Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja transportu oraz o…

Ładunek wystający poza obrys pojazdu w jego bocznej części powinien być oznaczony

Art. 61.

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

A. chorągiewką barwy pomarańczowej.
B. pasami białymi i czerwonymi.
C. pasami czarnymi i czerwonymi.
D. chorągiewką barwy białej.
Organizacja transportu oraz o…

Całkowita masa pojazdu z ładunkiem wynosi 40 ton. Prawidłowo wybranym środkiem transportu jest pojazd

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać:
1)pojazdu pojedynczego, z wyłączeniem naczepy, przyczepy z osią centralną i ciągnika siodłowego:
a) dwuosiowego, z zastrzeżeniem lit. b - 16 t,
b) dwuosiowego autobusu o zawieszeniu kół pneumatycznym lub równoważnym, o ile równoważność ta została wykazana przez producenta pojazdu - 18 t,
c) trzyosiowego - 24 t,
d) o liczbie osi większej niż trzy - 32 t,
e) autobusu przegubowego - 28 t;
2)pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy:
a) o liczbie osi nie większej niż cztery - 32 t.
b) o liczbie osi większej niż cztery, z zastrzeżeniem pkt 3 - 40 t;
3)pojazdu członowego składającego się z trójosiowego pojazdu silnikowego i trójosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym - 44 t.
2. Udział masy na oś (osie) napędową (napędowe) pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25%, a w odniesieniu do samochodu osobowego udział masy na oś przednią nie może być mniejszy niż 30%.
3. Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 1998 r.
4. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust. 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.

A. pojedynczy z 3 osiami.
B. członowy z 5 osiami.
C. członowy z 4 osiami.
D. pojedynczy z 2 osiami.
Organizacja transportu oraz o…

Na zakończenie przewozu oraz przekazania ładunku, według konwencji CMR, odbiorca zobowiązany jest

A. otrzymać jeden egzemplarz listu przewozowego
B. jedynie potwierdzić odbiór ładunku na liście przewozowym przewoźnika
C. otrzymać kopię listu przewozowego i potwierdzić odbiór ładunku
D. odebrać towar i zweryfikować ładunek, list przewozowy zostanie dostarczony pocztą
Organizacja transportu oraz o…

Jakiego typu ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej gwarantuje klientowi wypłatę odszkodowania w przypadku uszkodzenia lub zagubienia przesyłki, która została przyjęta przez przewoźnika, począwszy od momentu przyjęcia towaru do transportu aż do momentu wydania go odbiorcy?

A. OC spedytora
B. CARGO
C. OC przewoźnika
D. Autocasco
Organizacja transportu oraz o…

Ustawa reguluje wymagania kwalifikacyjne, które powinien spełniać kierowca zajmujący się zarobkowymi przewozami drogowymi, a także zasady przyznawania licencji na wykonywanie transportu drogowego?

A. o czasie pracy kierowców
B. o transporcie drogowym
C. prawo o ruchu drogowym
D. prawo przewozowe
Organizacja transportu oraz o…

W podanym fragmencie ustawy definiowany jest transport

13) transport ........................- przewóz rzeczy, podczas którego samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener 20-stopowy lub większy korzysta z drogi w początkowym lub końcowym odcinku przewozu, a na innym odcinku z usług kolei, żeglugi śródlądowej lub transportu morskiego, przy czym odcinek morski przekracza 100 km w linii prostej; odcinek przewozu początkowego lub końcowego oznacza przewóz:

a) pomiędzy punktem, gdzie rzeczy są załadowane, i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią kolejową stacją wyładunkową a punktem, gdzie rzeczy są wyładowane, dla końcowego odcinka lub

b) wewnątrz promienia nieprzekraczającego 150 km w linii prostej ze śródlądowego lub morskiego portu załadunku lub wyładunku;

A. kombinowany.
B. kontynentalny.
C. multimodalny.
D. intermodalny.
Organizacja transportu oraz o…


*W przypadku rozłożenia płatności na raty, stawka wzrasta o 10% Ile wyniesie składka ubezpieczenia, jeżeli przedsiębiorca posiada 10 pojazdów i ubezpiecza je wszystkie, płacąc jednorazowo całą składkę roczną?

Składka roczna
Ubezpieczenie pierwszego pojazdu500 zł*
Ubezpieczenie każdego następnego pojazdu - jeśli firma ubezpiecza od 2 do 10 pojazdów250 zł*
Ubezpieczenie każdego następnego pojazdu - jeśli firma ubezpiecza powyżej 11 pojazdów200 zł*

A. 2 500 zł
B. 3 150 zł
C. 2 750 zł
D. 750 zł
Organizacja transportu oraz o…

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r., minimalny regularny tydzień odpoczynku dla kierowcy zawodowego realizującego międzynarodowy przewóz drogowy wynosi przynajmniej

A. 45 godzin
B. 24 godziny
C. 55 godzin
D. 59 godzin
Organizacja transportu oraz o…

Utrata lub brak przesyłki, wysłanej do transportu, spowodowane przez umyślne działanie lub poważne zaniedbanie spedytora, ma wpływ na wysokość odszkodowania za poniesione straty, które

A. może być maksymalnie równe standardowej wartości przesyłki
B. nie może przekraczać 50% standardowej wartości przesyłki
C. nie może być wyższe niż standardowa wartość przesyłki
D. może być wyższe od standardowej wartości przesyłki
Organizacja transportu oraz o…

Zgodnie z przedstawionym fragmentem rozporządzenia pojazd nienormatywny o długości 29 m, szerokości 4 m, wysokości 4,2 m i masie całkowitej 55 t powinien być pilotowany przez

Fragment Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych
§ 2. 1. Pojazd nienormatywny, który przekracza, co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu – 23,00 m,
2) szerokość – 3,20 m,
3) wysokość – 4,50 m,
4) masa całkowita – 60 t
– powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.
2. Pojazd nienormatywny, który przekracza, co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu – 30,00 m,
2) szerokość – 3,60 m,
3) wysokość – 4,70 m,
4) masa całkowita – 80 t
– powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
3. Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.

