Filtrowanie pytań
Organizacja i prowadzenie ruc…
A. najbliżej usytuowanej, w kierunku jazdy
B. najdalej usytuowanej, w kierunku jazdy
C. rozjazdów krzyżowych
D. rozjazdów pojedynczych
Organizacja i prowadzenie ruc…
Obsługa zwalniacza bloku przebiegowego-utwierdzającego jest wymagane w przypadku, gdy blok nie został odblokowany dopiero wtedy, gdy
A. sygnał "Stój" został nastawiony na semaforze
B. opis w książce srk E-1758 został wykonany
C. pociąg przeszedł obok miejsca sygnałowego końca pociągu
D. zapis w książce R-142 został dokonany
Organizacja i prowadzenie ruc…
Liniowa blokada zarządzana przez dyżurnego ruchu ma na celu
A. organizowanie ruchu pociągów na szlaku według zasady wyprawiania pociągów w odstępach blokowych
B. zamykanie toru na stacji
C. zamykanie toru na szlaku
D. organizowanie ruchu pociągów na stacji przy użyciu aparatu blokowego
Organizacja i prowadzenie ruc…
Gdzie znajduje się zasadnicza pozycja dźwigni zwrotnicowej?
A. Dolna.
B. Pośrednia.
C. Pozostająca po ostatnim kursie.
D. Górna.
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jeżeli po naciśnięciu przycisku zwrotnicowego zwrotnica nie zmieniła pozycji, mimo że nie jest zajęta, dyżurny ruchu może skorzystać z przycisku doraźnego "Iz" dopiero po
A. odbyciu odpisu w II części E-1758
B. sprawdzeniu zwrotnicy na gruncie
C. wizualnym sprawdzeniu zwrotnicy
D. wcześniejszym odpisie oraz naciśnięciu przycisku "Kr"
Organizacja i prowadzenie ruc…
W sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba wprowadzenia pociągu, który nie jest uwzględniony w rozkładzie jazdy, na tor główny zakończony kozłem oporowym, należy zatrzymać pociąg przed semaforem wjazdowym i następnie przekazać informację o wjeździe na tor zakończony kozłem oporowym za pomocą pisemnego rozkazu?
A. S, ograniczając prędkość pociągu do 30 km/h
B. O, ograniczając prędkość pociągu do 40 km/h
C. O, ograniczając prędkość pociągu do 20 km/h
D. S, ograniczając prędkość pociągu do 40 km/h
Organizacja i prowadzenie ruc…
Osoby wykonujące prace przy urządzeniach mogą wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu urządzeń srk dopiero po
A. uzyskaniu każdorazowo wyraźnej zgody dyżurnego ruchu
B. odpowiednim zapisaniu w E-1758 przez naczelnika automatyki
C. wprowadzeniu odpowiedniego zapisu w części I książki E-1758
D. przedłożeniu dyżurnemu ruchu upoważnienia do tych działań
Organizacja i prowadzenie ruc…
Pracownik obsługi jest uprawniony do zablokowania bloku końcowego dopiero w chwili, gdy pociąg całkowicie opuścił miejsce sygnałowe, a semafor sygnalizuje sygnał
A. wątpliwy
B. zezwalający
C. zastępczy
D. "Stój"
Organizacja i prowadzenie ruc…
Przycisku ,,Kr" umieszczonego na pulpicie nastawczym w urządzeniach srk wykorzystywany jest
A. w sytuacji, gdy pojawia się sygnalizacja rozprucia
B. gdy nastąpi uszkodzenie przycisku zwrotnicowego
C. w przypadku braku kontroli położenia zwrotnicy
D. gdy występuje zajętość zwrotnicy
Organizacja i prowadzenie ruc…
Książka przebiegów, która jest prowadzona na nastawni wykonawczej, jest przeznaczona do notowania
A. poleceń i informacji, jak również zgłoszeń dotyczących przygotowania drogi przebiegu dla przyjazdów i odjazdów pociągów
B. usterek, które miały miejsce w rozjazdach w trakcie przygotowywania przebiegów
