Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Pełnienie wachty morskiej i p…

Po wydaniu polecenia "Port ten" kapitan powinien

A. wychylić ster o 10 stopni w stronę prawej burty
B. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku lewej burty
C. wychylić ster 10 stopni na lewą burtę
D. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku prawej burty
Pełnienie wachty morskiej i p…

Sygnał widoczny na ekranie radaru działającego impulsowo w paśmie X (3 cm), który składa się z kreski oraz dwóch kropek (litera D), to

A. sygnał rakonu wskazującego tor głębokowodny
B. sygnał rakonu oznaczającego nowe niebezpieczeństwo
C. sygnał dowolnego rakonu
D. sygnał SART
TWO.07 Pytanie 44
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jakim kolorem na mapach nawigacyjnych Admiralicji Brytyjskiej oznaczane są osuchy?

A. Zielono-oliwkowym
B. Białym
C. Żółtym
D. Niebieskim
Pełnienie wachty morskiej i p…

W warunkach ograniczonej widoczności, statek z napędem mechanicznym, który jest w drodze, ale ma zatrzymane silniki i nie porusza się po wodzie, powinien emitować

A. z przerwami nie większymi niż 2 minuty dwa dźwięki długie następujące po sobie
B. z przerwami nie większymi niż 2 minuty trzy dźwięki: jeden długi i dwa krótkie następujące po sobie
C. z przerwami nie większymi niż 1 minuta jeden dźwięk długi
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
Pełnienie wachty morskiej i p…

Dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek za pomocą gwizdka oznaczają

A. zmieniam mój kurs w prawo
B. statek mechaniczny w trakcie rejsu, który nie porusza się po wodzie
C. statek rybacki prowadzący połowy różne od trałowania
D. zmieniam mój kurs w lewo
Pełnienie wachty morskiej i p…

Sygnał alarmowy o opuszczeniu jednostki morskiej ogłasza się poprzez wielokrotne nadawanie dzwonkami alarmowymi oraz gwizdkiem, tworząc sekwencję składającą się z następujących dźwięków

A. trzech krótkich, trzech długich, trzech krótkich
B. co najmniej siedmiu krótkich i jednego długiego
C. dwóch krótkich i jednego długiego
D. trzech długich
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po usłyszeniu sygnału alarmowego, składającego się z siedmiu krótkich dźwięków oraz jednego długiego, powinno się

A. właściwie się ubrać i udać do ustalonego miejsca zbiórki
B. natychmiast przystąpić do opuszczenia statku zbiorowymi środkami ratunkowymi
C. właściwie się ubrać i udać do najbliższego punktu ratunkowego
D. zapoznać się z zasadami działania określonymi w planie alarmowym
TWO.07 Pytanie 56
Pełnienie wachty morskiej i p…

Pomiar wysokości Gwiazdy Polarnej pozwala na ustalenie

A. pozycji, z której obserwuje się statek
B. szerokości geograficznej miejsca obserwacji statku
C. długości geograficznej miejsca obserwacji statku
D. lokalnego kąta godzinnego punktu Barana
Pełnienie wachty morskiej i p…

W miarę możliwości, niebezpieczne ładunki powinny być załadowywane na semikontenerowiec jako ostatnie?

A. bezpośrednio po zacumowaniu
B. w dowolnym momencie, ponieważ brak jest zaleceń w tej kwestii
C. w pierwszej kolejności
D. jako ostatnie
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po ogłoszeniu alarmu "ewakuacji statku" ewakuacja odbywa się

A. na polecenie bosmana o ewakuacji statku
B. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego ( • • —)
C. na polecenie kapitana o ewakuacji statku
D. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego (• • • • • • • —)
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek znajdujący się na mieliźnie powinien sygnalizować

A. dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
B. światła jednostki będącej na kotwicy
C. światła jednostki stojącej na kotwicy oraz dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
D. trzy czerwone światła ustawione w linii pionowej
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jaki jest namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie, gdy jednostka pływa kursem rzeczywistym KR=320º, a poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º?

A. 235º
B. 050º
C. 225º
D. 055º
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku płynącym KR = 090º i prędkością v = 10 węzłów obserwowano wzrokowo i za pomocą radaru zbliżającą się jednostkę. Naniesiono jej pozycję na nakres radarowy, zgodnie z tabelą. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, że

Pozycja 1godzina 1500NR = 045,0°dr = 5 Mm
Pozycja 2godzina 1506NR = 040,5°dr = 4 Mm

A. obserwowana jednostka przejdzie za rufą statku własnego w bezpiecznej odległości.
B. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma obserwowana jednostka.
C. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma statek własny.
D. obserwowana jednostka przejdzie przed dziobem statku własnego w bezpiecznej odległości.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jak zmieni się szerokość geograficzna statku, który płynie pod kątem drogi nad dnem KD=180° z prędkością v=20 węzłów, po 12 godzinach żeglugi?

A. zmniejszy się o 4′
B. wzrośnie o 120′
C. wzrośnie o 4°
D. spadnie o 4°
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jedynie dwa czerwone światła ustawione w pionowej linii i dostrzegalne wokół horyzontu wskazują

A. statek, który nie kontroluje swoich ruchów
B. statek, który nie kontroluje swoich ruchów i nie posuwa się po wodzie
C. statek z ograniczoną zdolnością manewrowania
D. statek o ograniczonym zanurzeniu
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z zaleceniami PRS, skorygowana wartość początkowa wysokości metacentrycznej jednostki pływającej, która nie jest kontenerowcem, statkiem pasażerskim ani statkiem rybackim, powinna

A. wynosić maksymalnie 1,8 m
B. wynosić co najmniej 0,30 m (jedną stopę)
C. być dodatnia
D. wynosić co najmniej 0,15 m
TWO.07 Pytanie 71
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z klasyfikacją zachmurzenia, gdy całe niebo, czyli 8/8, jest zasłonięte przez chmury, to jak to określamy?

A. słonecznie
B. częściowo pochmurno
C. głównie pochmurno
D. zachmurzone
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeśli wektor prędkości względnej obiektu obserwowanego przy użyciu radaru jest równoległy do wektora prędkości własnego statku, ma identyczną długość, ale przeciwny kierunek, to

A. obserwowana jednostka nie zmienia swego położenia względem statku własnego.
B. obserwowana jednostka ma zerową prędkość rzeczywistą
C. statek własny i jednostka obserwowana poruszają się w tym samym kierunku.
D. statek własny oraz obserwowana jednostka poruszają się w przeciwnych kierunkach.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na podstawie poniższej kombinacji tendencji namiaru i odległości do obserwowanego echa radarowego wskaż sytuację, w której statek własny i obserwowana jednostka są całkowicie bezpieczne.

Namiar na obserwowaną jednostkęOdległość do obserwowanej jednostki
A.nie zmienia sięszybko maleje
B.zmienia się wolnomaleje
C.zmienia się szybkomaleje
D.ma dowolną wartośćnie zmienia się lub wzrasta

A. B.
B. D.
C. C.
D. A.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Podczas ruchu jednostki do przodu, siła naporu na ster działa

A. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i prostopadle do niego
B. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i prostopadle do niego
C. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i równolegle do niego
D. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i równolegle do niego
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po wydaniu polecenia "Keep the forward spring" co należy zrobić?

A. utrzymywać napiętą linę podaną z rufy w kierunku dziobu
B. utrzymywać napiętą linę podaną z dziobu w kierunku rufy
C. wybrać luz na linie podanej w kierunku przed dziobem statku
D. wybrać luz na linie podanej z dziobu w stronę rufy