Filtrowanie pytań
TKO.07 Pytanie 161
Organizacja i prowadzenie ruc…
A. zatrzymania pociągu na najbliższej stacji i doprowadzenia sygnalizacji do prawidłowego stanu
B. doprowadzenia sygnalizacji do prawidłowego stanu na stacji, gdzie znajduje się posterunek rewidencki
C. doprowadzenia sygnalizacji do prawidłowego stanu na najbliższej stacji węzłowej
D. niezwłocznego wstrzymania pociągu i przywrócenia sygnalizacji do prawidłowego stanu
TKO.07 Pytanie 162
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jak długo dyżurny ruchu ma obowiązek czekać na pociąg skomunikowany, jeśli nie uzgodniono tego z dyspozytorem liniowym w zarządzie ruchem kolejowym, w przypadku opóźnienia pociągu mającego zapewnić skomunikowanie?
A. Przez czas wynoszący 10 minut.
B. Przez okres 5 minut.
C. W czasie wskazanym przez maszynistę.
D. W granicach czasu określonego w zakładce "skomunikowania" w systemie SWDR.
TKO.07 Pytanie 163
Organizacja i prowadzenie ruc…
Odwołanie telefonicznego zapowiadania pociągów na szlaku jednotorowym o ruchu dwukierunkowym z użyciem blokady półsamoczynnej może nastąpić, gdy nie ma już potrzeby oraz
A. gdy przejadą trzy pociągi w każdym kierunku przy prawidłowej pracy blokady.
B. gdy przejedzie po jednym pociągu w każdym kierunku przy prawidłowej pracy blokady.
C. po dokonaniu odpowiedniego wpisu w książce E-1758 dotyczącego bezzwłocznego odwołania telefonicznego zapowiadania pociągów przez pracownika automatyki.
D. gdy przejadą dwa pociągi w każdym kierunku przy prawidłowej pracy blokady.
TKO.07 Pytanie 164
Organizacja i prowadzenie ruc…
W jaki sposób powinno się zasygnalizować przejazd kolejowo-drogowy kategorii A, który jest nadzorowany z daleka, po wystąpieniu awarii w napędzie rogatkowym?
A. Znakiem G 4 "Krzyż św. Andrzeja"
B. Znakiem B 20 "Stop" i tabliczką z napisem "Sygnalizacja uszkodzona"
C. Znakiem B 32b "Stój rogatka uszkodzona"
D. Znakiem B 20 "Stop" i tablicą z napisem "Rogatka uszkodzona"
TKO.07 Pytanie 165
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jakie zdarzenie nie jest uznawane za kolizję?
A. Zderzenie
B. Starcie
C. Pęknięcie szyny
D. Najechanie
TKO.07 Pytanie 166
Organizacja i prowadzenie ruc…
W rozkładzie jazdy blokada automatyczna dla ruchu pociągów w kierunku głównym oraz blokada półautomatyczna dla ruchu po torze lewym są oznaczane symbolem
A. TL
B. PP
C. ŚL
D. SP
TKO.07 Pytanie 167
Organizacja i prowadzenie ruc…
Pociąg poruszający się po torze, który jest zamknięty, powinien zatrzymać się przed innymi pojazdami obecnymi na tym torze w odległości około
A. 300m
B. 500m
C. 1000m
D. 700m
TKO.07 Pytanie 168
Organizacja i prowadzenie ruc…
Strefa stacji lub innego punktu kontrolnego, w której urządzenia zarządzania ruchem kolejowym są obsługiwane z jednej nastawnicy, to
A. okręg nastawczy
B. posterunek zdalnie sterowany
C. okręg stacyjny
D. okręg zarządzania
TKO.07 Pytanie 169
Organizacja i prowadzenie ruc…
W jaki sposób dyżurny ruchu może potwierdzić gotowość pociągu do odjazdu?
