Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

EKA.01 Pytanie 321
Obsługa klienta w jednostkach…

Z której z wymienionych przyczyn uchylenie decyzji w wyniku wznowienia postępowania może nastąpić w ciągu 10 lat od dnia jej doręczenia?

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego
(....)
Art.145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1)dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2)decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3)decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27,
4)strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5)wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję,
6)decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7)zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art.100 § 2),
8)decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(....)
Art. 146. § 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1. pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło 10 lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 oraz art. 145a, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
(....)

A. Dowody, na podstawie których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, były fałszywe.
B. Strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu.
C. Decyzja została wydana przez pracownika, który podlega wyłączeniu.
D. Wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję.
EKA.01 Pytanie 325
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeżeli koniec czternastodniowego terminu na wniesienie odwołania od decyzji przypada w Polsce na wtorek 25 grudnia, to w myśl przedstawionego przepisu Kodeksu postępowania administracyjnego ostatnim dniem tego terminu jest

Art. 57. § 4 Jeżeli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień powszedni.

A. 24 grudnia.
B. 27 grudnia.
C. 26 grudnia.
D. 25 grudnia.
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z poniższych umiejętności nie należy do kompetencji miejskiej rady?

A. Przyjmowanie budżetu miasta
B. Analizowanie sprawozdań z działalności organu wykonawczego
C. Wybór prezydenta miasta
D. Ustalanie aktów prawa lokalnego
EKA.01 Pytanie 330
Obsługa klienta w jednostkach…

Podmiot, który w wydanej decyzji dostrzegł brak informacji o możliwości wniesienia odwołania, ma prawo złożyć do organu administracji wniosek

A. o uzupełnienie decyzji
B. o sprostowanie decyzji
C. o wydanie nowej decyzji
D. o wyjaśnienie decyzji
EKA.01 Pytanie 332
Obsługa klienta w jednostkach…

Firma, która w ciągu jednego roku osiągnęła wartość produkcji (E) wynoszącą 10 mln zł, poniosła koszty (N) równe 8 mln zł. Mając na uwadze, że wskaźnik efektywności ogólnej przedsiębiorstwa to stosunek efektu (E) do zaangażowanego w jego osiągnięcie nakładu (N), oblicz jego wartość.

A. 2,00
B. 8,00
C. 1,25
D. 0,80
Obsługa klienta w jednostkach…

Po otrzymaniu dokumentu, dyrektor Jan Nowak wprowadził w nim następujące szczegóły: - imię i nazwisko osoby odpowiadającej za jego załatwienie; - datę oraz metodę załatwienia sprawy. Jak nazywa się czynność, którą wykonał dyrektor?

A. Dekretowaniem
B. Segregowaniem
C. Aprobatą
D. Przetwarzaniem
EKA.01 Pytanie 334
Obsługa klienta w jednostkach…

Jan pożyczył od Tomasza osiemset złotych. Umowa nie została spisana. Jaki skutek to wywoła?

Wyciąg z ustawy Kodeks cywilny
(…)
Art. 720.
§ 2. Umowa pożyczki, której wartość przenosi pięćset złotych, powinna być stwierdzona pismem.
(…)

A. Umowa będzie ważna, jeżeli potwierdzą ją świadkowie.
B. Umowa jest ważna.
C. Umowa jest ważna, ale nie wywoła skutków prawnych.
D. Umowa jest nieważna.
Obsługa klienta w jednostkach…

Dokumenty zawierające informacje niejawne, których nieuprawnione ujawnienie może wyrządzić szkodę Rzeczypospolitej Polskiej, z uwagi na potencjalne zagrożenie dla stabilności jej systemu finansowego oraz negatywny wpływ na funkcjonowanie gospodarki narodowej, powinny być oznaczone klauzulą

A. ściśle tajne
B. chronione
C. tajne
D. poufne
EKA.01 Pytanie 336
Obsługa klienta w jednostkach…

Mobbing jest to działanie pracodawcy, które polega na

A. wypowiedzeniu zatrudnionemu umowy o pracę bez podania przyczyny uzasadniającej to wypowiedzenie
B. częstym nakazywaniu pracownikowi realizacji zadań wykraczających poza jego kompetencje, aby udowodnić jego niekompetencję
C. krytycznej, aczkolwiek rzeczowej i sprawiedliwej ocenie realizacji przez pracownika mu powierzonych obowiązków
D. stanowczym egzekwowaniu poprawnego wykonywania przez pracownika jego zadań
EKA.01 Pytanie 338
Obsługa klienta w jednostkach…

Jakie środki wykonawcze stosowane są w postępowaniu egzekucyjnym w przypadkach obowiązków o charakterze niepieniężnym?

