Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja i prowadzenie ruc…

Dyżurny ruchu nie ma prawa czekać dłużej niż czas podany w systemie SWDR na spóźniony pociąg zmierzający na skomunikowanie, jeśli kolejny pociąg umożliwiający dojazd do wszystkich stacji odjeżdża w ciągu

A. 120 minut
B. 60 minut
C. 90 minut
D. 150 minut
Organizacja i prowadzenie ruc…

W sytuacji, gdy elektryczna zastawka nad blokiem końcowym nie zostanie zwolniona, po przyjeździe pociągu na stację na sygnał zezwalający na semaforze, dyżurny ruchu ma obowiązek odnotować usterkę w książce srk E-1758 oraz

A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów oraz powiadomić automatyka
B. ręcznie zwolnić zastawkę, obsłużyć blok końcowy "Ko", jeśli jest licznik
C. wdrożyć telefoniczne polecanie i zgłaszanie drogi przebiegu
D. ręcznie zwolnić zastawkę i wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów dla jednego pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Podczas wykonywania prac, które mogą wpłynąć na niewłaściwe działanie samoczynnych semaforów odstępowych, należy

A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów i prowadzić ruch pociągów w odstępach między posterunkami następczymi.
B. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów i ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h.
C. wstrzymać ruch pociągów do momentu zakończenia prac.
D. informować drużyny pociągowe za pomocą rozkazów pisemnych 'N'.
Organizacja i prowadzenie ruc…

Gdy po naciśnięciu przez dyżurnego ruchu przycisku sygnałowego na semaforze nie pojawił się sygnał umożliwiający wyjazd, mimo że droga przebiegu została poprawnie ułożona, dyżurny ruchu przed wyprawieniem pociągu z stacji powinien

A. ponownie aktywować przycisk sygnałowy
B. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów
C. skorzystać z przycisku doraźnego "dPo" w celu wyświetlenia sygnału
D. korzystać z telefonicznego zapowiadania pociągów
Organizacja i prowadzenie ruc…

Jeśli pociąg wjeżdżający na tor nie zredukował prędkości, dyżurny ruchu powinien podjąć działania w celu zwolnienia przebiegu

A. czekać około 2 minut, aby zwolnić przebieg
B. użyć przycisku zwolnienia przebiegu manewrowego
C. użyć odpowiedniego przycisku doraźnego dla danego przebiegu
D. przestawiać zwrotnice ręcznie po odczycie w E-1758
TKO.07 Pytanie 127
Organizacja i prowadzenie ruc…

Która zasada definiuje numerację torów na dwutorowych szlakach?

A. Numerację torów ustala zakład linii kolejowych
B. Tor prawy, patrząc od początku linii w kierunku jej końca, to tor nr 1, a tor lewy – to tor nr 2
C. Numerację torów wyznacza projektant stacji oraz węzłów kolejowych
D. Tor prawy, patrząc od początku linii w kierunku jej końca, to tor nr 2, a tor lewy – to tor nr 1
TKO.07 Pytanie 128
Organizacja i prowadzenie ruc…

Blok początkowy używany w blokadzie liniowej ma na celu

A. zabezpieczenie blokowe semaforów wjazdowych
B. zgłoszenie blokowe przybycia pociągu
C. zgłoszenie blokowe przejazdu pociągu
D. zabezpieczenie blokowe semaforów wyjazdowych
Organizacja i prowadzenie ruc…

Bez obecności drużyny manewrowej może mieć miejsce

A. jazda manewrowa dwóch wagonów pasażerskich z ludźmi
B. jazda manewrowa w kierunku bocznicy
C. jazda manewrowa pojazdów pomocniczych
D. przeprowadzanie manewrów na bocznicy
TKO.07 Pytanie 132
Organizacja i prowadzenie ruc…

W jakiej odległości od przeszkody powinna być umiejscowiona tarcza zatrzymania D- l "Stój" na odgałęzieniu toru?

