Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Montaż i eksploatacja środków…

Kiedy należy przeprowadzić wymianę oleju w przekładni lokomotywy?

A. zgodnie z harmonogramem konserwacji
B. co dwa lata, niezależnie od przebiegu
C. tylko w przypadku awarii
D. po przejechaniu każdej trasy
Montaż i eksploatacja środków…

Hamowanie elektrodynamiczne (nie rekuperacyjne) oznacza utratę energii elektrycznej

A. poprzez przekazywanie jej do sieci powrotnej
B. i przekazywaniu jej do sieci trakcyjnej
C. w konwerterach energii elektrycznej
D. na elementach oporowych
Montaż i eksploatacja środków…

Przedstawione w tabeli parametry odnoszą się do

Oznaczenie typuEE541
Napięcie znamionowe [V]3000/2
Moc ciągła [kW]500
Moc godzinowa [kW]520
Prąd mocy ciągłej [A]355
Prąd mocy godzinowej [A]370
Prędkość obrotowa mocy ciągłej [obr./min]965
Prędkość obrotowa mocy godzinowej [obr./min]930
Rodzaj uzwojenia wzbudzeniaszeregowe
Masa [kg]4200

A. prądnicy pomocniczej prądu przemiennego.
B. elektrycznego silnika sprężarki głównej lokomotywy.
C. spalinowego silnika trakcyjnego.
D. elektrycznego silnika trakcyjnego prądu stałego.
Montaż i eksploatacja środków…

Biały dym wydobywający się z układu wydechowego silnika spalinowego środka transportu jest oznaką

A. zbyt ubogiej mieszanki paliwa spalanej w silniku
B. zbyt bogatej mieszanki paliwa spalanej w silniku
C. zużycia pierścieni tłokowych i/lub gładzi cylindrowych w wyniku przedostawania się oleju silnikowego do komory spalania
D. rozszczelnienia głowicy silnika i przedostawania się cieczy chłodzącej do komory spalania
Montaż i eksploatacja środków…

Typ zawieszenia elektrycznego silnika trakcyjnego, w którym jedna strona jest podwieszona do ramy wózka, a druga spoczywa na zestawie kołowym, określa się jako

A. nieusprężynowanym
B. sztywnym
C. półusprężynowanym
D. usprężynowanym
Montaż i eksploatacja środków…

Które z poniższych urządzeń jest używane do zmiany kierunku jazdy pojazdu szynowego poprzez odwrócenie biegunowości prądu w silnikach trakcyjnych?

A. bocznik oporowy
B. nastawnik kierunkowy
C. wyłącznik szybki
D. przekaźnik czasowy
Montaż i eksploatacja środków…

Jaki rodzaj prądu jest stosowany do zasilania większości pociągów w Polsce?

A. prąd zmienny jednofazowy
B. prąd zmienny dwufazowy
C. prąd trójfazowy
D. prąd stały
Montaż i eksploatacja środków…

Aby chronić elektryczne silniki trakcyjne przed nadmiernym obciążeniem spowodowanym zbyt wysokim poborem prądu, wykorzystuje się

A. przekaźniki nadmiarowo-prądowe
B. odłącznik nożowy
C. bezpieczniki w obwodach pomocniczych
D. odłącznik uszyniający
Montaż i eksploatacja środków…

Aby chronić elektryczne silniki trakcyjne przed przeciążeniem spowodowanym nadmiernym poborem prądu, stosuje się

A. styczniki liniowe
B. wyłączniki nożycowe
C. przekaźniki nadmiarowo-prądowe
D. wyłączniki szybkie
Montaż i eksploatacja środków…

W starszych pojazdach z silnikami trakcyjnymi prądu stałego ograniczenie poboru prądu podczas rozruchu realizuje się za pomocą

A. układu LC
B. obwodów bocznikowania
C. rezystorów rozruchowych
D. przełącznika zaczepów transformatora
Montaż i eksploatacja środków…

W celu regulacji obrotów szeregowych silników trakcyjnych prądu stałego w trakcie jazdy bez obciążenia wykorzystuje się

A. bocznikowanie uzwojenia wirnika
B. przekaźniki automatycznego rozruchu
C. oporniki podłączane między uzwojenia twornika i stojana
D. bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia stojana
Montaż i eksploatacja środków…

Lokomotywa z układem osi Bo’Bo’+Bo’Bo’ to pojazd

A. jednoczłonowy, ośmioosiowy z dwiema wózkami, gdzie każda oś ma indywidualne silniki trakcyjne
B. dwuczłonowy, w którym każdy człon ma dwa wózki dwuosiowe, a osie są napędzane grupowo
C. jednoczłonowy, czteroosiowy z dwiema wózkami, w których każda oś jest napędzana osobnymi silnikami trakcyjnymi
D. dwuczłonowy, w którym każdy człon posiada dwa wózki dwuosiowe, z indywidualnym napędem wszystkich osi
Montaż i eksploatacja środków…

W głównym obwodzie lokomotywy spalinowej z elektryczną przekładnią zastosowano prądnicę synchroniczną prądu przemiennego. Aby zasilić silniki trakcyjne prądu stałego, w jednostce przetwórczej wymagany jest

A. przetwornica wirowa
B. prostownik
C. falownik napięcia
D. regulator odśrodkowy
Montaż i eksploatacja środków…

W spalinowych pojazdach kolejowych, w systemie przenoszenia mocy między silnikiem a osiami napędowymi, wykorzystywane są przekładnie

A. elektryczne i klinowe
B. bezwładnościowe i hydrostatyczne
C. mechaniczne, elektryczne i hydrauliczne
D. pasowe, elektroniczne i cierne
Montaż i eksploatacja środków…

Wał korbowy stanowi część

A. silnika trakcyjnego spalinowego
B. systemu przenoszenia mocy silnika elektrycznego
C. przekładni hydromechanicznej
D. mechanizmu napędowego wiązarów
Montaż i eksploatacja środków…

Bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia w silniku trakcyjnym prądu stałego ma na celu

A. zmianę kierunku obrotów silnika trakcyjnego
B. dezaktywację silnika w razie jego awarii
C. sterowanie prędkością obrotową silnika trakcyjnego
D. realizację samoczynnego uruchomienia pojazdu
Montaż i eksploatacja środków…

Parametry zamieszczone w tabeli dotyczą

Napięcie znamionowe3000/2 V
Moc godzinowa520 kW
Prąd godzinowy370 A
Prędkość obrotowa przy mocy godzinowej956 obr./min
Sprawność93,6%
Moc ciągła500 kW
Prąd mocy ciągłej355 A
Masa bez przekładni zębatej i osłony przekładni4210 kg

A. prądnicy pomocniczej.
B. silnika trakcyjnego.
C. akumulatora.
D. przetwornicy statycznej.
Montaż i eksploatacja środków…

Jak definiuje się pojazd z układem Bo' Bo'?

A. zespół trakcyjny składający się z trzech wózków dwuosiowych, z czego skrajne są toczne, a środkowy jest napędzany.
B. jednoczłonowa lokomotywa czteroosiowa z dwoma wózkami, gdzie każda oś jest napędzana osobnymi silnikami trakcyjnymi.
C. dwuczłonowa lokomotywa, w której każdy z członów ma 3 osie osadzone sztywno w ramie, z tym że skrajne są napędzane, a środkowa jest toczna.
D. jednoczłonowa lokomotywa sześcioosiowa z dwoma wózkami, w których skrajne osie są napędowe, a środkowa jest toczna.