyfikacji wydatków?

A. w obrębie rozdziałów
B. w ramach jednego rozdziału
C. w obrębie różnych części
D. jedynie między działami
EKA.01 Pytanie 544
Obsługa klienta w jednostkach…

Nadzór nad działalnością administracji publicznej przez sądy administracyjne dotyczy orzekania w kwestiach skarg

A. na negatywną decyzję sądu penitencjarnego w sprawie przerwy w wykonaniu kary pozbawienia wolności
B. na odmowę Rzecznika Praw Obywatelskich wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności ustawy z Konstytucją RP
C. na odrzucenie przez sąd powództwa o stwierdzenie istnienia stosunku prawnego z uwagi na brak interesu prawnego ze strony powoda
D. na decyzje administracyjne
EKA.01 Pytanie 545
Obsługa klienta w jednostkach…

W postępowaniu administracyjnym jako dowód należy uwzględnić

A. jedynie dokumenty, zeznania świadków, oględziny oraz ekspertyzy biegłych
B. wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem
C. wszystko, co może pomóc w wyjaśnieniu sprawy
D. wyłącznie dokumenty, zeznania świadków oraz oględziny
EKA.01 Pytanie 546
Obsługa klienta w jednostkach…

Relacje prawne, które mają miejsce pomiędzy podmiotami z uwagi na dokonującą się wymianę towarów oraz świadczonych usług, regulowane są przez prawo

A. ustrojowe
B. rzeczowe
C. zobowiązań
D. spadkowe
EKA.01 Pytanie 548
Obsługa klienta w jednostkach…

W przypadku braku adresu osoby wnoszącej w złożonym podaniu do organu administracji, co powinien uczynić ten organ?

A. Wstrzymać postępowanie do momentu, gdy wnoszący poda swój adres.
B. Zostawić podanie bez rozpoznania jedynie w sytuacji, gdy nie można ustalić adresu na podstawie dostępnych informacji.
C. Umorzyć postępowanie
D. Zostawić podanie nierozpatrzone, niezależnie od możliwości ustalenia tego adresu.
EKA.01 Pytanie 552
Obsługa klienta w jednostkach…

W badaniu przeprowadzonym w ośmiu sklepach, ceny detaliczne chleba wyniosły: 1,80 zł, 1,85 zł, 1,75 zł, 2,10 zł, 2,00 zł, 2,40 zł, 2,00 zł, 2,10 zł. Jaka jest średnia cena detaliczna chleba w tych sklepach?

A. 2,05 zł
B. 2,00 zł
C. 1,95 zł
D. 1,90 zł
EKA.01 Pytanie 553
Obsługa klienta w jednostkach…

Z zamieszczonego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że należy przywrócić uchybiony termin, jeżeli w uzasadnieniu prośby o przywrócenie terminu zainteresowany

„Art. 58. § 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.
§ 3. Przywrócenie terminu do złożenia prośby przewidzianej w § 2 jest niedopuszczalne."

A. nie uprawdopodobnił braku swojej winy.
B. tłumaczył się, że zapomniał o terminie.
C. uprawdopodobnił swoją winę.
D. uprawdopodobnił brak swojej winy.
Obsługa klienta w jednostkach…

Jan Borowski sprzedał mieszkanie swojemu bratu. Aby umowa zawarta między braćmi była ważna, konieczna jest forma

A. pisemna z notarialnym poświadczeniem podpisów
B. aktu notarialnego
C. pisemna pod rygorem nieważności
D. pisemna
EKA.01 Pytanie 555
Obsługa klienta w jednostkach…

Czym jest zjawisko inflacji?

A. zmniejszenie ogólnego poziomu cen w gospodarce
B. wzrost ogólnego poziomu cen w gospodarce
C. obniżenie obciążeń podatkowych
D. zwiększenie siły nabywczej pieniądza
Obsługa klienta w jednostkach…

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal, ile wynosi procentowy łączny wymiar składek na ubezpieczenia społeczne potrącane od wynagrodzenia otrzymywanego przez pracownika z tytułu zawartej umowy o pracę?

Stopy procentowe składek na ubezpieczenia społeczne
Rodzaj ubezpieczeniaSposób finansowania
pracownikpracodawca
Emerytalne9,76%9,76%
Rentowe1,5%6,5%
Chorobowe2,45%
Wypadkowe0,67%

A. 13,71%
B. 14,38%
C. 16,93%
D. 30,64%
Obsługa klienta w jednostkach…

Osoba, która ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji niejawnych, może być świadkiem w sprawach objętych tą tajemnicą, jeśli

A. organ prowadzący postępowanie zwolni ją z obowiązku zachowania tej tajemnicy
B. ujawnienie tej tajemnicy nie wpłynie negatywnie na realizację przez organy władzy publicznej ich zadań
C. zostanie ona w trybie określonym obowiązującymi przepisami zwolniona od obowiązku zachowania tej tajemnicy
D. uczestnicy postępowania zapewniają poszanowanie tej tajemnicy
EKA.01 Pytanie 560
Obsługa klienta w jednostkach…

Strony postępowania oraz ich pełnomocnicy nie pojawiły się na rozprawie, a prowadzący rozprawę administracyjną ocenił, że zostali prawidłowo poinformowani. Jak powinien postąpić organ administracji w tej sytuacji?

A. Zawiesić postępowanie administracyjne do momentu otrzymania wyjaśnienia dotyczącego nieobecności od stron lub ich pełnomocników
B. Przeprowadzi rozprawę bez obecności stron i ich pełnomocników
C. Odroczyć rozprawę i powiadomić strony oraz ich pełnomocników o ustaleniu nowego terminu rozprawy
D. Odroczyć rozprawę i poinformować o tym strony oraz ich pełnomocników