Filtrowanie pytań
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
A. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku lewej burty
B. zmienić kurs o 10 stopni w kierunku prawej burty
C. wychylić ster 10 stopni na lewą burtę
D. wychylić ster o 10 stopni w stronę prawej burty
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Trzy kolejno występujące dźwięki: jeden krótki, jeden długi oraz jeden krótki mogą emitować gwizdkiem statki
A. na mieliźnie
B. zajęty holowaniem
C. zamierzający wyprzedzić drugi statek z jego lewej burty
D. na kotwicy
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Sygnał widoczny na ekranie radaru działającego impulsowo w paśmie X (3 cm), który składa się z kreski oraz dwóch kropek (litera D), to
A. sygnał SART
B. sygnał dowolnego rakonu
C. sygnał rakonu oznaczającego nowe niebezpieczeństwo
D. sygnał rakonu wskazującego tor głębokowodny
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jakim kolorem na mapach nawigacyjnych Admiralicji Brytyjskiej oznaczane są osuchy?
A. Żółtym
B. Zielono-oliwkowym
C. Niebieskim
D. Białym
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jaki jest kierunek 225º w systemie ćwiartkowym, gdy zamienimy go z systemu okrężnego?
A. N45º E
B. S45º E
C. N45º W
D. S45º W
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zgodnie z klasyfikacją towarów niebezpiecznych przedstawiony na rysunku piktogram oznacza

A. materiały samozapalne.
B. materiały utleniające
C. substancje stałe łatwopalne.
D. gazy palne.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
W warunkach ograniczonej widoczności, statek z napędem mechanicznym, który jest w drodze, ale ma zatrzymane silniki i nie porusza się po wodzie, powinien emitować
A. z przerwami nie większymi niż 1 minuta jeden dźwięk długi
B. z przerwami nie większymi niż 2 minuty trzy dźwięki: jeden długi i dwa krótkie następujące po sobie
C. z przerwami nie większymi niż 2 minuty jeden dźwięk długi
D. z przerwami nie większymi niż 2 minuty dwa dźwięki długie następujące po sobie
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Dwa krótkie dźwięki nadawane przez statek za pomocą gwizdka oznaczają
A. zmieniam mój kurs w prawo
B. zmieniam mój kurs w lewo
C. statek rybacki prowadzący połowy różne od trałowania
D. statek mechaniczny w trakcie rejsu, który nie porusza się po wodzie
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Lina cumownicza, która rozciąga się od dziobu jednostki pływającej i jest przymocowana do nabrzeża na wysokości śródokręcia, to
A. szpring rufowy
B. brest rufowy
C. brest dziobowy
D. szpring dziobowy
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Brest to lina cumownicza skierowana
A. z dziobu jednostki w stronę przodu.
B. prostopadle do brzegu.
C. z rufy jednostki w stronę dziobu.
D. z dziobu jednostki w kierunku rufy.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Sygnał alarmowy o opuszczeniu jednostki morskiej ogłasza się poprzez wielokrotne nadawanie dzwonkami alarmowymi oraz gwizdkiem, tworząc sekwencję składającą się z następujących dźwięków
A. dwóch krótkich i jednego długiego
B. trzech krótkich, trzech długich, trzech krótkich
C. trzech długich
D. co najmniej siedmiu krótkich i jednego długiego
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Oficer wachtowy za pomocą radaru ustalił odległość do nadciągającego statku na poziomie 1,5 mili morskiej.
 Jaką wartość ta odległość ma w kablach?
