Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja robót związanych …

Jak weryfikuje inspektor nadzoru wykonanie odbioru zbrojenia przed rozpoczęciem betonowania?

A. Dokonuje wpisu w księdze obmiarów robót
B. Wykonuje zdjęcia przygotowanego zbrojenia
C. Dokonuje wpisu w dzienniku budowy
D. Zapisuje notatkę służbową
Organizacja robót związanych …

Kto według norm Prawa Budowlanego ma prawo do przeprowadzania przeglądów budynków?

A. Główny inżynier.
B. Osoba z uprawnieniami budowlanymi w określonej specjalności.
C. Osoba projektująca dany obiekt budowlany.
D. Toromistrz.
Organizacja robót związanych …

Stosowanie zabezpieczeń chroniących przed wykolejeniem taboru nie jest wymagane w przypadku

A. toru pod wiaduktem, gdy lica podpór wiaduktu są oddalone o 2,40 m od osi toru
B. gdy długość toru na moście wynosi 10,0 m, a most zlokalizowany jest w obrębie stacji
C. gdy długość toru na wiadukcie wynosi 15,0 m, a wiadukt znajduje się na szlaku w terenie płaskim
D. gdy długość toru na moście wynosi 25,0 m, a most usytuowany jest na szlaku w terenie płaskim
Organizacja robót związanych …

Na podstawie fragmentu Instrukcji Id-1 określ, jaki sposób zabezpieczenia miejsca robót należy wprowadzić podczas wykonywania wymiany chodników na moście jednotorowym długości 10 m.

Fragment instrukcji Id-1
22Wymiana mostownictor zamknięty; sygnał
D1"Stój" zgodnie z
Instrukcją Ie-1(E-1)
na mostach dwutorowych
ograniczyć prędkość do 30 km/h na
torze sąsiednim
23Zakładanie lub wymiana na
mostach odbojnic, blach,
chodników, pomostów itp.
- na mostach o długości do
20 m ograniczyć prędkość
do 50 km/h, sygnalista,
- na mostach o długości
powyżej 20 m tor
zamknięty; sygnał D1"Stój"
zgodnie z Instrukcją Ie-1(E-1)
na mostach dwutorowych
ograniczyć prędkość do 30 km/h na
torze sąsiednim
...
26Montaż i demontaż konstrukcji
odciążających z wyjątkiem
szynowych
tor zamknięty; sygnał
D1"Stój" zgodnie z
Instrukcją Ie-1(E-1)
na mostach dwutorowych
ograniczyć prędkość wg projektu
wykonawczego budowy i
harmonogramu robót
27Montaż i demontaż belkowej
konstrukcji odciążającej
(wbudowanie i wyjęcie z toru)
tor zamknięty; sygnał
D1"Stój" zgodnie z
Instrukcją Ie-1(E-1)
na mostach dwutorowych
ograniczyć prędkość wg projektu
wykonawczego budowy i
harmonogramu robót
28Utrzymanie obiektów
inżynieryjnych przy użyciu
pojazdów z wysięgnikiem
koszowym
tor zamknięty; sygnał
D1"Stój" zgodnie z
Instrukcją Ie-1(E-1)
na mostach dwutorowych
ograniczyć prędkość wg projektu
wykonawczego budowy i
harmonogramu robót

A. Ograniczyć prędkość do 30 km/h; sygnalista.
B. Ograniczyć prędkość do 50 km/h; sygnalista.
C. Zamknąć tor; ustawić sygnał D1 "Stój".
D. Ograniczyć prędkość do 20 km/h; sygnalista.
Organizacja robót związanych …

Podczas robót ziemnych związanych z remontem mostu kolejowego nie należy

A. tworzyć nawisów, podkopywania lub podcinania skarp
B. przebywać pracownikom w wykopach z skarpowaniem
C. napełniać pojemników do transportu urobku poniżej ich górnej krawędzi
D. zabezpieczać ścian wykopu przy pomocy ścianek szczelnych
Organizacja robót związanych …

Kiedy nie ma potrzeby stosowania zabezpieczeń przed skutkami wykolejenia taboru?

