Filtrowanie pytań
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
A. rozjazdów krzyżowych
B. najbliżej usytuowanej, w kierunku jazdy
C. rozjazdów pojedynczych
D. najdalej usytuowanej, w kierunku jazdy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Obsługa zwalniacza bloku przebiegowego-utwierdzającego jest wymagane w przypadku, gdy blok nie został odblokowany dopiero wtedy, gdy
A. pociąg przeszedł obok miejsca sygnałowego końca pociągu
B. sygnał "Stój" został nastawiony na semaforze
C. zapis w książce R-142 został dokonany
D. opis w książce srk E-1758 został wykonany
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Liniowa blokada zarządzana przez dyżurnego ruchu ma na celu
A. organizowanie ruchu pociągów na stacji przy użyciu aparatu blokowego
B. organizowanie ruchu pociągów na szlaku według zasady wyprawiania pociągów w odstępach blokowych
C. zamykanie toru na stacji
D. zamykanie toru na szlaku
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Gdzie znajduje się zasadnicza pozycja dźwigni zwrotnicowej?
A. Pośrednia.
B. Pozostająca po ostatnim kursie.
C. Górna.
D. Dolna.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jeżeli po naciśnięciu przycisku zwrotnicowego zwrotnica nie zmieniła pozycji, mimo że nie jest zajęta, dyżurny ruchu może skorzystać z przycisku doraźnego "Iz" dopiero po
A. wcześniejszym odpisie oraz naciśnięciu przycisku "Kr"
B. wizualnym sprawdzeniu zwrotnicy
C. sprawdzeniu zwrotnicy na gruncie
D. odbyciu odpisu w II części E-1758
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba wprowadzenia pociągu, który nie jest uwzględniony w rozkładzie jazdy, na tor główny zakończony kozłem oporowym, należy zatrzymać pociąg przed semaforem wjazdowym i następnie przekazać informację o wjeździe na tor zakończony kozłem oporowym za pomocą pisemnego rozkazu?
A. O, ograniczając prędkość pociągu do 20 km/h
B. S, ograniczając prędkość pociągu do 40 km/h
C. S, ograniczając prędkość pociągu do 30 km/h
D. O, ograniczając prędkość pociągu do 40 km/h
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Osoby wykonujące prace przy urządzeniach mogą wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu urządzeń srk dopiero po
A. wprowadzeniu odpowiedniego zapisu w części I książki E-1758
B. uzyskaniu każdorazowo wyraźnej zgody dyżurnego ruchu
C. odpowiednim zapisaniu w E-1758 przez naczelnika automatyki
D. przedłożeniu dyżurnemu ruchu upoważnienia do tych działań
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Pracownik obsługi jest uprawniony do zablokowania bloku końcowego dopiero w chwili, gdy pociąg całkowicie opuścił miejsce sygnałowe, a semafor sygnalizuje sygnał
A. wątpliwy
B. "Stój"
C. zastępczy
D. zezwalający
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Przycisku ,,Kr" umieszczonego na pulpicie nastawczym w urządzeniach srk wykorzystywany jest
A. gdy występuje zajętość zwrotnicy
B. gdy nastąpi uszkodzenie przycisku zwrotnicowego
C. w sytuacji, gdy pojawia się sygnalizacja rozprucia
D. w przypadku braku kontroli położenia zwrotnicy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Książka przebiegów, która jest prowadzona na nastawni wykonawczej, jest przeznaczona do notowania
A. wyłącznie usterek, które wystąpiły w urządzeniach srk
B. usterek, które miały miejsce w rozjazdach w trakcie przygotowywania przebiegów
C. usterek związanych z brakiem łączności podczas wykonywania przebiegów
D. poleceń i informacji, jak również zgłoszeń dotyczących przygotowania drogi przebiegu dla przyjazdów i odjazdów pociągów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku jazdy pociągu należy wstrzymać prace w aktywnych urządzeniach kontrolujących ruch kolejowy
A. zawsze podczas wjazdu lub wyjazdu pociągu
B. jeśli mają one związek z danym przebiegiem lub mogą wpłynąć na naruszenie tych zależności
C. w momencie gdy pociąg porusza się bez zatrzymywania po torach głównych
D. tylko w okolicznościach gdy są to urządzenia mechaniczne scentralizowane lub suwakowe
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Na torze jednotorowym z półsamoczynną blokadą liniową ruch pociągów odbywa się na podstawie obsługi bloku
A. początkowego i końcowego
B. początkowego, końcowego i pozwolenia
C. końcowego, pozwolenia i dania nakazu
D. początkowego i pozwolenia
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zawórka sygnałowo-przebiegowa ma na celu zablokowanie
A. bloku przebiegowego utwierdzającego
B. dźwigni sygnałowej
C. drążka przebiegowego
D. dźwigni zwrotnicowej
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Który z poniższych posterunków ruchu pozwala na zmianę kolejności odjazdów pociągów kierowanych na tor szlakowy przylegający do niego?
