Filtrowanie pytań
Który przewoźnik zrealizuje przewóz ładunku w najkrótszym czasie?
Przewoźnik | Średnia prędkość | Odległość przewozu |
---|---|---|
A. | 90 km/h | 170 km |
B. | 50 km/h | 120 km |
C. | 70 km/h | 190 km |
D. | 80 km/h | 180 km |
Całkowity czas trwania kursu wyniósł 25 h 15 minut i zawierał obowiązkową przerwę w prowadzeniu pojazdu równą 45 minut oraz regularny, nieprzerwany, jedenastogodzinny okres obowiązkowego odpoczynku. Jaką prędkość techniczną osiągnięto podczas transportu samochodem ciężarowym, jeśli zadanie było realizowane przez załogę jednoosobową, a odległość pomiędzy punktem nadania a punktem odbioru wynosiła 810 km?
Dokonaj wyboru najlepszego dostawcy, metodą średniej ważonej, biorąc pod uwagę wszystkie podane kryteria i ich wagi.
Dostawca | Kryterium | |||
---|---|---|---|---|
Jakość (waga 0,2) | Cena (waga 0,4) | Terminowość (waga 0,3) | Renoma (waga 0,1) | |
A. | 3 | 5 | 6 | 8 |
B. | 4 | 7 | 5 | 3 |
C. | 6 | 2 | 7 | 9 |
D. | 8 | 5 | 5 | 4 |
Roczna składka ubezpieczeniowa dla przewoźnika wynosi 50 000 zł. Jaki będzie koszt składki opłaconej przez pół roku, jeżeli stanowi ona 54% składki rocznej?
W przypadku korespondencji handlowej przesyłanej przez e-mail do zagranicznego odbiorcy, należy uwzględnić skrót CC, aby wskazać osoby, które otrzymają kopię wiadomości, a adresat będzie o tym informowany. Skrót CC pochodzi z angielskiego terminu Carbon Copy i oznacza
Korzystając z Cennika netto obsługi kontenerów na terminalu, oblicz ile wyniesie koszt netto usługi obejmujący obsługę dwóch kontenerów 40’, polegającą na wyładunku pełnych kontenerów ze statku na plac składowy, a następnie ich przeładunek z placu składowego na środki transportu samochodowego.
Cennik netto obsługi kontenerów na terminalu | ||
---|---|---|
Nazwa usługi | Obsługa jednego kontenera 20' | Obsługa jednego kontenera 40' |
Kontenery pełne | ||
Wyładunek/załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie | 190,00 zł | 210,00 zł |
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie | 95,00 zł | 105,00 zł |
Kontener pusty | ||
Wyładunek/załadunek w relacji wnętrze statku – plac składowy lub odwrotnie | 180,00 zł | 195,00 zł |
Przeładunek w relacji plac składowy – środek transportu lądowego lub odwrotnie | 80,00 zł | 95,00 zł |
Przedsiębiorstwu transportowemu, które dysponuje 4 naczepami do przewozu ładunków, zlecono przewóz 33 sztuk ładunku o wymiarach 1,2 × 0,8 × 1,0 m (dł. × szer. × wys.) na paletach typu EUR o wymiarach 1 200 × 800 × 144 mm (dł. × szer. × wys.). Którą naczepę należy zastosować do przewozu, biorąc pod uwagę najwyższy współczynnik wypełnienia?
Rodzaj | Długość [mm] | Szerokość [mm] | Wysokość [mm] | Pojemność [m3] | Maksymalna liczba pjł w jednej warstwie [szt.] |
---|---|---|---|---|---|
Naczepa 1 | 13 620 | 2 490 | 2 750 | 93,26 | 34 |
Naczepa 2 | 13 620 | 2 440 | 2 800 | 93,05 | 34 |
Naczepa 3 | 13 620 | 2 480 | 2 750 | 92,89 | 34 |
Naczepa 4 | 13 950 | 2 550 | 2 942 | 104,65 | 34 |
Do intermodalnych jednostek transportowych (UTI) nie wliczamy
Zgodnie z przedstawionym fragmentem rozporządzenia Ministra Infrastruktury, do obowiązkowego wyposażenia pojazdu samochodowego należy między innymi
Fragment rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia | |
§11.1.Pojazd samochodowy wyposaża się: 11) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła) położony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodu osobowego oraz autobusu, samochodu ciężarowego i pojazdu specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej – wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), zaś sztywność fartuchów powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie; 12) w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby nieuprawnione; 13) w trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu; przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego; 14) w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia; przepisu nie stosuje się do motocykla; 15) w tłumik wydechu – w odniesieniu do pojazdu wykorzystującego do napędu silnik spalinowy; wylot rury wydechowej nie może być skierowany w stronę otworów wlotowych urządzeń wentylacji;... 18) w miejsce przewidziane do umieszczenia tablic rejestracyjnych, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia; przepis stosuje się do pojazdu samochodowego mającego cztery i więcej kół, wyprodukowanego po dniu 31 grudnia 1999 r. oraz ciągnika rolniczego wyprodukowanego po dniu 30 czerwca 2011 r.; 19) w zaczep do holowania z przodu pojazdu, a w odniesieniu do samochodu osobowego także z tyłu; zaczep do holowania powinien wytrzymywać siłę zarówno ciągnącą, jak i ściskającą równą co najmniej połowie ciężaru wynikającego z dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, na którym jest zamocowany; przepis stosuje się do pojazdu wyprodukowanego po dniu 31 grudnia 1999 r. |
W kontenerze 40' o ładowności 27 ton i pojemności 67 m3 umieszczono 23 europalety, z których każda ma wagę 1 000 kg/pjł oraz objętość 2,5 m3/pjł. Jaki jest współczynnik wykorzystania ładowności kontenera?