A. egzekucja z wynagrodzenia za pracę
B. grzywna w celu przymuszenia
C. egzekucja z nieruchomości
D. egzekucja z ruchomości
EKA.01 Pytanie 339
Obsługa klienta w jednostkach…

Na podstawie przytoczonego przepisu ustal, czy w trakcie prowadzonego postępowania organ administracji ma możliwość przesłuchania strony?
Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(...)

Art. 86. Jeżeli po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy, organ administracji publicznej dla ich wyjaśnienia może przesłuchać stronę. Do przesłuchania stron stosuje się przepisy dotyczące świadków, z wyłączeniem przepisów o środkach przymusu.
(...)

A. Tak, w każdej sytuacji.
B. Nie, ponieważ przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego wykluczają taką możliwość.
C. Tak, gdy nie wyjaśniono istotnych faktów z powodu braku środków dowodowych.
D. Nie, ponieważ strona postępowania nie może zeznawać w swojej sprawie.
Obsługa klienta w jednostkach…

Kto jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu zatrudnienia?

A. kierownik działu BHP w firmie
B. pracodawca
C. pracownik
D. inspektor Państwowej Inspekcji Pracy
EKA.01 Pytanie 341
Obsługa klienta w jednostkach…

Osobie pracującej w nocy przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w tym czasie w wysokości

A. 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę
B. 50% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę
C. 50% wynagrodzenia
D. 100% wynagrodzenia
EKA.01 Pytanie 342
Obsługa klienta w jednostkach…

Na podstawie zamieszczonej tabeli określ, jaki procent uczniów tego Technikum stanowią uczniowie, którzy uzyskali ze statystyki ocenę nie wyższa niż dobry (4).

Ocena ze statystykiLiczba uczniów
15
29
328
436
518
64
Razem100

A. 42%
B. 86%
C. 36%
D. 78%
EKA.01 Pytanie 344
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeśli PKB wynosi 190 000 min dolarów, a populacja kraju to 38 min mieszkańców, to jakie jest PKB na jednego mieszkańca?

A. 5 $
B. 500 $
C. 5 000 $
D. 50 $
EKA.01 Pytanie 345
Obsługa klienta w jednostkach…

Kiedy wniosek o rozpoczęcie postępowania administracyjnego składa osoba, która nie jest w stanie lub nie potrafi złożyć podpisu, to

A. wniosek podpisuje osoba upoważniona przez wnioskodawcę
B. podpis składa pracownik przyjmujący wniosek
C. wniosek zostanie przyjęty bez podpisu
D. wniosek nie może być złożony
EKA.01 Pytanie 346
Obsługa klienta w jednostkach…

Jeżeli organ doręcza pismo przez operatora pocztowego, w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43 kpa, operator pocztowy przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, a zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w placówce, umieszcza się w miejscu określonym w art. 44 § 2 kpa. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie 7 dni

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art. 39.Organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529 oraz z 2015 r. poz. 1830), przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
(…)
Art. 42.§ 1. Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy.
§ 2. Pisma mogą być doręczane również w lokalu organu administracji publicznej, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§ 3. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób określony w § 1 i 2, a także w razie koniecznej potrzeby, pisma doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie.
Art. 43.W przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy zawiadamia się adresata, umieszczając zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy to nie jest możliwe, w drzwiach mieszkania.
Art. 44.§ 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:
1) operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej – w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego;
2) pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) – w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
§ 2. Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w § 1, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
§ 3. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, o którym mowa w § 2, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
§ 4. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.
(…)

A. pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia powyższego okresu.
B. pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 21 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia powyższego okresu.
C. doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia czternastodniowego okresu.
D. doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia siedmiodniowego okresu.
Obsługa klienta w jednostkach…

W jakim organie promulgacyjnym ujawniane są rozporządzenia ministra wydane na podstawie ustawy oraz w celu jej realizacji?

A. Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
B. Dzienniku urzędowym ministerstwa
C. Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski"
D. Dzienniku Ustaw RP
Obsługa klienta w jednostkach…

Która z poniższych spółek należy do kategorii spółek kapitałowych?