C. usterek związanych z brakiem łączności podczas wykonywania przebiegów
D. wyłącznie usterek, które wystąpiły w urządzeniach srk
Organizacja i prowadzenie ruc…
W przypadku jazdy pociągu należy wstrzymać prace w aktywnych urządzeniach kontrolujących ruch kolejowy
A. tylko w okolicznościach gdy są to urządzenia mechaniczne scentralizowane lub suwakowe
B. jeśli mają one związek z danym przebiegiem lub mogą wpłynąć na naruszenie tych zależności
C. w momencie gdy pociąg porusza się bez zatrzymywania po torach głównych
D. zawsze podczas wjazdu lub wyjazdu pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…
Na torze jednotorowym z półsamoczynną blokadą liniową ruch pociągów odbywa się na podstawie obsługi bloku
A. początkowego i pozwolenia
B. początkowego i końcowego
C. początkowego, końcowego i pozwolenia
D. końcowego, pozwolenia i dania nakazu
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zawórka sygnałowo-przebiegowa ma na celu zablokowanie
A. dźwigni sygnałowej
B. dźwigni zwrotnicowej
C. bloku przebiegowego utwierdzającego
D. drążka przebiegowego
Organizacja i prowadzenie ruc…
Który z poniższych posterunków ruchu pozwala na zmianę kolejności odjazdów pociągów kierowanych na tor szlakowy przylegający do niego?
A. Zapowiadawczy
B. Odstępowy
C. Bocznicowy
D. Pomocniczy
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jakie elementy wyznaczają granicę pomiędzy szlakiem a posterunkiem zapowiadawczym w przypadku linii jednotorowej?
A. Tarcza ostrzegawcza semafora
B. Semafor wjazdowy tego posterunku
C. Początek pierwszego rozjazdu
D. Wskaźnik W5 "Wskaźnik przetaczania"
Organizacja i prowadzenie ruc…
Kiedy pociąg wjeżdża na stację, a szczeliny zwrotnicowe w urządzeniach przekaźnikowych są ciemne oraz brak jest kontroli położenia zwrotnicy, co powinien zrobić dyżurny ruchu?
A. obsłużyć przycisk dla przestawienia zwrotnicy
B. przyjąć pociąg na sygnał zastępczy
C. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem lub sponą
D. powiadomić o tym naczelnika sekcji
Organizacja i prowadzenie ruc…
Kliny zastawcze, które są klasyfikowane jako zamknięcia pomocnicze, należy montować na
A. przyciski
B. przełączniki
C. klawisze blokowe
D. drążki przebiegowe
Organizacja i prowadzenie ruc…
Tor, po którym porusza się pociąg w obrębie posterunku ruchu, a także zwrotnice usytuowane w tym torze oraz urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, które są poza tym torowiskiem i mają na celu jego zabezpieczenie, są nastawiane w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy, nazywany jest
A. układem torowym
B. drogą ochronną
C. okręgiem zwrotnicowym
D. drogą przebiegu
TKO.07 Pytanie 19
Organizacja i prowadzenie ruc…
Każdą przerwę w dostawie energii do urządzeń z sieci elektroenergetycznej dyżurny powinien zapisać w
A. I części książki o kontroli urządzeń
B. księdze uszkodzeń urządzeń komunikacyjnych
C. dzienniku telefonicznym wskazując dokładny moment
D. księdze urządzeń elektroenergetycznych
TKO.07 Pytanie 20
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zgłoszenie o uszkodzeniu urządzeń kontrolnych do prowadzenia pociągów SHP przekazuje się poprzez pisemny rozkaz?
A. S
B. N
C. O
D. Nrob
Organizacja i prowadzenie ruc…
W przypadku, gdy blok końcowy został odblokowany, a nie uzyskano informacji telefonicznej o numerze pociągu, co należy zrobić?