A. Długość toru na moście wynosi 25 m, most znajduje się na szlaku, w terenie płaskim
B. Długość toru na wiadukcie wynosi 15 m, wiadukt jest usytuowany na szlaku, w terenie płaskim
C. Długość toru na moście wynosi 10 m, most znajduje się w granicach stacji
D. Długość toru na wiadukcie wynosi 15 m, wiadukt jest umiejscowiony w granicach stacji
Organizacja robót związanych …

Zgodnie z fragmentem Instrukcji Id2 maksymalna odległość w świetle pomiędzy elementami wypełnienia poręczy od strony krawędzi przęsła dla chodników użytku publicznego wynosi

Fragment Instrukcji Id2
Oddział 1.2.4. Chodniki służbowe
1.Przęsła mostów i wiaduktów muszą być wyposażone w chodniki służbowe o szerokości w świetle nie mniejszej niż 0,75 m, chyba że ukształtowanie konstrukcji powoduje iż pieszy ruch służbowy nie koliduje ze ścianą budowli.
1a.Na nowych lub modernizowanych mostach i wiaduktach o długości większej niż 15 m powinny być wydzielone obustronne chodniki o szerokości nie mniejszej niż 0,75 m.
2.Wszystkie chodniki służbowe muszą być zaopatrzone od strony krawędzi przęsła w poręcze o wysokości nie mniejszej niż 1,10 m, chyba że sama konstrukcja przęsła stanowi dostateczne zabezpieczenie Rozstaw elementów wypełnienia poręczy nie może być większy niż 0,30 m.
Oddział 1.2.5 Chodniki użytku publicznego
1.Szerokość chodników użytku publicznego usytuowanych na mostach i wiaduktach, mierzona w świetle poręczy, nie może być mniejsza niż 1,50 m.
2.Chodniki użytku publicznego muszą być zaopatrzone w:
1) poręcz od strony toru - wysokości nie mniejszej niż 1,50 m i odległości w świetle pomiędzy elementami wypełnienia nie większej niż 0,15 m;
2) poręcz od strony krawędzi przęsła - wysokości nie mniejszej niż 1,10 m i odległości w świetle pomiędzy elementami wypełnienia nie większej niż 0,15 m.

A. 30 cm
B. 150 cm
C. 15 cm
D. 110 cm
Organizacja robót związanych …

Przy planowaniu rozkładu dróg na terenie budowy, wskazane jest, aby układ ich sieci, o ile to możliwe, dostosować do

A. lokalizacji pomieszczeń magazynowych i warsztatowych
B. kierunków przyszłych dróg stałych
C. efektywnego transportu na plac robót
D. ruchu okrężnego na terenie budowy obiektu
Organizacja robót związanych …

Rozpoczęcie budowy obiektu mostowego jest możliwe

A. natychmiast po zatwierdzeniu dokumentacji oraz kosztorysu
B. po zebraniu wszystkich niezbędnych środków, materiałów oraz sprzętu do budowy
C. po podpisaniu protokołu dotyczącego przekazania placu budowy
D. niezwłocznie po zawarciu umowy na realizację obiektu
Organizacja robót związanych …

Do robót, które wymagają zamknięcia toru, można zaliczyć

A. wymianę podkładek, przekładek i łubek
B. wymianę pojedynczych podkładów co czwarty podkład
C. oczyszczenie lub wymianę podsypki sposobem ręcznym
D. spawanie szyn oraz napawanie iglic
Organizacja robót związanych …

Który z poniższych dokumentów jest niezbędny do rozpoczęcia prac budowlanych?

A. Pozwolenie na budowę
B. Świadectwo energetyczne
C. Zlecenie na dostawę stali
D. Umowa z dostawcą betonu
Organizacja robót związanych …

Zgodnie z fragmentem Instrukcji Id1 odległość sygnalistów od grupy roboczej wychodzącej z zadymionego tunelu nie może być większa niż

Fragment Instrukcji Id1
(…)
27.prowadzenie robót na mostach, wiaduktach, w tunelach i wysokich peronach przy użyciu ciężkich maszyn
i sprzętu dozwolone jest tylko na torach zamkniętych dla ruchu pojazdów kolejowych,
28.wykusze na mostach i wnęki w tunelach powinny być utrzymane w należytym stanie technicznym, wolne od materiałów i sprzętu. Wnęki w tunelach powinny być wydzielone wewnątrz, łącznie z pasem szerokości co najmniej 30 cm przy wnęce i oświetlone białym światłem na stropie wnęki. Rozmieszczenie wnęk powinno być oznaczone na ścianach tunelu odpowiednimi znakami (strzałkami), wskazującymi położenie najbliższej wnęki,
29.grupa robocza wchodząca lub wychodząca z nieprzejrzystego lub zadymionego tunelu, powinna być chroniona od czoła i od tyłu przez sygnalistów wyposażonych w przybory sygnalizacyjne (trąbkę, chorągiewkę i białe światło latarki z czerwonym światłem). Odległość sygnalistów od grupy roboczej nie powinna być większa niż 300 m. W przypadku zbliżania się pojazdu kolejowego, sygnaliści powinni ostrzec grupę roboczą sygnałem trąbki, a w razie potrzeby zatrzymać pociąg lub pojazd sygnałem D1 – „Stój",
30.przed wejściem grupy roboczej do tunelu i po jej wyjściu, kierownik robót obowiązany jest sprawdzić stan liczbowy grupy, odczytując nazwiska z karty zapisu (dokumentu pracy),
(…)