A. Poprzez sygnał dźwiękowy lub świetlny
B. Za pomocą sygnału ręcznego
C. Tylko poprzez rozmowę telefoniczną z maszynistą
D. Przez przyciśnięcie zielonego przycisku
TKO.07 Pytanie 170
Organizacja i prowadzenie ruc…
Weryfikacja poprawności działania zamknięć nastawczych z płytką o grubości 4 mm powinna być przeprowadzona
A. na początku rozjazdu
B. na styku iglicy z opornicą
C. w osadzie iglic przy krzyżownicy
D. w osi zamknięcia nastawczego
TKO.07 Pytanie 171
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zwalniacz kluczowy, który umożliwia zwolnienie przebiegu pociągowego, montuje się na zewnątrz nastawni, aby upewnić się, czy
A. pociąg przejechał przez odcinek izolowany dla danego przebiegu
B. pociąg minął okręg zwrotnicowy
C. pociąg z sygnałami końcowymi minął miejsce zakończenia pociągu w przebiegu
D. semafor wjazdowy po przybyciu pociągu ustawił się na sygnał "stój"
TKO.07 Pytanie 172
Organizacja i prowadzenie ruc…
Gdy usłyszymy lub zauważymy dwa różne, sprzeczne sygnały, powinniśmy kierować się sygnałem, który
A. został wydany jako pierwszy
B. dotyczy konkretnej sytuacji na drodze
C. został powtórzony
D. zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu
TKO.07 Pytanie 173
Organizacja i prowadzenie ruc…
Fakt zgłoszenia sygnału "Alarm" jest rejestrowany przez dyżurnego ruchu w
A. czasopiśmie uszkodzeń urządzeń łączności
B. dzienniku ruchu przez całą szerokość strony
C. dokumentacji E-1758 w części I
D. dzienniku telefonicznym
TKO.07 Pytanie 174
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jakie dane zawiera załącznik 2 do wewnętrznego rozkładu jazdy?
A. Warunki techniczne i ruchowe linii
B. Spis ostrzeżeń stałych
C. Tabele maksymalnych ciężarów
D. Wykazy hamowania pociągów
TKO.07 Pytanie 175
Organizacja i prowadzenie ruc…
Pracownik obsługi jest uprawniony do zablokowania bloku końcowego dopiero w chwili, gdy pociąg całkowicie opuścił miejsce sygnałowe, a semafor sygnalizuje sygnał
A. zastępczy
B. "Stój"
C. zezwalający
D. wątpliwy
TKO.07 Pytanie 176
Organizacja i prowadzenie ruc…
Kiedy pociąg wjeżdża na stację, a szczeliny zwrotnicowe w urządzeniach przekaźnikowych są ciemne oraz brak jest kontroli położenia zwrotnicy, co powinien zrobić dyżurny ruchu?
A. przyjąć pociąg na sygnał zastępczy
B. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem lub sponą
C. powiadomić o tym naczelnika sekcji
D. obsłużyć przycisk dla przestawienia zwrotnicy
TKO.07 Pytanie 177
Organizacja i prowadzenie ruc…
Pociąg może minąć semafor, który nie jest oświetlony
A. wyłącznie na podstawie rozkazu pisemnego "N"
B. wyłącznie na podstawie rozkazu "S"
C. po usunięciu tarczy zatrzymania "D1"
D. po pokazaniu sygnału zastępczego
TKO.07 Pytanie 178
Organizacja i prowadzenie ruc…
Należy wstrzymać prace w aktywnych urządzeniach srk podczas kursowania pociągu?
A. zawsze w czasie przyjazdu lub odjazdu pociągu
B. w sytuacji, gdy pociąg porusza się bez zatrzymania po torach głównych
C. jeśli zachodzi interakcja z danym przebiegiem lub mogą one wpłynąć na naruszenie tych interakcji
D. tylko wtedy, gdy są to urządzenia mechaniczne scentralizowane lub suwakowe
TKO.07 Pytanie 179
Organizacja i prowadzenie ruc…
Do blokowania zwrotnic z zamknięciami nastawczymi w określonej pozycji nie służą
A. zamki zwrotnicowe ryglowe
B. spony iglicowe
C. zawórki blokowe
D. zamki zwrotnicowe trzpieniowe
TKO.07 Pytanie 180
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zderzenie taboru kolejowego to
A. niezamierzone zdarzenie inne niż wypadek kolejowy, które jest związane z ruchem pojazdu kolejowego i wpływa na bezpieczeństwo jego ruchu
B. zderzenie pojazdu kolejowego będącego w ruchu z innym pojazdem kolejowym, który stoi na tym samym torze
C. dynamiczne zderzenie pojazdów kolejowych poruszających się po tym samym torze w tym samym kierunku
D. dynamiczne zderzenie pojazdów kolejowych poruszających się po tym samym torze w przeciwnych kierunkach
TKO.07 Pytanie 181
Organizacja i prowadzenie ruc…
Podczas formowania składu pociągu mogą być wykorzystane
A. nie więcej niż dwa pojazdy trakcyjne ciągnące i jeden popychający
B. nie więcej niż jeden pojazd trakcyjny ciągnący oraz dwa popychające
C. wyłącznie dwa pojazdy trakcyjne ciągnące bez popychających
D. maksymalnie jeden pojazd trakcyjny ciągnący i jeden popychający
TKO.07 Pytanie 182
Organizacja i prowadzenie ruc…
Jak długo należy zamknąć rogatki przed przybyciem pociągu do przejazdu kolejowego?
