Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Pełnienie wachty morskiej i p…

Po wydaniu polecenia "Port ten" kapitan powinien

A. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku lewej burty
B. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku prawej burty
C. wychylić ster 10 stopni na lewą burtę
D. wychylić ster o 10 stopni w stronę prawej burty
Pełnienie wachty morskiej i p…

Sygnał widoczny na ekranie radaru działającego impulsowo w paśmie X (3 cm), który składa się z kreski oraz dwóch kropek (litera D), to

A. sygnał SART
B. sygnał dowolnego rakonu
C. sygnał rakonu oznaczającego nowe niebezpieczeństwo
D. sygnał rakonu wskazującego tor głębokowodny
TWO.07 Pytanie 44
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jakim kolorem na mapach nawigacyjnych Admiralicji Brytyjskiej oznaczane są osuchy?

A. Żółtym
B. Zielono-oliwkowym
C. Niebieskim
D. Białym
Pełnienie wachty morskiej i p…

W warunkach ograniczonej widoczności, statek z napędem mechanicznym, który jest w drodze, ale ma zatrzymane silniki i nie porusza się po wodzie, powinien emitować

A. z przerwami nie większymi niż 1 minuta jeden dźwięk długi
B. z przerwami nie większymi niż 2 minuty trzy dźwięki: jeden długi i dwa krótkie następujące po sobie
C. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty dwa dźwięki długie następujące po sobie
Pełnienie wachty morskiej i p…

Dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek za pomocą gwizdka oznaczają

A. zmieniam mój kurs w prawo
B. zmieniam mój kurs w lewo
C. statek rybacki prowadzący połowy różne od trałowania
D. statek mechaniczny w trakcie rejsu, który nie porusza się po wodzie
Pełnienie wachty morskiej i p…

Sygnał alarmowy o opuszczeniu jednostki morskiej ogłasza się poprzez wielokrotne nadawanie dzwonkami alarmowymi oraz gwizdkiem, tworząc sekwencję składającą się z następujących dźwięków

A. dwóch krótkich i jednego długiego
B. trzech krótkich, trzech długich, trzech krótkich
C. trzech długich
D. co najmniej siedmiu krótkich i jednego długiego
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po usłyszeniu sygnału alarmowego, składającego się z siedmiu krótkich dźwięków oraz jednego długiego, powinno się

A. zapoznać się z zasadami działania określonymi w planie alarmowym
B. natychmiast przystąpić do opuszczenia statku zbiorowymi środkami ratunkowymi
C. właściwie się ubrać i udać do najbliższego punktu ratunkowego
D. właściwie się ubrać i udać do ustalonego miejsca zbiórki
TWO.07 Pytanie 56
Pełnienie wachty morskiej i p…

Pomiar wysokości Gwiazdy Polarnej pozwala na ustalenie

A. szerokości geograficznej miejsca obserwacji statku
B. długości geograficznej miejsca obserwacji statku
C. pozycji, z której obserwuje się statek
D. lokalnego kąta godzinnego punktu Barana
Pełnienie wachty morskiej i p…

W miarę możliwości, niebezpieczne ładunki powinny być załadowywane na semikontenerowiec jako ostatnie?

A. w pierwszej kolejności
B. w dowolnym momencie, ponieważ brak jest zaleceń w tej kwestii
C. bezpośrednio po zacumowaniu
D. jako ostatnie
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po ogłoszeniu alarmu "ewakuacji statku" ewakuacja odbywa się

A. na polecenie bosmana o ewakuacji statku
B. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego ( • • —)
C. na polecenie kapitana o ewakuacji statku
D. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego (• • • • • • • —)
Pełnienie wachty morskiej i p…

Statek znajdujący się na mieliźnie powinien sygnalizować

A. światła jednostki będącej na kotwicy
B. światła jednostki stojącej na kotwicy oraz dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
C. trzy czerwone światła ustawione w linii pionowej
D. dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jaki jest namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie, gdy jednostka pływa kursem rzeczywistym KR=320º, a poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º?