A. 100 metrów po prawej stronie toru
B. 200 metrów w osi toru
C. 100 metrów w osi toru
D. 200 metrów po prawej stronie toru
Organizacja i prowadzenie ruc…

Na polecenie kierownika manewrów lub manewrowego możliwe jest przestawienie wagonów bez czynnego hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej rzeczywistej liczby osi, która wynosi

A. 12 osi
B. 6 osi
C. 8 osi
D. 10 osi
Organizacja i prowadzenie ruc…

Nastawniczy ma możliwość zrealizowania blokady bloku pozwolenia

A. po zwolnieniu oraz zablokowaniu zastawki nad blokiem początkowym
B. po wjeździe pociągu i zablokowaniu bloku końcowego
C. po otrzymaniu polecenia i zwolnieniu zastawki nad blokiem pozwolenia
D. na podstawie telefonicznego zezwolenia oraz polecenia dyżurnego ruchu
Organizacja i prowadzenie ruc…

W sytuacji, gdy po naciśnięciu przycisku nastawczego zwrotnicy oraz zakończeniu pracy napędu na planie świetlnym nie ma kontroli nad położeniem zwrotnicy biorącej udział w ruchu pociągu, a zwrotnica nie jest widoczna z nastawni, dyżurny ruchu powinien

A. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem trzpieniowym
B. skorzystać z przycisku "Iz" i wprowadzić ograniczenia
C. sprawdzić oraz wymienić bezpiecznik nastawczy od zwrotnicy
D. zmienić przełącznik na pulpicie na przetwornicę II
TKO.07 Pytanie 136
Organizacja i prowadzenie ruc…

Wagon z ładunkiem, który przekracza dopuszczalne wymiary w pociągu, w sytuacji, gdy nie ma wagonu skrajniowego, powinien być umiejscowiony

A. w odległości 100 metrów za lokomotywą
B. 200 metrów za lokomotywą
C. tuż za lokomotywą
D. na końcu całego składu pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

Co należy zrobić, gdy pojazd szynowy zatrzyma się na przejeździe kolejowym i nie może ruszyć?

A. Czekać na przybycie pomocy technicznej.
B. Próbować samodzielnie naprawić problem.
C. Wysłać pasażerów do najbliższej stacji pieszo.
D. Natychmiast powiadomić dyżurnego ruchu.
TKO.07 Pytanie 139
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zestaw urządzeń inżynieryjnych, który umożliwia synchronizację procesów sterujących pomiędzy punktami sterowania w obrębie stacji ruchu, to

A. skrzynka zależności
B. blokada szynowa
C. aparatura blokowa
D. blokada stacyjna
Organizacja i prowadzenie ruc…

W półsamoczynnej blokadzie liniowej typu "C" ruch odbywa się na podstawie obsługi bloków blokady liniowej, a także konieczne jest

A. telefoniczne przekazanie godziny przybycia
B. obsłużenie bloku udzielenia zgody
C. podanie godziny wyjazdu
D. telefoniczne żądanie i udzielenie pozwolenia
TKO.07 Pytanie 142
Organizacja i prowadzenie ruc…

Elektryczne nastawnice jedno-, dwu- oraz czterorzędowe można spotkać w urządzeniach

A. przekaźnikowych
B. komputerowych BLUES
C. suwakowych typu VES
D. rodzaju "OSA"
TKO.07 Pytanie 144
Organizacja i prowadzenie ruc…

Który z posterunków może zmieniać kolejność przejazdów pociągów wyruszających na tor szlakowy sąsiadujący z tym posterunkiem?

A. Zwrotniczowski
B. Odstępowy
C. Pomocniczy
D. Zapowiadawczy
Organizacja i prowadzenie ruc…

Informacja o incydencie kolejowym powinna być przesłana niezwłocznie, ale nie później niż przed upływem

A. 24 godzin od jego wykrycia
B. 48 godzin od jego wykrycia
C. 48 godzin od zakończenia obrad komisji kolejowej
D. 24 godzin od zakończenia obrad komisji kolejowej
TKO.07 Pytanie 146
Organizacja i prowadzenie ruc…

W jakiej sytuacji dyżurny ruchu posiłkuje się przyciskiem plombowanym tymczasowym "Iz"?