A. 4 minuty
B. 5 minut
C. 6 minut
D. 2 minuty
TKO.07 Pytanie 183
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zwalniacz ręczny bloku przebiegowego utwierdzającego może być użyty w sytuacji, gdy nie zwolni się blok, tylko wtedy, gdy
A. po przełożeniu dźwigni sygnałowej sprawdzono, czy na semaforze ustawił się sygnał "Stój"
B. został wykonany odpis w książce srk E-1758 oraz obsłużono dźwignię sygnałową
C. został zapisany stan awarii w książce srk E-1758 oraz upewniono się, że pociąg ostatnią osią zjechał z odcinka izolowanego
D. został dokonany zapis w książce przebiegów R-142 oraz upewniono się, że pociąg minął miejsce sygnałowe końca pociągu
TKO.07 Pytanie 184
Organizacja i prowadzenie ruc…
Drążek przebiegowy można przesunąć do pozycji przełożonego dopiero po
A. zablokowaniu bloku przebiegowego-utwierdzającego
B. przełożeniu wszystkich dźwigni zwrotnicowych oraz dźwigni sygnałowej
C. zablokowaniu bloku umożliwiającego akcję przez dyżurnego ruchu
D. wykonaniu wszystkich działań wymaganych przez tablicę zależności
TKO.07 Pytanie 185
Organizacja i prowadzenie ruc…
Na który tor stacyjny powinien wjechać pociąg pasażerski z przegrzanym czopem osi zestawu kołowego, przy założeniu, że wszystkie tory są dostępne?
A. Główny zasadniczy
B. Główny dodatkowy
C. Specjalnego przeznaczenia
D. Boczny
TKO.07 Pytanie 186
Organizacja i prowadzenie ruc…
Dyżurny ruchu, po otrzymaniu informacji o incydencie na torze szlakowym, który wymaga wstrzymania ruchu na szlaku, powinien w pierwszej kolejności
A. wstrzymać ruch na torze sąsiednim
B. zamknąć dany tor lub szlak
C. zgłosić zdarzenie
D. sprawdzić, czy skrajnia sąsiedniego toru nie została naruszona
TKO.07 Pytanie 187
Organizacja i prowadzenie ruc…
W urządzeniach sterujących ruchem opartych na przekaźnikach do sekwencyjnego nastawiania zwrotnic i wykolejnic wchodzących na określoną trasę należy stosować
A. dźwigni przebiegowych
B. przycisków
C. dźwigni sygnałowych
D. klawiszy blokowych
TKO.07 Pytanie 188
Organizacja i prowadzenie ruc…
W elektromechanicznych urządzeniach, manualne zwalnianie zastawki elektrycznej bloku początkowego jest wymagane w przypadku
A. awarii ręcznego induktora blokowego
B. braku klucza do zwrotnicy ochronnej w systemie srk
C. odjazdu pociągu na sygnał zastępczy
D. przejeżdżania pociągu po torze zamkniętym zajętym
TKO.07 Pytanie 189
Organizacja i prowadzenie ruc…
W sytuacji awaryjnej, gdy wymagana jest ewakuacja pasażerów, kto koordynuje akcję ewakuacyjną?