Za wady fizyczne lub prawne sprzedanego towaru, które miały swoje źródło w tym towarze przed jego przekazaniem nabywcy i ujawniły się w ustawowym czasie rękojmi, odpowiedzialność ponosi
Zobowiązanie do nabycia usługi po ustalonej cenie, na wskazanych warunkach płatności, skierowane do angielskiego partnera biznesowego to
Który środek transportu wykonał największą pracę przewozową [tkm]?
Środek transportu 1 | Środek transportu 2 | Środek transportu 3 | Środek transportu 4 | |
---|---|---|---|---|
Odległość przewozu [km] | 200 | 900 | 600 | 500 |
Masa przewiezionego ładunku [kg] | 20 000 | 10 000 | 19 000 | 11 000 |
Aby zabezpieczyć ładunek przed niepożądanym przesuwaniem się po dnie ładowni pojazdu oraz zwiększyć tarcie między ładunkiem a podłożem, wykorzystuje się
Pojazd poruszający się z przeciętną prędkością 60 km/h w czasie 3 godzin i 30 minut pokona dystans
Jaki element dokumentu powinien znajdować się z lewej strony poniżej treści pisma przedstawiającego ofertę?
Najlepszym środkiem transportu dla ładunku o masie brutto 2,5 tony jest samochód
Na czynniki mające wpływ na eksploatację samochodu składa się płynność jazdy, a więc
Jak wiele maksymalnych godzin może przepracować kierowca ciężarówki w drugim tygodniu, jeśli w pierwszym tygodniu zrealizował 50 godzin i aktualnie trwa 45-godzinna przerwa?
Jaką maksymalną liczbę ładunków o masie 25 kg oraz wymiarach (dł. x sz. x w.) 0,4 x 0,4 x 1,3 m można umieścić na palecie o masie 20 kg i wymiarach (dł. x sz. x w.) 1,2 x 1,2 x 0,15 m, aby całkowita masa brutto jednej paletowej jednostki ładunkowej nie przekraczała 250 kg?
Jaką dokumentację przekazuje inspektor Urzędu Dozoru Technicznego właścicielowi urządzenia po zakończeniu odbioru technicznego?
Jaką informację o przewozie zleconego ładunku powinien przekazać klient posiadający gestię transportową spedytorowi?
Jakie urządzenie powinien posiadać środek transportu drogowego, który wykonuje przejazdy po drogach płatnych w systemie viaTOLL, aby automatycznie i elektronicznie naliczać opłaty za korzystanie z dróg?
W tabeli zestawiono proporcje między masą i objętością dla przykładowych ładunków. Oblicz minimalną liczbę potrzebnych środków transportu wg objętości do przewozu 24 ton żyta, jeżeli każdy środek transportu ma przestrzeń ładunkową o wymiarach 3,60 x 1,70 x 1,10 m?
Rodzaj produktu | Przeciętna masa 1 m3 [kg] | Przeciętna objętość 1 t [m3] |
---|---|---|
Pszenica | 750 | 1,33 |
Żyto | 650 | 1,50 |
Jęczmień | 600 | 1,67 |
Ładunek wystający poza obrys pojazdu w jego bocznej części powinien być oznaczony
Art. 61. 9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku: 1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku; 2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku; 3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej; 4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku. |
Regulacje dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych w międzynarodowym transporcie morskim określa konwencja
Firma zajmująca się transportem ładunków między krajami oferuje swoje usługi w zakresie transportu
Jaki będzie koszt netto transportu 1 tony ładunku przy użyciu pojazdu o nośności 24 ton, którego ładowność została wykorzystana w 45%, jeśli całkowity koszt przewozu wyniósł 1 080,00 zł netto?
W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?