A. 100 m
B. 10 m
C. 300 m
D. 30 m
Organizacja robót związanych …

Aby zapewnić bezpieczeństwo wysokich wykopów, należy wykorzystać szczelne ścianki stalowe o

A. najkrótszych szczelinach w zamku
B. najmniejszym wskaźniku wytrzymałości
C. najdłuższych szczelinach w zamku
D. największym wskaźniku wytrzymałości
Organizacja robót związanych …

Przygotowanie planu zagospodarowania terenu budowy wykonuje się w formie planu sytuacyjnego, na którym należy uwzględnić

A. okres realizacji budowy
B. typ i wymiary obiektu
C. sposoby pracy oraz zastosowanie sprzętu
D. lokalizację składowisk oraz magazynów
Organizacja robót związanych …

Co należy zrobić, gdy podczas rutynowej inspekcji zauważono znaczące ubytki oraz luzy w śrubach w połączeniach węzłowych dźwigara kratowego stalowego mostu?

A. wstrzymać ruch na moście
B. obserwować dźwigar w czasie użytkowania
C. zmniejszyć nośność mostu
D. zmniejszyć prędkość pociągów
Organizacja robót związanych …

Odbiór mostu po przeprowadzeniu prac remontowych oznacza odbiór

A. wstępny, przed zezwoleniem na użytkowanie obiektu
B. ostateczny, po dwóch tygodniach funkcjonowania obiektu
C. wstępny, po zezwoleniu na użytkowanie obiektu
D. ostateczny, przed zezwoleniem na użytkowanie obiektu
Organizacja robót związanych …

Przed rozpoczęciem betonowania podpory mostu należy udokumentować to wpisem w dzienniku budowy?

A. zapotrzebowanie na mieszankę betonową
B. zmiany wprowadzane do projektu
C. kolejność planowanych czynności
D. odbiór deskowania i zbrojenia
Organizacja robót związanych …

Na moście jednotorowym o długości 40 m jest planowana wymiana odbojnic. Zgodnie z danymi zawartymi w tabeli w miejscu robót należy

Fragment Instrukcji kolejowej Id-1
Lp.Rodzaj wykonywanych robótSposób zabezpieczenia miejsca robótUwagi
23Zakładanie lub wymiana na mostach odbojnic, blach, chodników, pomostów p. poż.
  • na mostach o długości do 20 m ograniczyć prędkość do 50 km/h, sygnalista,
  • na mostach o długości powyżej 20 m tor zamknięty; sygnał D1 „Stój" zgodnie z instrukcją Ie-1(E-1).
Na mostach dwutorowych ograniczyć prędkość do 30 km/h na torze sąsiednim.

A. ograniczyć prędkość ruchu do 50 km/h.
B. ustawić sygnalistów.
C. zamknąć ruch sygnałem D1 "Stój".
D. ograniczyć prędkość ruchu do 30 km/h.
Organizacja robót związanych …

W trakcie prac na mostach o długości do 50 m, gdy zbliżają się pociągi lub pojazdy szynowe, pracownicy mają obowiązek

A. zejść na pomost i ustawić się jak najbliżej bariery
B. opuścić most
C. zejść z toru
D. pozostać na moście w bezpiecznej odległości
Organizacja robót związanych …

Co należy uwzględnić przy planowaniu tras dojazdowych na plac budowy obiektu inżynieryjnego?

A. Lokalizację najbliższego magazynu materiałów
B. Składowanie odpadów budowlanych
C. Warunki terenowe i istniejącą infrastrukturę drogową
D. Rodzaj używanego sprzętu budowlanego
Organizacja robót związanych …

Kto jest odpowiedzialny za zamieszczenie tablicy informacyjnej na budowie oraz przygotowanie Planu Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia?

A. kierownika budowy
B. wykonawcy
C. inwestora
D. inspektora nadzoru