A. Zapowiadawczy
B. Pomocniczy
C. Bocznicowy
D. Odstępowy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jakie elementy wyznaczają granicę pomiędzy szlakiem a posterunkiem zapowiadawczym w przypadku linii jednotorowej?
A. Tarcza ostrzegawcza semafora
B. Semafor wjazdowy tego posterunku
C. Wskaźnik W5 "Wskaźnik przetaczania"
D. Początek pierwszego rozjazdu
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Kiedy pociąg wjeżdża na stację, a szczeliny zwrotnicowe w urządzeniach przekaźnikowych są ciemne oraz brak jest kontroli położenia zwrotnicy, co powinien zrobić dyżurny ruchu?
A. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem lub sponą
B. przyjąć pociąg na sygnał zastępczy
C. obsłużyć przycisk dla przestawienia zwrotnicy
D. powiadomić o tym naczelnika sekcji
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Kliny zastawcze, które są klasyfikowane jako zamknięcia pomocnicze, należy montować na
A. klawisze blokowe
B. drążki przebiegowe
C. przyciski
D. przełączniki
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Tor, po którym porusza się pociąg w obrębie posterunku ruchu, a także zwrotnice usytuowane w tym torze oraz urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, które są poza tym torowiskiem i mają na celu jego zabezpieczenie, są nastawiane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, nazywany jest
A. drogą przebiegu
B. drogą ochronną
C. układem torowym
D. okręgiem zwrotnicowym
 TKO.07  Pytanie 19 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Każdą przerwę w dostawie energii do urządzeń z sieci elektroenergetycznej dyżurny powinien zapisać w
A. dzienniku telefonicznym wskazując dokładny moment
B. I części książki o kontroli urządzeń
C. księdze uszkodzeń urządzeń komunikacyjnych
D. księdze urządzeń elektroenergetycznych
 TKO.07  Pytanie 20 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zgłoszenie o uszkodzeniu urządzeń kontrolnych do prowadzenia pociągów SHP przekazuje się poprzez pisemny rozkaz?
A. O
B. S
C. N
D. Nrob
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W przypadku, gdy blok końcowy został odblokowany, a nie uzyskano informacji telefonicznej o numerze pociągu, co należy zrobić?
A. zamknąć tor dla ruchu
B. uznać szlak za wolny
C. wyjaśnić powód odblokowania tego bloku
D. wysłać sygnał "Alarm"
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Aby wyłączyć zwrotnicę z ześrodkowanego nastawiania w urządzeniach mechanicznych, należy to zrobić przez
A. wyjęcie sworznia łączącego pręt napędowy z zamknięciem nastawczym
B. podniesienie oraz zabezpieczenie podpórką naprężaczy danej zwrotnicy
C. unieruchomienie dźwigni zwrotnicowej przy pomocy drążka i klina zastawczego
D. zabezpieczenie zastawki zerwania pędni w napędzie zwrotnicowym sworzniem
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Po zamknięciu jednego z torów w dwutorowym szlaku i wprowadzeniu ruchu jednotorowego dwukierunkowego na torze czynnym, kolejne pociągi nadjeżdżające z przeciwnych stron, czyli jeden parzysty oraz jeden nieparzysty, powinny być wyprawiane w odstępach posterunków
A. następczych
B. bocznicowych
C. zapowiadawczych
D. odstępowych
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Minimalna długość drogi oporowej przy zamknięciu nastawczym suwakowym po zbliżeniu iglicy do wysuniętego trzpienia zamka trzpieniowego powinna wynosić
A. 35 mm
B. 5 mm
C. 10 mm
D. 46 mm
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Do punktów zapowiadawczych, które uczestniczą w kierowaniu ruchem pociągów, zalicza się
A. posterunki odgałęzne oraz pomocnicze
B. stacje i posterunki odgałęzne
C. stacje oraz posterunki odstępowe
D. posterunki bocznicowe oraz odstępowe
 TKO.07  Pytanie 26 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zdarzenie rozprucia zwrotnicy w mechanicznych urządzeniach zatrzymanych w nastawni jest sygnalizowane przez
A. dzwonkiem alarmowym
B. czerwonym światłem migającym
C. białym światłem kontrolnym
D. niebieskim światłem na planie świetlnym
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Jakie zadanie należy do kompetencji dróżnika przejazdowego?