Pojemnik mający formę prostopadłościanu, zbudowany z drewnianych listew, przeznaczony do przechowywania towarów o wadze około 1 000 kg, to
Ile czasu zajmie kierowcy ciężarówki przejechanie 720 km przy średniej prędkości 60 km/h, biorąc pod uwagę 11 godzin odpoczynku oraz minimalne czasy przerw zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców?
Który zapis musi umieścić nadawca w liście przewozowym CIM, który zgodnie z ustaleniami z odbiorcą w Berlinie i zawartą umową bierze na swój rachunek przewoźne oraz ubezpieczenie przesyłki na całej trasie przewozu, a do odbiorcy należy pokrycie innych należności ciążących na przesyłce?
Przepisy Ujednolicone o Umowie Międzynarodowego Przewozu Towarów Kolejami (CIM) | |
---|---|
Załącznik B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r. | |
1. | Nadawca, który bierze na swój rachunek całość lub część należności przewozowych, powinien wskazać to w liście przewozowym, używając jednego z następujących oświadczeń: |
a. | "franko przewoźne", jeżeli bierze na swój rachunek tylko przewoźne, |
b. | "franko przewoźne oraz (...)", jeżeli bierze na swój rachunek oprócz przewoźnego inne należności; powinien on określić dokładnie te należności uzupełnienia, które mogą dotyczyć tylko opłat dodatkowych lub innych należności, powstałych począwszy od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do jej wydania, a także opłat pobieranych przez władze celne lub inne władze administracyjne, nie powinny prowadzić do podziału kwoty ogólnej tej samej kategorii należności (np. kwoty ogólnej ceł i innych opłat należnych władzom celnym, przy czym podatek od wartości dodanej) uważa się za oddzielną kategorię należności), |
c. | "franko przewoźne do X" (X oznacza nazwę taryfowego punktu stycznego sąsiadujących krajów), jeżeli bierze na swój rachunek przewoźne do X, |
d. | "franko przewoźne oraz (...) do X" (X oznacza nazwę taryfowego punktu stycznego sąsiadujących krajów), jeżeli bierze na swój rachunek, oprócz przewoźnego, inne należności do X, z wyłączeniem wszystkich należności odnoszących się do następnego kraju lub kolei; postanowienia punktu b stosuje się przez analogię, |
e. | "franko wszystkie należności przewozowe", jeżeli bierze na swój rachunek wszystkie należności przewozowe (przewoźne, opłaty dodatkowe, cło i inne należności), |
f. | "franko (...)", jeżeli bierze na swój rachunek określoną kwotę; kwotę tę należy podać w walucie kraju nadania, gdy postanowienia taryfy nie stanowią inaczej. |
W pojeździe ciężarowym licznik kilometrów pokazuje 380 000 km. Wymiana oleju powinna być przeprowadzana po przejechaniu maksymalnie 150 000 km. Ostatnia wymiana miała miejsce przy przebiegu 265 000 km. Jak wiele kilometrów można jeszcze przejechać tym pojazdem przed następną wymianą oleju?
Dokument, który nie pojawia się w obiegu handlowym, to
Spedytor uzyskał od producenta zlecenie na transport 33 palet wełny mineralnej, które zajmują całą przestrzeń ładunkową. Taki przewóz cechuje się
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów mających cztery osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy, nie może przekraczać
Fragment Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. | |
---|---|
§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-13, nie może przekraczać w przypadku: 1) pojazdu składowego zespołu pojazdów: a) przyczepy dwuosiowe – 18 ton, b) przyczepy trzyosiowe – 24 tony; 2) zespołu pojazdów mających 5 lub 6 osi: a) dwuosiowy pojazd samochodowy i trzyosiowa przyczepa – 40 ton, b) trzyosiowy pojazd samochodowy i dwuosiowa przyczepa – 40 ton; 3) pojazdów członowych mających 5 lub 6 osi: a) dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa – 40 ton, b) trzyosiowy ciągnik siodłowy i dwu- lub trzyosiowa naczepa – 40 ton, c) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym – 44 tony; 4) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy - 36 ton; 5) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy, jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy: a) wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie więcej niż 1,8 m – 36 ton, b) jest większa niż 1,8 m – 36 ton + 2 tony tolerancji, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5c; 6) dwuosiowego pojazdu samochodowego – 18 ton; |
Która z definicji INCOTERMS 2010 nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru oraz udostępnienia go kupującemu na środku transportu, w stanie gotowym do wyładunku (od tego momentu koszty i ryzyko ponosi kupujący)?
Zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy o podatku od towarów i usług przedsiębiorca realizujący usługę przewozu 10 stycznia bieżącego roku jest zobowiązany do wystawienia faktury za jej wykonanie najpóźniej do dnia
Fragment ustawy o podatku od towarów i usług | |
Art. 106i. | 1. Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę (…) |