A. zamknąć tor dla ruchu
B. wysłać sygnał "Alarm"
C. wyjaśnić powód odblokowania tego bloku
D. uznać szlak za wolny
Organizacja i prowadzenie ruc…
Aby wyłączyć zwrotnicę z ześrodkowanego nastawiania w urządzeniach mechanicznych, należy to zrobić przez
A. zabezpieczenie zastawki zerwania pędni w napędzie zwrotnicowym sworzniem
B. podniesienie oraz zabezpieczenie podpórką naprężaczy danej zwrotnicy
C. wyjęcie sworznia łączącego pręt napędowy z zamknięciem nastawczym
D. unieruchomienie dźwigni zwrotnicowej przy pomocy drążka i klina zastawczego
Organizacja i prowadzenie ruc…
Po zamknięciu jednego z torów w dwutorowym szlaku i wprowadzeniu ruchu jednotorowego dwukierunkowego na torze czynnym, kolejne pociągi nadjeżdżające z przeciwnych stron, czyli jeden parzysty oraz jeden nieparzysty, powinny być wyprawiane w odstępach posterunków
A. bocznicowych
B. zapowiadawczych
C. następczych
D. odstępowych
Organizacja i prowadzenie ruc…
Minimalna długość drogi oporowej przy zamknięciu nastawczym suwakowym po zbliżeniu iglicy do wysuniętego trzpienia zamka trzpieniowego powinna wynosić
A. 5 mm
B. 10 mm
C. 46 mm
D. 35 mm
Organizacja i prowadzenie ruc…
Do punktów zapowiadawczych, które uczestniczą w kierowaniu ruchem pociągów, zalicza się
A. posterunki odgałęzne oraz pomocnicze
B. stacje oraz posterunki odstępowe
C. posterunki bocznicowe oraz odstępowe
D. stacje i posterunki odgałęzne
TKO.07 Pytanie 26
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zdarzenie rozprucia zwrotnicy w mechanicznych urządzeniach zatrzymanych w nastawni jest sygnalizowane przez
A. białym światłem kontrolnym
B. dzwonkiem alarmowym
C. czerwonym światłem migającym
D. niebieskim światłem na planie świetlnym
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jakie zadanie należy do kompetencji dróżnika przejazdowego?
A. Lokalne zabezpieczenie zwrotnic
B. Obserwacja pociągu
C. Pokazywanie sygnałów na semaforach
D. Serwisowanie rozjazdów
Organizacja i prowadzenie ruc…
Posterunek techniczny, w którym pracownik weryfikuje poprawność wjazdu pociągu, to posterunek
A. zapowiadawczy
B. stwierdzenia końca pociągu
C. dyżurnego pomocniczego
D. nastawczy
Organizacja i prowadzenie ruc…
Dyżurny ruchu na posterunku, który jest wyposażony w urządzenia rejestrujące oraz właściwie oznaczony w rozkładzie jazdy, może wydać pisemny rozkaz bez konieczności zatrzymywania pociągu, o ile
A. załoga pojazdu kolejowego z napędem składa się z dwóch osób
B. załoga pojazdu liczy dwie osoby i pojazd ma rejestrator rozmów
C. pojazd kolejowy z napędem jest wyposażony w rejestrator rozmów
D. prędkość na danym odcinku nie przekracza 120 km/h
Organizacja i prowadzenie ruc…
Podczas ustalania trasy dla manewrów, w pierwszej kolejności należy ustawiać zwrotnice, zaczynając od
A. najdalszej, z perspektywy kierunku jazdy
B. rozjazdów krzyżujących
C. rozjazdów standardowych
D. najbliższej, z perspektywy kierunku jazdy
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zarządzanie ruchem pociągów na posterunku zapowiadawczym oraz na przyległych szlakach jest obowiązkiem dyżurnego ruchu?