A. Obserwacja pociągu
B. Pokazywanie sygnałów na semaforach
C. Lokalne zabezpieczenie zwrotnic
D. Serwisowanie rozjazdów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Posterunek techniczny, w którym pracownik weryfikuje poprawność wjazdu pociągu, to posterunek
A. zapowiadawczy
B. stwierdzenia końca pociągu
C. dyżurnego pomocniczego
D. nastawczy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Dyżurny ruchu na posterunku, który jest wyposażony w urządzenia rejestrujące oraz właściwie oznaczony w rozkładzie jazdy, może wydać pisemny rozkaz bez konieczności zatrzymywania pociągu, o ile
A. prędkość na danym odcinku nie przekracza 120 km/h
B. załoga pojazdu liczy dwie osoby i pojazd ma rejestrator rozmów
C. pojazd kolejowy z napędem jest wyposażony w rejestrator rozmów
D. załoga pojazdu kolejowego z napędem składa się z dwóch osób
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Podczas ustalania trasy dla manewrów, w pierwszej kolejności należy ustawiać zwrotnice, zaczynając od
A. najbliższej, z perspektywy kierunku jazdy
B. rozjazdów standardowych
C. rozjazdów krzyżujących
D. najdalszej, z perspektywy kierunku jazdy
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zarządzanie ruchem pociągów na posterunku zapowiadawczym oraz na przyległych szlakach jest obowiązkiem dyżurnego ruchu?
A. dysponującego
B. peronowego
C. odcinkowego
D. manewrowego
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Dyżurny ruchu ma obowiązek telefonicznie potwierdzić przybycie ostatniego wyprawionego pociągu, jeżeli
A. powstała konieczność wprowadzenia telefonicznego zapowiadania pociągów
B. pociąg jest cofany ze szlaku na zgodę dyżurnego ruchu
C. wyprawiony pojazd nie wpływa na urządzenia srk
D. wyprawia pociąg po torze zamkniętym do kilometra
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Wprowadzenie telefonicznych zapowiedzi pociągów na szlaku z automatyczną blokadą liniową powinno nastąpić, gdy
A. dwa początkowe odcinki oddalania wskazują na ciągłą zajętość.
B. automatyczna blokada liniowa jest trzystawna jednokierunkowa.
C. dwa sąsiadujące odcinki wykazują zajętość.
D. wyjazd pociągu realizowany jest na sygnał zastępczy.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Kliny zastawcze blokują możliwość przełożenia
A. zamka trzpieniowego
B. zwrotnicy przekładanej manualnie
C. drążka przebiegowego
D. zwrotnicy z panelu sterującego
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Co powinien zrobić dyżurny ruchu, gdy po naciśnięciu przycisku sygnałowego na semaforze sygnał zezwalający na jazdę się nie pojawił mimo prawidłowego ustawienia drogi przebiegu?
A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów
B. skorzystać z przycisku doraźnego "DPo" w celu aktywowania sygnału
C. jeszcze raz nacisnąć przycisk sygnałowy
D. korzystać z telefonicznego zapowiadania pociągów
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Zestawienie kilku torów za pomocą rozjazdów określamy jako
A. odcinek izolowany
B. drogę zwrotnicową
C. niweletę toru
D. nawierzchnię kolejową
 TKO.07  Pytanie 37 
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Gdy usłyszymy lub zauważymy dwa różne, sprzeczne sygnały, powinniśmy kierować się sygnałem, który
A. zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu
B. został wydany jako pierwszy
C. został powtórzony
D. dotyczy konkretnej sytuacji na drodze
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Odstępem nie jest część toru szlakowego znajdująca się pomiędzy
A. dwoma kolejno zlokalizowanymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla przeciwnych kierunków jazdy po danym torze
B. dwoma kolejno zlokalizowanymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) w tym samym kierunku jazdy na danym torze
C. posterunkiem odstępowym a bocznicowym
D. dwoma kolejno położonymi posterunkami odstępowymi
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
W sytuacji, gdy powtarzacz automatycznej sygnalizacji przejazdowej SSP na stanowisku dyżurnego ruchu informuje o uszkodzeniu, co należy uczynić?
A. wprowadzić ograniczenie do 20 km/h oraz sygnał "Baczność".
B. wprowadzić ograniczenie do 40 km/h oraz sygnał "Baczność".
C. zweryfikować funkcjonowanie urządzeń na miejscu.
D. zalecić ostrożną jazdę bez zmniejszania prędkości pociągu.
 Organizacja i prowadzenie ruc… 
Rozjazdy muszą być oznaczone numerami
A. w dowolny sposób, ale z uwzględnieniem wskazówek zarządcy infrastruktury
B. w dowolny sposób, jednak numer pierwszy zawsze od strony nastawni dysponującej
C. kolejnymi liczbami arabskimi, w zgodzie z kierunkiem wzrostu kilometrowania linii
D. kolejnymi liczbami arabskimi, w kierunku przeciwnym do wzrostu kilometrowania linii