A. Sygnalizowania uszkodzenia zwrotnicy
B. Potwierdzenia braku kontroli pozycji zwrotnicy
C. Dokonywania wykazu zajętości zwrotnicy niezajętej przez tabor
D. Zrywania przycisku zwrotnicowego na konsoli
Organizacja i prowadzenie ruc…

W przypadku, gdy powtarzacz zasygnalizuje awarię urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SSP, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. przekazać odpowiednią informację drużynie pociągowej za pomocą radiotelefonu
B. poinformować automatyka o usterce
C. zapisać awarię w II części książki E-1758
D. ustalić ograniczenie prędkości do 20 km/h
Organizacja i prowadzenie ruc…

W sytuacji, gdy dojdzie do przeładowania głównego przewodu hamulcowego pociągu oraz zastosowania odluźniaczy w celu odprowadzenia cieczy z komór i zbiorników sterujących, należy

A. sprawdzić hamulec w tym wagonie
B. przeprowadzić uproszczoną próbę hamulca
C. przeprowadzić szczegółową próbę hamulca
D. wyłączyć oraz ponownie uruchomić hamulec w tym wagonie
TKO.07 Pytanie 151
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zespół stacji oraz posterunków ruchu, które są ze sobą połączone, nazywamy

A. posterunkiem odgałęźnym
B. węzłem kolejowym
C. górką rozrządową
D. stacją węzłową
Organizacja i prowadzenie ruc…

Jaką maksymalną prędkość można osiągnąć podczas manewrów z wagonami załadowanymi towarami, które przekraczają dozwoloną skrajnię ładunkową?

A. 15 km/h
B. 10 km/h
C. 20 km/h
D. 25 km/h
TKO.07 Pytanie 153
Organizacja i prowadzenie ruc…

Posterunek pomocniczy uczestniczy w ogłaszaniu wyłącznie pociągów

A. obsługujących ładownię
B. obsługujących bocznicę
C. jadących na szlak zamknięty
D. gospodarczych i roboczych
Organizacja i prowadzenie ruc…

W przypadku zamknięcia jednego z szlaków torowych, dyspozytor ruchu powinien otrzymać pisemne lub telefoniczne powiadomienie od kierownika robót o możliwości otwarcia toru, gdy

A. zdarzyło się to w wyniku wypadku na szlaku.
B. nastąpiła interwencja w urządzenia sterujące.
C. prowadzone były prace.
D. miał miejsce przejazd drezyny pomiarowej.
TKO.07 Pytanie 155
Organizacja i prowadzenie ruc…

Udzielenie zgody na wyprawienie pociągu powinno być zrealizowane za pomocą telefonogramu według ustalonego wzoru

A. Dla pociągu droga jest wolna
B. Pociąg numer .... może odjechać
C. Dla pociągu numer ... droga jest wolna
D. Pociąg może odjechać ze stacji
Organizacja i prowadzenie ruc…

Zapowiadanie pociągów na torze z ruchu jednotorowego w obu kierunkach nie obejmuje

A. potwierdzania przybycia lub przejazdu pociągu
B. pisemnego potwierdzenia poprawności działania urządzeń blokady
C. wnoszenia o pozwolenie na wyprawienie pociągu
D. udzielania pozwolenia na wyprawienie pociągu
Organizacja i prowadzenie ruc…

W jaki sposób powinno się zasygnalizować przejazd kolejowo-drogowy kategorii A, który jest nadzorowany z daleka, po wystąpieniu awarii w napędzie rogatkowym?

A. Znakiem B 20 "Stop" i tablicą z napisem "Rogatka uszkodzona"
B. Znakiem B 32b "Stój rogatka uszkodzona"
C. Znakiem B 20 "Stop" i tabliczką z napisem "Sygnalizacja uszkodzona"
D. Znakiem G 4 "Krzyż św. Andrzeja"
Organizacja i prowadzenie ruc…

Co powinien uczynić dyżurny ruchu, gdy zauważy, że pociąg wjechał na szlak lub następny odstęp bez stosownego pozwolenia?

A. nakazać maszyniście wycofanie pociągu ze szlaku lub odstępu oraz przedstawić sygnał "nakaz jazdy"
B. bezzwłocznie nadać sygnał "Alarm" i poinformować dyspozytora o sytuacji, aby ustalić sposób wycofania pociągu ze szlaku lub odstępu
C. natychmiast wysłać sygnał "Alarm" oraz podjąć kroki mające na celu zapobieżenie wypadkowi lub złagodzenie jego skutków
D. polecić maszyniście, aby wycofał pociąg ze szlaku lub odstępu i podjąć czynności zapobiegające wypadkowi