A. Spółka jawna
B. Spółka komandytowa
C. Spółka partnerska
D. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
EKA.01 Pytanie 349
Obsługa klienta w jednostkach…

Art. 20 Zgodnie z przepisami zawartymi w artykule 20 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, gdy osoba zobowiązana do zgłoszenia urodzenia lub zgonu nie jest w stanie porozumieć się z kierownikiem urzędu stanu cywilnego z uwagi na nieznajomość języka polskiego, powinna

A. posłużyć się tłumaczem wezwanym przez kierownika urzędu
B. przybyć do urzęd z tłumaczem
C. dotrzeć do urzęd z biegłym
D. dostarczyć przetłumaczone zgłoszenie
EKA.01 Pytanie 350
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z przepisem Kodeksu pracy, dotyczącym równego traktowania w zatrudnieniu, za przejaw dyskryminacji należy uznać

Wyciąg z ustawy Kodeks pracy
(…)
Rozdział II a
Równe traktowanie w zatrudnieniu
Art.183a. §1.Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony, zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
§2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w §1.
§3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w §1 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.
§4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują lub mogłyby wystąpić niekorzystne dysproporcje albo szczególnie niekorzystna sytuacja w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych wobec wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w §1, chyba że postanowienie, kryterium lub działanie jest obiektywnie uzasadnione ze względu na zgodny z prawem cel, który ma być osiągnięty, a środki służące osiągnięciu tego celu są właściwe i konieczne.
(…)

A. różnicowanie sytuacji prawnej pracownika uzasadnione ochroną rodzicielstwa, wiekiem lub niepełnosprawnością.
B. różnicowanie pracowników ze względu na religię lub wyznanie uzasadnione rodzajem i charakterem prowadzonej działalności przez pracodawcę.
C. zwalnianie pracowników ze względu na orientację seksualną, niepełnosprawność, religię lub poglądy polityczne.
D. ustalanie warunków zatrudniania i zwalniania pracowników, zasad wynagradzania, awansowania podnoszących kwalifikacje zawodowe na podstawie stażu pracy.
EKA.01 Pytanie 354
Obsługa klienta w jednostkach…

Co to jest akt administracyjny?

A. jest niewładczą formą działania administracyjnego
B. stanowi władcze oświadczenie woli organu administracji, określające prawa i obowiązki danego podmiotu w danej sytuacji
C. stanowi władcze oświadczenie woli organu administracji, określające prawa i obowiązki pewnej grupy podmiotów w ogólnikowo określonej sytuacji
D. jest umową pomiędzy organami administracyjnymi w zakresie współpracy przy realizacji zadań publicznych
Obsługa klienta w jednostkach…

Który z wymienionych wydatków w gminie można uznać za majątkowy?

A. Wydatek na oświetlenie ulic
B. Wydatek na nabycie towarów i usług
C. Wydatek na budowę obwodnicy
D. Wydatek na pielęgnację zieleni
Obsługa klienta w jednostkach…

Akty prawa lokalnego uchwalane przez sejmik województwa, organy powiatu oraz gminy ogłasza się

A. w wojewódzkim dzienniku urzędowym
B. w Dzienniku Urzędowym RP Monitor Polski
C. w dzienniku urzędowym ministra
D. w Dzienniku Ustaw RP
EKA.01 Pytanie 357
Obsługa klienta w jednostkach…

Osoba, która zdobyła własność nieruchomości poprzez darowiznę, ma obowiązek niezwłocznego złożenia wniosku o ujawnienie swojej własności

A. w księdze wieczystej
B. w ewidencji gruntów
C. w urzędzie skarbowym
D. w sądzie rejestrowym
EKA.01 Pytanie 359
Obsługa klienta w jednostkach…

W strukturze organizacyjnej organizacji, która obejmuje relacje służbowe, wynikające z zależności nadrzędności i podporządkowania, określane są jako więzi

A. społecznymi
B. funkcjonalnymi
C. hierarchicznymi
D. informacyjnymi
EKA.01 Pytanie 360
Obsługa klienta w jednostkach…

Zgodnie z przepisami dotyczącymi swobody prowadzenia działalności gospodarczej, co to jest promesa koncesji?

A. przyrzeczenie wydania koncesji
B. wstrzymanie koncesji
C. odmowa wydania koncesji
D. udzielenie koncesji