A. 055º
B. 050º
C. 235º
D. 225º
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na statku płynącym KR = 090º i prędkością v = 10 węzłów obserwowano wzrokowo i za pomocą radaru zbliżającą się jednostkę. Naniesiono jej pozycję na nakres radarowy, zgodnie z tabelą. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, że

Pozycja 1godzina 1500NR = 045,0°dr = 5 Mm
Pozycja 2godzina 1506NR = 040,5°dr = 4 Mm

A. obserwowana jednostka przejdzie przed dziobem statku własnego w bezpiecznej odległości.
B. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma obserwowana jednostka.
C. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma statek własny.
D. obserwowana jednostka przejdzie za rufą statku własnego w bezpiecznej odległości.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jak zmieni się szerokość geograficzna statku, który płynie pod kątem drogi nad dnem KD=180° z prędkością v=20 węzłów, po 12 godzinach żeglugi?

A. wzrośnie o 4°
B. wzrośnie o 120′
C. zmniejszy się o 4′
D. spadnie o 4°
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jedynie dwa czerwone światła ustawione w pionowej linii i dostrzegalne wokół horyzontu wskazują

A. statek, który nie kontroluje swoich ruchów i nie posuwa się po wodzie
B. statek o ograniczonym zanurzeniu
C. statek, który nie kontroluje swoich ruchów
D. statek z ograniczoną zdolnością manewrowania
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z zaleceniami PRS, skorygowana wartość początkowa wysokości metacentrycznej jednostki pływającej, która nie jest kontenerowcem, statkiem pasażerskim ani statkiem rybackim, powinna

A. wynosić co najmniej 0,30 m (jedną stopę)
B. wynosić maksymalnie 1,8 m
C. być dodatnia
D. wynosić co najmniej 0,15 m
TWO.07 Pytanie 71
Pełnienie wachty morskiej i p…

Zgodnie z klasyfikacją zachmurzenia, gdy całe niebo, czyli 8/8, jest zasłonięte przez chmury, to jak to określamy?

A. częściowo pochmurno
B. głównie pochmurno
C. słonecznie
D. zachmurzone
Pełnienie wachty morskiej i p…

Jeśli wektor prędkości względnej obiektu obserwowanego przy użyciu radaru jest równoległy do wektora prędkości własnego statku, ma identyczną długość, ale przeciwny kierunek, to

A. statek własny oraz obserwowana jednostka poruszają się w przeciwnych kierunkach.
B. statek własny i jednostka obserwowana poruszają się w tym samym kierunku.
C. obserwowana jednostka ma zerową prędkość rzeczywistą
D. obserwowana jednostka nie zmienia swego położenia względem statku własnego.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Na podstawie poniższej kombinacji tendencji namiaru i odległości do obserwowanego echa radarowego wskaż sytuację, w której statek własny i obserwowana jednostka są całkowicie bezpieczne.

Namiar na obserwowaną jednostkęOdległość do obserwowanej jednostki
A.nie zmienia sięszybko maleje
B.zmienia się wolnomaleje
C.zmienia się szybkomaleje
D.ma dowolną wartośćnie zmienia się lub wzrasta

A. C.
B. D.
C. A.
D. B.
Pełnienie wachty morskiej i p…

Podczas ruchu jednostki do przodu, siła naporu na ster działa

A. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i prostopadle do niego
B. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i prostopadle do niego
C. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i równolegle do niego
D. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i równolegle do niego
Pełnienie wachty morskiej i p…

Po wydaniu polecenia "Keep the forward spring" co należy zrobić?

A. wybrać luz na linie podanej w kierunku przed dziobem statku
B. wybrać luz na linie podanej z dziobu w stronę rufy
C. utrzymywać napiętą linę podaną z rufy w kierunku dziobu
D. utrzymywać napiętą linę podaną z dziobu w kierunku rufy