A. dwa pojazdy poruszające się po obu bokach pojazdu nienormatywnego.
B. jeden pojazd poruszający się z przodu pojazdu nienormatywnego.
C. dwa pojazdy poruszające się jeden z przodu i drugi z tyłu pojazdu nienormatywnego.
D. jeden pojazd poruszający się z tyłu pojazdu nienormatywnego.
Organizacja transportu oraz o…

Na podstawie przedstawionych reguł dotyczących stawek celnych wskaż jednostkę, w jakiej wyrażona jest stawka "ad walorem".

Ogólne reguły dotyczące sposobu, warunków i zakresu stosowania stawek celnych
1.Wysokość należnego cła ustala się przez zastosowanie stawek celnych do podstawy wymiaru cła. Podstawą wymiaru cła jest:
a. wartość celna towaru określona zgodnie z przepisami prawa celnego, lub
b. ilość, lub
c. masa netto przywożonego towaru.
2.Przy przeliczaniu limitu EUR i wartości w walucie na złote należy korzystać z tabeli kursowej według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lipca 1999 r. w sprawie sposobu ustalania kursów wymiaru niektórych opłaszanych przez Narodowy Bank Polski, w celu ustalania wartości celnej.
3.W taryfie celnej występują:
a. stawki ad valorem,
b. stawki specyficzne,
c. stawki mieszane.
Stawka ad valorem wyrażona jest w % w stosunku do wartości celnej towaru.
Stawka specyficzna to wyrażona w EUR wysokość cła, w stosunku do jednostki masy lub miary przywożonego towaru.

A.
B. EUR
C. %
D. pjł
Organizacja transportu oraz o…

Który typ polisy jest stosowany do ubezpieczenia całego strumienia ładunków, a jej postanowienia obejmują cały czas określony w umowie, w trakcie którego objęte ubezpieczeniem są wskazane w umowie rodzaje przesyłek, które są wysyłane lub odbierane przez ubezpieczającego?

A. Polisa generalna
B. Polisa podwójna
C. Polisa jednostkowa
D. Polisa regresowa
Organizacja transportu oraz o…

Na podstawie zamieszczonego fragmentu kodeksu cywilnego, wskaż od kiedy rozpoczyna się bieg przedawnienia roszczenia, dla przesyłki która została uszkodzona podczas transportu?

Fragment ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny
Art.803.
§ 1. Roszczenia z umowy spedycji przedawniają się z upływem roku.
§ 2. Termin przedawnienia zaczyna biec: w wypadku roszczeń z tytułu uszkodzenia lub ubytku przesyłki – od dnia dostarczenia przesyłki; w wypadku całkowitej utraty przesyłki lub jej dostarczenia z opóźnieniem – od dnia, w którym przesyłka miała być dostarczona; we wszystkich innych wypadkach – od dnia wykonania zlecenia.
Art.804.
Roszczenia przysługujące spedytorowi przeciwko przewoźnikom i dalszym spedytorom, którymi się posługiwał przy przewozie przesyłki, przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, kiedy spedytor naprawił szkodę, albo od dnia, kiedy wytoczono przeciwko niemu powództwo.

A. Z chwilą, gdy wystąpiła szkoda podczas trwania przewozu.
B. Od dnia nadania przesyłki.
C. Z chwilą otrzymania zlecenia.
D. Od dnia dostarczenia przesyłki.
Organizacja transportu oraz o…

Która z formuł INCOTERMS 2010 zobowiązuje sprzedającego do dostarczenia towaru w pobliżu burty statku w porcie załadunku, podczas gdy kupujący musi zawrzeć umowę przewozu i powiadomić sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku oraz terminie dostarczenia ładunku do portu załadunku?

A. DDP
B. CIF
C. FAS
D. EXW
Organizacja transportu oraz o…

Odbiorca stwierdził szkodę w ładunku dostarczonym koleją w dniu jego wydaniu, tj. 11.01.2016 r. Zgodnie z regulaminem PKP Cargo dotyczącym przewozu przesyłek towarowych, odbiorca może wystąpić o ustalenie stanu przesyłki w terminie do

Fragment Regulaminu przewozu przesyłek towarowych PKP Cargo
Odbiorca po przejęciu przesyłki bez zastrzeżeń może żądać protokolarnego ustalenia stanu przesyłki, jeżeli stwierdzono ubytek, jej uszkodzenie niedające się zauważyć z zewnątrz, nie później jednak niż w ciągu siedmiu dni od dnia odbioru przesyłki licząc od godziny 0.01 dnia następnego po dniu odebrania przesyłki.

A. 18 stycznia 2016 r.
B. 17 stycznia 2016 r.
C. 19 stycznia 2016 r.
D. 20 stycznia 2016 r.