A. Kierownik pociągu
B. Maszynista
C. Kontroler ruchu
D. Dyżurny ruchu
TKO.07 Pytanie 190
Organizacja i prowadzenie ruc…
Wykolejenie pociągu to
A. trwała utrata kontaktu powierzchni tocznej koła z powierzchnią toczną główki szyny
B. zderzenie pociągu z pojazdem drogowym.
C. nieumyślne wjechanie pociągu na zwrotnicę ustawioną dla innego toru.
D. niezamierzony incydent związany z ruchem pociągu.
TKO.07 Pytanie 191
Organizacja i prowadzenie ruc…
Dokumentacja związana z przystąpieniem do prac w urządzeniach srk dotycząca konserwacji napędu zwrotnicowego jest sporządzana w
A. dzienniku inspekcji rozjazdów
B. pierwszej sekcji rejestru kontroli urządzeń srk
C. rejestrze kontroli sprzętu łączności
D. drugiej sekcji rejestru kontroli urządzeń srk
TKO.07 Pytanie 192
Organizacja i prowadzenie ruc…
W przypadku, gdy powtarzacz zasygnalizuje awarię urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SSP, co należy zrobić w pierwszej kolejności?
A. poinformować automatyka o usterce
B. zapisać awarię w II części książki E-1758
C. ustalić ograniczenie prędkości do 20 km/h
D. przekazać odpowiednią informację drużynie pociągowej za pomocą radiotelefonu
TKO.07 Pytanie 193
Organizacja i prowadzenie ruc…
Zespół stacji oraz posterunków ruchu, które są ze sobą połączone, nazywamy
A. węzłem kolejowym
B. górką rozrządową
C. stacją węzłową
D. posterunkiem odgałęźnym
TKO.07 Pytanie 194
Organizacja i prowadzenie ruc…
Mijanka to miejsce, w którym układ torów pozwala na
A. krzyżowanie oraz wyprzedzanie
B. tylko wyprzedzanie
C. jedynie krzyżowanie
D. krzyżowanie oraz omijanie
TKO.07 Pytanie 195
Organizacja i prowadzenie ruc…
Informacje dotyczące modyfikacji w rozkładzie jazdy, związane z dodaniem lub usunięciem postoju, przekazuje się zespołom pociągowym w formie pisemnego rozkazu "S"
A. w terminie 14 dni od momentu wprowadzenia tych zmian
B. w terminie 30 dni od momentu wprowadzenia tych zmian
C. w czasie przewidzianym na zapoznanie się ze zmianami wszystkich maszynistów
D. w trakcie wdrażania zmian w wewnętrznym rozkładzie jazdy
TKO.07 Pytanie 196
Organizacja i prowadzenie ruc…
W przypadku uszkodzenia rogatki oraz braku możliwości kierowania ruchem drogowym na miejscu, prędkość pociągów powinna być ograniczona do
A. 30 km/h
B. 10 km/h
C. 50 km/h
D. 20 km/h
TKO.07 Pytanie 197
Organizacja i prowadzenie ruc…
Odcinki linii kolejowych dzielą się na różne kategorie?
A. szlaki i odstępy
B. szlaki i rozjazdy
C. połączenia i przerwy
D. połączenia i rozjazdy
TKO.07 Pytanie 198
Organizacja i prowadzenie ruc…
Co powinien zrobić dyżurny ruchu w sytuacji, gdy otrzyma prośbę o wydanie ostrzeżeń doraźnych?
A. telegram adresu czternaście
B. zawiadomienie o wprowadzeniu ostrzeżenia
C. zawiadomienie adresu czternaście
D. telegram zawiadomienie o wprowadzeniu ostrzeżenia
TKO.07 Pytanie 199
Organizacja i prowadzenie ruc…
Po zamknięciu jednego z torów w dwutorowym szlaku i wprowadzeniu ruchu jednotorowego dwukierunkowego na torze czynnym, kolejne pociągi nadjeżdżające z przeciwnych stron, czyli jeden parzysty oraz jeden nieparzysty, powinny być wyprawiane w odstępach posterunków
A. odstępowych
B. zapowiadawczych
C. następczych
D. bocznicowych
TKO.07 Pytanie 200
Organizacja i prowadzenie ruc…
W mechanizmach centralnych okienka blokady stacyjnej w pozycji neutralnej mają kolor
A. czerwony
B. biały
C. niebieski
D. szary