A. 15 kabli
B. 30 kabli
C. 1,5 kabla
D. 150 kabli
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
W warunkach ograniczonej widoczności statek napędzany silnikiem powinien co najwyżej co 2 minuty emitować
A. jeden długi oraz dwa krótkie dźwięki
B. dwa długie dźwięki
C. jeden długi i trzy krótkie dźwięki
D. jeden długi dźwięk
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Po usłyszeniu sygnału alarmowego, składającego się z siedmiu krótkich dźwięków oraz jednego długiego, powinno się
A. zapoznać się z zasadami działania określonymi w planie alarmowym
B. natychmiast przystąpić do opuszczenia statku zbiorowymi środkami ratunkowymi
C. właściwie się ubrać i udać do najbliższego punktu ratunkowego
D. właściwie się ubrać i udać do ustalonego miejsca zbiórki
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Statek, którego zanurzenie jest ograniczone, powinien być widoczny w ciągu dnia
A. stożek z wierzchołkiem skierowanym w dół
B. trzy kule
C. walec
D. stożek z wierzchołkiem skierowanym do góry
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Pomiar wysokości Gwiazdy Polarnej pozwala na ustalenie
A. szerokości geograficznej miejsca obserwacji statku
B. długości geograficznej miejsca obserwacji statku
C. pozycji, z której obserwuje się statek
D. lokalnego kąta godzinnego punktu Barana
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Przedstawiony na rysunku sygnał jednoflagowy wg Międzynarodowego Kodu Sygnałowego oznacza, że

A. mam pilota na statku.
B. potrzebuję holownika.
C. potrzebuję pomocy.
D. wlokę moją kotwicę.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jakie rozwiązanie pozwala na uzyskanie najbardziej precyzyjnej lokalizacji obserwowanej?
A. GPS WAAS
B. GPS RTK
C. DGPS standardu IALA
D. GPS
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
W miarę możliwości, niebezpieczne ładunki powinny być załadowywane na semikontenerowiec jako ostatnie?
A. w pierwszej kolejności
B. w dowolnym momencie, ponieważ brak jest zaleceń w tej kwestii
C. bezpośrednio po zacumowaniu
D. jako ostatnie
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Problemów dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa statków oraz obiektów portowych dotyczy
A. poradnik IAMSAR
B. kodeks ISM
C. kodeks LSA
D. kodeks ISPS
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Wszystkie manewry, które nie zostaną zakończone przed zmianą nawigacyjnej wacht, powinny być przeprowadzane pod nadzorem
A. oficera przyjmującego wachtę
B. oficera zdającego wachtę
C. kapitana statku
D. pierwszego oficera
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Po ogłoszeniu alarmu "ewakuacji statku" ewakuacja odbywa się
A. na polecenie bosmana o ewakuacji statku
B. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego ( • • —)
C. na polecenie kapitana o ewakuacji statku
D. po usłyszeniu sygnału dźwiękowego (• • • • • • • —)
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Statek znajdujący się na mieliźnie powinien sygnalizować
A. światła jednostki będącej na kotwicy
B. światła jednostki stojącej na kotwicy oraz dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
C. trzy czerwone światła ustawione w linii pionowej
D. dwa czerwone światła ustawione w linii pionowej
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jaki jest namiar żyrokompasowy na znak nawigacyjny znajdujący się na prawym trawersie, gdy jednostka pływa kursem rzeczywistym KR=320º, a poprawka żyrokompasu wynosi Δż= –5º?
A. 055º
B. 050º
C. 235º
D. 225º
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jaki sygnał flagowy powinien być wywieszony na statku w przypadku, gdy ktoś wypadnie za burtę i zostanie podjęta właściwa akcja poszukiwawczo-ratunkowa?
A. CHARLIE
B. LIMA
C. NOVEMBER
D. OSCAR
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na statku płynącym KR = 090º i prędkością v = 10 węzłów obserwowano wzrokowo i za pomocą radaru zbliżającą się jednostkę. Naniesiono jej pozycję na nakres radarowy, zgodnie z tabelą. Z przeprowadzonej analizy danych wynika, że 
 
| Pozycja 1 | godzina 1500 | NR = 045,0° | dr = 5 Mm | 
| Pozycja 2 | godzina 1506 | NR = 040,5° | dr = 4 Mm | 
A. obserwowana jednostka przejdzie przed dziobem statku własnego w bezpiecznej odległości.
B. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma obserwowana jednostka.
C. istnieje niebezpieczeństwo kolizji, pierwszeństwo ma statek własny.
D. obserwowana jednostka przejdzie za rufą statku własnego w bezpiecznej odległości.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jak zmieni się szerokość geograficzna statku, który płynie pod kątem drogi nad dnem KD=180° z prędkością v=20 węzłów, po 12 godzinach żeglugi?