A. peronowego
B. manewrowego
C. odcinkowego
D. dysponującego
Organizacja i prowadzenie ruc…
Dyżurny ruchu ma obowiązek telefonicznie potwierdzić przybycie ostatniego wyprawionego pociągu, jeżeli
A. powstała konieczność wprowadzenia telefonicznego zapowiadania pociągów
B. wyprawia pociąg po torze zamkniętym do kilometra
C. wyprawiony pojazd nie wpływa na urządzenia srk
D. pociąg jest cofany ze szlaku na zgodę dyżurnego ruchu
Organizacja i prowadzenie ruc…
Wprowadzenie telefonicznych zapowiedzi pociągów na szlaku z automatyczną blokadą liniową powinno nastąpić, gdy
A. automatyczna blokada liniowa jest trzystawna jednokierunkowa.
B. wyjazd pociągu realizowany jest na sygnał zastępczy.
C. dwa sąsiadujące odcinki wykazują zajętość.
D. dwa początkowe odcinki oddalania wskazują na ciągłą zajętość.
Organizacja i prowadzenie ruc…
Kliny zastawcze blokują możliwość przełożenia
A. drążka przebiegowego
B. zamka trzpieniowego
C. zwrotnicy z panelu sterującego
D. zwrotnicy przekładanej manualnie
Organizacja i prowadzenie ruc…
Co powinien zrobić dyżurny ruchu, gdy po naciśnięciu przycisku sygnałowego na semaforze sygnał zezwalający na jazdę się nie pojawił mimo prawidłowego ustawienia drogi przebiegu?
A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów
B. skorzystać z przycisku doraźnego "DPo" w celu aktywowania sygnału
C. jeszcze raz nacisnąć przycisk sygnałowy
D. korzystać z telefonicznego zapowiadania pociągów
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zestawienie kilku torów za pomocą rozjazdów określamy jako
A. odcinek izolowany
B. nawierzchnię kolejową
C. niweletę toru
D. drogę zwrotnicową
TKO.07 Pytanie 37
Organizacja i prowadzenie ruc…
Gdy usłyszymy lub zauważymy dwa różne, sprzeczne sygnały, powinniśmy kierować się sygnałem, który
A. został powtórzony
B. został wydany jako pierwszy
C. dotyczy konkretnej sytuacji na drodze
D. zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu
Organizacja i prowadzenie ruc…
Odstępem nie jest część toru szlakowego znajdująca się pomiędzy
A. dwoma kolejno położonymi posterunkami odstępowymi
B. dwoma kolejno zlokalizowanymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) dla przeciwnych kierunków jazdy po danym torze
C. posterunkiem odstępowym a bocznicowym
D. dwoma kolejno zlokalizowanymi semaforami odstępowymi blokady wieloodstępowej (samoczynnej) w tym samym kierunku jazdy na danym torze
Organizacja i prowadzenie ruc…
W sytuacji, gdy powtarzacz automatycznej sygnalizacji przejazdowej SSP na stanowisku dyżurnego ruchu informuje o uszkodzeniu, co należy uczynić?
A. zalecić ostrożną jazdę bez zmniejszania prędkości pociągu.
B. wprowadzić ograniczenie do 40 km/h oraz sygnał "Baczność".
C. wprowadzić ograniczenie do 20 km/h oraz sygnał "Baczność".
D. zweryfikować funkcjonowanie urządzeń na miejscu.
Organizacja i prowadzenie ruc…
Rozjazdy muszą być oznaczone numerami
A. w dowolny sposób, ale z uwzględnieniem wskazówek zarządcy infrastruktury
B. kolejnymi liczbami arabskimi, w zgodzie z kierunkiem wzrostu kilometrowania linii
C. kolejnymi liczbami arabskimi, w kierunku przeciwnym do wzrostu kilometrowania linii
D. w dowolny sposób, jednak numer pierwszy zawsze od strony nastawni dysponującej