A. wzrośnie o 4°
B. wzrośnie o 120′
C. zmniejszy się o 4′
D. spadnie o 4°
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zgodnie z regulacjami kodeksu ISPS, najwyższy stopień ochrony bezpieczeństwa zarówno statku, jak i obiektu portowego to stopień
A. zero
B. trzeci
C. pierwszy
D. drugi
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jedynie dwa czerwone światła ustawione w pionowej linii i dostrzegalne wokół horyzontu wskazują
A. statek, który nie kontroluje swoich ruchów i nie posuwa się po wodzie
B. statek o ograniczonym zanurzeniu
C. statek, który nie kontroluje swoich ruchów
D. statek z ograniczoną zdolnością manewrowania
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zgodnie z zaleceniami PRS, skorygowana wartość początkowa wysokości metacentrycznej jednostki pływającej, która nie jest kontenerowcem, statkiem pasażerskim ani statkiem rybackim, powinna
A. wynosić co najmniej 0,30 m (jedną stopę)
B. wynosić maksymalnie 1,8 m
C. być dodatnia
D. wynosić co najmniej 0,15 m
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Zgodnie z klasyfikacją zachmurzenia, gdy całe niebo, czyli 8/8, jest zasłonięte przez chmury, to jak to określamy?
A. częściowo pochmurno
B. głównie pochmurno
C. słonecznie
D. zachmurzone
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jeśli wektor prędkości względnej obiektu obserwowanego przy użyciu radaru jest równoległy do wektora prędkości własnego statku, ma identyczną długość, ale przeciwny kierunek, to
A. statek własny oraz obserwowana jednostka poruszają się w przeciwnych kierunkach.
B. statek własny i jednostka obserwowana poruszają się w tym samym kierunku.
C. obserwowana jednostka ma zerową prędkość rzeczywistą
D. obserwowana jednostka nie zmienia swego położenia względem statku własnego.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Informacja na temat portu docelowego (Destination) jednostki pływającej jest automatycznie przesyłana w określonych interwałach czasowych
A. SSAS
B. AIS
C. radiotelefon UKF z przystawką DSC
D. LRIT
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Statek pozostający na kotwicy, w celu poinformowania innych jednostek o swojej lokalizacji oraz ryzyku kolizji, może sygnalizować gwizdkiem odpowiednią literę w alfabecie Morse’a
A. W
B. U
C. R
D. X
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Na podstawie poniższej kombinacji tendencji namiaru i odległości do obserwowanego echa radarowego wskaż sytuację, w której statek własny i obserwowana jednostka są całkowicie bezpieczne. 
 
| Namiar na obserwowaną jednostkę | Odległość do obserwowanej jednostki | |
|---|---|---|
| A. | nie zmienia się | szybko maleje | 
| B. | zmienia się wolno | maleje | 
| C. | zmienia się szybko | maleje | 
| D. | ma dowolną wartość | nie zmienia się lub wzrasta | 
A. C.
B. D.
C. A.
D. B.
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Podczas ruchu jednostki do przodu, siła naporu na ster działa
A. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i prostopadle do niego
B. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i prostopadle do niego
C. przeciwko kierunkowi wyłożenia steru i równolegle do niego
D. zgodnie z kierunkiem wyłożenia steru i równolegle do niego
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Jednostki pływające określane jako ro-ro to statki przeznaczone do transportu
A. ładunków wtaczanych
B. suchych ładunków masowych
C. kontenerów
D. ładunków drobnicowych
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Kwit sternika jest wystawiany, bądź podpisywany podczas załadunku jednostki przez
A. kapitana
B. bosmana
C. marynarza wachtowego
D. starszego oficera
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Słupy nośne, które wspierają ciężar górnych poziomów, to
A. pilersy
B. denniki
C. zrębnice
D. koferdamy
 Pełnienie wachty morskiej i p… 
Po wydaniu polecenia "Keep the forward spring" co należy zrobić?
A. wybrać luz na linie podanej w kierunku przed dziobem statku
B. wybrać luz na linie podanej z dziobu w stronę rufy
C. utrzymywać napiętą linę podaną z rufy w kierunku dziobu
D. utrzymywać napiętą linę podaną z dziobu w kierunku rufy